Werkgeluk: Facilicom benoemt 50 Happy Officers

Een opvallende nieuwe functietitel bij Facilicom Group: de dienstverlener uit Schiedam heeft er 50 Happy Officers bij. Het zijn geen nieuwe werknemers, maar eigen medewerkers die een training krijgen om ‘expert in werkgeluk’ te worden. De groep, bekend van namen als Gom, Trigion, Facilicom Solutions en Incluzio, wil met de nieuwe functie het geluk op de werkvloer letterlijk en figuurlijk meer inhoud geven. Niet alleen intern, maar ook bij opdrachtgevers.

“Een gimmick? Dat zeker niet”, reageert vice-CEO Martine Geurts van Facilicom Group. “De benoeming van happy officers past in de missie die we vorig jaar hebben geformuleerd: Samen werken aan een inspirerende omgeving voor iedereen. Die missie hebben we vertaald in de focus op werkgeluk. Mensen die gelukkiger zijn in hun werk, presteren beter, blijven langer ergens werken en zijn minder vaak ziek. Dat is iets waar we absoluut in geloven. Het zit ook in ons DNA als dienstverlener. Met onze bedrijven willen we aantoonbaar gaan bijdragen aan dat werkgeluk bij onze opdrachtgevers: happy people make happy people.”

16,6% werknemers ongelukkig
Want dat kan beter, bewijzen onderzoeken. Wereldwijd voelt een op de zes werknemers zich ongelukkig op het werk. Nederlandse cijfers – uit 2017 – zijn er ook: 27% van de werkende landgenoten heeft één of meer slechte dagen per week, terwijl hij of zij aan het werk is.

Actief medewerkers ondersteunen
De dienstverlener uit Schiedam telt 32.000 medewerkers, verdeeld over een groot aantal divisies. Onderdeel van de werkgelukstrategie is om de eigen medewerkers aan meer werkplezier in het werk te helpen. Martine Geurts: “Die inspirerende werkomgeving bij onze klanten begint intern, bij de medewerkers van de divisies. Van huis uit is Facilicom Group een mensgericht bedrijf. Ons motto is: happy people make happy people. Bij klanten, maar zeker bij onze eigen medewerkers. Daarom willen we nog meer aandacht geven aan het interne werkgeluk door 50 collega’s tot happy officer te benoemen.”

Doelstellingen
De medewerkers zijn afkomstig uit de verschillende Facilicom-bedrijven en hebben zelf ‘gesolliciteerd’ op de interne vacature. Zij fungeren als interne ambassadeurs voor werkgeluk. Voorafgaand aan hun benoeming volgen zij een training, afhankelijk van hun interesse. Happy officers kunnen straks workshops geven aan managers van de divisies, een plan van aanpak maken om werkgeluk in hun eigen team te optimaliseren of actief uit te dragen. Wat zijn de doelstellingen? “Ik verwacht echt niet dat we in 2019 alleen maar blij en gelukkig zijn en ‘joepie’ roepen”, zegt Martine Geurts. “Maar als 90% van de collega’s aan het eind van dat jaar heeft gemerkt dat er aandacht is voor werkgeluk, is dat al een heel mooi resultaat.”

Over Facilicom Group
Facilicom Group is een familiebedrijf, echt Nederlands van oorsprong. Met meer dan 32.000 medewerkers is een uitdaging ons niet snel te groot. In facilitaire dienstverlening en in zorg en welzijn laat Facilicom Group zien hoe je het beste in mensen naar boven haalt. Bekend zijn we van merken als Trigion, Incluzio, Facilicom Solutions en Gom. Samen werken aan een inspirerende leefomgeving voor iedereen. Dat is onze missie, dáár doen we het voor.

Het redactieteam van Schoonmaakjournaal startte op 11 april met de themaserie Werkgeluk. Marjolein Reijs, HR-directeur bij Gom, bijt het spits af:

Marjolein Reijs (Gom) over werkgeluk: “Laten voelen dat jij en jouw werk ertoe doen”

Leestip: de blog van Esther van der Lelie ‘Are you happy?’

Blog: Are you happy?

×