14 augustus 2019

Blog: Nederland controleland

Je kunt geen nieuwsmedium open slaan of het gaat over extra controles, onaangekondigde controles en organisaties die niet goed met de regels zouden omgaan. Ook bij veel organisaties waar ik kom, gaat het regelmatig over controles, checklists en dat soort zaken.

In Klanthousiaste organisaties is naar mijn mening controle ondergeschikt aan de werkzaamheden. Daar voelt vrijwel iedereen zich betrokken en mede-eigenaar van de doestellingen: enthousiaste medewerkers en enthousiaste klanten, gasten, burgers of patiënten. Veel controles worden opgezet, omdat een klein aantal mensen zich niet houdt aan de afspraken. Dat geldt op alle niveaus. In plaats van die mensen daar op aan te spreken, zetten we uitgebreide procedures en controles op. Dat kost geld in plaats van dat het iets oplevert. En dan heb ik het niet eens over de motivatie.

Ik roep iedereen op om zich te richten op het realiseren van complimenten in plaats van het voorkomen van klachten. Richt je op enthousiaste medewerkers en ga met hen aan de slag. En laat medewerkers die niet goed functioneren en afspraken niet nakomen dat weten. Geef ze een kans om tot de enthousiaste groep te gaan behoren. Zo niet, neem dan afscheid. Het kost veel meer om ze in dienst te houden. Alleen al omdat het ten koste gaat van de enthousiaste collega’s.

De schoonmaak is een ‘prachtig’ voorbeeld van doorgeslagen controles. Neem de dagelijkse en periodieke metingen, en de vele hermetingen op schoonmaakonderhoud en -resultaten. Daar kunnen inspecteurs hun ‘zakken mee vullen’ en inkopers lopen erop leeg. Wat schiet de schoonmaker ermee op? Vindt zij/hij al die controles leuk? Wordt de schoonmaakvakman/-vrouw daar blij en enthousiast van? Nee, want die schoonmaker, die met zoveel liefde, passie en kennis van het vak, spreekwoordelijk zijn/haar benen uit z’n gat loopt om in ‘no time’ het werkprogramma uit te voeren, wordt niet in zijn/haar kracht gezet. Niet blij gemaakt. En dan toch als werkgever werken aan een goed bedrijfsresultaat.

Een ander voorbeeld: de mensen die in de zorg werken. Zij doen dit vooral vanuit de liefde voor de medemens. Ze willen helpen. Dat wordt ze met enige regelmaat onmogelijk gemaakt door wetgever, directies en managers. Beoordelingen gaan meer dan eens over niet ingevulde formulieren en/of uitgevoerde controles. Geloof het of niet, maar of ze de patiënten met liefde en aandacht behandelen, is daarbij van ondergeschikt belang geworden. Hoeveel tijd daaraan besteed kan worden, lijkt al helemaal geen interessante materie meer. Natuurlijk zijn er zorginstellingen waar het beter moet. Maar om gelijk alles over één kam te scheren, is precies wat er niet moet gebeuren. Benoem die tehuizen waar het goed gaat en waar bewoners en familieleden zich enthousiast voelen bij de zorg.  Gebruik die als voorbeeld. Leer van de successen. En bovenal: geniet ervan!

Successen zijn er in Nederland in elke branche in overvloed. Dat hoef je niet te controleren. Dat moet je vooral delen!

Feike Cats,
eigenaar van Houden van Klanten en inspirator en specialist in Verleuken en Klanthousiasme

Leestip

 

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

31 mei 2019

Blog: Verpakkingen en duurzaam gedrag

We hebben steeds meer voorkeur voor duurzame producten. Als consument, maar ook als professional, in de B2B-wereld, toch? Ik inspireer en daag je uit met deze consumentengerichte blog. Natuurlijk...

07 augustus 2019

Blog: Overdreven

Enige tijd geleden bezocht ik het toilet van een hotel. Na het toiletbezoek was ik uiteraard mijn handen en terwijl ik daarmee bezig ben, komt er een man binnen....

14 juni 2022

Blog (1): Gelijke monniken, gelijke kappen in schoonmaakland? Vergeet het maar!

Service Management kopte op 16 mei: Hotelschoonmakers protesteren vanwege oneerlijke arbeidsvoorwaarden: geen weekendtoeslag. Het FNV Schoonmaakparlement maakt zich druk over dit standpunt. Volop in de media wordt de mening...

14 april 2025

Blog Esther van der Lelie: Storytelling in de schoonmaakbranche, trend of impactmaker?

Het is mij opgevallen dat er in de schoonmaakbranche steeds vaker storytelling wordt toegepast. Dat er meer en meer verhalen over de mens worden gedeeld. Waardoor de schoonmakers binnen...

06 oktober 2021

Oproep: Maak een blog of vlog voor de Dag van de Ondernemer

Op vrijdag 19 november is het de ‘Dag van de Ondernemer’, een initiatief van MKB-Nederland. Dan staat ook Schoonmakend Nederland stil bij het belang van ondernemers voor Nederland. Om...

17 april 2019

Blog: Wall of shame

Onlangs sprak ik met een van onze jonge veelbelovende managers. Dat mag ik vaak doen. En vaak zijn het hele jonge mensen (vindt deze 57-jarig oude man 😊). Vaak...

25 maart 2020

Blog: Prachtig

Wat prachtig, de hartverwarmende pluim van onze Koning aan alle schoonmakers van Nederland in dit coronatijdperk tijdens zijn speech op 20 maart. Wat prachtig, de metafoor van Rutger Bregman,...

13 december 2021

Blog: Hoe groen is groen?

‘Hoe groen is groen?’ is een statement dat ik de laatste tijd vaak voorbij zie komen in blogs, artikelen en op social media. Laat ik als eerste aangeven dat...

03 februari 2025

Blog Edgar van Engelen: Wat is de impact van trends op de schoonmakers en het schoonmaakvak?

De schoonmaakbranche is voortdurend in beweging. Technologische innovaties, maatschappelijke veranderingen en de groeiende eisen van klanten hebben een grote invloed op de manier waarop schoonmaakwerk wordt uitgevoerd. Maar wat...

15 februari 2023

Blog: Vuilmakers

Tot voor kort was de opdrachtgever de baas en boog de opdrachtnemer voor zijn wensen, uit angst een klant te verliezen. Nu zijn de rollen omgedraaid. De opdrachtgever moet...