14 augustus 2019

Blog: Nederland controleland

Je kunt geen nieuwsmedium open slaan of het gaat over extra controles, onaangekondigde controles en organisaties die niet goed met de regels zouden omgaan. Ook bij veel organisaties waar ik kom, gaat het regelmatig over controles, checklists en dat soort zaken.

In Klanthousiaste organisaties is naar mijn mening controle ondergeschikt aan de werkzaamheden. Daar voelt vrijwel iedereen zich betrokken en mede-eigenaar van de doestellingen: enthousiaste medewerkers en enthousiaste klanten, gasten, burgers of patiënten. Veel controles worden opgezet, omdat een klein aantal mensen zich niet houdt aan de afspraken. Dat geldt op alle niveaus. In plaats van die mensen daar op aan te spreken, zetten we uitgebreide procedures en controles op. Dat kost geld in plaats van dat het iets oplevert. En dan heb ik het niet eens over de motivatie.

Ik roep iedereen op om zich te richten op het realiseren van complimenten in plaats van het voorkomen van klachten. Richt je op enthousiaste medewerkers en ga met hen aan de slag. En laat medewerkers die niet goed functioneren en afspraken niet nakomen dat weten. Geef ze een kans om tot de enthousiaste groep te gaan behoren. Zo niet, neem dan afscheid. Het kost veel meer om ze in dienst te houden. Alleen al omdat het ten koste gaat van de enthousiaste collega’s.

De schoonmaak is een ‘prachtig’ voorbeeld van doorgeslagen controles. Neem de dagelijkse en periodieke metingen, en de vele hermetingen op schoonmaakonderhoud en -resultaten. Daar kunnen inspecteurs hun ‘zakken mee vullen’ en inkopers lopen erop leeg. Wat schiet de schoonmaker ermee op? Vindt zij/hij al die controles leuk? Wordt de schoonmaakvakman/-vrouw daar blij en enthousiast van? Nee, want die schoonmaker, die met zoveel liefde, passie en kennis van het vak, spreekwoordelijk zijn/haar benen uit z’n gat loopt om in ‘no time’ het werkprogramma uit te voeren, wordt niet in zijn/haar kracht gezet. Niet blij gemaakt. En dan toch als werkgever werken aan een goed bedrijfsresultaat.

Een ander voorbeeld: de mensen die in de zorg werken. Zij doen dit vooral vanuit de liefde voor de medemens. Ze willen helpen. Dat wordt ze met enige regelmaat onmogelijk gemaakt door wetgever, directies en managers. Beoordelingen gaan meer dan eens over niet ingevulde formulieren en/of uitgevoerde controles. Geloof het of niet, maar of ze de patiënten met liefde en aandacht behandelen, is daarbij van ondergeschikt belang geworden. Hoeveel tijd daaraan besteed kan worden, lijkt al helemaal geen interessante materie meer. Natuurlijk zijn er zorginstellingen waar het beter moet. Maar om gelijk alles over één kam te scheren, is precies wat er niet moet gebeuren. Benoem die tehuizen waar het goed gaat en waar bewoners en familieleden zich enthousiast voelen bij de zorg.  Gebruik die als voorbeeld. Leer van de successen. En bovenal: geniet ervan!

Successen zijn er in Nederland in elke branche in overvloed. Dat hoef je niet te controleren. Dat moet je vooral delen!

Feike Cats,
eigenaar van Houden van Klanten en inspirator en specialist in Verleuken en Klanthousiasme

Leestip

 

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 april 2024

Blog Maurice Rutgrink (deel 2): Aansprakelijkheid zzp’ers bij inhuur

In mijn eerste blog belichtte ik de risico’s voor opdrachtgevers bij inhuur van zzp’ers. Het is ook goed om de andere kant, die van de ingehuurde zzp’ers te belichten....

14 oktober 2021

Blog: De fakkel is overgedragen

Jaaaa, de fakkel is overgedragen: Schoonmaakjournaal heeft een nieuwe, trotse eigenaar. Waar ik 15 maanden geleden de naam van de pionierende online schoonmaakmedia van de hand deed, wordt het...

24 april 2023

Blog: De mens en efficiency

In nagenoeg alle arbeidsmarkten is een tekort aan arbeidskrachten, van theoretisch opgeleiden tot praktisch opgeleiden arbeidskrachten. Toch moet het werk worden gedaan en zo ook in de schoonmaak. Hoe...

29 maart 2019

Blog: No guts, no glory

Een staredown – elkaar aan blijven kijken zonder met je ogen te knipperen – is een uitdaging. Ik durfde én ging ‘m aan tijdens ons 10e ADG-congres No guts,...

03 oktober 2022

Blog: Ben jij al #SterkMetStoom?

Sinds het voorjaar van 2022 werk ik bij Innovi. Een nieuwe uitdaging in een mooie branche. Na enkele maanden van verdieping in de markt, ons bedrijf en de machines,...

17 oktober 2022

Blog: Doe maar duurzaam!

Dat was de titel van de netwerkbijeenkomst die ik laatst bezocht. In een nieuw ‘groen’ gebouw behangen met zonnepanelen en een gevel met beplanting was dit de locatie bij...

23 september 2024

Mkb’ers kunnen werkgeluk vergroten met meer leermomenten

Voor de Week van het Werkgeluk die op 23 september 2024 start, vraagt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aandacht voor leren op het werk. Want leren op...

03 april 2020

Toppers van maart 2020 op Schoonmaakjournaal

En toen was daar het allesbepalende coronavirus en werd het opeens stil… Op straat, maar niet in de media en op het platform van Schoonmaakjournaal. Niet eerder bereikten we...

12 mei 2020

Blog: 1,5 m2 prijs glasbewassing, het nieuwe normaal?

Corona is een bitch. We zijn nu een paar weken verder en de veerkracht en onderlinge betrokkenheid hebben we nu net iets te vaak, op persoonlijk vlak, afgewisseld met...

18 juli 2022

Blog: Een inspiratievolle zomer voor onze schoonmaak community

Lijstjes van trends, tips en how to. We zijn er allemaal dol op. Zakelijk en privé. Waarom? Omdat het zo lekker weg leest en je in korte tijd veel...