14 augustus 2019

Blog: Nederland controleland

Je kunt geen nieuwsmedium open slaan of het gaat over extra controles, onaangekondigde controles en organisaties die niet goed met de regels zouden omgaan. Ook bij veel organisaties waar ik kom, gaat het regelmatig over controles, checklists en dat soort zaken.

In Klanthousiaste organisaties is naar mijn mening controle ondergeschikt aan de werkzaamheden. Daar voelt vrijwel iedereen zich betrokken en mede-eigenaar van de doestellingen: enthousiaste medewerkers en enthousiaste klanten, gasten, burgers of patiënten. Veel controles worden opgezet, omdat een klein aantal mensen zich niet houdt aan de afspraken. Dat geldt op alle niveaus. In plaats van die mensen daar op aan te spreken, zetten we uitgebreide procedures en controles op. Dat kost geld in plaats van dat het iets oplevert. En dan heb ik het niet eens over de motivatie.

Ik roep iedereen op om zich te richten op het realiseren van complimenten in plaats van het voorkomen van klachten. Richt je op enthousiaste medewerkers en ga met hen aan de slag. En laat medewerkers die niet goed functioneren en afspraken niet nakomen dat weten. Geef ze een kans om tot de enthousiaste groep te gaan behoren. Zo niet, neem dan afscheid. Het kost veel meer om ze in dienst te houden. Alleen al omdat het ten koste gaat van de enthousiaste collega’s.

De schoonmaak is een ‘prachtig’ voorbeeld van doorgeslagen controles. Neem de dagelijkse en periodieke metingen, en de vele hermetingen op schoonmaakonderhoud en -resultaten. Daar kunnen inspecteurs hun ‘zakken mee vullen’ en inkopers lopen erop leeg. Wat schiet de schoonmaker ermee op? Vindt zij/hij al die controles leuk? Wordt de schoonmaakvakman/-vrouw daar blij en enthousiast van? Nee, want die schoonmaker, die met zoveel liefde, passie en kennis van het vak, spreekwoordelijk zijn/haar benen uit z’n gat loopt om in ‘no time’ het werkprogramma uit te voeren, wordt niet in zijn/haar kracht gezet. Niet blij gemaakt. En dan toch als werkgever werken aan een goed bedrijfsresultaat.

Een ander voorbeeld: de mensen die in de zorg werken. Zij doen dit vooral vanuit de liefde voor de medemens. Ze willen helpen. Dat wordt ze met enige regelmaat onmogelijk gemaakt door wetgever, directies en managers. Beoordelingen gaan meer dan eens over niet ingevulde formulieren en/of uitgevoerde controles. Geloof het of niet, maar of ze de patiënten met liefde en aandacht behandelen, is daarbij van ondergeschikt belang geworden. Hoeveel tijd daaraan besteed kan worden, lijkt al helemaal geen interessante materie meer. Natuurlijk zijn er zorginstellingen waar het beter moet. Maar om gelijk alles over één kam te scheren, is precies wat er niet moet gebeuren. Benoem die tehuizen waar het goed gaat en waar bewoners en familieleden zich enthousiast voelen bij de zorg.  Gebruik die als voorbeeld. Leer van de successen. En bovenal: geniet ervan!

Successen zijn er in Nederland in elke branche in overvloed. Dat hoef je niet te controleren. Dat moet je vooral delen!

Feike Cats,
eigenaar van Houden van Klanten en inspirator en specialist in Verleuken en Klanthousiasme

Leestip

 

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 juni 2025

Blog Christopher Smit (Sport050): Hoe heet jouw schoonmaker?

"Wie wel eens een zwembad, sporthal of gymzaal binnenstapt, weet hoe belangrijk het is dat een sportlocatie schoon en veilig aanvoelt. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar daarachter schuilt een wereld...

11 februari 2019

Blog: Vieze plekjes

Wat zijn de jakkie-jakkie plekken die je zoal in het dagelijkse leven tegen kunt komen? Waar loop je een verhoogd risico om ziekmakende bacteriën en virussen tegen het lijf...

02 oktober 2019

Blog: Een medewerker ziek… en nu?

Een van de lastigste zaken waar wij als ondernemer mee te maken hebben, is ziekteverzuim. Vorig jaar werd bekend dat het gemiddelde ziekteverzuim licht gestegen is en dat het...

11 augustus 2025

Blog Jasper Dekker (Jouw Glazenwasser): Glazenwassersoorlog? Nee, vooral samen werken en delen!

Er reed een glazenwassersbus voorbij. En zoefffff, weg was hij alweer. Dan zegt er iets in mij dat ik dat stom vind. Hallooo.. je ziet me toch? je hebt...

21 maart 2022

Blog: Plan van Aanpak

We weten allemaal dat het schoonmaakvak mensenwerk is. Deze week werd ik weer met de mijn neus op dit feit gedrukt. Een medewerkster was even ziek, maar ze dachten...

14 november 2024

Blog Esther van der Lelie: Vandaag is het Equal Pay Day: is er verschil in loon in schoonmaakland?

Als vrouw ben ik vandaag, op Equal Pay Day 2024, wederom verbaasd dat vrouwen in Nederland nog steeds 12% minder per uur verdienen dan mannen. Dat die loonkloof nog...

12 februari 2022

Oh, wat een week

Wat een mooi nieuws hebben we in onze jubileumweek kunnen brengen. Petra de Bruin wist zich met verve weer de rol van (gast)hoofdredacteur op zich te nemen. We blikken...

01 augustus 2019

Zomergast Feike Cats: “Klantenthousiasme heeft direct invloed op bedrijfsresultaat”

“Als je tevreden bent, is dat goed maar heb je bijna nooit een verhaal. Ben je enthousiast, dan heb je altijd een verhaal. Dus zorg dat zo veel mogelijk...

23 april 2024

Blog Maurice Rutgrink (deel 2): Aansprakelijkheid zzp’ers bij inhuur

In mijn eerste blog belichtte ik de risico’s voor opdrachtgevers bij inhuur van zzp’ers. Het is ook goed om de andere kant, die van de ingehuurde zzp’ers te belichten....

24 april 2023

Blog: De mens en efficiency

In nagenoeg alle arbeidsmarkten is een tekort aan arbeidskrachten, van theoretisch opgeleiden tot praktisch opgeleiden arbeidskrachten. Toch moet het werk worden gedaan en zo ook in de schoonmaak. Hoe...