14 augustus 2019

Blog: Nederland controleland

Je kunt geen nieuwsmedium open slaan of het gaat over extra controles, onaangekondigde controles en organisaties die niet goed met de regels zouden omgaan. Ook bij veel organisaties waar ik kom, gaat het regelmatig over controles, checklists en dat soort zaken.

In Klanthousiaste organisaties is naar mijn mening controle ondergeschikt aan de werkzaamheden. Daar voelt vrijwel iedereen zich betrokken en mede-eigenaar van de doestellingen: enthousiaste medewerkers en enthousiaste klanten, gasten, burgers of patiënten. Veel controles worden opgezet, omdat een klein aantal mensen zich niet houdt aan de afspraken. Dat geldt op alle niveaus. In plaats van die mensen daar op aan te spreken, zetten we uitgebreide procedures en controles op. Dat kost geld in plaats van dat het iets oplevert. En dan heb ik het niet eens over de motivatie.

Ik roep iedereen op om zich te richten op het realiseren van complimenten in plaats van het voorkomen van klachten. Richt je op enthousiaste medewerkers en ga met hen aan de slag. En laat medewerkers die niet goed functioneren en afspraken niet nakomen dat weten. Geef ze een kans om tot de enthousiaste groep te gaan behoren. Zo niet, neem dan afscheid. Het kost veel meer om ze in dienst te houden. Alleen al omdat het ten koste gaat van de enthousiaste collega’s.

De schoonmaak is een ‘prachtig’ voorbeeld van doorgeslagen controles. Neem de dagelijkse en periodieke metingen, en de vele hermetingen op schoonmaakonderhoud en -resultaten. Daar kunnen inspecteurs hun ‘zakken mee vullen’ en inkopers lopen erop leeg. Wat schiet de schoonmaker ermee op? Vindt zij/hij al die controles leuk? Wordt de schoonmaakvakman/-vrouw daar blij en enthousiast van? Nee, want die schoonmaker, die met zoveel liefde, passie en kennis van het vak, spreekwoordelijk zijn/haar benen uit z’n gat loopt om in ‘no time’ het werkprogramma uit te voeren, wordt niet in zijn/haar kracht gezet. Niet blij gemaakt. En dan toch als werkgever werken aan een goed bedrijfsresultaat.

Een ander voorbeeld: de mensen die in de zorg werken. Zij doen dit vooral vanuit de liefde voor de medemens. Ze willen helpen. Dat wordt ze met enige regelmaat onmogelijk gemaakt door wetgever, directies en managers. Beoordelingen gaan meer dan eens over niet ingevulde formulieren en/of uitgevoerde controles. Geloof het of niet, maar of ze de patiënten met liefde en aandacht behandelen, is daarbij van ondergeschikt belang geworden. Hoeveel tijd daaraan besteed kan worden, lijkt al helemaal geen interessante materie meer. Natuurlijk zijn er zorginstellingen waar het beter moet. Maar om gelijk alles over één kam te scheren, is precies wat er niet moet gebeuren. Benoem die tehuizen waar het goed gaat en waar bewoners en familieleden zich enthousiast voelen bij de zorg.  Gebruik die als voorbeeld. Leer van de successen. En bovenal: geniet ervan!

Successen zijn er in Nederland in elke branche in overvloed. Dat hoef je niet te controleren. Dat moet je vooral delen!

Feike Cats,
eigenaar van Houden van Klanten en inspirator en specialist in Verleuken en Klanthousiasme

Leestip

 

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 maart 2023

Blog: Ziekmelding, en dan begint het…?

Je medewerker meldt zich ziek en dan? Een werknemer belt om zich ziek te melden. Hij kan daardoor ‘de afspraak om arbeid te verrichten’ niet nakomen. Betaal je tijdens...

06 februari 2023

Blog: Wat zijn de drijfveren van de schoonmaakvakmens?

Elke branche heeft last van een beperkt aanbod van vakmensen. Dat wil zeggen, er zijn veel banen en weinig arbeidskrachten die de banen kunnen invullen. Je leest en hoort...

22 juli 2025

Blog Edgar van Engelen: “Schoonmaakinnovaties: Schoonmaken is een vak in ontwikkeling”

Voor velen lijkt het eenvoudig en vanzelfsprekend, maar wie in de branche werkt, weet beter: schoonmaken is een écht vak. Een vak dat draait om precisie, discipline, hygiëne én...

15 april 2025

Blog Gabriëlla Post (Hof van Saksen): Hoe heet jouw schoonmaker?

Op Hof van Saksen streven we ernaar om zowel gasten als collega’s te groeten. En dan niet met ‘hoi’ of ‘hallo’ maar een oprechte goedemorgen/middag/avond waarbij je iemand aankijkt....

17 april 2019

Blog: Wall of shame

Onlangs sprak ik met een van onze jonge veelbelovende managers. Dat mag ik vaak doen. En vaak zijn het hele jonge mensen (vindt deze 57-jarig oude man 😊). Vaak...

11 augustus 2025

Blog Jasper Dekker (Jouw Glazenwasser): Glazenwassersoorlog? Nee, vooral samen werken en delen!

Er reed een glazenwassersbus voorbij. En zoefffff, weg was hij alweer. Dan zegt er iets in mij dat ik dat stom vind. Hallooo.. je ziet me toch? je hebt...

22 september 2019

Week van de Zomergasten

De meteorologische of astronomische zomer van 2019 zit erop. De zomer die de geschiedenis in gaat als de op twee na warmste sinds 1901 met een gemiddelde temperatuur van...

25 maart 2020

Blog: Prachtig

Wat prachtig, de hartverwarmende pluim van onze Koning aan alle schoonmakers van Nederland in dit coronatijdperk tijdens zijn speech op 20 maart. Wat prachtig, de metafoor van Rutger Bregman,...

18 juli 2022

Blog: Een inspiratievolle zomer voor onze schoonmaak community

Lijstjes van trends, tips en how to. We zijn er allemaal dol op. Zakelijk en privé. Waarom? Omdat het zo lekker weg leest en je in korte tijd veel...

24 juni 2024

Blog Bert van Boggelen: ‘Aanpakken van de arbeidskrapte doe je samen’

Een grote uitdaging waar we mee worden geconfronteerd is de arbeidsmarktkrapte. Of het nu gaat over het zorgen voor ouderen, het bouwen van huizen of het schoonhouden van de...