18 november 2025

Blog Marcel Nagel (Schoonmaakservice Nagel): Hoe heet jouw schoonmaker?

Volgens Marcel Nagel verschilt het per opdrachtgever of locatie, of de naam van de schoonmaker bekend is. Bij de een is het contact oppervlakkig, vanuit opdrachtgever of schoonmaker zelf, bij de ander worden schoonmakers echt gezien en bij naam genoemd. En dat maakt een wereld van verschil. Marcel runt al 26 jaar Schoonmaakservice Nagel in Bunnik, een familiebedrijf dat hij overnam van zijn ouders en dat inmiddels is uitgegroeid tot een team van zo’n 70 collega’s. Hij kreeg de pen voor deze blog door van Eddie de Vries van Bakker Schoonmaakbedrijf.

“Mijn start in de schoonmaak was eigenlijk toeval. Ik werkte destijds bij een benzinestation en hoorde mijn werkgever mopperen dat hij niet tevreden was over de schoonmaak. Toen vroeg ik: mag ik een offerte maken? Mijn ouders hadden op dat moment nog een schoonmaakbedrijf, ze waren aan het afbouwen. Het mocht. Het werd mijn eerste klant. Niet lang daarna belden de ondernemers van discotheek Brothers, hier in Bunnik, met de vraag of ik kon assisteren bij de schoonmaak. Vanaf dat moment ging het balletje rollen en besloot ik definitief het bedrijf over te nemen.”

Schoonmakers zijn de toegevoegde waarde
“Wat mij aanspreekt in dit vak, is de toegevoegde waarde. Mensen denken vaak dat panden vanzelf schoon worden, maar wij weten dat er achter de schermen ontzettend veel gebeurt. Wij zorgen ervoor dat medewerkers iedere morgen in een schone werkomgeving werken en hun bezoekers netjes kunnen ontvangen. Daar haal ik voldoening uit, en veel van onze medewerkers ook.”

Van ’schoonmakertje’ naar collega
In de loop der jaren heb ik de sector zien veranderen. Vroeger werkte je vooral ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat, zodat je niet werd gezien. Mensen waren er niet altijd blij mee als je hen vroeg om bijvoorbeeld even de voeten omhoog te doen voor het stofzuigen. Voor meerdere mensen was ik toen ‘het schoonmakertje’.

Nu is dat echt anders. Door de opkomst van dagschoonmaak is er meer zichtbaarheid en meer waardering. Wij zoeken, waar het mogelijk is om bijvoorbeeld om 16.30 uur te beginnen, ook actief de connectie op. Dat versterkt de wisselwerking onderling. Zoals bij een kinderdagverblijf, de medewerkers daar vinden het fijn om hun schoonmaakcollega’s nog even te spreken. Te overleggen over het werk. Ik zie dat vooral de laatste vier, vijf jaar gebeuren, corona heeft daar ongetwijfeld aan bijgedragen.

En waardering maakt verschil. We hebben meerdere medewerkers die klanten echt bij naam en toenaam kennen. Eén daarvan is een ‘ouwe rot’ in het vak. Een andere is Marion, toen zij langdurig ziek werd, kreeg ze van de opdrachtgever een fruitmand, een kaartje en zelfs een belletje. Dat doet iets met je.”

Proactief de connectie opzoeken
“We zijn zelf proactief in het elkaar leren kennen. Bij nieuwe opdrachten stelt onze meewerkend voordame onze collega’s altijd persoonlijk voor, zodat klanten hen leren kennen. Als er iemand ziek is of op vakantie gaat, laten we altijd weten wie ter vervanging komt. Zo krijgt elk gezicht een naam.

Ik vind dit belangrijk, weet uit eigen ervaring hoe dat werkt. 25 jaar geleden liep ik zelf rond op de werkvloer en moest ik mij telkens voorstellen. Eerst vonden mensen dat onwennig. Maar na verloop van tijd dronk ik met dezelfde mensen die mij ooit ‘het schoonmakertje’ noemden, koffie. Dan weet je: je hebt iets veranderd.

Niet iedere schoonmaker wil contact, de één zoekt makkelijker contact dan de ander. Maar ik geloof dat als je jezelf laat zien, je werk met trots doet, je vanzelf kwaliteit toevoegt. Dan word je vanzelf gezien en gewaardeerd. En dat is precies waar wij bij Schoonmaakservice Nagel voor staan.”

Marcel geeft de pen voor een volgende blog over Hoe heet jouw schoonmaker door aan Maarten van Rijn van Van Rijn Facilities. We zijn al benieuwd naar zijn kijk op ‘Hoe heet jouw schoonmaker?’.

Lees hier de voorgaande blogs over ‘Hoe heet jouw schoonmaker?’ van:
Diane van Dijk (CSU)
Laura de la Mar (Gastvrijheid in bedrijf)
Gabriëlla Post (Hof van Saksen)
Christopher Smit (Sport050)
Eddie de Vries van Bakker Schoonmaakbedrijf

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 juni 2023

Partnership CSU en Villa Pardoes voelt als familie

Vlak bij het mooiste sprookjespark van de wereld ligt een bijzondere vakantieverblijf. In Villa Pardoes komen dromen van ernstig zieke jonge kinderen en hun ouders, broertjes en zusjes uit....

24 juni 2024

Blog Bert van Boggelen: ‘Aanpakken van de arbeidskrapte doe je samen’

Een grote uitdaging waar we mee worden geconfronteerd is de arbeidsmarktkrapte. Of het nu gaat over het zorgen voor ouderen, het bouwen van huizen of het schoonhouden van de...

25 november 2022

Ina viert 25-jarig jubileum!

Op 12 november 1997 begon Ina Akkerman bij NIVO als schoonmaakster. In de jaren daarna groeide zij door naar voorvrouw. Inmiddels, 25 jaar later, is zij assistent rayonmanager in...

21 december 2021

Blycolin maakt impact met Hotels for Trees

De internationale specialist in linnenservice voor de hospitalitybranche Blycolin biedt de stichting Hotels for Trees financiële steun ten behoeve van de verdere Europese groei. Verder zal de specialist het...

30 april 2024

Alies ten Have benoemd in Raad van Bestuur Total Care

De Raad van Commissarissen van Total Care heeft Alies ten Have benoemd als lid van de Raad van Bestuur met de portefeuille HR. Total Care bestaat uit de afzonderlijke...

01 maart 2022

Andere blik voor werkplezier

Claudia Cornelissen van Perfect plan, opleiding en advies reageerde op de oproep van onze redactie om voorbeelden van plezier op de schoonmaakwerkvloer te delen. Zij deelt een mooi verhaal...

23 september 2024

B2-Cleaning behaalt Trede 3 op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO)

B2-Cleaning heeft met glans Trede 3 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Uit de onafhankelijke toetsing blijkt dat B2-Cleaning op kwalitatieve wijze een bovengemiddelde bijdrage levert aan sociaal...

25 oktober 2022

FMG roept op tot Facilitair Verduur-Samen: werk aan de winkel in de zorgsector!

“Weet je dat de zorgsector in Nederland net zo vervuilend is als de luchtvaart? De zorgsector produceert zo’n 7,6 miljard kilo CO2 per jaar. Van handschoenen tot plastic verpakkingen,...

02 oktober 2024

Schoonmakend Nederland gestart met “Glans, de podcast”

Van hogedruk- tot dieptereiniging en alles daartussen in. Maak kennis met de podcast “Glans”, de nieuwe podcast serie van Schoonmakend Nederland. In deze serie nemen Tamara van Ark, voorzitter...

02 januari 2019

Blog: Weer een jaar voorbij… Op naar nieuwe uitdagingen!

Naarmate ik ouder word, lijkt de tijd steeds meer voorbij te vliegen. Ik weet zeker dat velen van u dit herkennen. Een nieuw jaar betekent ook voor onze afdeling Sales,...