18 november 2025

Blog Marcel Nagel (Schoonmaakservice Nagel): Hoe heet jouw schoonmaker?

Volgens Marcel Nagel verschilt het per opdrachtgever of locatie, of de naam van de schoonmaker bekend is. Bij de een is het contact oppervlakkig, vanuit opdrachtgever of schoonmaker zelf, bij de ander worden schoonmakers echt gezien en bij naam genoemd. En dat maakt een wereld van verschil. Marcel runt al 26 jaar Schoonmaakservice Nagel in Bunnik, een familiebedrijf dat hij overnam van zijn ouders en dat inmiddels is uitgegroeid tot een team van zo’n 70 collega’s. Hij kreeg de pen voor deze blog door van Eddie de Vries van Bakker Schoonmaakbedrijf.

“Mijn start in de schoonmaak was eigenlijk toeval. Ik werkte destijds bij een benzinestation en hoorde mijn werkgever mopperen dat hij niet tevreden was over de schoonmaak. Toen vroeg ik: mag ik een offerte maken? Mijn ouders hadden op dat moment nog een schoonmaakbedrijf, ze waren aan het afbouwen. Het mocht. Het werd mijn eerste klant. Niet lang daarna belden de ondernemers van discotheek Brothers, hier in Bunnik, met de vraag of ik kon assisteren bij de schoonmaak. Vanaf dat moment ging het balletje rollen en besloot ik definitief het bedrijf over te nemen.”

Schoonmakers zijn de toegevoegde waarde
“Wat mij aanspreekt in dit vak, is de toegevoegde waarde. Mensen denken vaak dat panden vanzelf schoon worden, maar wij weten dat er achter de schermen ontzettend veel gebeurt. Wij zorgen ervoor dat medewerkers iedere morgen in een schone werkomgeving werken en hun bezoekers netjes kunnen ontvangen. Daar haal ik voldoening uit, en veel van onze medewerkers ook.”

Van ’schoonmakertje’ naar collega
In de loop der jaren heb ik de sector zien veranderen. Vroeger werkte je vooral ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat, zodat je niet werd gezien. Mensen waren er niet altijd blij mee als je hen vroeg om bijvoorbeeld even de voeten omhoog te doen voor het stofzuigen. Voor meerdere mensen was ik toen ‘het schoonmakertje’.

Nu is dat echt anders. Door de opkomst van dagschoonmaak is er meer zichtbaarheid en meer waardering. Wij zoeken, waar het mogelijk is om bijvoorbeeld om 16.30 uur te beginnen, ook actief de connectie op. Dat versterkt de wisselwerking onderling. Zoals bij een kinderdagverblijf, de medewerkers daar vinden het fijn om hun schoonmaakcollega’s nog even te spreken. Te overleggen over het werk. Ik zie dat vooral de laatste vier, vijf jaar gebeuren, corona heeft daar ongetwijfeld aan bijgedragen.

En waardering maakt verschil. We hebben meerdere medewerkers die klanten echt bij naam en toenaam kennen. Eén daarvan is een ‘ouwe rot’ in het vak. Een andere is Marion, toen zij langdurig ziek werd, kreeg ze van de opdrachtgever een fruitmand, een kaartje en zelfs een belletje. Dat doet iets met je.”

Proactief de connectie opzoeken
“We zijn zelf proactief in het elkaar leren kennen. Bij nieuwe opdrachten stelt onze meewerkend voordame onze collega’s altijd persoonlijk voor, zodat klanten hen leren kennen. Als er iemand ziek is of op vakantie gaat, laten we altijd weten wie ter vervanging komt. Zo krijgt elk gezicht een naam.

Ik vind dit belangrijk, weet uit eigen ervaring hoe dat werkt. 25 jaar geleden liep ik zelf rond op de werkvloer en moest ik mij telkens voorstellen. Eerst vonden mensen dat onwennig. Maar na verloop van tijd dronk ik met dezelfde mensen die mij ooit ‘het schoonmakertje’ noemden, koffie. Dan weet je: je hebt iets veranderd.

Niet iedere schoonmaker wil contact, de één zoekt makkelijker contact dan de ander. Maar ik geloof dat als je jezelf laat zien, je werk met trots doet, je vanzelf kwaliteit toevoegt. Dan word je vanzelf gezien en gewaardeerd. En dat is precies waar wij bij Schoonmaakservice Nagel voor staan.”

Marcel geeft de pen voor een volgende blog over Hoe heet jouw schoonmaker door aan Maarten van Rijn van Van Rijn Facilities. We zijn al benieuwd naar zijn kijk op ‘Hoe heet jouw schoonmaker?’.

Lees hier de voorgaande blogs over ‘Hoe heet jouw schoonmaker?’ van:
Diane van Dijk (CSU)
Laura de la Mar (Gastvrijheid in bedrijf)
Gabriëlla Post (Hof van Saksen)
Christopher Smit (Sport050)
Eddie de Vries van Bakker Schoonmaakbedrijf

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 februari 2024

Terugblik CSU Innovatie Boost

Van 22 t/m 25 januari nam CSU Facilitair Nederland mee in de nieuwste trends en ontwikkelingen. Zij deden dit samen met universitaire onderzoekers, gedragswetenschappers, productontwerpers en trendwatchers. “Met prachtige...

04 juni 2019

Top 5 meest populair in mei

Tussen de uitdagende blogging-aftrap Crazy about cleaning op 1 mei en de afsluitende Week van de Circulariteit van 27 tot en met 31 mei barstte de maand mei van...

14 oktober 2021

Ziekenhuis Gelderse Vallei en ISS Facility Services kiezen nieuwe samenwerkingsvorm

Op 11 oktober tekenden Arjen Hakbijl, lid Raad van bestuur van Ziekenhuis Gelderse Vallei en Edu Peek, algemeen directeur van ISS Facility Services een nieuwe overeenkomst waarin de langjarige...

03 april 2022

De magie van opruimen

Voorjaarskriebels? De tijd om jouw huis op te frissen? Het boek ‘De magie van opruimen’ kan dan van pas komen. Speciaal voor onze thuiswerkers! Opruimcoach Karen De Meyer neemt...

06 december 2021

OSB-Keurmerk wordt Keurmerk Schoon

Op de ALV in november hebben de leden van Schoonmakend Nederland ingestemd met een nieuw keurmerk. Naast een inhoudelijke wijziging, heeft het keurmerk ook een nieuwe naam én nieuw...

31 mei 2019

Blog: Verpakkingen en duurzaam gedrag

We hebben steeds meer voorkeur voor duurzame producten. Als consument, maar ook als professional, in de B2B-wereld, toch? Ik inspireer en daag je uit met deze consumentengerichte blog. Natuurlijk...

17 april 2023

Blog: Schoon Genoeg

We hebben iets met schoon, het woord en wat we ermee willen duiden. We zeggen met schoon iets over onze omgeving, situaties of mensen. Van Dale duidt schoon o.a....

02 december 2025

Maak kennis met Paul, De Ondernemer

Dit jaar  is Paul Harleman bij Vileda Professional uitgezwaaid. Officieel met pensioen. Maar stilzitten? Dat is niets voor hem. De kennis, ervaring en nieuwsgierigheid die hij in de professionele...

10 april 2022

Oproep: laat jouw schoonmaker portretteren!

Een uniek portret van jouw onmisbare medewerker door topfotograaf Ann-Sophie Falter? Ter ere van De Dag van de Schoonmaker op 15 juni is Schoonmakend Nederland op zoek naar jouw...

28 februari 2020

De koplopers van februari op Schoonmaakjournaal

In de korte maand februari mochten we 11.226 schoonmaakprofs via LinkedIn bereiken met de Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie. De bevestiging dat we voor een populair thema hebben gekozen. Maar er waren...