30 oktober 2025

Maarten van Rijn (Van Rijn Facilities) over de start van zijn schoonmaakbedrijf: “Ik wil iets bouwen waar mijn kinderen trots op kunnen zijn”

Maarten van Rijn werkt al sinds zijn 22ste in de schoonmaakbranche. Na vijftien jaar ervaring bij verschillende bedrijven, van CSU tot BOMA en B2 Cleaning, koos hij begin dit jaar voor zijn eigen onderneming. Met Van Rijn Facilities wil hij het verschil maken in de branche waar zijn hart ligt. “Ik wil iets opbouwen waar mijn kinderen later trots op kunnen zijn.”

Van bijbaan tot bevlogen ondernemer
De schoonmaak kwam niet als een bewuste keuze, vertelt Maarten. “Ik had mijn opleiding Facilitair Management afgerond in een tijd dat de economie niet meezat. Ik bleef hangen bij mijn afstudeerplek, maar er was weinig werk. Uiteindelijk rolde ik via CSU de schoonmaak in, zonder precies te weten wat het inhield.”

Wat begon als noodoplossing, bleek een passie. “Bij CSU leerde ik wat schoonmaak echt is: samen de schouders eronder, met trots op het werk. Dat gevoel heeft me nooit meer losgelaten.”
Daarna volgden andere stappen: Compass, BOMA, ICS en uiteindelijk B2 Cleaning. Bij elk bedrijf leerde Maarten iets nieuws, van de theoretische kennis bij BOMA tot het directe klantcontact bij B2. “Bij B2 stond ik weer letterlijk met de poten in de klei. Dat sociale stuk, samen met en voor de mensen, dat gaf mij zoveel energie. Dan heb je niet door hoeveel uren je erin stopt.”

De sprong naar zelfstandigheid
Toch bleef er iets knagen. “Ik had bij B2 Cleaning alle vrijheid, maar ik voelde een verlangen om zelf iets te bouwen. Om eigen keuzes te maken, mijn successen én fouten te dragen.
Ik twijfelde lang over het juiste moment. Je wil genoeg ervaring opbouwen, maar ook nog de energie hebben om te knallen. Uiteindelijk dacht ik: ik moet het doen, anders blijf ik erover praten. Mijn vrouw gaf mij, ondanks ons jonge gezin, het laatste zetje om voor mijzelf te beginnen””

Zijn opzegging kwam, zoals bij B2 Cleaning gebruikelijk, tijdens een goed gesprek in de kroeg. “Ik zei: het heeft niets te maken met jullie, maar ik wil zelf iets neerzetten. De jongens van B2 gunden het me volledig. Sterker nog, ze zeiden: ‘Wij geloven in jou, en we helpen je waar we kunnen.’ Dat gaf me een vliegende start. ”

Van Rijn Facilities: de eerste stappen
Per 1 januari was Van Rijn Facilities officieel een feit. “Ik werkte nog deels voor B2, wat hielp als hefboom. Pas vanaf de zomer ben ik er helemaal vol voor gegaan.” De reacties waren overweldigend. “Ik kreeg berichten van oud-collega’s die ik jaren niet had gesproken. Iedereen was enthousiast. Dat geeft een enorme boost.”

De eerste opdrachten volgden snel. “We doen nu onder meer de schoonmaak van de basisschool van mijn dochter – een vloek en een zegen, haha – en ik begeleid advies- en inkooptrajecten. Ook werk ik aan het opzetten van vaste teams en ben ik bezig met de voorbereidingen voor NEN-audits. Dat is nieuw en spannend, maar het geeft veel energie.” Zijn werkgebied ligt vooral in de Randstad regio.

Maarten spreekt met overtuiging over zijn vak. “Er wordt vaak over schoonmakers gepraat, maar zelden mét hen. Terwijl het de mensen zijn die het verschil maken. Het is geen sexy beroep, maar wel onmisbaar. En iedereen die het doet, heeft een verhaal.”

Hij probeert verbinding te maken op de werkvloer, al is het maar met een simpel ‘hoe gaat het?’, desnoods in gebroken Spaans of Pools. “Het lijkt alsof ik veel talen spreek, maar meer dan dat ene zinnetje is het niet. Toch maakt het verschil. Schoonmaak is zwaar werk.

Bewust betrokken
Op zijn werkkleding staat het motto van zijn bedrijf: Bewust betrokken. “Dat zegt eigenlijk alles. Het gaat over de mens, maar ook over duurzaamheid. Vanuit mijn tijd bij B2 heb ik meegenomen dat elke wijziging in materialen of middelen óf beter moet zijn voor onze mensen, óf beter voor het milieu. Daar geloof ik heilig in.”
Het gaat hem niet om de grootste groei, maar om betekenisvol werk. “Ik geloof in organische groei. Geld is nooit mijn drijfveer geweest. Wat mij drijft, is verschil maken, met schoonmaak als vak en als middel.”

Blik op de toekomst
Maarten hoopt dat de schoonmaakbranche zich blijft ontwikkelen in de richting van meer erkenning en samenwerking. “De tijd dat schoonmakers alleen ’s nachts mochten werken, is voorbij. De sector doet ongelooflijk veel voor mensen: taalcursussen, budgethulp, psychische ondersteuning. Dat mag veel zichtbaarder worden.”

Hij kijkt met bewondering naar organisaties die maatschappelijke impact centraal stellen. “Ik vind het prachtig wat B Corp-bedrijven doen. Zulke certificering zie je nog niet in onze branche, maar dat is wel iets waar ik op termijn naartoe zou willen. Niet als doel op zich, maar als bewijs dat je mens en milieu echt centraal zet.”

Jongeren zijn de toekomst
Maarten voelt zich met zijn 37 jaar nog een van de jongeren in de branche. “Dat zegt genoeg. Er komt een generatie aan die we echt moeten vasthouden: jonge mensen die schoonmaak niet zien als bijbaan, maar als vak.”

Die jongeren, zoals ook Maarten, ontmoeten elkaar bij jongerenplatform FMNextGen. Voor netwerken, kennisdelen en fun. Op 2 december aanstaande is het eerstvolgende event.
Klik hier voor meer informatie over de leden en activiteiten van FMNextGen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 november 2024

Ecolab introduceert MAXX Synbiotic productlijn met (alles)reinigers voor wc, vloer en sanitair

Ecolab biedt al langer dan 100 jaar innovatieve oplossingen voor effectieve, hygiënische en duurzame reiniging. "De nieuwe MAXX Synbiotic productlijn omvat allesreinigers en reinigers voor wc, vloer en sanitair...

28 maart 2025

Asito verzorgt topsport voor een stralendschoon Keukenhof

Keukenhof is dé plek waar het voorjaar tot leven komt. Elk jaar trekken meer dan 1,3 miljoen bezoekers naar de bekendste bloementuin ter wereld. Een geweldige ervaring, maar ook...

14 augustus 2023

Top 10 meest gelezen artikelen januari-juli 2023

Wil je weten welke artikelen van onze community jullie in de eerste helft van 2023 het meest gelezen hebben? Bekijk onze top 10: Forse extra loonsverhoging voor alle schoonmakers...

17 januari 2025

GOM opnieuw gecertificeerd voor PSO Prestatieladder trede 3

Gom laat trots weten dat het bedrijf wederom is gecertificeerd voor de Prestatieladder Socialer Ondernemen op trede 3. Van harte gefeliciteerd! Schoonmaakbedrijf Gom deelt op LinkedIn: “Het behalen van...

23 maart 2022

Koning Rex dealt met groot en complex

Na de vriendelijke Leobot-familie is het tijd voor een enorme krachtpatser. Fabrikant Lionsbot introduceert namelijk de koning van de schoonmaakrobots: Rex. Deze kingsize autonome schrobzuigrobot is ontworpen voor schoonmaak...

29 november 2023

Oproep: glazenwassers, doen jullie mee aan de week van hart voor de zorg?

De actieweek ‘Glazenwassers hebben hart voor de zorg’ gaat ook in 2023 weer van start. Ditmaal vindt deze plaats van 11 tot en met 22 december 2023. Volgens traditie...

16 maart 2020

Op weg naar succesvolle 3e editie Schoonmaak Vakdagen: “Een heerlijk steile groeicurve”

Het is nog maar medio maart, maar de organisatie van de Schoonmaak Vakdagen zit niet stil. “We kijken zeer positief terug op de vorige editie en zijn druk bezig...

15 maart 2023

Ontwikkel jouw duurzaamheidsplan en rapportage met Schoonmakend Nederland

Vanaf 2024 moeten grote bedrijven gaan rapporteren over de milieu-impact van het bedrijf en het effect van het bedrijf in de keten. Dat heeft tot gevolg dat grote bedrijven...

20 oktober 2022

Overname Maburein Hygiëne & Veiligheid door Hazet

Op 1 oktober 2022 heeft Hazet de bedrijfsvoering van Maburein Hygiëne & Veiligheid overgenomen. Op 14 april 2022 is Ron Bults van Maburein Hygiëne & Veiligheid op 62-jarige leeftijd...

19 december 2024

BOMA blikt terug op een gouden jaar

2024 is voor de BOMA-familie een jaar om nooit te vergeten. Ze vierden  hun 50-jarig bestaan, groei en innovatie. Als hechte BOMA-familie kijken ze terug op een gouden jaar...