30 oktober 2025

Maarten van Rijn (Van Rijn Facilities) over de start van zijn schoonmaakbedrijf: “Ik wil iets bouwen waar mijn kinderen trots op kunnen zijn”

Maarten van Rijn werkt al sinds zijn 22ste in de schoonmaakbranche. Na vijftien jaar ervaring bij verschillende bedrijven, van CSU tot BOMA en B2 Cleaning, koos hij begin dit jaar voor zijn eigen onderneming. Met Van Rijn Facilities wil hij het verschil maken in de branche waar zijn hart ligt. “Ik wil iets opbouwen waar mijn kinderen later trots op kunnen zijn.”

Van bijbaan tot bevlogen ondernemer
De schoonmaak kwam niet als een bewuste keuze, vertelt Maarten. “Ik had mijn opleiding Facilitair Management afgerond in een tijd dat de economie niet meezat. Ik bleef hangen bij mijn afstudeerplek, maar er was weinig werk. Uiteindelijk rolde ik via CSU de schoonmaak in, zonder precies te weten wat het inhield.”

Wat begon als noodoplossing, bleek een passie. “Bij CSU leerde ik wat schoonmaak echt is: samen de schouders eronder, met trots op het werk. Dat gevoel heeft me nooit meer losgelaten.”
Daarna volgden andere stappen: Compass, BOMA, ICS en uiteindelijk B2 Cleaning. Bij elk bedrijf leerde Maarten iets nieuws, van de theoretische kennis bij BOMA tot het directe klantcontact bij B2. “Bij B2 stond ik weer letterlijk met de poten in de klei. Dat sociale stuk, samen met en voor de mensen, dat gaf mij zoveel energie. Dan heb je niet door hoeveel uren je erin stopt.”

De sprong naar zelfstandigheid
Toch bleef er iets knagen. “Ik had bij B2 Cleaning alle vrijheid, maar ik voelde een verlangen om zelf iets te bouwen. Om eigen keuzes te maken, mijn successen én fouten te dragen.
Ik twijfelde lang over het juiste moment. Je wil genoeg ervaring opbouwen, maar ook nog de energie hebben om te knallen. Uiteindelijk dacht ik: ik moet het doen, anders blijf ik erover praten. Mijn vrouw gaf mij, ondanks ons jonge gezin, het laatste zetje om voor mijzelf te beginnen””

Zijn opzegging kwam, zoals bij B2 Cleaning gebruikelijk, tijdens een goed gesprek in de kroeg. “Ik zei: het heeft niets te maken met jullie, maar ik wil zelf iets neerzetten. De jongens van B2 gunden het me volledig. Sterker nog, ze zeiden: ‘Wij geloven in jou, en we helpen je waar we kunnen.’ Dat gaf me een vliegende start. ”

Van Rijn Facilities: de eerste stappen
Per 1 januari was Van Rijn Facilities officieel een feit. “Ik werkte nog deels voor B2, wat hielp als hefboom. Pas vanaf de zomer ben ik er helemaal vol voor gegaan.” De reacties waren overweldigend. “Ik kreeg berichten van oud-collega’s die ik jaren niet had gesproken. Iedereen was enthousiast. Dat geeft een enorme boost.”

De eerste opdrachten volgden snel. “We doen nu onder meer de schoonmaak van de basisschool van mijn dochter – een vloek en een zegen, haha – en ik begeleid advies- en inkooptrajecten. Ook werk ik aan het opzetten van vaste teams en ben ik bezig met de voorbereidingen voor NEN-audits. Dat is nieuw en spannend, maar het geeft veel energie.” Zijn werkgebied ligt vooral in de Randstad regio.

Maarten spreekt met overtuiging over zijn vak. “Er wordt vaak over schoonmakers gepraat, maar zelden mét hen. Terwijl het de mensen zijn die het verschil maken. Het is geen sexy beroep, maar wel onmisbaar. En iedereen die het doet, heeft een verhaal.”

Hij probeert verbinding te maken op de werkvloer, al is het maar met een simpel ‘hoe gaat het?’, desnoods in gebroken Spaans of Pools. “Het lijkt alsof ik veel talen spreek, maar meer dan dat ene zinnetje is het niet. Toch maakt het verschil. Schoonmaak is zwaar werk.

Bewust betrokken
Op zijn werkkleding staat het motto van zijn bedrijf: Bewust betrokken. “Dat zegt eigenlijk alles. Het gaat over de mens, maar ook over duurzaamheid. Vanuit mijn tijd bij B2 heb ik meegenomen dat elke wijziging in materialen of middelen óf beter moet zijn voor onze mensen, óf beter voor het milieu. Daar geloof ik heilig in.”
Het gaat hem niet om de grootste groei, maar om betekenisvol werk. “Ik geloof in organische groei. Geld is nooit mijn drijfveer geweest. Wat mij drijft, is verschil maken, met schoonmaak als vak en als middel.”

Blik op de toekomst
Maarten hoopt dat de schoonmaakbranche zich blijft ontwikkelen in de richting van meer erkenning en samenwerking. “De tijd dat schoonmakers alleen ’s nachts mochten werken, is voorbij. De sector doet ongelooflijk veel voor mensen: taalcursussen, budgethulp, psychische ondersteuning. Dat mag veel zichtbaarder worden.”

Hij kijkt met bewondering naar organisaties die maatschappelijke impact centraal stellen. “Ik vind het prachtig wat B Corp-bedrijven doen. Zulke certificering zie je nog niet in onze branche, maar dat is wel iets waar ik op termijn naartoe zou willen. Niet als doel op zich, maar als bewijs dat je mens en milieu echt centraal zet.”

Jongeren zijn de toekomst
Maarten voelt zich met zijn 37 jaar nog een van de jongeren in de branche. “Dat zegt genoeg. Er komt een generatie aan die we echt moeten vasthouden: jonge mensen die schoonmaak niet zien als bijbaan, maar als vak.”

Die jongeren, zoals ook Maarten, ontmoeten elkaar bij jongerenplatform FMNextGen. Voor netwerken, kennisdelen en fun. Op 2 december aanstaande is het eerstvolgende event.
Klik hier voor meer informatie over de leden en activiteiten van FMNextGen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 april 2024

Hijman tekent sponsorovereenkomst met Janneke Boonzaaijer

Hijman tekent een sponsorovereenkomst voor meerdere jaren met Nederlands kampioene eventing Janneke Boonzaaijer. Roland Wink van Hijman vertelt waarom het bedrijf voor deze samenwerking met Janneke Boonzaaijer kiest: “Eventing...

14 januari 2025

Doe mee aan de Workshop Interculturele communicatie

Op 23 januari organiseert Schoonmakend Nederland samen met Paradigma de workshop Interculturele Communicatie. Omdat diversiteit belangrijk is en ieder ook zichzelf mag zijn. Maar hoe organiseer je een prettige...

07 november 2023

De 3 finalisten van de CSU Innovatie Award zijn……

Er waren zes kanshebbers. CSU deed een oproep om de jury mee te helpen met het kiezen van drie finalisten. Want wie heeft in hun en jouw ogen de...

31 januari 2025

#FOTOFRIDAY 32 Aafje collega’s vieren jubileum 

Op donderdag 23 januari 2025 was het feest bij Aafje Facilitair. Het bedrijf vierde het jubileum van 32 collega’s die meer dan 20 jaar in de schoonmaakbranche werken. De...

27 juni 2024

Doe jij mee aan het VSR-webinar: ‘De schoonmaakbranche, breed uitgemeten’?

VSR nodigt je uit om deel te nemen aan haar webinar over de impact van meetmethoden in de schoonmaaksector op de schoonmaker, eindgebruiker en opdrachtgever, met als titel ‘De...

06 juli 2023

Blog: Goed of Goedkoop?

Iets wat goed is, is duur en als iets goedkoop is, zal het wel niet goed zijn. Zo zijn we als consument geprogrammeerd. Het is de tucht van de...

28 augustus 2025

ACW behaalt keurmerk Verantwoord Schoon bij Oldael en Meester Visserhuis

ACW verzorgt de schoonmaak bij de locaties van zorginstelling Oldael en het Meester Visserhuis in Den Haag. De beide instellingen hebben onlangs, voor hun locaties, het keurmerk Verantwoord Schoon...

20 juli 2025

Boekentip: ‘Het komt zoals het komt en zo komt het!’ – een ontroerende dichtbundel van Edgar van Engelen

Na het verlies van zijn oudste zoon Koen vond Edgar van Engelen woorden voor het verdriet dat lange tijd onzichtbaar bleef. In ‘Het komt zoals het komt en zo...

17 oktober 2019

De sterren van BOMA machinery live in actie op Schoonmaak Vakdagen

“BOMA is niet zomaar een groothandel. Nee, wij leveren een oplossing voor alle facetten van de schoonmaak op het gebied van middelen en materialen. Dus het houdt niet op...

01 april 2019

Producent Pally Biscuits over UL-Team schoonmaakopleiding: concreet, praktisch, goed

Hoe train je productiemedewerkers om het hygiëne-niveau op een hoger peil te krijgen zonder dat je de productie van koekjes hindert? Door training on the job, tussen de zoete...