30 oktober 2025

Maarten van Rijn (Van Rijn Facilities) over de start van zijn schoonmaakbedrijf: “Ik wil iets bouwen waar mijn kinderen trots op kunnen zijn”

Maarten van Rijn werkt al sinds zijn 22ste in de schoonmaakbranche. Na vijftien jaar ervaring bij verschillende bedrijven, van CSU tot BOMA en B2 Cleaning, koos hij begin dit jaar voor zijn eigen onderneming. Met Van Rijn Facilities wil hij het verschil maken in de branche waar zijn hart ligt. “Ik wil iets opbouwen waar mijn kinderen later trots op kunnen zijn.”

Van bijbaan tot bevlogen ondernemer
De schoonmaak kwam niet als een bewuste keuze, vertelt Maarten. “Ik had mijn opleiding Facilitair Management afgerond in een tijd dat de economie niet meezat. Ik bleef hangen bij mijn afstudeerplek, maar er was weinig werk. Uiteindelijk rolde ik via CSU de schoonmaak in, zonder precies te weten wat het inhield.”

Wat begon als noodoplossing, bleek een passie. “Bij CSU leerde ik wat schoonmaak echt is: samen de schouders eronder, met trots op het werk. Dat gevoel heeft me nooit meer losgelaten.”
Daarna volgden andere stappen: Compass, BOMA, ICS en uiteindelijk B2 Cleaning. Bij elk bedrijf leerde Maarten iets nieuws, van de theoretische kennis bij BOMA tot het directe klantcontact bij B2. “Bij B2 stond ik weer letterlijk met de poten in de klei. Dat sociale stuk, samen met en voor de mensen, dat gaf mij zoveel energie. Dan heb je niet door hoeveel uren je erin stopt.”

De sprong naar zelfstandigheid
Toch bleef er iets knagen. “Ik had bij B2 Cleaning alle vrijheid, maar ik voelde een verlangen om zelf iets te bouwen. Om eigen keuzes te maken, mijn successen én fouten te dragen.
Ik twijfelde lang over het juiste moment. Je wil genoeg ervaring opbouwen, maar ook nog de energie hebben om te knallen. Uiteindelijk dacht ik: ik moet het doen, anders blijf ik erover praten. Mijn vrouw gaf mij, ondanks ons jonge gezin, het laatste zetje om voor mijzelf te beginnen””

Zijn opzegging kwam, zoals bij B2 Cleaning gebruikelijk, tijdens een goed gesprek in de kroeg. “Ik zei: het heeft niets te maken met jullie, maar ik wil zelf iets neerzetten. De jongens van B2 gunden het me volledig. Sterker nog, ze zeiden: ‘Wij geloven in jou, en we helpen je waar we kunnen.’ Dat gaf me een vliegende start. ”

Van Rijn Facilities: de eerste stappen
Per 1 januari was Van Rijn Facilities officieel een feit. “Ik werkte nog deels voor B2, wat hielp als hefboom. Pas vanaf de zomer ben ik er helemaal vol voor gegaan.” De reacties waren overweldigend. “Ik kreeg berichten van oud-collega’s die ik jaren niet had gesproken. Iedereen was enthousiast. Dat geeft een enorme boost.”

De eerste opdrachten volgden snel. “We doen nu onder meer de schoonmaak van de basisschool van mijn dochter – een vloek en een zegen, haha – en ik begeleid advies- en inkooptrajecten. Ook werk ik aan het opzetten van vaste teams en ben ik bezig met de voorbereidingen voor NEN-audits. Dat is nieuw en spannend, maar het geeft veel energie.” Zijn werkgebied ligt vooral in de Randstad regio.

Maarten spreekt met overtuiging over zijn vak. “Er wordt vaak over schoonmakers gepraat, maar zelden mét hen. Terwijl het de mensen zijn die het verschil maken. Het is geen sexy beroep, maar wel onmisbaar. En iedereen die het doet, heeft een verhaal.”

Hij probeert verbinding te maken op de werkvloer, al is het maar met een simpel ‘hoe gaat het?’, desnoods in gebroken Spaans of Pools. “Het lijkt alsof ik veel talen spreek, maar meer dan dat ene zinnetje is het niet. Toch maakt het verschil. Schoonmaak is zwaar werk.

Bewust betrokken
Op zijn werkkleding staat het motto van zijn bedrijf: Bewust betrokken. “Dat zegt eigenlijk alles. Het gaat over de mens, maar ook over duurzaamheid. Vanuit mijn tijd bij B2 heb ik meegenomen dat elke wijziging in materialen of middelen óf beter moet zijn voor onze mensen, óf beter voor het milieu. Daar geloof ik heilig in.”
Het gaat hem niet om de grootste groei, maar om betekenisvol werk. “Ik geloof in organische groei. Geld is nooit mijn drijfveer geweest. Wat mij drijft, is verschil maken, met schoonmaak als vak en als middel.”

Blik op de toekomst
Maarten hoopt dat de schoonmaakbranche zich blijft ontwikkelen in de richting van meer erkenning en samenwerking. “De tijd dat schoonmakers alleen ’s nachts mochten werken, is voorbij. De sector doet ongelooflijk veel voor mensen: taalcursussen, budgethulp, psychische ondersteuning. Dat mag veel zichtbaarder worden.”

Hij kijkt met bewondering naar organisaties die maatschappelijke impact centraal stellen. “Ik vind het prachtig wat B Corp-bedrijven doen. Zulke certificering zie je nog niet in onze branche, maar dat is wel iets waar ik op termijn naartoe zou willen. Niet als doel op zich, maar als bewijs dat je mens en milieu echt centraal zet.”

Jongeren zijn de toekomst
Maarten voelt zich met zijn 37 jaar nog een van de jongeren in de branche. “Dat zegt genoeg. Er komt een generatie aan die we echt moeten vasthouden: jonge mensen die schoonmaak niet zien als bijbaan, maar als vak.”

Die jongeren, zoals ook Maarten, ontmoeten elkaar bij jongerenplatform FMNextGen. Voor netwerken, kennisdelen en fun. Op 2 december aanstaande is het eerstvolgende event.
Klik hier voor meer informatie over de leden en activiteiten van FMNextGen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 juni 2024

Wetswijzigingen ondernemers: Wat verandert er per 1 juli?

Op 1 juli 2024 veranderen er een aantal wetten en regels voor en over ondernemers. Niet alleen het minimumloon gaat omhoog, ook de regels over plastic en meer zaken...

02 augustus 2023

Subsidie voor activiteiten duurzame inzetbaarheid

De RAS meldt dat het via de MDIEU-regeling mogelijk is om subsidie te krijgen voor activiteiten duurzame inzetbaarheid. Met als doel om de duurzame inzetbaarheid van werkenden te bevorderen...

18 maart 2024

De nominaties Amsterdam Innovation Award 2024 zijn bekend

De Amsterdam Innovation Award is één van de hoogtepunten van Interclean Amsterdam (14-17 mei) in RAI Amsterdam. De organisatie heeft opnieuw een groot aantal inzendingen van hoge kwaliteit ontvangen,...

02 juli 2020

Anderhalvemeters maken in musea en het nieuwe normaal: wat gewoon was, is niet meer

Bij musea denk je wellicht direct aan het Rijksmuseum in Amsterdam, maar er zijn nog 1725 andere musea in Nederland. Van Delfzijl tot Sas van Gent. Samen zijn ze...

16 mei 2024

Rita Brouwer (VSR): “Het is de MENS die het verschil maakt”

Vereniging Schoonmaak Research (VSR) is partner van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar. Zij dragen graag bij aan het initiatief waarbij de schoonmaker centraal staat. Rita Brouwer...

29 mei 2023

Briefje van Peet: Beste belever/Dear believer

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts....

29 mei 2024

Gezien in de media: Interview Vebego over aanpassen businessmodel

De Ondernemer publiceerde op 27 mei 2024 een interview met Ronald en Ton Goedmakers over het sleutelen aan het businessmodel van het facilitaire concern Vebego. ‘De familie achter Vebego...

31 oktober 2025

#PODCAST Gom: over aandacht gesproken

In haar nieuw gelanceerde podcastserie gaat Gom in gesprek met klanten, partners en collega’s over de kracht van echte aandacht. Hoe maak je verschil in de facilitaire wereld door...

11 mei 2023

Eerste recyclebare wegwerphandschoen: Gloovy Eco Gloves

Twee jonge enthousiaste ondernemers bieden bedrijven een duurzame oplossing voor de huidige, vervuilende wegwerp handschoenen. “Met de Gloovy Eco Gloves en de Gloovy Pick-up service zetten wij een volledig...

11 oktober 2025

Toekomst Schoonmaakbedrijven behaalt bij klant L-Founders of Loyalty als eerste het vernieuwde Keurmerk Verantwoord Schoon

Toekomst Schoonmaakbedrijven behaalt bij hun klant L-Founders of Loyalty als eerste organisatie in Nederland het Keurmerk Verantwoord Schoon nieuwe stijl. Zonder een enkele verstoring. Dit keurmerk, uitgevoerd door onafhankelijke...