9 juni 2023

Tijd voor een make-over!

Na vele (gewijzigde) herdrukken en duizenden exemplaren van het lesboek ‘Schoonmaken is een Vak’ vond SVS Opleidingen het tijd voor een totale make-over. Afgelopen maand mochten de eerste cursisten hun nieuwe lesboek in ontvangst nemen. Wat is er veranderd en hoe ondersteunt het nieuwe lesboek nog beter bij het opleiden van een schoonmaker in een kantoorachtige omgeving? Gert de Graaf, manager Productontwikkeling & Sales bij SVS Opleidingen vertelt.

Wat was de aanleiding voor deze make-over?
“Het lesmateriaal diende opnieuw te worden geactualiseerd op basis van de wijzigingen in de eind- en toetstermen van de RAS voor de Basisopleiding Schoonmaken. Ook zijn er nieuwe inzichten in de branche op het gebied van ergonomisch verantwoord werken. De nieuwe fotoseries in het lesboek zijn gebaseerd op deze nieuwe inzichten. Het nieuwe lesboek sluit daarmee naadloos aan op de RAS-Examens voor de Basisopleiding Schoonmaken. Ook is er meer aandacht voor gastvrij gedrag in relatie met dagschoonmaak. Klanttevredenheid hangt immers nauw samen met de zichtbaarheid van de medewerker en interactie tussen medewerker en gebruikers.”


Over de vormgeving?
“In de vormgeving hebben we heel bewust gekozen voor groter formaat. We kunnen daardoor grotere foto’s en teksten plaatsen, waardoor het boek nóg toegankelijker is voor cursisten die wat minder taalvaardig zijn. Het is een lesboek geworden dat heel dicht naast de praktijk staat ter ondersteuning van de lessen. Leren door te doen onder begeleiding van een SVS-vakdocent staat immers centraal in de Basisopleiding Schoonmaken.”

“Vitaal Vakmanschap betekent dat je als vakman of -vrouw je werk nu én in de toekomst gezond en met plezier kunt blijven doen”

Vitaal Vakmanschap
“‘Vitaal’ betekent ‘krachtig en energiek’. Vitaal Vakmanschap betekent dat je als vakman of -vrouw je werk nu én in de toekomst gezond en met plezier kunt blijven doen. Vitaal Vakmanschap is daarom voor zowel de schoonmaakmedewerker als voor de werkgever belangrijk. Schoonmaken is immers fysiek belastend werk. Van schoonmaakmedewerkers wordt daarnaast een bepaalde flexibiliteit verwacht op het gebied van de inhoud van het werk, werktijden en beschikbaarheid. Dat betekent dat schoonmaakmedewerkers werk en privé goed moeten kunnen combineren. Voor schoonmaakmedewerkers en hun werkgevers is het dus van belang dat de schoonmaakmedewerker gezond blijft, plezier heeft in het werk en een goede balans heeft tussen werk en privé. Schoonmaakmedewerkers doen belangrijk werk. Ze zorgen iedere dag voor een schone, hygiënische en prettige leef- of werkomgeving. Als zij uitvallen dan heeft dat gevolgen voor de werkomgeving en de collega’s.
Ook leidt ziekteverzuim tot extra kosten voor werkgevers en misschien heeft het ook zelfs gevolgen voor het inkomen van de schoonmaakmedewerker. Alle reden dus om samen te werken aan de gezondheid en werkplezier van uw medewerker. Daarnaast zorgen gemotiveerde en blije werknemers voor tevreden opdrachtgevers.

In de cao van de schoonmaakbranche hebben werkgevers- en werknemersorganisaties daarom een aantal afspraken gemaakt die schoonmaakmedewerker helpen om gezond en met plezier te blijven werken. Anders gezegd: om te zorgen dat zij duurzaam inzetbaar blijven. Zo zijn er afspraken over arbeidsomstandigheden, het opleiden van medewerkers en de werkdruk. Ook is er afgesproken dat een leidinggevende jaarlijks een goed gesprek moet voeren met de schoonmaakmedewerker over zijn of haar duurzame inzetbaarheid. De leidinggevende nodigt de schoonmaakmedewerker dan uit om te praten en mee te denken over hoe hij/zij het werk als vakman of -vrouw nu én in de toekomst gezond en met plezier kan blijven doen. De inbreng van de medewerker is hierbij belangrijk. Het gaat immers om zijn toekomst. Een belangrijke ontwikkeling binnen de branche die SVS Opleidingen van harte ondersteunt.”


Met het lesboek voorbereid op de praktijk

“In de Basisopleiding Schoonmaken staat de praktijk centraal; leren door te doen. Cursisten leren het schoonmaakvak onder begeleiding van onze ervaren vakdocenten. Cursisten die al veel ervaring hebben zullen óók zaken moeten afleren of op een andere manier leren doen. Dat laatste is zeker niet gemakkelijk.
Het lesboek ondersteunt de praktijklessen met gedetailleerde foto’s van de verschillende schoonmaakmethodieken. Het lesmateriaal bevat de noodzakelijke theorie en gedetailleerde foto’s van alle werkprocessen afgestemd op de doelgroep. Dat is niet alleen handig voor de cursist en docent bij het aanleren van werkprocessen en werkvolgorde, maar ook voor de doelgroep van medewerkers die de Nederlandse taal nog niet volledig beheersen.”

De uitdagingen
“Het lesmateriaal ondersteunt het leren door te doen tijdens de lesbijeenkomsten onder begeleiding van de vakdocent. Maar niet ieder onderwerp kan met de nodige diepgang in schriftelijk lesmateriaal worden ondervangen. En soms is het handig om bij ergonomie ook eens filmpjes te kunnen bekijken. We hebben dus keuzes moeten maken over wat in dit lesboek hoort en welke onderwerpen we daarnaast ook uitgebreider gaan behandelen in digitale leermiddelen zoals e-learning modules of interactieve video.”

Benieuwd?
Heb je na het lezen van dit artikel vragen of wil je een exemplaar van dichtbij bekijken? Neem dan contact op met SVS Opleidingen via het telefoonnummer 010 293 1000 of stuur een e-mail naar [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 augustus 2022

5 tips voor foto’s met speciaal effect

Beeld wordt steeds belangrijker. Daarom moet je goed nadenken over het beeld dat je gebruikt om jouw bedrijf te promoten. Op internet zijn veel tips & tricks over fotograferen...

31 januari 2019

TenderApp maakt aanbestedingsland transparanter

Gaan we nu ook swipen voor Tenders? Wel als je als ondernemer succesvoller wil zijn bij aanbestedingen. Dat is het doel van het nieuwe tenderplatform van ondernemers Rodger van...

16 april 2024

Van stressvol toiletbezoek naar welzijnsboost in Hoog Catharijne Utrecht

Tijdens de Dutch Health Week, op woensdag 10 april 2024,vond de officiële opening plaats van de ONE HUNDRED restrooms hub in het drukste winkelcentrum van Nederland: Hoog Catharijne. Het...

29 november 2021

BOMA opent eerste woonzorgcentrum

Op maandag 6 december 2021 opent BOMA haar eerste woonzorgcentrum. Waarom? Omdat de totaalleverancier geen enkele schoonmaakuitdaging uit de weg wil gaan. “De stap naar een woonzorgcentrum waarin alle...

19 maart 2024

Carel Lurvink introduceert CaluCare Elite dispensers van gerecycled plastic

Onlangs heeft Carel Lurvink een nieuwe lijn sanitaire dispensers geïntroduceerd. Onder de merknaam CaluCare Elite brengt de Enschedese organisatie diverse dispensers, afvalbakken en andere toiletaccessoires op de markt. Naar...

30 juli 2019

Partners Hazet en Hotel Okura Amsterdam gaan verwachting gasten overtreffen

Per 1 augustus gaat Hazet een driejarig partnership aan met het internationale vijfsterrenhotel Hotel Okura Amsterdam. “De toegevoegde waarde van onze service, flexibiliteit en vooruitstrevende IT-oplossingen passen uitstekend bij...

20 juni 2023

ISS neemt 1.000 vluchtelingen in dienst in Europa

ISS kondigt op 20 juni 2023, Wereldvluchtelingendag, aan dat het 1.000 vluchtelingen in dienst zal nemen voor zijn Europese activiteiten. Deze aankondiging vond plaats tijdens de Tent Partnership for...

16 juni 2023

Op de hoogte van teamwork tussen mens en machines

Op 22 juni is het tijd voor een nieuwe aflevering van Captains of Cleaning. In deze uitzending bespreken we de sociale kant van schoonmaken, het belang van innovatie en...

02 november 2018

Instituut Fysieke Veiligheid kiest voor totaalbelevingsconcept EW Facility Services

Voor het schoonmaakonderhoud en de glasbewassing zocht het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) naar één ondernemende, proactieve partner voor hun locaties in Arnhem en Zoetermeer. Deze locaties werden schoongemaakt door...

21 juni 2023

Blog: Is dat meten wel zo ‘smart’?

De afgelopen decennia heeft onze sector een flinke groei gezien van allerlei meetsystemen. In eerste instantie gericht op de technische kwaliteit van de dienstverlening, daarna op tevredenheid van de...