7 maart 2019

Groene koplopers Gerrit Visser (Innovi): “90% besparing op water en chemie”

“Door te werken met stoom- en droogijstechnologie besparen we op water en chemie”, opent Gerrit Visser, directeur van Innovi uit Vroomshoop, het gesprek. “Het zijn duurzame reinigingsoplossingen, die sneller, een schonere kwaliteit opleveren.” Innovi is met haar vier jaar nog een jong bedrijf, de kennis van schoonmaken is ouder. Gerrit werkt al ruim 20 jaar in de schoonmaakbranche en sloeg vier jaar geleden bewust een nieuwe weg in. Een groene weg. Onze redactie ging met Gerrit in gesprek over zijn keuze en wat dit voor de branche kan betekenen.

“Na de verkoop van mijn vorige bedrijf in traditionele schoonmaakmachines, wilde ik een nieuwe weg inslaan”, vertelt Gerrit. Ik wist nog niet precies wat en verdiepte mij in verschillende mogelijkheden en markten. In die tijd las ik het boek Zakendoen in de nieuwe economie van Marga Hoek. In haar boek gaat zij in op de ondernemersvraag ‘hoe verdien je als ondernemer je geld in een nieuwe duurzame economie’. Ik werd gegrepen door haar schrijven over duurzaamheid. Het inspireerde mij, ik voelde de drive om verantwoordelijkheid te nemen, we hebben immers maar één aarde.” Gerrit spreekt oprecht zijn intentie uit. In 2015 zette hij deze om in een bedrijf dat groene reinigingsoplossingen aanbiedt. Een nieuwe richting binnen een vertrouwde omgeving. Hij was al 15 jaar werkzaam in de branche, kende de markt en de mensen.

“De combi van droogijs en stoom is ideaal, gezien de compensatie van de pijlers temperatuur en chemie van de cirkel van Sinner.”

Op weg met stoom- en droogijstechnologie
“Op het moment dat ik mijn weg naar ‘groen werken’ had bepaald, werd ik benaderd door een relatie uit Denemarken. Of ik importeur van de Intelblast droogijsmachines wilde worden? ‘Ja’, was mijn antwoord. Dit paste precies in mijn ecologisch denken. De start was bezegeld.” Het plaatje van Gerrit was echter nog niet compleet. Hij wilde een bredere oplossing aan de markt kunnen aanbieden. “Droogijs is een fantastische manier van reinigen, maar is niet voor ieder reinigingsvraagstuk geschikt. Om een bredere aanbieder te worden, koos ik voor de toevoeging van stoomreiniging. De combi van droogijs en stoom is ideaal, gezien de compensatie van de pijlers temperatuur en chemie van de cirkel van Sinner.”

Gerrit bezocht de Pulire in Italië en maakte een selectie van fabrikanten van stoomreinigingsunits. Hij bracht vervolgens een bezoek aan meerdere fabrieken en besloot met Tecnovap te gaan samenwerken. “We hadden direct een klik, ik werd importeur van hun machines.”

De eerste marktschreden
“Met stoom of droogijs reinigen betekent een besparing van 90% op water en chemie ten opzichte van de inzet van traditionele schoonmaakmachines. De waterbesparing bleek een uitkomst te zijn voor de droogfood markt. In deze sector is water taboe, het geeft veel opstartproblemen bij het productieproces. Via een relatie kwam ik met een foodbedrijf in contact, al snel volgden er meer. De combinatie van stoom en droogijs kwam hier echt goed tot zijn recht. Waar voorheen hard gepoetst werd zonder echt goed resultaat te zien of waar apparatuur vastliep door water, zorgden onze oplossingen voor een efficiënte en hoogwaardige kwaliteit schoonmaak. We hebben in de droogfood en gelieerde partijen mooie referenties opgebouwd. Nu willen we ons duurzaam specialisme ook in andere sectoren inzetten, zoals grootkeuken, horeca, facilitair, zorg en mobiliteit.”

Onbekend maakt onbemind
“We merken dat de onbekendheid van onze reinigingsoplossingen soms onbemind maakt. Ook is er een drempel te nemen, omdat een eerste introductie, zo’n 10 jaar geleden, niet goed is verlopen. De kwaliteit van machines liet toen te wensen over. Er werden verkeerde aanbevelingen gedaan, zoals, bij wijze van spreken, een tandenborstel inzetten om een schoolplein schoon te maken. Echte productie heeft krachtstoomapparatuur nodig. Nu komen we nog vaak lichte machines tegen, met een laag schoonmaaktempo. Dan duurt het te lang voordat vervuiling is opgelost. Het is niet gek dat mensen dan afhaken.”

“De tijd is aangebroken om de markt van de voordelen te overtuigen en samen naar een kleinere ecologische afdruk te streven.”

Inmiddels is het tien jaar later, de machinekwaliteit is sterk verbeterd, er is meer kennis opgebouwd en het aanbod is groot genoeg om voor iedere klus de juiste toepassing te kiezen. Bijvoorbeeld stoomreiniging inzetten als periodiek onderhoud in de facilitaire branche. “De tijd is aangebroken om de markt van de voordelen te overtuigen en samen naar een kleinere ecologische afdruk te streven. Als ik nu een demo verzorg, reageert men vol verbazing. Zien doet geloven. Zo wordt schoonmaken weer leuk,” lacht Gerrit.

The greenest way to clean
“We hebben nog maar het puntje van de ijsberg aangetipt, we kunnen zoveel meer bereiken. Sneller en echt SCHONER reinigen met minimaal gebruik van water en chemie. En zonder veel en lang te hoeven boenen, dus ook met ergonomische voordelen.” Gerrit is blij met zijn overstap. “Het kost ons veel energie om de markt mee te krijgen, maar als we eenmaal binnen zijn, dan ondervinden we als team veel dankbaarheid omdat we mensen vooruithelpen. En we blijven zuinig op onze aarde. Kortom, het is voor ons ‘the greenest way to clean’ of niet. Wie doet er mee?”

Gerrit licht ter afsluiting een tipje van de sluier op over een nieuwe ontwikkeling: “In april zullen we ons aanbod uitbreiden met microbiologie, gebaseerd op enzymatisch reinigen. Een duwtje in de rug om ernstige vervuiling te doorbreken. Duurzaam en effectief, want natuurlijke enzymen kunnen direct aan het werk.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 mei 2025

Uniqcare lanceert Bio based luchtverfrisser-dispenser

“Wij dragen de duurzaamheidstransitie een warm hart toe”, geeft directeur Ernst-Jan van der Graaf aan. “Care maakt onderdeel uit van onze merknaam en dat geeft ook verplichtingen als het...

23 juli 2025

Nexaro intensiveert groei in de Benelux: twee sterke partners voor een schone toekomst

Nexaro GmbH breidt zijn aanwezigheid in Nederland, België en Luxemburg doelgericht uit: met WerkmetKACHA en Crohill krijgt het technologiebedrijf er twee strategisch relevante partners bij die de distributie en...

20 juli 2023

Tussentijdse wijzigingen cao schoonmaak- en glazenwassersbedrijf

De cao 2022-2024 is gewijzigd. Er zijn door cao-partijen (Schoonmakend Nederland, FNV en CVN) betere afspraken gemaakt over het loon. De RAS heeft deze wijzigingen op een rij gezet...

26 februari 2025

Karcher brengt nieuw assortiment, stille en duurzame stofzuigers op de markt

Kärcher brengt een  nieuw assortiment stofzuigers op de markt: stil  (52 dB) en duurzaam (gemaakt van 45 procent gerecycled materiaal).  Het nieuwe assortiment bestaat uit de modellen T 10/1...

26 augustus 2024

𝐍𝐢𝐞𝐮𝐰𝐞 𝐞𝐢𝐧𝐝𝐭𝐞𝐫𝐦𝐞𝐧 opleidingen in de maak

RAS laat weten dat er nieuwe eindtermen worden opgesteld door bedrijven uit de sector die beschrijven wat een medewerker moet kennen en kunnen om zijn/haar functie goed te kunnen...

27 februari 2022

Carnaval in Maastricht

Er wordt weer carnaval gevierd! Dat kun je zien aan alle straatversieringen, mooie etalages en vrolijk uitgedoste carnavalsvierders, maar ook tijdens het werk op de Universiteit van Maastricht. Daar...

09 november 2018

Trainingsplatform Warp Industries wint eerste Cor van der Heijden Award

Op 8 november vond in De Efteling de eerste uitreiking van de Cor van der Heijden Award plaats. Een initiatief van schoonmaakbedrijf CSU dat het meest innovatieve idee voor...

30 december 2022

Bedankt voor een mooi Schoonmaakjaar!

Wat een bijzonder jaar was 2022. We gingen in Nederland van ‘op slot’ naar weer volledige openheid. Met weer veel ontmoetingen en ontwikkelingen. Van jubilea – wij deelden ons...

25 april 2025

Bekijk de Captains of Cleaning uitzending: van technologie tot duurzaamheid en de mens

Op 24 april 2025 vond de eerste live-uitzending van 2025 van de talkshow Captains of Cleaning bij i-team Global plaats. Met Robert Stelling, Paul Fok, Meya Sollman, Yannick de...

03 april 2020

Toppers van maart 2020 op Schoonmaakjournaal

En toen was daar het allesbepalende coronavirus en werd het opeens stil… Op straat, maar niet in de media en op het platform van Schoonmaakjournaal. Niet eerder bereikten we...