7 september 2025

Blog Eddie de Vies (Bakker Schoonmaakbedrijf): Hoe heet jouw schoonmaker?

Het is een prikkelende oproep aan opdrachtgevers: ken de namen van de mensen die elke dag zorgen voor een schone, prettige werkomgeving. En aan schoonmaakbedrijven: bespreek het thema ‘Hoe heet jouw schoonmaker’ met opdrachtgevers. Voor meer persoonlijke verbinding.

Want… wanneer maakte jij voor het laatst een praatje met de schoonmaker van jouw locatie? Herinner jij je de naam van die persoon? Het klinkt misschien simpel, maar het kan een wereld van verschil maken. Na eerdere blogs van onder andere Diane van Dijk (CSU), Laura de la Mar (Gastvrijheid in Bedrijf) en Christopher Smit (Sport050), is het nu de beurt aan Eddie de Vries van Bakker Schoonmaakbedrijf in Groningen. Als familiebedrijf dat al bijna een eeuw bestaat, weten zij als geen ander hoe belangrijk persoonlijke aandacht is.

“Bij Bakker Schoonmaakbedrijf draait het al bijna honderd jaar om mensen. Albert Bakker begon in 1928 met het wassen van ramen in het centrum van Groningen. Inmiddels staat de vierde generatie aan het roer , samen met mijn vrouw Jacolien. Onze zoons staan al klaar om de vijfde generatie te vormen. Die continuïteit zegt veel over wie wij zijn: een familiebedrijf dat mensen ziet en waardeert.
En dat begint bij iets heel eenvoudigs: je naam kennen.

Neem Willem, die al sinds de tijd van opa Bakker bij ons werkt. Hij is 64 jaar en nog steeds een vaste kracht binnen ons team. Hij ziet ons als familie, en zo zien wij hem ook wel. Zijn naam noemen, een praatje maken, het lijkt klein, maar het maakt het verschil.

Ik ben zelf ooit begonnen als glazenwasser, onderaan de ladder. Ik weet dus hoe belangrijk het is dat je gezien wordt, niet als nummer, maar als mens. Dat is ook waarom wij als schoonmaakbedrijf liever tien kleinere klanten hebben dan één hele grote. Bij ons kent iedereen elkaar bij naam. We weten wat er speelt, zowel op het werk als privé. En ja, misschien klinkt dat wat ouderwets, maar ik vind het belangrijk om zelf de kerstpakketten bij de mensen thuis te brengen. Net zoals opa Bakker dat vroeger deed.

Dat persoonlijke contact maakt ons werk sterker. Het zorgt voor loyaliteit en werkplezier. Niet voor niets hebben we collega’s die overstapten van grotere schoonmaakbedrijven, juist omdat ze daar niet meer waren dan een personeelsnummer.

Dus, mijn oproep aan opdrachtgevers: ken de naam van jouw schoonmaker. Stel een vraag, maak een praatje. Het klinkt eenvoudig, maar de impact is groot. Uiteindelijk zijn het de mensen die het verschil maken.”

Stokje doorgeven
Eddie geeft het stokje voor een nieuwe blog door aan Schoonmaakbedrijf Nagel die hun visie zullen geven over persoonlijke verbinding: Hoe heet jouw schoonmaker?

Ken jij de naam van jouw schoonmaker?
Laat dit het begin zijn van een waardevolle verbinding. Deel jouw ervaringen en ideeën, en laten we samen het verschil maken.

Deze blog is POWERED BY CSU

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 september 2023

#FotoFriday: ‘Niet lullen, maar poetsen’

Tijdens de SDG Action Week (23-28 september 2023) is het doel: in actie komen om de wereld daadwerkelijk te verduurzamen, verandering begint immers met actie. CSU pakte dit doel...

30 september 2024

Wereldprimeur: Pilot Asito zorgt voor wereldprimeur bij Universitair Dierenziekenhuis Utrecht

Het Universitair Dierenziekenhuis van de Universiteit Utrecht heeft de primeur: voor het eerst wereldwijd wordt er een UV-C desinfectierobot ingezet in een dierenziekenhuis. Deze innovatie, genaamd Robot SAM, zorgt...

09 mei 2025

Trots en waardering voor jubilarissen Nederrijn

Schoonmaakbedrijf Nederrijn organiseerde een bijzonder moment van waardering. In het eerste kwartaal waren er meerdere jubilea te vieren van medewerkers die al 12,5, 25 of zelfs meer dan 25...

20 november 2024

Wat is het voordeel van het werken met Crohill schoonmaakmethodes?

Omdat het schoonmaken van een kinderdagverblijf om een andere aanpak vraagt dan een trappenhuis, een zorginstelling of sportcomplex heeft Crohill voor elke branche een methode samengesteld met producten uit...

11 juni 2024

De allerbeste schoonmaker van Nederland, wie wordt het?

Op dinsdag 18 juni 2024 wordt in Eindhoven de beste schoonmaker van Nederland gekozen. Van de 150.000 professionals die werkzaam zijn in de schoonmaakbranche, strijden finalisten voor de titel...

08 januari 2024

Blog Stef Martens (Social Cleania): Social Media trends 2024  

Hoe leuk is het om het jaar af te trappen met een blog over ontwikkelingen in en rondom social media. Die ook goed zijn in te zetten in de...

14 december 2022

Schoonmaakrobot R3 voor een nog schoner zwembad

Nationaal zwemcentrum de Tongelreep in Eindhoven, een zwembad waar dagelijks veel van de nationale (zwem)sporters trainen om een topprestatie neer te kunnen zetten. Een sportaccommodatie van de Gemeente Eindhoven,...

19 maart 2024

Forse looneisen bij cao-onderhandelingen

Op 19 maart zijn de CAO-onderhandelingen voor de schoonmaakbedrijven gestart. In de lopende cao was er al een looneis van 19 procent ingewilligd. Toch wil CNV-vakbond nu voor nog...

07 maart 2019

Groene koplopers Gerrit Visser (Innovi): “90% besparing op water en chemie”

“Door te werken met stoom- en droogijstechnologie besparen we op water en chemie”, opent Gerrit Visser, directeur van Innovi uit Vroomshoop, het gesprek. “Het zijn duurzame reinigingsoplossingen, die sneller, een...

06 februari 2025

Laat je inspireren door Gaby Westelaken tijdens event FMNextGen op 2 april

De redactie van Schoonmaakjournaal sprak met Gaby Westelaken, één van de tafelheren van het diner van jongerenplatform FMNextGen op 2 april 2025. Gaby zal de deelnemers dan inspireren met...