7 september 2025

Blog Eddie de Vies (Bakker Schoonmaakbedrijf): Hoe heet jouw schoonmaker?

Het is een prikkelende oproep aan opdrachtgevers: ken de namen van de mensen die elke dag zorgen voor een schone, prettige werkomgeving. En aan schoonmaakbedrijven: bespreek het thema ‘Hoe heet jouw schoonmaker’ met opdrachtgevers. Voor meer persoonlijke verbinding.

Want… wanneer maakte jij voor het laatst een praatje met de schoonmaker van jouw locatie? Herinner jij je de naam van die persoon? Het klinkt misschien simpel, maar het kan een wereld van verschil maken. Na eerdere blogs van onder andere Diane van Dijk (CSU), Laura de la Mar (Gastvrijheid in Bedrijf) en Christopher Smit (Sport050), is het nu de beurt aan Eddie de Vries van Bakker Schoonmaakbedrijf in Groningen. Als familiebedrijf dat al bijna een eeuw bestaat, weten zij als geen ander hoe belangrijk persoonlijke aandacht is.

“Bij Bakker Schoonmaakbedrijf draait het al bijna honderd jaar om mensen. Albert Bakker begon in 1928 met het wassen van ramen in het centrum van Groningen. Inmiddels staat de vierde generatie aan het roer , samen met mijn vrouw Jacolien. Onze zoons staan al klaar om de vijfde generatie te vormen. Die continuïteit zegt veel over wie wij zijn: een familiebedrijf dat mensen ziet en waardeert.
En dat begint bij iets heel eenvoudigs: je naam kennen.

Neem Willem, die al sinds de tijd van opa Bakker bij ons werkt. Hij is 64 jaar en nog steeds een vaste kracht binnen ons team. Hij ziet ons als familie, en zo zien wij hem ook wel. Zijn naam noemen, een praatje maken, het lijkt klein, maar het maakt het verschil.

Ik ben zelf ooit begonnen als glazenwasser, onderaan de ladder. Ik weet dus hoe belangrijk het is dat je gezien wordt, niet als nummer, maar als mens. Dat is ook waarom wij als schoonmaakbedrijf liever tien kleinere klanten hebben dan één hele grote. Bij ons kent iedereen elkaar bij naam. We weten wat er speelt, zowel op het werk als privé. En ja, misschien klinkt dat wat ouderwets, maar ik vind het belangrijk om zelf de kerstpakketten bij de mensen thuis te brengen. Net zoals opa Bakker dat vroeger deed.

Dat persoonlijke contact maakt ons werk sterker. Het zorgt voor loyaliteit en werkplezier. Niet voor niets hebben we collega’s die overstapten van grotere schoonmaakbedrijven, juist omdat ze daar niet meer waren dan een personeelsnummer.

Dus, mijn oproep aan opdrachtgevers: ken de naam van jouw schoonmaker. Stel een vraag, maak een praatje. Het klinkt eenvoudig, maar de impact is groot. Uiteindelijk zijn het de mensen die het verschil maken.”

Stokje doorgeven
Eddie geeft het stokje voor een nieuwe blog door aan Schoonmaakbedrijf Nagel die hun visie zullen geven over persoonlijke verbinding: Hoe heet jouw schoonmaker?

Ken jij de naam van jouw schoonmaker?
Laat dit het begin zijn van een waardevolle verbinding. Deel jouw ervaringen en ideeën, en laten we samen het verschil maken.

Deze blog is POWERED BY CSU

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 juni 2024

De allerbeste schoonmaker van Nederland, wie wordt het?

Op dinsdag 18 juni 2024 wordt in Eindhoven de beste schoonmaker van Nederland gekozen. Van de 150.000 professionals die werkzaam zijn in de schoonmaakbranche, strijden finalisten voor de titel...

16 mei 2025

Depot Boijmans Van Beuningen kiest voor duurzame schoonmaak met oog voor kunst, mens én milieu

Depot Boijmans Van Beuningen in Rotterdam is een gebouw dat de aandacht trekt. En dat mag ook. Het is namelijk het eerste publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld. Naast het...

16 maart 2020

Albert Vegter (Alpheios): “Ook schoonmakers zijn waardevol in levens redden”

“Alles begint bij hygiëne.” Een statement die staat als een huis, juist in deze tijd van corona en in deze Week van Zorg & Welzijn. Wordt het dan nu...

28 juli 2025

Goede klantenservice begint bij drempels wegnemen. Tips van Steven Van Belleghem

Klanttevredenheid begint bij goed contact. Toch lopen veel organisaties, ook in de schoonmaakbranche, onbedoeld omzet mis, omdat klanten afhaken voordat ze écht geholpen zijn. Klantbelevingsexpert Steven Van Belleghem ziet...

27 maart 2020

2 filmvertellers over schoonmaakhelden en corona

In de Schoonmaakjournaal themaweek Prachtig geven we op het #filmFriday podium aan twee virtuele bijdragen over corona en schoonmaak. Asito doet een oproep voor schoonmaakhulpen voor de cruciale zorg....

08 september 2025

Janna Steinbusch nieuwe algemeen directeur Gom

Per 15 september treedt Janna Steinbusch aan als algemeen directeur van Gom Schoonhouden. Zij volgt daarmee Olivier Laméris op, die algemeen directeur is geworden van Facilicom Solutions. Janna staat...

01 februari 2023

Mewa-poetsdoeken worden gemaakt in Europa

Door de covidpandemie is duidelijk geworden hoe kwetsbaar de logistieke systemen van de wereldeconomie wel zijn. Een gevolg daarvan is dat meerdere ondernemingen hun bevoorradingsroutes hebben omgegooid en de...

17 april 2023

8e Dag van de Schoonmaker in teken van dank-je-wel

Bedankt, jij maakt het verschil! Deze pluim verdienen álle schoonmakers van Nederland. Dagelijks, maar zeker op donderdag 15 juni in de vorm van aandacht, een compliment of attentie. “De...

18 september 2023

Maak kennis met het team van Schoonmaak Vakdagen

Het team van de Schoonmaak Vakdagen is volop bezig met de voorbereidingen van de schoonmaakbeurs die op 14 & 15 november 2023 zal plaatsvinden. Een team dat bestaat uit...

04 augustus 2025

Online Masterclass Alcohol, drugs- en medicijnmisbruik

Medewerkers die op het werk onder invloed zijn van medicijnen, alcohol of drugs als cocaïne, xtc en wiet – het komt vaker voor dan je denkt. Ook als de...