Home / duurzaam / Schoonmaakexposanten op Vakbeurs Facilitair: alle dertien goed
4 februari 2020
Schoonmaakexposanten op Vakbeurs Facilitair: alle dertien goed
Hal 1 bruiste, hal 3 verraste: de 22e editie van de Vakbeurs Facilitair in Jaarbeurs Utrecht zit erop. Een editie met weer (?) minder exposanten, een belevingsuitdagend noviteitenplein en een tanend schoonmaakaandeel. Maar deze dertien waren er wel: ELIS Nederland, Burgman, Hygeniq, Nilfisk, Weska, Tork, i-team Global, Dr. Weigert, Exclusiva, Spillz, Toletto, TH&P en het enige schoonmaakbedrijf CSU. En alle dertien hadden wel degelijk ‘iets’ te vertellen: met innovatieve producten, concepten en diensten zijn zij klaar voor de toekomst van schoonmaak. In al haar uitdagingen. Een review met 7 van hen.
3 new ones Ecologisch reinigingsmiddelenproducent Hygeniq nam voor het eerst deel aan de beurs met de nieuwe standaard voor reinigingsmiddelen voor de professional. “Het fabel dat ecologisch niet zo goed werkt, willen we uit de wereld helpen. Het werkt namelijk hetzelfde (als niet beter) dan traditionele schoonmaakmiddelen. Met pilots en tests overtuigen we onze partners en klanten. Onze primeur op de Vakbeurs Facilitair: de C2C Gold-gecertificeerde Sanispray bio E.30. Dat dit product 100% ecologisch en probiotisch is, leidde tot veel vragen.”
Een andere nieuwkomer: Spillz. “Met de juiste machines en goede training kunnen we echt een verbeterslag maken in een gebouw/onderneming. We kunnen de hygiënegraad echt verbeteren en op lange termijn het behoud van je gebouw, met een gezondere en veiligere werkplek tot gevolg.” Zien is geloven, daarom gaf Spillz in hal 1 live demonstraties van de no touch sanitair reiniger.
Schoonmaken met de juiste materialen is het leukste vak ter wereld
De derde ‘new one’ is Elis. De totaalleverancier in veiligheid en hygiëne lanceerde de SmartMops: een ergonomische vloerwisser met microvezeldoek, die voorzien is van UHF-chips. “Daardoor kan worden gemeten waar en wanneer een activiteit wordt uitgevoerd en het stelt ons in staat datamanagement toe te passen. Gevolg? Minder/geen verlies van doeken, efficiënte en effectieve schoonmaak, minder water en geen chemicaliën nodig”, aldus Elis.
1 second time Schoonmaken met de juiste materialen is het leukste vak ter wereld: van deze stelling van i-team Global word je toch vrolijk? De ambassadeur van ‘a new vision on cleaning was – net als Nilfisk – voor de tweede keer exposant. De boodschap van i-team: i-team innoveert de schoonmaak. “We dagen de facility managers uit: koppel dit eens terug aan je bestaande schoonmaakbedrijf. Maar ook is het hebben van de juiste materialen belangrijk als het schoonmaakbedrijf er even niet is. Voor deze editie van de Vakbeurs Facilitair en Gebouwbeheer kozen we voor onze meest recente innovatie de i-matt: een concept met de i-mop XL en i-protect NZ het meest ideale schoon- en droogloopsysteem, waar geen logistiek aan te pas komt.”
3 diehards Dr. Weigert, Weska en Toletto: drie exposanten uit het schoonmaak(gerelateerde) segment die keer op keer terugkomen, respectievelijk voor de 7e, 8e en 10e keer. Dr. Weigert – Hygiëne met systeem – blikt terug: “Dit jaar boden we niet zo zeer een noviteit, maar een uiterst efficiënt MVO-concept: detergentvrij reinigen. Door de afwezigheid van zeep in dit revolutionaire middel, Oxsilive, behoort de aanwezigheid van residu na het schoonmaakwerk tot het verleden. Dit gecombineerd met een geweldig schoonmaakresultaat en zero milieubelasting hét middel voor de komende decennia.”
Voor Toletto – actief in de nichemarkt van ontwerp, renovatie en bouw van duurzame sanitaire voorzieningen met een bijzondere uitstraling – is de Vakbeurs Facilitair de enige vakbeurs waaraan het bedrijf uit Hengelo en Beringen (B) deelneemt. “Onze integrale benadering, het vakmanschap en het eindproduct zijn uniek in deze markt. Of het nu gaat om toiletten bij tankstations, op scholen of ziekenhuizen, badkamers in verzorgingshuizen of ziekenhuizen. Alle expertise op het gebied van natte ruimtes is bij ons onder één dak aanwezig.”
“Gecombineerd met een geweldig schoonmaakresultaat en zero milieubelasting is Oxsilive hét middel voor de komende decennia.”
Ook de Rotterdamse vakgroothandel Weska was er weer. Met een teaser voor de nieuwe Weska-website en volledig nieuwe webshop; binnenkort live. Maar het Weska-team toonde ook het succesvolle Carpet Cleaner-concept voor het reinigen van tapijt, de première van de nieuwe Lindhaus LB4 ultralight rugstofzuiger en de première van Q by Weska – de totaaloplossing voor het reinigen van objecten. “Daardoor kunnen opdrachtgevers doen waar ze het beste in zijn, hun core business”, aldus Weska.
In 2021 weer exposant? Nog niet alle partijen zijn daar nu al over uit en weten met zekerheid of ze eind januari 2021 weer exposeren in de Jaarbeurs Utrecht. Elis vindt deelname aan de Vakbeurs Facilitair “zeker voor herhaling vatbaar”. Een volmondig “ja” van Spillz en Toletto. En i-team Global? “Waarschijnlijk wel, 2020 wordt een jaar met veel nieuwe innovaties, slimme gebouwen die informatie geven aan personeel en machines. Dus datagericht schoonmaken! Meer dan interessant voor elke facilitair manager. Maar ook de oplossingen voor een gezonde binnenklimaat. Wist je dat hierdoor ziekteverzuim minder wordt en mensen beter presteren?!”
Kortom, ‘alle dertien goed’ zijn klaar voor de toekomst van schoonmaak. In al haar uitdagingen. Wel of niet op Vakbeurs Facilitair 2021.
Onlangs heeft Carel Lurvink een nieuwe lijn sanitaire dispensers geïntroduceerd. Onder de merknaam CaluCare Elite brengt de Enschedese organisatie diverse dispensers, afvalbakken en andere toiletaccessoires op de markt. Naar...
In 1968 richtte Cor van der Heijden Cleaning Service Uden (CSU) op. Een familiebedrijf dat ooit startte als eenmanszaak, maar inmiddels is uitgegroeid tot een onderneming waar 28.000 mensen...
Gaat de opkomst van kunstmatige intelligentie en robotica zorgen voor een werkeloosheidsgolf, of hebben we straks juist een robot als collega? De redactie deelt de visie van Steven Dhondt,...
"We hebben een bijzondere mijlpaal bereikt: 1 000 000 000 flessen geproduceerd van gerecycleerd plastic!", deelt Werner & Mertz Professional trots. Een wereldrecord én een prachtig bewijs dat...
“Recent liep ik deze gave innovatie tegen het lijf van Freshcup.” Laurens Metternich, CEO van Spectro, deelt enthousiast een nieuw concept. Een concept dat Marina van der Haak in...
In de hedendaagse business lijkt alles om data en automatisering te draaien. Ook de schoonmaak kan niet meer zonder Internet of Things. In het doolhof van data en robots...
Wil jij met jouw bedrijf meer impact maken met jouw inkoop? Lees dan het recent uitgebrachte Sustainable Procurement Manifest — geinitieerd door SDG Nederland en GSES – Global Sustainable...
“Het was ons het maandje wel”, concludeerden we terugkijkend op januari. En opnieuw kunnen we dat zeggen. Met de Qualis-kennissessie Insight into quality, de afsluiter van ons drieluik over...
Al voor de 12e keer is CSU de sponsor van het populaire radiospel Het Geluid op Qmusic. Ook dit jaar ontwikkelden ze daarom een nieuwe radiocampagne. Waar vorig jaar...
HYGENIQ lanceert een hele nieuwe ecologische productlijn onder de naam WIWIQ. Met deze nieuwe productlijn van acht basis schoonmaakproducten wil HYGENIQ de stap naar duurzame schoonmaakmiddelen voor iedereen verkleinen....
Inloggen
Inschrijven nieuwsbrief
Wil je het nieuws in de schoonmaakbranche volgen, sluit je dan aan bij onze community.
Volg het nieuws op Schoonmaakjournaal, join the community en schrijf je in voor ons wekelijkse E-journaal.