2 april 2020

Jan Bakker (Victoria Schoonmaakbedrijf): “Onze mensen, onze kracht. Daarvoor staat opleiden aan de basis”

“Het zijn hectische en onvoorspelbare tijden die vragen om flexibiliteit, professionaliteit, kwaliteit en maatwerk”, schetst Jan Bakker concreet. Vier kernwoorden waarmee de operationeel directeur van Victoria de samenwerking met UL-Team omschrijft. “We kunnen vanachter een bureau iets bedenken, maar de schoonmaakmedewerker moet het uitvoeren. Welke materialen en middelen zijn daarvoor nodig, welke kennis?” Al jaren werkt het schoonmaakbedrijf uit Alkmaar met de facilitair opleider samen. In deel 2 van het drieluik ‘UL-Team 10 jaar’ gaan we het gesprek  over het belang van opleiden met Jan aan.

“Gisteravond had ik heel veel zorgen: hoe gaan opdrachtgevers reageren op de maatregelen en adviezen van de overheid voor het coronavirus”, vertrouwt Jan ons toe als we hem medio maart spreken. Natuurlijk, welke ondernemer is niet bezorgd over de continuïteit en de bedrijfsvoering? “We moeten ons gezamenlijk richten op de voortgang van de noodzakelijke bedrijfsprocessen van onze klanten. Op de gezondheid van de medewerkers en het baanbehoud op de middellange termijn. Contractafspraken, die zitten wel goed, die zijn van latere zorg.”

Begonnen bij dé mevrouw Robbers
Jan Bakker is sinds 18 jaar verbonden aan schoonmaakbedrijf Victoria. “Ik ben in 1977 als schoonmaker begonnen bij dé mevrouw Robbers, 17 jaar later was ik regiomanager van Amsterdam. Jan omschrijft Robbers als “een fantastisch bedrijf”, het bedrijf ging in 2014 op in Facilicom. Begin van dit millennium kwam Jan na diverse uitstapjes buiten de schoonmaak weer ‘back in business’ en startte hij bij Victoria: een schoonmaakbedrijf met 2 vestigingen (in Alkmaar en Amstelveen), actief in 4 provincies, met een 2-koppige directie: algemeen directeur Pieter Grootjes en Jan in de functie van operationeel directeur.”

Jan is trots op waar Victoria vandaan komt en nu staat: “We zijn van een lokale speler naar een meer landelijke speler gegroeid.” En een schoonmaakbedrijf met erkenning, want in december 2019 vloog Victoria met stip op nummer 6 de MT1000 van Management Team binnen, en leverde de aanbevelingen van opdrachtgevers van Victoria de tweede plaats in de NPS (Net Promotor Score) op. ‘Onze mensen onze kracht’, is de overtuiging van Victoria. Daarvoor staat opleiden aan de basis.” 

“Opleiden is niet meer zo theoretisch, veel meer praktisch”

“UL-Team is een betrouwbare club. Ze leveren maatwerk, daar ben ik blij mee. Heb ik een specifieke opleidingsvraag, dan bel ik Belinda van UL-Team ‘kun je dat?’ en dat gaat ze ermee aan de slag.

UL-Team heeft bijvoorbeeld een maatwerkopleiding voor ons rayonmanagement ontwikkeld, en een e-learningmodule voor nulmetingen op locatie. Als je bij overname schoonmakers in dienst krijgt die bijvoorbeeld 20 jaar geleden hun diploma hebben behaald, is dat geen garantie dat ze de huidige technieken onder de knie hebben. Daarvoor hebben we met UL-Team een module gemaakt. De leidinggevende neemt een korte test af, waar mogelijk extra aandachtspunten uit voortkomen. Hier kan de direct leidinggevende direct op sturen. Een hele ploeg opfrissen, dat kan ook bij UL-Team.”

Soepel, betrouwbaar, proactief: Jan is enthousiast over UL-Team en zet als trouwe partner de samenwerking graag voort richting 15 jaar UL-Team “In de toekomst zie ik steeds meer maatwerkopleidingen. De basis blijft, maar specifieke opleidingen, zoals het reinigen van sportaccommodaties en trappenhuizen, zullen toenemen.”

Waarom is opleiden belangrijk?
“We staan als Victoria voor kwaliteit. Daarbij richten we ons op de praktische meerwaarde voor onze klanten. Welke materialen en middelen zijn daarvoor nodig? Welke kennis en vaardigheden? Opleiden levert gemotiveerde medewerkers op. De kennis die toeneemt bij iedere deelnemer, is daarbij ons eerste doel. En slagen ze, dan maken we er een happening van. Voor sommigen het eerste diploma in hun leven. Opleiden is zeker een blijk van waardering.”

Leestip drieluik 10 jaar UL-Team (deel 1):

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...

24 september 2019

Chief Happiness Officer Paul Raaijmakers (St. Anna Zorggroep): “Human capital is een groot goed”

Hoe krijg je je personeelsbestand op orde? Hoe krijg je de patiëntbeleving op torenhoog niveau? “Investeren in human capital wordt steeds belangrijker. Human capital is een groot goed, voor...

08 november 2024

#OPROEP: Wil jij meedenken over verzuim?

In de cao is een afspraak opgenomen over het ontwikkelen van goed verzuimbeleid. Daarvoor heeft de RAS input van de branche nodig. Ze is daarom op zoek naar werkgevers...

14 juni 2023

Gröninger Cleaning Systems draagt afdeling professionele reinigingsapparatuur over aan Kärcher

Gröninger Cleaning Systems B.V. (Gröninger) en Kärcher Nederland (Kärcher) hebben een overeenkomst bereikt voor de overdracht van de B2B-activiteiten in reinigingsapparatuur. Deze activiteiten, gericht op de regio Groot-Rijnmond, gaan...

20 november 2024

Rijksoverheid organiseert webinar en deelt tips over omgaan met (on)gewenst gedrag

Nieuwe CBS-cijfers laten zien dat 17 procent van alle werknemers in 2023 aangaf dat zij de afgelopen twaalf maanden met ongewenst gedrag op het werk te maken hebben gehad....

25 januari 2020

Welkom op de virtuele vakbeurs Facilitair: Elis Nederland

Deze dagen bouwen we aan de virtuele Vakbeurs Facilitair. In aanloop naar de 22e editie van deze beurs, die aankomende week – op woensdag 29, donderdag 30 en vrijdag...

21 juli 2022

“Dankzij VR-bril worden schoonmaaktrainingen leuker en leerzamer”

Leren via een VR-bril? Het klinkt allemaal heel futuristisch, maar bij Cleaning Workx is de afgelopen jaren gewerkt aan een virtual reality lesmethode voor de schoonmaak. En dit leidt...

09 mei 2025

Trots en waardering voor jubilarissen Nederrijn

Schoonmaakbedrijf Nederrijn organiseerde een bijzonder moment van waardering. In het eerste kwartaal waren er meerdere jubilea te vieren van medewerkers die al 12,5, 25 of zelfs meer dan 25...

20 januari 2025

Op zoek naar hygiënepartijen op de Horecava

De redactie van Schoonmaakjournaal bezocht de Horecava 2025 in RAI Amsterdam. Om persoonlijk te ‘checken’ hoe het met de belangstelling voor hygiëne in de horeca staat. Dat bleek een...

05 november 2018

Onderzoek: verbeterde ergonomie en minder fysieke belasting leiden tot positieve werkefficiëntie

Het Instituut voor Arbeidswetenschappen en Ergonomie van prof.dr.ing. Karsten Kluth van de Universiteit van Siegen heeft halverwege het jaar een ergonomische evaluatie van vloerreinigingssystemen uitgevoerd. Mogelijke stress- en belastingverschillen...