2 april 2020

Jan Bakker (Victoria Schoonmaakbedrijf): “Onze mensen, onze kracht. Daarvoor staat opleiden aan de basis”

“Het zijn hectische en onvoorspelbare tijden die vragen om flexibiliteit, professionaliteit, kwaliteit en maatwerk”, schetst Jan Bakker concreet. Vier kernwoorden waarmee de operationeel directeur van Victoria de samenwerking met UL-Team omschrijft. “We kunnen vanachter een bureau iets bedenken, maar de schoonmaakmedewerker moet het uitvoeren. Welke materialen en middelen zijn daarvoor nodig, welke kennis?” Al jaren werkt het schoonmaakbedrijf uit Alkmaar met de facilitair opleider samen. In deel 2 van het drieluik ‘UL-Team 10 jaar’ gaan we het gesprek  over het belang van opleiden met Jan aan.

“Gisteravond had ik heel veel zorgen: hoe gaan opdrachtgevers reageren op de maatregelen en adviezen van de overheid voor het coronavirus”, vertrouwt Jan ons toe als we hem medio maart spreken. Natuurlijk, welke ondernemer is niet bezorgd over de continuïteit en de bedrijfsvoering? “We moeten ons gezamenlijk richten op de voortgang van de noodzakelijke bedrijfsprocessen van onze klanten. Op de gezondheid van de medewerkers en het baanbehoud op de middellange termijn. Contractafspraken, die zitten wel goed, die zijn van latere zorg.”

Begonnen bij dé mevrouw Robbers
Jan Bakker is sinds 18 jaar verbonden aan schoonmaakbedrijf Victoria. “Ik ben in 1977 als schoonmaker begonnen bij dé mevrouw Robbers, 17 jaar later was ik regiomanager van Amsterdam. Jan omschrijft Robbers als “een fantastisch bedrijf”, het bedrijf ging in 2014 op in Facilicom. Begin van dit millennium kwam Jan na diverse uitstapjes buiten de schoonmaak weer ‘back in business’ en startte hij bij Victoria: een schoonmaakbedrijf met 2 vestigingen (in Alkmaar en Amstelveen), actief in 4 provincies, met een 2-koppige directie: algemeen directeur Pieter Grootjes en Jan in de functie van operationeel directeur.”

Jan is trots op waar Victoria vandaan komt en nu staat: “We zijn van een lokale speler naar een meer landelijke speler gegroeid.” En een schoonmaakbedrijf met erkenning, want in december 2019 vloog Victoria met stip op nummer 6 de MT1000 van Management Team binnen, en leverde de aanbevelingen van opdrachtgevers van Victoria de tweede plaats in de NPS (Net Promotor Score) op. ‘Onze mensen onze kracht’, is de overtuiging van Victoria. Daarvoor staat opleiden aan de basis.” 

“Opleiden is niet meer zo theoretisch, veel meer praktisch”

“UL-Team is een betrouwbare club. Ze leveren maatwerk, daar ben ik blij mee. Heb ik een specifieke opleidingsvraag, dan bel ik Belinda van UL-Team ‘kun je dat?’ en dat gaat ze ermee aan de slag.

UL-Team heeft bijvoorbeeld een maatwerkopleiding voor ons rayonmanagement ontwikkeld, en een e-learningmodule voor nulmetingen op locatie. Als je bij overname schoonmakers in dienst krijgt die bijvoorbeeld 20 jaar geleden hun diploma hebben behaald, is dat geen garantie dat ze de huidige technieken onder de knie hebben. Daarvoor hebben we met UL-Team een module gemaakt. De leidinggevende neemt een korte test af, waar mogelijk extra aandachtspunten uit voortkomen. Hier kan de direct leidinggevende direct op sturen. Een hele ploeg opfrissen, dat kan ook bij UL-Team.”

Soepel, betrouwbaar, proactief: Jan is enthousiast over UL-Team en zet als trouwe partner de samenwerking graag voort richting 15 jaar UL-Team “In de toekomst zie ik steeds meer maatwerkopleidingen. De basis blijft, maar specifieke opleidingen, zoals het reinigen van sportaccommodaties en trappenhuizen, zullen toenemen.”

Waarom is opleiden belangrijk?
“We staan als Victoria voor kwaliteit. Daarbij richten we ons op de praktische meerwaarde voor onze klanten. Welke materialen en middelen zijn daarvoor nodig? Welke kennis en vaardigheden? Opleiden levert gemotiveerde medewerkers op. De kennis die toeneemt bij iedere deelnemer, is daarbij ons eerste doel. En slagen ze, dan maken we er een happening van. Voor sommigen het eerste diploma in hun leven. Opleiden is zeker een blijk van waardering.”

Leestip drieluik 10 jaar UL-Team (deel 1):

Deel dit artikel

Ook interessant:

01 december 2019

#nieuwsnotendop met winnaars Asito, Wenting en NH, gunning Forton, AWOG glazenwassersweek, Facilicom feest en OSB nieuws

Golden Service Awards voor Wenting, Kolkman en NH Amsterdam Schiphol Airport De jury van de Golden Service Awards (GSA) heeft op 28 november tijdens een feestelijk diner de winnaars...

19 januari 2019

Vakbeurs Facilitair: voor welke schoonmaakexposanten opent burgemeester van Utrecht 21e editie

Meer dan 300 exposanten, verspreid over 3 hallen, 40 symposia met kennisoverdracht, 6 Innovatietours en 1 noviteitenplein met 100 productoplossingen: dit is de 21e editie van Vakbeurs Facilitair &...

01 juli 2019

Zomergast Tugrul Cirakoglu (Frisse Kater): expert en menslievende influencer in extreme reiniging

Met 10,8K volgers op Facebook, 35 vlogs op YouTube die 10K views halen en een kop ‘Schoonmaakbedrijf ruimt 150 kilo poep uit badkamer op’ elders in de media ben...

06 mei 2024

Nieuwe look voor Interclean

Tijdens Interclean zal het organisatieteam een geheel nieuw merk introduceren voor Interclean, met een volledig nieuwe uitstraling. Het team is blij met de aanstaande transformatie. Zij vond het tijd...

11 januari 2024

Elis neemt Moderna over

In 1964 begonnen Henk en Leida Olsman met trots Moderna. Door de jaren heen groeide het bedrijf uit tot een innovatieve en duurzame specialist op het gebied van linnen,...

26 september 2023

Fris & Rein sluit zich aan bij Romaro Schoonmaakgroep

Fris & Rein Schoonmaakdiensten gaat verder onder de paraplu van Romaro Schoonmaakgroep uit Ridderkerk. Met de aansluiting bij Romaro Schoonmaakgroep beoogt Fris & Rein de volgende stap te maken...

17 juni 2024

Blog Maurice Rutgrink: ‘Veiligheids Cultuur Ladder, wat is dat?’

Heel veel bedrijven zijn op dit moment bezig met het verbeteren van de veiligheid binnen het bedrijf. Dat doen zij aan de hand van een schema genaamd Veiligheids Cultuur...

23 januari 2023

Eerste sprekers Hygiëneforum bekend

Op 17 mei 2023 vindt in RAI Amsterdam het vijfde Hygiëneforum plaats, met als thema ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede hygiëne’. De organisatie maakt nu de eerste...

27 december 2019

Toekomst schoonmaak met Rogier Moorman (Numatic): “Schoonmaak wordt sneller, beter en productiever”

De toekomst van schoonmaak: met 5 gasten blikken we terug naar hun verwachtingen 5 jaar geleden, de hedendaagse trends en ontwikkelingen en hun visie op 5 jaar. Een van...

06 december 2018

Schoonmaak codecommissie: “Hotelschoonmaak heeft verantwoordelijk marktgedrag nodig”

Op 4 december tekende Claire van Campen, general manager van American Hotel Amsterdam de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Dit deed zij onder het toeziend oog van zo’n 20 collega’s én...