2 april 2020

Jan Bakker (Victoria Schoonmaakbedrijf): “Onze mensen, onze kracht. Daarvoor staat opleiden aan de basis”

“Het zijn hectische en onvoorspelbare tijden die vragen om flexibiliteit, professionaliteit, kwaliteit en maatwerk”, schetst Jan Bakker concreet. Vier kernwoorden waarmee de operationeel directeur van Victoria de samenwerking met UL-Team omschrijft. “We kunnen vanachter een bureau iets bedenken, maar de schoonmaakmedewerker moet het uitvoeren. Welke materialen en middelen zijn daarvoor nodig, welke kennis?” Al jaren werkt het schoonmaakbedrijf uit Alkmaar met de facilitair opleider samen. In deel 2 van het drieluik ‘UL-Team 10 jaar’ gaan we het gesprek  over het belang van opleiden met Jan aan.

“Gisteravond had ik heel veel zorgen: hoe gaan opdrachtgevers reageren op de maatregelen en adviezen van de overheid voor het coronavirus”, vertrouwt Jan ons toe als we hem medio maart spreken. Natuurlijk, welke ondernemer is niet bezorgd over de continuïteit en de bedrijfsvoering? “We moeten ons gezamenlijk richten op de voortgang van de noodzakelijke bedrijfsprocessen van onze klanten. Op de gezondheid van de medewerkers en het baanbehoud op de middellange termijn. Contractafspraken, die zitten wel goed, die zijn van latere zorg.”

Begonnen bij dé mevrouw Robbers
Jan Bakker is sinds 18 jaar verbonden aan schoonmaakbedrijf Victoria. “Ik ben in 1977 als schoonmaker begonnen bij dé mevrouw Robbers, 17 jaar later was ik regiomanager van Amsterdam. Jan omschrijft Robbers als “een fantastisch bedrijf”, het bedrijf ging in 2014 op in Facilicom. Begin van dit millennium kwam Jan na diverse uitstapjes buiten de schoonmaak weer ‘back in business’ en startte hij bij Victoria: een schoonmaakbedrijf met 2 vestigingen (in Alkmaar en Amstelveen), actief in 4 provincies, met een 2-koppige directie: algemeen directeur Pieter Grootjes en Jan in de functie van operationeel directeur.”

Jan is trots op waar Victoria vandaan komt en nu staat: “We zijn van een lokale speler naar een meer landelijke speler gegroeid.” En een schoonmaakbedrijf met erkenning, want in december 2019 vloog Victoria met stip op nummer 6 de MT1000 van Management Team binnen, en leverde de aanbevelingen van opdrachtgevers van Victoria de tweede plaats in de NPS (Net Promotor Score) op. ‘Onze mensen onze kracht’, is de overtuiging van Victoria. Daarvoor staat opleiden aan de basis.” 

“Opleiden is niet meer zo theoretisch, veel meer praktisch”

“UL-Team is een betrouwbare club. Ze leveren maatwerk, daar ben ik blij mee. Heb ik een specifieke opleidingsvraag, dan bel ik Belinda van UL-Team ‘kun je dat?’ en dat gaat ze ermee aan de slag.

UL-Team heeft bijvoorbeeld een maatwerkopleiding voor ons rayonmanagement ontwikkeld, en een e-learningmodule voor nulmetingen op locatie. Als je bij overname schoonmakers in dienst krijgt die bijvoorbeeld 20 jaar geleden hun diploma hebben behaald, is dat geen garantie dat ze de huidige technieken onder de knie hebben. Daarvoor hebben we met UL-Team een module gemaakt. De leidinggevende neemt een korte test af, waar mogelijk extra aandachtspunten uit voortkomen. Hier kan de direct leidinggevende direct op sturen. Een hele ploeg opfrissen, dat kan ook bij UL-Team.”

Soepel, betrouwbaar, proactief: Jan is enthousiast over UL-Team en zet als trouwe partner de samenwerking graag voort richting 15 jaar UL-Team “In de toekomst zie ik steeds meer maatwerkopleidingen. De basis blijft, maar specifieke opleidingen, zoals het reinigen van sportaccommodaties en trappenhuizen, zullen toenemen.”

Waarom is opleiden belangrijk?
“We staan als Victoria voor kwaliteit. Daarbij richten we ons op de praktische meerwaarde voor onze klanten. Welke materialen en middelen zijn daarvoor nodig? Welke kennis en vaardigheden? Opleiden levert gemotiveerde medewerkers op. De kennis die toeneemt bij iedere deelnemer, is daarbij ons eerste doel. En slagen ze, dan maken we er een happening van. Voor sommigen het eerste diploma in hun leven. Opleiden is zeker een blijk van waardering.”

Leestip drieluik 10 jaar UL-Team (deel 1):

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 juni 2023

#Favorites Fotoserie voor de dag van de schoonmaker

Opnieuw zijn meerdere schoonmakers op de foto gezet door fotografe Ann-Sophie Falter. Een initiatief van Schoonmakend Nederland. Speciaal voor de Dag van de Schoonmaker die op 15 juni 2023...

11 december 2023

Gradez en Siev slaan handen ineen

Gradez is officieel sponsor geworden van MKB-branchevereniging Schoonmaken is een Vak – SIEV. Leon Habraken: “We delen de overtuiging dat schoonmaken een vak is en bundelen onze kracht om...

01 februari 2024

Nellen: “Schoonmaken kan prima overdag, zeker ook kantoren”

Eigenaar Nellen Schoonmaakdiensten denkt nog graag als een schoonmaker: ‘Schoonmaken kan prima overdag, zeker ook kantoren’. Het Algemeen Dagblad publiceerde op 24 januari dit artikel over Angel Nellen, eigenaar...

12 augustus 2025

Social Facility wint aanbesteding Rijksoverheid met unieke, duurzame en sociale aanpak

Als ‘kleine’ speler in de markt van kwaliteitsmetingen een grote aanbesteding van de Rijksoverheid winnen. Dat was de droom van Leon Habraken, eigenaar van Social Facility. Een droom waarvan...

22 augustus 2024

André Verstegen: Dit had ik veel eerder moeten doen

Als je meer dan genoeg hebt van altijd maar werken met je hoofd, is er een geweldige oplossing: stap in de wereld van de schoonmaak en ga werken met...

10 oktober 2025

OPROEP: Doe mee met de RAS fotoshoot!

RAS bouwt aan een nieuwe beeldbank met foto’s van schoonmaakbedrijven en schoonmakers in actie. Deze beelden gebruikt de organisatie voor haar website, social media en andere communicatiemiddelen. Bouw jij...

19 mei 2025

NK Schoonmaakplanning 2025: Wie wordt de beste facilitair planner van Nederland?

Op 18 november vindt tijdens de Schoonmaak Vakdagen de vijfde editie van het NK Schoonmaakplanning plaats. Een initiatief van Appreo waarin de kunst van efficiënte en slimme schoonmaakplanning centraal...

04 april 2023

Markt reinigings- en desinfectiemiddelen blijft komende tijd onder grote druk

Net als vele andere sectoren heeft de markt van reinigings- en desinfectiemiddelen veel te verduren sinds de pandemie en de oorlog. Veel bedrijven zaten het afgelopen jaar in overlevingsmodus,...

10 februari 2019

Succesvolle start campagne CNV einde slapende dienstverbanden

De kwestie van de vele slapende dienstverbanden in Nederland moet zo snel mogelijk worden opgelost, vindt CNV Vakmensen. De bond is een campagne gestart voor 125 CNV-leden met zo’n ‘spookcontract’....

02 maart 2019

Deze week 2e event FM Next Generation vol power en passie

Reputatie, disruptie, communicatie, coaching, stellingen, survey, Soop en een bedrijfpresentatie: dit en meer komen aan bod in het Centre of Expertise van gastheer Facility Trade Group in Apeldoorn. Aanstaande...