2 april 2020

Jan Bakker (Victoria Schoonmaakbedrijf): “Onze mensen, onze kracht. Daarvoor staat opleiden aan de basis”

“Het zijn hectische en onvoorspelbare tijden die vragen om flexibiliteit, professionaliteit, kwaliteit en maatwerk”, schetst Jan Bakker concreet. Vier kernwoorden waarmee de operationeel directeur van Victoria de samenwerking met UL-Team omschrijft. “We kunnen vanachter een bureau iets bedenken, maar de schoonmaakmedewerker moet het uitvoeren. Welke materialen en middelen zijn daarvoor nodig, welke kennis?” Al jaren werkt het schoonmaakbedrijf uit Alkmaar met de facilitair opleider samen. In deel 2 van het drieluik ‘UL-Team 10 jaar’ gaan we het gesprek  over het belang van opleiden met Jan aan.

“Gisteravond had ik heel veel zorgen: hoe gaan opdrachtgevers reageren op de maatregelen en adviezen van de overheid voor het coronavirus”, vertrouwt Jan ons toe als we hem medio maart spreken. Natuurlijk, welke ondernemer is niet bezorgd over de continuïteit en de bedrijfsvoering? “We moeten ons gezamenlijk richten op de voortgang van de noodzakelijke bedrijfsprocessen van onze klanten. Op de gezondheid van de medewerkers en het baanbehoud op de middellange termijn. Contractafspraken, die zitten wel goed, die zijn van latere zorg.”

Begonnen bij dé mevrouw Robbers
Jan Bakker is sinds 18 jaar verbonden aan schoonmaakbedrijf Victoria. “Ik ben in 1977 als schoonmaker begonnen bij dé mevrouw Robbers, 17 jaar later was ik regiomanager van Amsterdam. Jan omschrijft Robbers als “een fantastisch bedrijf”, het bedrijf ging in 2014 op in Facilicom. Begin van dit millennium kwam Jan na diverse uitstapjes buiten de schoonmaak weer ‘back in business’ en startte hij bij Victoria: een schoonmaakbedrijf met 2 vestigingen (in Alkmaar en Amstelveen), actief in 4 provincies, met een 2-koppige directie: algemeen directeur Pieter Grootjes en Jan in de functie van operationeel directeur.”

Jan is trots op waar Victoria vandaan komt en nu staat: “We zijn van een lokale speler naar een meer landelijke speler gegroeid.” En een schoonmaakbedrijf met erkenning, want in december 2019 vloog Victoria met stip op nummer 6 de MT1000 van Management Team binnen, en leverde de aanbevelingen van opdrachtgevers van Victoria de tweede plaats in de NPS (Net Promotor Score) op. ‘Onze mensen onze kracht’, is de overtuiging van Victoria. Daarvoor staat opleiden aan de basis.” 

“Opleiden is niet meer zo theoretisch, veel meer praktisch”

“UL-Team is een betrouwbare club. Ze leveren maatwerk, daar ben ik blij mee. Heb ik een specifieke opleidingsvraag, dan bel ik Belinda van UL-Team ‘kun je dat?’ en dat gaat ze ermee aan de slag.

UL-Team heeft bijvoorbeeld een maatwerkopleiding voor ons rayonmanagement ontwikkeld, en een e-learningmodule voor nulmetingen op locatie. Als je bij overname schoonmakers in dienst krijgt die bijvoorbeeld 20 jaar geleden hun diploma hebben behaald, is dat geen garantie dat ze de huidige technieken onder de knie hebben. Daarvoor hebben we met UL-Team een module gemaakt. De leidinggevende neemt een korte test af, waar mogelijk extra aandachtspunten uit voortkomen. Hier kan de direct leidinggevende direct op sturen. Een hele ploeg opfrissen, dat kan ook bij UL-Team.”

Soepel, betrouwbaar, proactief: Jan is enthousiast over UL-Team en zet als trouwe partner de samenwerking graag voort richting 15 jaar UL-Team “In de toekomst zie ik steeds meer maatwerkopleidingen. De basis blijft, maar specifieke opleidingen, zoals het reinigen van sportaccommodaties en trappenhuizen, zullen toenemen.”

Waarom is opleiden belangrijk?
“We staan als Victoria voor kwaliteit. Daarbij richten we ons op de praktische meerwaarde voor onze klanten. Welke materialen en middelen zijn daarvoor nodig? Welke kennis en vaardigheden? Opleiden levert gemotiveerde medewerkers op. De kennis die toeneemt bij iedere deelnemer, is daarbij ons eerste doel. En slagen ze, dan maken we er een happening van. Voor sommigen het eerste diploma in hun leven. Opleiden is zeker een blijk van waardering.”

Leestip drieluik 10 jaar UL-Team (deel 1):

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 juni 2024

Terugblik op Gelecon Klantendag 2024: Innovatie en Duurzaamheid

Gelecon organiseerde donderdag 13 juni 2024 een klantendag, waarbij innovatie en duurzaamheid centraal stonden. Dit evenement in Voorburg bracht een diverse groep klanten en toonaangevende leveranciers samen om de...

16 juli 2023

#FAVORITES: Valerie’s Happy Restroom

Ga je op reis? Wil je je voorbereiden met een glimlach op je gezicht? Bekijk dan het filmpje van toiletschoonmaakster Valerie. Dit filmpje van een vrolijke toiletbeleving is tijdloos....

12 juni 2019

Sander Haas over 10 jaar Asito Schoonmaakkracht van het Jaar: “De trots giert eruit”

“Het blijft een feest: de verkiezing van Asito Schoonmaakkracht van het Jaar. Als er één evenement is waar de trots aan alle kanten vanaf spat, dan is dit het...

10 november 2022

EuroParcs verlengt verbeterde reiskostenregeling schoonmakers

EuroParcs verlengt de verbeterde reiskostenregeling voor medewerkers van schoonmaakbedrijven op al haar vakantieparken in Nederland. De regeling werd in juli van dit jaar in het leven geroepen om schoonmakers...

29 mei 2025

I-team Global introduceert i-mop 40 en i-mop 40 Pro

i-team Global presenteert de i-mop 40 en i-mop 40 Pro: de nieuwste generatie van de succesvolle i-mop-serie, ontwikkeld op basis van tien jaar innovatie en gebruikersfeedback. Deze i-mops zijn...

19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische...

20 september 2023

Schoonmaker van het Jaar 2023: Frits Bronstijn van Succes Schoonmaak

En de winnaar is… Frits Bronstijn van Succes Schoonmaak, met runner-ups Marcel Looze van EW Facility Services en Chantal van Lieshout van Schoonmaakbedrijf Succlean. Frits behaalde de felbegeerde titel...

04 december 2019

Blog: De definitie van duurzaamheid: de snaren van een gitaar

Je kunt tegenwoordig niet om het begrip duurzaamheid heen. In elke branche is het een thema en je leest het dagelijks op social media terug. Wanneer je Google laat...

26 mei 2025

Nieuwe rol voor Joost Claessens bij The Good Roll

Joost Claessens is de nieuwe Managing Director van The Good Roll. Met zijn achtergrond in e-commerce, merkstrategie en duurzame FMCG krijgt hij de eind verantwoordelijkheid over de verdere groei...

15 mei 2023

De NVWA spreekt op Hygieneforum over risico-gestuurd toezicht & het belang van hygiëne in de voedselindustrie

Bernadette Ossendorp is nu ruim een half jaar werkzaam bij de NVWA. In haar rol als Chief Food Safety Officer is zij verantwoordelijk voor het optimaal inzetten van de...