2 april 2020

Jan Bakker (Victoria Schoonmaakbedrijf): “Onze mensen, onze kracht. Daarvoor staat opleiden aan de basis”

“Het zijn hectische en onvoorspelbare tijden die vragen om flexibiliteit, professionaliteit, kwaliteit en maatwerk”, schetst Jan Bakker concreet. Vier kernwoorden waarmee de operationeel directeur van Victoria de samenwerking met UL-Team omschrijft. “We kunnen vanachter een bureau iets bedenken, maar de schoonmaakmedewerker moet het uitvoeren. Welke materialen en middelen zijn daarvoor nodig, welke kennis?” Al jaren werkt het schoonmaakbedrijf uit Alkmaar met de facilitair opleider samen. In deel 2 van het drieluik ‘UL-Team 10 jaar’ gaan we het gesprek  over het belang van opleiden met Jan aan.

“Gisteravond had ik heel veel zorgen: hoe gaan opdrachtgevers reageren op de maatregelen en adviezen van de overheid voor het coronavirus”, vertrouwt Jan ons toe als we hem medio maart spreken. Natuurlijk, welke ondernemer is niet bezorgd over de continuïteit en de bedrijfsvoering? “We moeten ons gezamenlijk richten op de voortgang van de noodzakelijke bedrijfsprocessen van onze klanten. Op de gezondheid van de medewerkers en het baanbehoud op de middellange termijn. Contractafspraken, die zitten wel goed, die zijn van latere zorg.”

Begonnen bij dé mevrouw Robbers
Jan Bakker is sinds 18 jaar verbonden aan schoonmaakbedrijf Victoria. “Ik ben in 1977 als schoonmaker begonnen bij dé mevrouw Robbers, 17 jaar later was ik regiomanager van Amsterdam. Jan omschrijft Robbers als “een fantastisch bedrijf”, het bedrijf ging in 2014 op in Facilicom. Begin van dit millennium kwam Jan na diverse uitstapjes buiten de schoonmaak weer ‘back in business’ en startte hij bij Victoria: een schoonmaakbedrijf met 2 vestigingen (in Alkmaar en Amstelveen), actief in 4 provincies, met een 2-koppige directie: algemeen directeur Pieter Grootjes en Jan in de functie van operationeel directeur.”

Jan is trots op waar Victoria vandaan komt en nu staat: “We zijn van een lokale speler naar een meer landelijke speler gegroeid.” En een schoonmaakbedrijf met erkenning, want in december 2019 vloog Victoria met stip op nummer 6 de MT1000 van Management Team binnen, en leverde de aanbevelingen van opdrachtgevers van Victoria de tweede plaats in de NPS (Net Promotor Score) op. ‘Onze mensen onze kracht’, is de overtuiging van Victoria. Daarvoor staat opleiden aan de basis.” 

“Opleiden is niet meer zo theoretisch, veel meer praktisch”

“UL-Team is een betrouwbare club. Ze leveren maatwerk, daar ben ik blij mee. Heb ik een specifieke opleidingsvraag, dan bel ik Belinda van UL-Team ‘kun je dat?’ en dat gaat ze ermee aan de slag.

UL-Team heeft bijvoorbeeld een maatwerkopleiding voor ons rayonmanagement ontwikkeld, en een e-learningmodule voor nulmetingen op locatie. Als je bij overname schoonmakers in dienst krijgt die bijvoorbeeld 20 jaar geleden hun diploma hebben behaald, is dat geen garantie dat ze de huidige technieken onder de knie hebben. Daarvoor hebben we met UL-Team een module gemaakt. De leidinggevende neemt een korte test af, waar mogelijk extra aandachtspunten uit voortkomen. Hier kan de direct leidinggevende direct op sturen. Een hele ploeg opfrissen, dat kan ook bij UL-Team.”

Soepel, betrouwbaar, proactief: Jan is enthousiast over UL-Team en zet als trouwe partner de samenwerking graag voort richting 15 jaar UL-Team “In de toekomst zie ik steeds meer maatwerkopleidingen. De basis blijft, maar specifieke opleidingen, zoals het reinigen van sportaccommodaties en trappenhuizen, zullen toenemen.”

Waarom is opleiden belangrijk?
“We staan als Victoria voor kwaliteit. Daarbij richten we ons op de praktische meerwaarde voor onze klanten. Welke materialen en middelen zijn daarvoor nodig? Welke kennis en vaardigheden? Opleiden levert gemotiveerde medewerkers op. De kennis die toeneemt bij iedere deelnemer, is daarbij ons eerste doel. En slagen ze, dan maken we er een happening van. Voor sommigen het eerste diploma in hun leven. Opleiden is zeker een blijk van waardering.”

Leestip drieluik 10 jaar UL-Team (deel 1):

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 januari 2025

ISS roept op tot leiderschap: Duurzaamheid is niet langer een keuze, maar een dringende noodzaak

ISS Facility Services doet een oproep aan bedrijven om daadkrachtig leiderschap te tonen in de transitie naar sociale en ecologische verduurzaming. Duurzaamheid is niet langer een keuze, maar een...

20 februari 2025

Fraude in schoonmaaksector: keiharde concurrentie leidt tot misstanden

Op 13 februari publiceerde Het Parool een artikel over Fraude in de schoonmaaksector. Waarin wordt beschreven hoe gerenommeerde hotels en restaurants in Amsterdam structureel frauderende schoonmaakbedrijven inhuren om tegen...

22 juni 2023

Hoe los jij schoonmaakuitdagingen slim op?

“Ben je al bekend met de handige mogelijkheden van ‘BOMA in the Pocket’? Deze app is speciaal ontwikkeld om jouw schoonmaakroutine te vereenvoudigen en te verbeteren.” BOMA vertelt je...

04 november 2022

Sensor viert 20-jarig jubileum

Met een enthousiaste reactie laat Joyce de Jong van Sensor Bedrijfsdiensten weten dat het bedrijf een feestje te vieren heeft: “Dit jaar vieren we ons 20 jarig jubileum! Wauw...

10 januari 2020

Horecava 2020 introduceert Facility & Hospitality segment: next level in gastvrijheid

Aanstaande maandag openen de deuren van RAI Amsterdam voor de 64e editie van Horecava. Deze editie staat vooral in het teken van voedselverspilling, veggie & vegan en Brasserie 2050,...

02 november 2018

Beercoo’s rayonleider Sam’s 4e vlog: communicatie

Als rayonleider ben je het spin in het web. Dat uit zich onder meer in de communicatie. Rayonleider Sam van Beercoo Schoonmaakgroep vertelt met wie ze op een gemiddelde...

23 oktober 2023

Kom jij kennis opdoen op de Schoonmaak Vakdagen?

Over ruim twee weken kun je op de Schoonmaak Vakdagen deelnemen aan meerdere kennissessies. De organisatie heeft voor de vijfde beurseditie op 14 en 15 november een mooi kennisprogramma...

17 december 2023

#FAVORITES Creativiteit in glasbewassing

In iedere baan is creativiteit en samenwerking nodig én aanwezig.  Met elkaar kom je tot de mooiste én efficiente oplossingen! Bekijk deze post van cultureel antropologe Danielle Braun en...

02 oktober 2024

Nederrijn voert MT1000 aan

Jaarlijks onderzoekt MT/Sprout  de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners in Nederland. Zo ook voor de schoonmaak. Wij delen welke schoonmaakbedrijven in 2024 de hoogste score behalen. Met nieuwkomer...

23 augustus 2024

Paul Everaert al 31 jaar werkzaam bij Hijman

Wie kent hem nog niet, Paul Everaert. Hij werkt als 31 jaar als chauffeur bij Hijman Schoonmaakartikelen. Paul vertelt: “Mijn dag begint altijd met een gezellig bakje koffie met...