27 januari 2025

Lamiae en haar team inspireren en motiveren 3500 studenten

Teamcoach Lamiae en haar 10 collega’s laten het onderwijspersoneel en de studenten van Hogeschool Utrecht (HU) aan de Heidelberglaan 15 in Utrecht elke dag van een prettige, schone onderwijsomgeving genieten. Het is een levendige locatie waar de opleidingen Marketing, Finance, Communicatie, ICT en Media gehuisvest zijn. Lamiae en haar team zorgen ervoor dat de onderwijslokalen, studieruimtes, toiletten, gangen, hallen en het restaurant er dagelijks spik en span zijn. Ter inspiratie en motivatie van de 3500 studenten.

Lamiae werd binnen twee jaar teamcoach bij Vebego Cleaning Services. Dankzij haar inzet, coördinatietalent en verantwoordelijkheidsgevoel. Ze heeft een cruciale rol voor het schoonmaakteam op de locatie aan de Heidelberglaan omdat ze de contactpersoon is voor het facilitaire team, controlerondes loopt, collega’s informeert over extra taken, middelen en materialen bestelt, nieuwe collega’s begeleidt en contacten onderhoudt met het uitzendbureau. Daarnaast steekt onze collega er ook zelf flink de handen uit de mouwen!

Schoon voor dag en dauw
Een aantal collega’s uit Lamiae’s team begint om 06:00 uur om de onderwijslokalen vóór 08:00 uur schoon te maken, zoals afgesproken met de HU. Daarna volgen het restaurant, de toiletten en de gangen. Lamiae arriveert om 07:00 uur, controleert of iedereen op schema ligt en biedt hulp waar nodig. Dankzij haar collega’s en Lamiae’s organisatievermogen wordt de harde deadline van 08:00 uur voor de lokalen iedere lesdag gehaald. Ze zegt hierover: “Mijn collega’s weten precies wat ze moeten doen. We werken goed samen. Elke ochtend loop ik een rondje om te kijken of alles goed gaat. Als iemand zijn werk niet goed kan doen, vraag ik waarom en help ik om het op te lossen.” 

Goed geregeld via Topdesk en telefoon
Als spin in het web zorgt Lamiae dagelijkse voor het goed reilen en zeilen van de schoonmaak. In goed overleg met haar team en de facilitaire collega’s van Heidelbergbaan 15. Via het systeem Topdesk ontvangt ze schoonmaakverzoeken en zorgt ervoor dat meldingen binnen twee uur worden beantwoord. Voor dringende zaken bellen collega’s haar direct, dan regelt ze snel de juiste hulp. Soms zijn dat collega’s die al op locatie werken, maar soms wordt er speciale schoonmaak ingehuurd. Door deze efficiënte communicatie werken de schoonmakers van Vebego naadloos samen met de facilitaire medewerkers. Ze vormen samen één hecht team dat streeft naar het beste resultaat.

Overleg over schoonmaak en meer
Iedere maand schuift Lamiae aan bij het officiële teamoverleg van het facilitaire team van de HU. Ze deelt dan updates over de schoonmaak en de extra taken die haar team uitvoert voor andere leveranciers aan de HU. “Onze schoonmakers zorgen bijvoorbeeld voor het aanvullen van handdoeken, toiletpapier en zeep voor de sanitair partner CWS, en lossen ze kleine storingen op aan de kopieerapparaten van Canon. Tijdens het overleg wordt er ook besproken of er extra schoonmaak nodig is, zoals periodiek vloeronderhoud of speciale schoonmaak voor een verbouwing of open dag.”Lamiae informeert haar team vervolgens over de plannen en zorgt ervoor dat iedereen weet wat er verwacht wordt.

Betrokken en betrouwbaar
De teamcoach voelt een grote verantwoordelijkheid voor haar werk bij Vebego Cleaning Services. Bij problemen op andere locaties, door ziekte of vakanties van schoonmakers, springt ze vaak zonder aarzelen bij. En als de servicemedewerker op haar eigen locatie onverwacht uitvalt, blijft Lamiae langer om ervoor te zorgen dat alles soepel blijft verlopen. Ook is ze lid van het BHV-team van de HU. In geval van nood weet ze precies wat ze moet doen om studenten en medewerkers in veiligheid te brengen en eerste hulp te verlenen. Ze volgt de jaarlijkse trainingen om snel en effectief te kunnen reageren bij noodsituaties.’

Werkgeluk
Lamiae haalt haar energie uit de waardering van haar collega’s en de mensen van de HU. Ze wijst naar de lieve berichten op het complimentenbord, geschreven door HU-collega’s tijdens de jaarlijkse dag van de schoonmaker in maart. Dit soort kleine complimentjes zorgen ervoor dat onze collega elke dag om 07:00 uur met plezier aan haar nieuwe werkdag begint. “Ik werk graag bij de HU. Het is fijn dat ons werk wordt gewaardeerd, dat geeft me energie.”

Een feest ter waardering
De HU heeft een aantal KPI’s afgesproken met Vebego. Elk jaar, als deze KPI’s worden gehaald, mag het schoonmaakteam een feest organiseren met een budget van de HU. Lamiae was afgelopen jaar één van de organisatoren van dit feest om het schoonmaaksucces te vieren. Samen met haar 90 collega’s, van verschillende HU-locaties, werd het een prachtige avond met heerlijke hapjes, drankjes en swingende Marokkaanse muziek.“Iedereen kwam in prachtige kleding uit zijn of haar eigen cultuur. Het leek wel een Marokkaans trouwfeest. Het was echt heel leuk om dit voor mijn collega’s te organiseren en ons succes samen te vieren.” Er was die avond maar één klagende collega, Jansje – de teamleider van Lamiae. Zij had veel zin in Nederlandse smartlappen maar die werden deze avond niet gedraaid tot grote hilariteit van beiden.

Bron: Vebego Cleaning Services

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 juli 2023

Blog: Opleiden… zinvol of onzin?

Is Artikel 36* (en 38 sub2**) in de CAO een vloek of een zegen? ‘Ik heb een groepje medewerkers die opgeleid moeten worden, omdat het in de CAO staat’....

01 december 2025

SIEV: ‘Schrap de diploma-eis bij contractwisseling’

Branchevereniging SIEV stelt de verplichte basisopleiding schoonmaak ter discussie. Al jaren geldt binnen de schoonmaakbranche dat nieuwe medewerkers binnen twaalf maanden na indiensttreding de basisopleiding schoonmaak moeten volgen. "Die...

28 december 2022

Podcast Women in Cleaning

Op 8 december jongstleden introduceerde Consensus Group een nieuw wereldwijd platform ‘ Women in Cleaning’ voor vrouwen in de hygiëne- en gezondheidsindustrie. Het nieuwe platform is ontworpen voor vrouwen...

04 november 2019

#nieuwsnotendop met Asito, Facilicom, Facility Group Nederland, Hazet, ISSA en Werner & Mertz

Asito pakt gunning Stedelijk Museum De schoonmaak van het Stedelijk Museum in Amsterdam is per 1 november gegund aan Asito. Een sterke visie op kwalitatieve aspecten als resultaatgericht schoonmaken,...

08 november 2024

#OPROEP: Wil jij meedenken over verzuim?

In de cao is een afspraak opgenomen over het ontwikkelen van goed verzuimbeleid. Daarvoor heeft de RAS input van de branche nodig. Ze is daarom op zoek naar werkgevers...

02 juni 2024

25ste Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in opbouw

De opbouw voor de 25e editie van Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer is in volle gang. De beursvloer transformeert momenteel naar een bruisende ontmoetingsplek voor professionals uit de branche. Ben...

04 mei 2023

Wat is de juiste wasapparatuur voor jouw schoonmaakbedrijf?

Als schoonmaakbedrijf heb je dagelijks te maken met grote hoeveelheden vuil wasgoed. Dit wasgoed verwerk je het liefst dezelfde dag nog, om het een volgende werkdag opnieuw te kunnen...

12 mei 2024

Vebego Cleaning Services blijft voor schone graffiti-loze treinen zorgen

Vebego Cleaning Services mag ook de komende jaren de graffiti verwijderen van de NS-treinen. Vanaf 1 maart is het nieuwe contract met de NS ingegaan voor in ieder geval...

12 mei 2025

Onderzoek RaboResearch: Lichte en middelzware elektrische bedrijfswagens economisch interessant 

Uit onderzoek van RaboResearch blijkt dat het voor Nederlandse bedrijven vanuit kostenoverwegingen steeds interessanter wordt om het bedrijfswagenpark te elektrificeren. De totale eigendomskosten van lichte en middelzware elektrische wagens...

27 juni 2023

“Vier inzichten over de toekomst van werk”

Gaat de opkomst van kunstmatige intelligentie en robotica zorgen voor een werkeloosheidsgolf, of hebben we straks juist een robot als collega? De redactie deelt de visie van Steven Dhondt,...