20 mei 2019

Asito lanceert digitaal service platform en slaat efficiëntie- en serviceslag

Schoonmaakbedrijf Asito slaat een enorme efficiëntieslag bij grote objecten als Schiphol met een nieuw online navigatieplatform. Op het Asito Digitaal Service Platform worden facilitaire verstoringen op een digitale kaart uitgezet, zoals een omgevallen koffie. In het melden van een dergelijke verstoring ging voorheen veel tijd zitten, tegenwoordig navigeert het platform de dichtstbijzijnde schoonmaakkracht snel en direct naar de plek van de verstoring.

Op grote objecten kost het veel tijd om verstoringen op tijd op te lossen, het komt weleens voor dat bijvoorbeeld een gemorst bekertje koffie langer op de grond ligt dan nodig is. Wouter Arkink, innovatiemanager bij Asito, legt uit: “als iets moet worden opgeruimd kreeg onze medewerker in het regiecentrum daarvan een melding. Het regiecentrum meldde dit bij de objectleider die op zijn beurt op zoek ging naar de schoonmaakkracht die het dichtst bij de verstoring in de buurt was. Dat deed hij door al onze medewerkers één voor één op te bellen, aangezien hij niet weet waar onze schoonmaakkrachten zich bevinden. De dichtstbijzijnde schoonmaakkracht moest dan alsnog op zoek naar de gemorste koffie. Een tijdrovend karwei, met als gevolg dat de rommel onnodig lang bleef liggen. Met het Asito Digitaal Service Platform is dat nu verleden tijd.”

Efficiëntie winst door uniek platform
Op het nieuwe platform worden signalen op een interactieve kaart aangemaakt, zodat schoonmaakkrachten direct kunnen reageren. Dit geeft schoonmaakkrachten meer autonomie en zorgt voor een grote efficiëntie slag. Volgens Arkink maakt de app gebruik van digitale indoor kaarten: “Het regiecentrum kan in de app aangeven waar de verstoring zich exact bevindt, waarna de dichtstbijzijnde schoonmaker automatisch een melding ontvangt. De app navigeert diegene vervolgens naar de precieze locatie van de verstoring. We werken door deze app niet alleen veel efficiënter, het vergroot eveneens de passagiersbeleving.”

Gezocht: facilitaire dienstverleners
De app is nu gebouwd voor de schoonmaak op Schiphol, maar een aangepaste variant is straks ook toe te passen op andere grote locaties. De app wordt in de toekomst een platform voor allerlei facilitaire verstoringen. Sensoren kunnen straks precies laten zien waar bijvoorbeeld een prullenbak geleegd moet worden, wanneer het kopieerapparaat onderhoud nodig heeft of wanneer een bepaalde plant water moet hebben. Tot nu toe was het doorspelen van sensor informatie naar de werkvloer ingewikkeld, het Digitaal Service Platform lost dit op. De facilitaire taken zijn eventueel te koppelen aan verschillende medewerkers, dus niet alleen aan schoonmaakkrachten, maar ook aan beveiligers, conciërges enzovoort. Ketensamenwerking wordt daardoor een stuk gemakkelijker. Hiervoor zoekt Asito nog samenwerkingen met facilitaire partners. Interesse? Contact: [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 juli 2019

Events pakken hoofdrol in top 5 juni op Schoonmaakjournaal

Juni 2019, het was de maand van evenementen. Veel evenementen. Met de 4e editie van De Dag van de Schoonmaker, het 3e event van jongerenplatform FM Next Generation, de 9e editie van...

14 mei 2024

Robotstofzuiger Kira CV 50 van Kärcher valt tweemaal in de prijzen

Tijdens de uitreiking van de Innovation Awards op de openingsochtend van Interclean 2024 viel Kärcher tot tweemaal toe in de prijzen. De nieuwe KIRA CV 50 robotstofzuiger won de...

19 november 2019

Asito Wereld Toiletdag actie op NS Zwolle: “Toiletten belangrijke basisvoorziening”

Voor ruim 2 miljoen mensen met een spijsverteringsziekte, maar ook voor ouderen, ouders met kinderen of zwangere vrouwen is de nabijheid van een openbaar toilet belangrijk. Vandaag 19 november,...

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...

05 december 2022

Gezonde contracten nu en in de toekomst

De krapte op de arbeidsmarkt en de schaarste aan grondstoffen hebben effect op kwaliteit en kosten. Duidelijk is dat er veel ontwikkelingen in een versnelling zijn gekomen. Wat is...

22 november 2023

Gezocht: HR-professionals voor verbeteren positie vrouwen op arbeidsmarkt

Voor een onderzoek naar de economische zelfstandigheid van vrouwen op de arbeidsmarkt worden HR-professionals van bedrijven gezocht. De onderzoekers willen van gedachten wisselen over hoe de positie van vrouwen...

26 september 2024

Finalisten Best Practice Awards 2024 bekend

Op 14 november 2024 zullen voor de elfde keer de Best Practice Awards worden uitgereikt, een initiatief van de Code Schoonmaak. De uitreiking vindt plaats tijdens de finale in...

22 februari 2024

Eindrapport RAS ‘Onderzoek oplopende leeftijd’ in relatie tot werklast en productiviteit

In opdracht van sociale partners heeft RAS een onderzoek laten uitvoeren met de vraag of met de oplopende leeftijd van schoonmakers de werklast voor schoonmakers toeneemt en de productiviteit...

25 juni 2024

Pensioenfonds Schoonmaak wint PensioenPro Award

P𝗲𝗻𝘀𝗶𝗼𝗲𝗻𝗳𝗼𝗻𝗱𝘀 𝗦𝗰𝗵𝗼𝗼𝗻𝗺𝗮𝗮𝗸 𝗵𝗲𝗲𝗳𝘁 𝗱𝗲 𝗣𝗲𝗻𝘀𝗶𝗼𝗲𝗻𝗣𝗿𝗼 𝗮𝘄𝗮𝗿𝗱 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗜𝗻𝗻𝗼𝘃𝗮𝘁𝗶𝗲 𝗴𝗲𝘄𝗼𝗻𝗻𝗲𝗻. Deze prijs hebben ze in ontvangst mogen nemen 𝗼𝗺𝗱𝗮𝘁 z𝗲 de t𝗼𝗼𝗹 Textbuddy 𝗼𝗻𝘁𝘄𝗶𝗸𝗸𝗲𝗹𝗱 𝗵𝗲𝗯𝗯𝗲𝗻 𝘄𝗮𝗮𝗿𝗯𝗶𝗷 gebruik wordt gemaakt van...

10 december 2019

Erik te Brake (VNO-NCW en MKB Nederland): “Inbesteden gebeurt op basis van vooroordelen”

“Een van de aannames is dat inbesteden betere arbeidsvoorwaarden zou opleveren. Uit onderzoek blijkt dat de arbeidsvoorwaarden niet beter, maar juist slechter worden. Dat zie je ook in de...