31 januari 2019

1e maand nieuwe focus Schoonmaakjournaal: “Het roer is om”

“De aankondiging dat we voor een nieuwe soort journalistiek kiezen, was het eerste artikel dat we in 2019 publiceerden. Kort gezegd kwam het neer op: weg met contentsnacks, welkom aan contentmarketing, dus enkel exclusieve en eigen redactionele bijdragen. Ons doel? Schoonmaaktrends en -ontwikkelingen brengen, want wie enkel het nieuws volgt, mist de ontwikkelingen”, blikt het redactieteam van Schoonmaakjournaal terug op de eerste maand van ‘de grote ommezwaai in schoonmaakvakmedia’.

Meer loon: de nieuwe cao is erkenning voor het vak; dit artikel kwam voort uit onze discussie die we hadden aangezwengeld in de LinkedIn Group van Schoonmaakjournaal. Met het gesprek met Jack Stuifbergen van Breedweer bereikten we de eerste werkdag ruim 1700 mensen”, blikt Petra terug. “Zo ook trokken de twee delen van serie over de gelekaartkwestie in de aanbesteding van het Directoraat van de Europese Commissie in Petten behoorlijk de aandacht. Met dank aan Aanbestedingsspecialist Octavia Siertsema (Keuze voor prijs is ‘lekker’ makkelijk) en Kirsten van der Vaart, sales consultant bij Asito: Aanbesteden op prijs dupeert de schoonmaakkracht. Informatieve en open bijdragen, geweldig!”

Vertrouwd: vlogs en vakbeurs
Dat ook vertrouwde elementen blijven, illustreert Esther: “Natuurlijk blijven we blogs en vlogs publiceren. En natuurlijk stond januari in het teken van de Vakbeurs Facilitair. Op eigen-wijze hebben we daar promotionele invulling aangegeven. Voor, tijdens en na de beurs. Bijvoorbeeld met ons sfeerverslag, onze filmimpressie én de eerste exclusieve filmcommercial met Nilfisk als debutant op deze beurs. Verder stonden in januari op ons podium de themaseries Het Digitale Doolhof en Wintergasten met de visie van de fans van ons FM Next Generation platform.”

Inspiratiemoment van de dag
Met het Verhaal van de dag voor ogen zet de redactie zich in om elke werkdag om 07.00 uur een nieuw artikel of film op de website te publiceren. Het inspiratie-start-moment van de dag. Filmer Henk Snaterse nam in januari drie filmproducties voor zijn rekening, waaronder de Alpheios-verkiezing van de Schoonmaaktopper van 2018. En er volgden in januari een aantal exclusieve interviews met Ton Rooijakkers over de 21e Vakbeurs Facilitair, met Rob van der Walle over de nieuwe dispenserlijn QuartzLine, met Chantal Versluijs van Boma over een opvallende lancering op de Vakbeurs Facilitair, en met Belinda Dekkers van UL-Team facilitaire opleidingen over impact maken met de nieuwe website van de facilitair opleider.

Nieuwsnotendop
Met veel enthousiasme gooi(d)en Esther en Petra het redactionele roer om. “Voor de vele dagelijkse nieuwssnacks is er nu de #nieuwsnotendop: op vrijdagochtend één bericht met een samenvatting van het nieuws van die week. Dat een dergelijke opzet goed werkt, bevestigen de verveelvoudiging van het aantal kliks op deze – met alle respect – dagelijkse kost.”

What’s next?
Aan de voet van februari rijst de vraag: op welke informatie- en inspiratiemomenten kun jij je de komende weken verheugen? Esther noemt er drie: “In België draait volgende week de zorgbeurs Soins et Santé in Namur. Via Schoonmaakjournaal presenteren de (schoonmaakgerelateerde) exposanten zich deze week al. Daarnaast stellen we in aanloop naar ons volgend event de supporters van FM Next Generation voor, pakken we het thema hotelschoonmaak op en organiseren we met Qualis de kennissessie Insight into quality, over objectief meten. Februari belooft dus weer een interessante maand te worden.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 december 2021

‘De factor mens verdwijnt niet, maar wordt wel minder’

In de serie ‘Young ones’ spreken we met Ernst-Jan Karels, één van de young professionals (<40 jaar) in de schoonmaakbranche. Een nieuwe generatie die zich verenigt in het platform...

27 september 2019

Zomergast Steve Jobs: “Don’t Sell Products, Sell Dreams”

“Steve behoorde tot de grootste Amerikaanse vernieuwers – moedig genoeg om anders te denken, brutaal genoeg om te geloven dat hij de wereld kon veranderen en getalenteerd genoeg om...

09 maart 2023

Event FMNextGen 13 april: kijkje achter de facilitaire schermen bij RAI AMSTERDAM

Op 13 april 2023 vindt er een special event van jongerenplatform FM Next Generation plaats. Deelnemers krijgen die middag een facilitair kijkje achter de schermen van schoonmaak én afvalverwerking...

18 februari 2019

Blog: Toen was geluk nog heel gewoon

Toen mijn ouders in 1959 een huis in Zwijndrecht kochten, was de verbazing onder familieleden groot. “Een huis kopen? In Zwijndrecht?” “Ja zeker, want met kopen bouw je financieel...

03 juli 2019

Blog: Een brug slaan

Hoe ga ik dit in hemelsnaam voor elkaar krijgen? Een duale opleiding afronden, mezelf bewijzen als facilitair manager, op mezelf gaan wonen en het hoogst haalbare vragen van mezelf...

04 oktober 2019

FM Next Generation inspiratie-event Verbinding: aftermovie

De fotofilm van het 4e event van jongerenplatform FM Next Generation: de inspiratieboost over Verbinding bij AFAS Software. Verbinding met elkaar, de veranderende en uitdagende wereld van beleving, nieuwe...

09 december 2019

13 januari: FM Next Generation Horecava Event

Direct in het nieuwe jaar heb je een kans om bij een verrassend inspiratieprogramma over gastvrijheid in de facilitaire branche te zijn. Op maandagmiddag 13 januari organiseert jongerennetwerkplatform FM...

13 maart 2018

Technische innovaties drukken stempel op zakendoen

De toekomstverkenning Connect2025 laat zien dat de rol van de techniek in de komende zeven jaar groter zal zijn dan ooit tevoren. De energietransitie, circulaire economie, verstedelijking en digitalisering...

30 januari 2019

Wintergast (7) Dennis van Hemert (Groveko): “Circulaire concepten zijn de toekomst”

Accountmanager Dennis van Hemert werkt sinds 2011 bij schoonmaakgroothandel Groveko in Ede. Als 26-jarige is hij een van de young professionals die, zoals hij omschrijft, de toekomst in schoonmaak in handen...

01 mei 2019

World Café hotspot #nextevent FM Next Generation bij i-team Global

“Met elkaar brainstormen en elkaar inspireren over belangrijke thema’s en issues om impact te creëren: daar gaan we voor in het FMNextGen World Café op dinsdagmiddag 18 juni”, legt...