31 januari 2019

1e maand nieuwe focus Schoonmaakjournaal: “Het roer is om”

“De aankondiging dat we voor een nieuwe soort journalistiek kiezen, was het eerste artikel dat we in 2019 publiceerden. Kort gezegd kwam het neer op: weg met contentsnacks, welkom aan contentmarketing, dus enkel exclusieve en eigen redactionele bijdragen. Ons doel? Schoonmaaktrends en -ontwikkelingen brengen, want wie enkel het nieuws volgt, mist de ontwikkelingen”, blikt het redactieteam van Schoonmaakjournaal terug op de eerste maand van ‘de grote ommezwaai in schoonmaakvakmedia’.

Meer loon: de nieuwe cao is erkenning voor het vak; dit artikel kwam voort uit onze discussie die we hadden aangezwengeld in de LinkedIn Group van Schoonmaakjournaal. Met het gesprek met Jack Stuifbergen van Breedweer bereikten we de eerste werkdag ruim 1700 mensen”, blikt Petra terug. “Zo ook trokken de twee delen van serie over de gelekaartkwestie in de aanbesteding van het Directoraat van de Europese Commissie in Petten behoorlijk de aandacht. Met dank aan Aanbestedingsspecialist Octavia Siertsema (Keuze voor prijs is ‘lekker’ makkelijk) en Kirsten van der Vaart, sales consultant bij Asito: Aanbesteden op prijs dupeert de schoonmaakkracht. Informatieve en open bijdragen, geweldig!”

Vertrouwd: vlogs en vakbeurs
Dat ook vertrouwde elementen blijven, illustreert Esther: “Natuurlijk blijven we blogs en vlogs publiceren. En natuurlijk stond januari in het teken van de Vakbeurs Facilitair. Op eigen-wijze hebben we daar promotionele invulling aangegeven. Voor, tijdens en na de beurs. Bijvoorbeeld met ons sfeerverslag, onze filmimpressie én de eerste exclusieve filmcommercial met Nilfisk als debutant op deze beurs. Verder stonden in januari op ons podium de themaseries Het Digitale Doolhof en Wintergasten met de visie van de fans van ons FM Next Generation platform.”

Inspiratiemoment van de dag
Met het Verhaal van de dag voor ogen zet de redactie zich in om elke werkdag om 07.00 uur een nieuw artikel of film op de website te publiceren. Het inspiratie-start-moment van de dag. Filmer Henk Snaterse nam in januari drie filmproducties voor zijn rekening, waaronder de Alpheios-verkiezing van de Schoonmaaktopper van 2018. En er volgden in januari een aantal exclusieve interviews met Ton Rooijakkers over de 21e Vakbeurs Facilitair, met Rob van der Walle over de nieuwe dispenserlijn QuartzLine, met Chantal Versluijs van Boma over een opvallende lancering op de Vakbeurs Facilitair, en met Belinda Dekkers van UL-Team facilitaire opleidingen over impact maken met de nieuwe website van de facilitair opleider.

Nieuwsnotendop
Met veel enthousiasme gooi(d)en Esther en Petra het redactionele roer om. “Voor de vele dagelijkse nieuwssnacks is er nu de #nieuwsnotendop: op vrijdagochtend één bericht met een samenvatting van het nieuws van die week. Dat een dergelijke opzet goed werkt, bevestigen de verveelvoudiging van het aantal kliks op deze – met alle respect – dagelijkse kost.”

What’s next?
Aan de voet van februari rijst de vraag: op welke informatie- en inspiratiemomenten kun jij je de komende weken verheugen? Esther noemt er drie: “In België draait volgende week de zorgbeurs Soins et Santé in Namur. Via Schoonmaakjournaal presenteren de (schoonmaakgerelateerde) exposanten zich deze week al. Daarnaast stellen we in aanloop naar ons volgend event de supporters van FM Next Generation voor, pakken we het thema hotelschoonmaak op en organiseren we met Qualis de kennissessie Insight into quality, over objectief meten. Februari belooft dus weer een interessante maand te worden.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 februari 2019

Blog: Toen was geluk nog heel gewoon

Toen mijn ouders in 1959 een huis in Zwijndrecht kochten, was de verbazing onder familieleden groot. “Een huis kopen? In Zwijndrecht?” “Ja zeker, want met kopen bouw je financieel...

05 april 2019

18 juni: Beleef de passie #nextevent FM Next Generation bij i-team Global

Interactie bij i-team Global: het derde event van FM Next Generation staat in de steigers. Het thema: Beleef de passie. Op dinsdagmiddag 18 juni zijn young professionals tot en...

28 juni 2019

#filmFriday FM Next Generation aftermovie: 40 seconden (inter)actie

Ontmoeten, ontdekken, ontwikkelen, brainstormen, inspireren, infomeren, netwerken, fun en sport: in 40 seconden terugblikken op het 3e event van FM Next Generation, het gratis jongerenplatform voor de schoonmaak en...

08 mei 2019

Spreker #FMNextGen event Alicia de Graaff: “Schoonmaak als onderscheidend element van je organisatie”

Beleef de passie, maak impact met facilities! “Hoe kun je schoonmaak inzetten als onderscheidend element van je organisatie of bedrijf? Er zijn voldoende aansprekende voorbeelden en onderzoeken die bewijzen...

28 december 2021

‘De factor mens verdwijnt niet, maar wordt wel minder’

In de serie ‘Young ones’ spreken we met Ernst-Jan Karels, één van de young professionals (<40 jaar) in de schoonmaakbranche. Een nieuwe generatie die zich verenigt in het platform...

30 januari 2019

Wintergast (7) Dennis van Hemert (Groveko): “Circulaire concepten zijn de toekomst”

Accountmanager Dennis van Hemert werkt sinds 2011 bij schoonmaakgroothandel Groveko in Ede. Als 26-jarige is hij een van de young professionals die, zoals hij omschrijft, de toekomst in schoonmaak in handen...

15 november 2018

FM Next Generation event zet in op business en futurism

Met 32 enthousiaste young professionals aan boord vertrok FM Next Generation op 14 november vanaf Hotel Wings aan het Airportplein op Rotterdam/The Hague Airport voor haar eerste officiële vlucht...

25 maart 2019

Supporter FM Next Generation Facility Trade Group: “25 is het nieuwe 40”

“Ervaring is niet altijd uit te drukken in jaren, het gaat om hoe je in de wereld staat, hoe je zaken benadert. Door de hoge eisen die deze tijd...

10 december 2018

Blog: Open de deur en deel!

Op het moment van schrijven van mijn blog realiseer ik me dat ik 8 jaar, 2 maanden en 28 dagen in de wondere facilitaire wereld werkzaam ben. Bij het...

07 februari 2019

2019 het jaar van het Digitale Doolhof: wat schiet de schoonmaak hiermee op?

Volgens trendwatchers Lieke en Richard Lamb wordt 2019 het jaar van het Digitale Doolhof. Er komen steeds meer digitale verplichtingen, voor ons als personen en voor bedrijven. De controle...