12 augustus 2019

Zomergast Herman Zondag (AFAS Software): “Sleur is de houtworm van geluk”

Het FM Next Generation inspiratie-event Verbinding op dinsdag 1 oktober bij AFAS Software was binnen 1 dag georganiseerd en alle 40 plekken waren binnen een paar uur gereserveerd. Bijzonder! Wat maakt AFAS Software zo bijzonder? Wat kunnen en willen we leren van het leukste familiebedrijf van Nederland? Herman Zondag is verbinder bij uitstek én influencer, het thema van de Schoonmaakjournaal-serie Zomergasten dit jaar. Want beïnvloeden kan Herman, maar ook enthousiasmeren, kracht en energie geven. Met af en toe een scherpe opmerking.

Een krullenjongen noemt Herman Zondag zichzelf als hij terugkijkt op zijn eerste functie bij AFAS Software. Toen 17 jaar, nu 51. Inmiddels werkt hij met 450 blijerikken en vormen zij samen AFAS Software – de Sekte van Leusden. Enthousiasme en de juiste coaching brachten hem ver, daar waar hij nu is: directeur Customer Experience. “Ik mag alles doen voor de uitstraling van het bedrijf.”

Leukste familiebedrijf van Nederland
Samen met de twee eigenaars van AFAS Software maakt Herman deel uit van de directie van het leukste familiebedrijf van Nederland. Een bedrijf dat explodeert en momenteel bouwt aan een nieuwbouw – tegenover het huidige pand in Leusden – van 44.000 m2. Een pand met een ongekend hoog sociaal karakter, natuurlijk met een kantoor en opleidingscentrum, maar ook met een sportzaal, fitnessruimte, studio’s, atrium, patrio, restaurant, theater en 2-laagsparkeergarage. Indrukwekkend.

Bedrijfscultuur in relatie tot bedrijfsresultaat
Over de enorme bedrijfsgroei vertelt Herman: “Bedrijven doen hun best om verbinding met hun medewerkers te maken en organiseren één uitje per jaar. Dat kost bijvoorbeeld € 1.000 per persoon, daar wordt dus serieus geld ingestoken, maar slechts 50% van de collega’s komt. Heeft 50% geen zin om naar een personeelsfeest te komen, dan is het bedrijf rijp voor een faillissement. Dan is de bedrijfscultuur kapot. Bij ons komt 98% medewerkers naar het AFAS-jaaruitje, want ze vinden het leuk om samen dingen te doen.”

Is beleid debiel?
Bijzondere uitspraken, ze zijn Herman op het lijf geschreven. Zo ook zijn uitspraak: “beleid zijn dezelfde letters als debiel”. “Ik chargeer wel eens een beetje om mensen in beweging te krijgen. Een beleid hoeft niet verkeerd te zijn, maar beleid is geen oplossing, het is slechts een richting, een structuur waar je als bedrijf naartoe wilt. Ons beleid dateert uit 1996 en is nog steeds hetzelfde: schaalbare oplossing in één systeem bieden die de hele markt kan bedienen. Maak beleid niet te groot.”

Sleur houtworm van geluk
“Tevredenheid is de landingsbaan voor geluk” en “sleur is de houtworm van geluk”; twee van Hermans uitspraken. De AFAS-man reageert: “We zijn veel mondiger geworden. Er zijn tal van instanties waar we ons kunnen melden als we ons zin niet krijgen. Ik vind en daag uit: doe iets in je leven waar je blij van wordt. Als je ’s ochtends de gordijnen open trekt, is het niet goed als je denkt: ‘het moet weer vandaag’. Dat wordt dan een heel zware dag. Ik denk dat heel veel bedrijven een a-sociaal HR-beleid voeren door mensen te laten zitten op een plek waar ze niet horen. Dat maakt niemand gelukkig en is niet goed voor het bedrijf, de bedrijfscultuur en het bedrijfsresultaat.”

Het belang van verbinding
Tot slot van ons gesprek zoomen we in op het thema Verbinding en vragen we Herman: waarom is verbinding zo belangrijk? “Verbinding is het sleutelwoord voor succes. Zie verbinding als een huwelijk, heb je geen verbinding dan werkt het samen niet. Maak mensen gelukkig. Zorg daarvoor.”

Op 1 oktober wachten 40 FM Next Generation-leden en hun leidinggevenden een mooie ontmoeting, indrukwekkende gastvrijheid, tour en tapasparty bij AFAS Software. We dagen ze alvast uit: welke prikkelende, verbindende vraag wil jij aan Herman stellen? Inspireer je met deze aankondiging over het inspiratie-event Verbinding.

Bekijk de video waarin Herman reageert op deze twee citaten: “Tevredenheid is de landingsbaan voor geluk” en “Sleur is de houtworm van geluk”.

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 januari 2019

Ben jij bij de Soop van FM Next Generation event op 7 maart?

Het wordt geen soap-aflevering, maar wel een power boost door… Soop. Op donderdagmiddag 7 maart organiseert platform FM Next Generation haar tweede event met spreker Soop. Gastheer van dit...

18 februari 2019

Blog: Toen was geluk nog heel gewoon

Toen mijn ouders in 1959 een huis in Zwijndrecht kochten, was de verbazing onder familieleden groot. “Een huis kopen? In Zwijndrecht?” “Ja zeker, want met kopen bouw je financieel...

02 september 2019

Zomergast Jacco Vonhof (Novon): van glazenwasser naar het geluid van ondernemend Nederland

Jongeren van het platform FM Next Generation zien Jacco Vonhof als influencer. Dat blijkt uit de brainstormestafette op het event bij i-team Global, afgelopen juni, waar influencers een van...

05 april 2019

18 juni: Beleef de passie #nextevent FM Next Generation bij i-team Global

Interactie bij i-team Global: het derde event van FM Next Generation staat in de steigers. Het thema: Beleef de passie. Op dinsdagmiddag 18 juni zijn young professionals tot en...

03 juli 2019

Blog: Een brug slaan

Hoe ga ik dit in hemelsnaam voor elkaar krijgen? Een duale opleiding afronden, mezelf bewijzen als facilitair manager, op mezelf gaan wonen en het hoogst haalbare vragen van mezelf...

24 december 2018

Wintergast (4): Ara Hovsepjan (Gom): “Meer samenwerking en flexibiliteit voor impact in hospitality”

In onze serie Wintergasten: Ara Hovsepjan, accountmanager Gom Hospitality. Ara analyseert zijn persoonlijke stappen als ook die van Gom Hospitality in 2018. In zes vragen en antwoorden vertelt hij...

07 oktober 2019

Zomergast Jacco Vonhof en fotofilm Schoonmaak Golfdag voeren top september aan

Een afwisselende maand, september. Met onze, inmiddels traditionele, serie Zomergasten, warme aandacht voor werkgeluk en ondernemerssucces en het sportnetwerkevenement van de schoonmaakbranche, de Schoonmaak Golfdag. Met een bereik van...

17 december 2018

Wintergast (2) Christiaan Boonstra (Dolmans): “Op weg naar de meest klantvriendelijke organisatie”

Review 2018, preview 2019: onze tweede wintergast Christiaan Boonstra, sales manager van Dolmans Schoonmaak Diensten, geeft antwoord op zes vragen over zijn topics in 2018, innovaties in de branche en...

07 november 2022

“Je moe(d) lef tonen naar wat jij belangrijk vindt”

Sinds september 2022 is Innovi supporter van FM Next Gen. Commercieel directeur Judith Holtkamp vertelt waarom de specialist in duurzame reinigingsoplossingen ervoor kiest om het jongerenplatform in de schoonmaakbranche...

13 maart 2019

FM Next Generation power event: the movie

Reputatie, disruptie, communicatie, coaching, speeddating, een survey, de bedrijfpresentatie van Facility Trade Group, netwerken en vooral veel Klanthousiasme: het Centre of Expertise in Apeldoorn stond op 7 maart bol...