12 augustus 2019

Zomergast Herman Zondag (AFAS Software): “Sleur is de houtworm van geluk”

Het FM Next Generation inspiratie-event Verbinding op dinsdag 1 oktober bij AFAS Software was binnen 1 dag georganiseerd en alle 40 plekken waren binnen een paar uur gereserveerd. Bijzonder! Wat maakt AFAS Software zo bijzonder? Wat kunnen en willen we leren van het leukste familiebedrijf van Nederland? Herman Zondag is verbinder bij uitstek én influencer, het thema van de Schoonmaakjournaal-serie Zomergasten dit jaar. Want beïnvloeden kan Herman, maar ook enthousiasmeren, kracht en energie geven. Met af en toe een scherpe opmerking.

Een krullenjongen noemt Herman Zondag zichzelf als hij terugkijkt op zijn eerste functie bij AFAS Software. Toen 17 jaar, nu 51. Inmiddels werkt hij met 450 blijerikken en vormen zij samen AFAS Software – de Sekte van Leusden. Enthousiasme en de juiste coaching brachten hem ver, daar waar hij nu is: directeur Customer Experience. “Ik mag alles doen voor de uitstraling van het bedrijf.”

Leukste familiebedrijf van Nederland
Samen met de twee eigenaars van AFAS Software maakt Herman deel uit van de directie van het leukste familiebedrijf van Nederland. Een bedrijf dat explodeert en momenteel bouwt aan een nieuwbouw – tegenover het huidige pand in Leusden – van 44.000 m2. Een pand met een ongekend hoog sociaal karakter, natuurlijk met een kantoor en opleidingscentrum, maar ook met een sportzaal, fitnessruimte, studio’s, atrium, patrio, restaurant, theater en 2-laagsparkeergarage. Indrukwekkend.

Bedrijfscultuur in relatie tot bedrijfsresultaat
Over de enorme bedrijfsgroei vertelt Herman: “Bedrijven doen hun best om verbinding met hun medewerkers te maken en organiseren één uitje per jaar. Dat kost bijvoorbeeld € 1.000 per persoon, daar wordt dus serieus geld ingestoken, maar slechts 50% van de collega’s komt. Heeft 50% geen zin om naar een personeelsfeest te komen, dan is het bedrijf rijp voor een faillissement. Dan is de bedrijfscultuur kapot. Bij ons komt 98% medewerkers naar het AFAS-jaaruitje, want ze vinden het leuk om samen dingen te doen.”

Is beleid debiel?
Bijzondere uitspraken, ze zijn Herman op het lijf geschreven. Zo ook zijn uitspraak: “beleid zijn dezelfde letters als debiel”. “Ik chargeer wel eens een beetje om mensen in beweging te krijgen. Een beleid hoeft niet verkeerd te zijn, maar beleid is geen oplossing, het is slechts een richting, een structuur waar je als bedrijf naartoe wilt. Ons beleid dateert uit 1996 en is nog steeds hetzelfde: schaalbare oplossing in één systeem bieden die de hele markt kan bedienen. Maak beleid niet te groot.”

Sleur houtworm van geluk
“Tevredenheid is de landingsbaan voor geluk” en “sleur is de houtworm van geluk”; twee van Hermans uitspraken. De AFAS-man reageert: “We zijn veel mondiger geworden. Er zijn tal van instanties waar we ons kunnen melden als we ons zin niet krijgen. Ik vind en daag uit: doe iets in je leven waar je blij van wordt. Als je ’s ochtends de gordijnen open trekt, is het niet goed als je denkt: ‘het moet weer vandaag’. Dat wordt dan een heel zware dag. Ik denk dat heel veel bedrijven een a-sociaal HR-beleid voeren door mensen te laten zitten op een plek waar ze niet horen. Dat maakt niemand gelukkig en is niet goed voor het bedrijf, de bedrijfscultuur en het bedrijfsresultaat.”

Het belang van verbinding
Tot slot van ons gesprek zoomen we in op het thema Verbinding en vragen we Herman: waarom is verbinding zo belangrijk? “Verbinding is het sleutelwoord voor succes. Zie verbinding als een huwelijk, heb je geen verbinding dan werkt het samen niet. Maak mensen gelukkig. Zorg daarvoor.”

Op 1 oktober wachten 40 FM Next Generation-leden en hun leidinggevenden een mooie ontmoeting, indrukwekkende gastvrijheid, tour en tapasparty bij AFAS Software. We dagen ze alvast uit: welke prikkelende, verbindende vraag wil jij aan Herman stellen? Inspireer je met deze aankondiging over het inspiratie-event Verbinding.

Bekijk de video waarin Herman reageert op deze twee citaten: “Tevredenheid is de landingsbaan voor geluk” en “Sleur is de houtworm van geluk”.

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 september 2019

Zomergast Steve Jobs: “Don’t Sell Products, Sell Dreams”

“Steve behoorde tot de grootste Amerikaanse vernieuwers – moedig genoeg om anders te denken, brutaal genoeg om te geloven dat hij de wereld kon veranderen en getalenteerd genoeg om...

01 november 2021

Blog: op weg naar het eerste schoonmaak-community-nieuwsplatform

In haar laatste blog vertelde Petra de Bruin over het overdragen van de fakkel van Schoonmaakjournaal aan een nieuwe redactie. Trots kan ik jullie laten weten dat ik het...

21 april 2020

Kimberley Roersma (EW Facility Services) en Kirsten van der Vaart (Asito) gaan anderhalve meters maken!

De zoektocht naar de wel heel bijzondere voorjaarschoonmaak van 2020 De lente van 2020 zal niemand snel vergeten. In de ban van het coronavirus zijn veelvuldige termen als schoonmaken,...

08 augustus 2019

Mark Hofkens: “Met AFAS software meer in staat om door te groeien naar Hofkens HIG 2.0”

“In de oude situatie hadden we te maken met uitzondering op uitzondering op uitzondering.” Bij de strategische ambitie van Hofkens HIG paste niet alleen een ander type softwareleverancier, ook...

25 maart 2019

Supporter FM Next Generation Facility Trade Group: “25 is het nieuwe 40”

“Ervaring is niet altijd uit te drukken in jaren, het gaat om hoe je in de wereld staat, hoe je zaken benadert. Door de hoge eisen die deze tijd...

08 maart 2019

Kimberley Roersma nieuwe manager business development EW Facility Services

Creating Hospitality is waar facilitair dienstverlener EW Facility Services voor staat. Het overtreffen van verwachtingen van opdrachtgevers, medewerkers en gasten en zo bijdragen aan de gastbeleving is iets waar...

23 september 2024

Mkb’ers kunnen werkgeluk vergroten met meer leermomenten

Voor de Week van het Werkgeluk die op 23 september 2024 start, vraagt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aandacht voor leren op het werk. Want leren op...

12 december 2018

Wintergast (1) Rick van der Gaag (OSB): “In 2019 flinke slag maken”

Voor de serie Zomergasten sprak Schoonmaakjournaal deze zomer met tien young professionals. Mensen met een visie op schoonmaak, facility management en de veranderende wereld om ons heen, nu en...

04 januari 2019

Wintergast (5) Yannick de Roos (Hago Next): “Innovaties aanpakken om te overleven”

Van positief onderscheiden in het bevorderen van duurzame inzetbaarheid van medewerkers tot de ontwikkeling van datagedreven schoonmaak. Yannick de Roos, innovator bij Hago Next, benoemt waarmee hij en het...

13 maart 2019

FM Next Generation power event: the movie

Reputatie, disruptie, communicatie, coaching, speeddating, een survey, de bedrijfpresentatie van Facility Trade Group, netwerken en vooral veel Klanthousiasme: het Centre of Expertise in Apeldoorn stond op 7 maart bol...