14 januari 2019

Blog: Kan de schoonmaakbranche bijblijven?

Sinds twee jaar zit ik in mijn huidige rol als senior sales manager voor Interclean. Ik ben verantwoordelijk voor de sales van Interclean Amsterdam en Istanbul en voor de te ontwikkelen nieuwe evenementen. Het is aan mij de taak om onze huidige exposanten tevreden te houden en nieuwe exposanten aan te trekken voor een of meervan onze beurzen.

Toen ik bij Interclean startte, viel het mij direct op dat de schoonmaakbranche wordt gekenmerkt door de mensen zelf. Het is een echte ‘people business’. Je doet zaken met mensen. Iedereen kent elkaar en om zaken te doen, moet iemand je dat gunnen naast dat er uiteraard een goede service of product wordt geleverd. Op een Interclean show, waar ontzettend veel nieuwe ontmoetingen plaatsvinden en vrienden voor het leven worden gemaakt, is dit heel duidelijk zichtbaar. Mensen in de schoonmaakbranche werken met passie. Van klein familiebedrijf tot multinational; iedereen met een eigen verhaal en passie voor het vak. Het samenbrengen van al deze mensen maakt mijn werk zo leuk.

Naast dat het in deze branche om de mensen draait, is de schoonmaakbranche traditioneel en behouden,  een klassieke branche waarin de oudere generatie duidelijk domineert. De uitdaging van onze branche ligt volgens mij dan ook in de snel veranderende wereld, waarin wij nu leven. Innovaties, technologieën en out-of-the-box business modellen worden in rap tempo ontwikkeld. Kan de schoonmaakbranche bijblijven en inspelen op deze ontwikkelingen?

Persoonlijk denk ik dat voor veel bedrijven lastig is om uit wereldwijde ontwikkelingen, kansen te signaleren en door te vertalen naar de schoonmaak- en hygiënesector, waardoor het bedrijf uiteindelijk meer unieke kennis en kunde kan inzetten. Ik denk dat het hierbij heel belangrijk is dat de huidige generatie nauwer gaat samenwerken met de nieuwe generatie. De nieuwe generatie is opgegroeid in deze ‘snelle’ wereld en weet niet beter dan het signaleren van nieuwe ontwikkelingen en blijven toetsen van kansen. Daarbij heeft de huidige generatie juist de kennis en kunde om deze ideeën door te vertalen naar mogelijkheden voor het bedrijf. Door deze twee generaties te integreren en het beste van beide werelden te gebruiken, kan de schoonmaakbranche nog meer en sneller innoveren en nieuwe technologieën en business modellen blijven ontwikkelen. Samenwerken is in mijn mening de key om een succesvolle toekomst te creëren in deze continue veranderende wereld.

Marjolijn van Loon,
senior sales manager Interclean Global Events
RAI Amsterdam

Marjolijn is fan van FM Next Generation, inspiratieplatform voor young professionals tot 35 jaar met passie voor schoonmaak en facility management. FM Next Gen’ers Tuğrul Çirakoğlu (schoonmaakbedrijf De Frisse Kater) en Rutger Kerkdijk (Facility Trade Group) gingen haar voor in de rol van blogger. Hun bijdragen: Iedereen vindt het fijn om gewaardeerd te worden en Open de deur en deel

Delen

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 april 2022

𝐀𝐥𝐥 𝐂𝐥𝐞𝐚𝐧𝐢𝐧𝐠 𝐏𝐫𝐨𝐝𝐮𝐜𝐭𝐬 5 jaar!

Totaalleverancier All Cleaning Products uit Lisse viert haar 5-jarig jubileum. Van harte gefeliciteerd! Op LinkedIn delen ze hun jubileum trots met een foto van het team en het bericht:...

01 juni 2023

The Original: groen, efficiënt en gezond

Greenspeed bracht in 1995 als éérste in de Benelux de microvezeltechniek op de professionele schoonmaakmarkt met de Greenspeed Original. “De kwaliteit was meteen spot on, daarom kennen we de...

12 november 2021

Zeepboek van Werfzeep

Het zeepatelier van Werfzeep bevindt zich aan de Westerkade in hartje Utrecht. Met een klein zeepteam maken zij hier alle zepen met de hand. Hun 10-jarig jubileum vieren zij...

23 juni 2022

“De overstap naar Nocore Online wordt een soort open hart chirurgie”

FVH Facility stapt overtuigd in de wereld van Nocore softwareoplossingen. Om met één totaalpakket, Nocore, BI dashboard en alle modules van Facility Apps, structuur in een snelgroeiend bedrijf te...

12 oktober 2021

Zonnepanelen voor Hazet

In de ‘Week van de duurzaamheid’ showt schoonmaakgroothandel Hazet haar eigen zonnepanelen’park’ op het dak van het hoofdkantoor in Zaandam. Een mooie duurzame ontwikkeling waarvan we graag een foto...

17 juni 2019

Fotofilm terugblik 9e Schoonmaaktourdag

Ronkende motoren, stoere bikes, strakke pakken, open kapjes, wapperende haren, nostalgische bolides, zon en een spatje regen: ook de 9e Schoonmaaktourdag had het allemaal in zich. Een groep schoonmaakvakidioten die...

29 september 2022

Inschrijving European Cleaning & Hygiene Awards geopend

Het is weer tijd om de spotlights te zetten op innovaties in de schoonmaakbranche. European Cleaning Journal, de organisator van de European Cleaning & Hygiene Awards, roept bedrijven op...

14 juli 2023

#FOTOFRIDAY Nieuwe generatie aan zet

“Vakantie werk in schoonmaak? Natuurlijk zeggen mijn kinderen zie hier de volgende generatie aan het werk bij Bumé Bouw en Onderhoud.” deelt Richard Hommerson, commercieel directeur/mede-eigenaar bij Hommerson Schoonmaakbedrijf,...

01 augustus 2023

Blog: Duurzaam?!

Duurzaam? Wat is duurzaam? Hoe bepaal je wat duurzaam is? Is het investeren in medewerkers hun welzijn ook duurzaam of is alleen duurzaam geproduceerde middelen en materialen duurzaam? Wat...

16 augustus 2023

Samen meer duurzame impact maken

Wil jij met jouw bedrijf meer impact maken met jouw inkoop? Lees dan het recent uitgebrachte Sustainable Procurement Manifest — geinitieerd door SDG Nederland en GSES – Global Sustainable...