14 januari 2019

Blog: Kan de schoonmaakbranche bijblijven?

Sinds twee jaar zit ik in mijn huidige rol als senior sales manager voor Interclean. Ik ben verantwoordelijk voor de sales van Interclean Amsterdam en Istanbul en voor de te ontwikkelen nieuwe evenementen. Het is aan mij de taak om onze huidige exposanten tevreden te houden en nieuwe exposanten aan te trekken voor een of meervan onze beurzen.

Toen ik bij Interclean startte, viel het mij direct op dat de schoonmaakbranche wordt gekenmerkt door de mensen zelf. Het is een echte ‘people business’. Je doet zaken met mensen. Iedereen kent elkaar en om zaken te doen, moet iemand je dat gunnen naast dat er uiteraard een goede service of product wordt geleverd. Op een Interclean show, waar ontzettend veel nieuwe ontmoetingen plaatsvinden en vrienden voor het leven worden gemaakt, is dit heel duidelijk zichtbaar. Mensen in de schoonmaakbranche werken met passie. Van klein familiebedrijf tot multinational; iedereen met een eigen verhaal en passie voor het vak. Het samenbrengen van al deze mensen maakt mijn werk zo leuk.

Naast dat het in deze branche om de mensen draait, is de schoonmaakbranche traditioneel en behouden,  een klassieke branche waarin de oudere generatie duidelijk domineert. De uitdaging van onze branche ligt volgens mij dan ook in de snel veranderende wereld, waarin wij nu leven. Innovaties, technologieën en out-of-the-box business modellen worden in rap tempo ontwikkeld. Kan de schoonmaakbranche bijblijven en inspelen op deze ontwikkelingen?

Persoonlijk denk ik dat voor veel bedrijven lastig is om uit wereldwijde ontwikkelingen, kansen te signaleren en door te vertalen naar de schoonmaak- en hygiënesector, waardoor het bedrijf uiteindelijk meer unieke kennis en kunde kan inzetten. Ik denk dat het hierbij heel belangrijk is dat de huidige generatie nauwer gaat samenwerken met de nieuwe generatie. De nieuwe generatie is opgegroeid in deze ‘snelle’ wereld en weet niet beter dan het signaleren van nieuwe ontwikkelingen en blijven toetsen van kansen. Daarbij heeft de huidige generatie juist de kennis en kunde om deze ideeën door te vertalen naar mogelijkheden voor het bedrijf. Door deze twee generaties te integreren en het beste van beide werelden te gebruiken, kan de schoonmaakbranche nog meer en sneller innoveren en nieuwe technologieën en business modellen blijven ontwikkelen. Samenwerken is in mijn mening de key om een succesvolle toekomst te creëren in deze continue veranderende wereld.

Marjolijn van Loon,
senior sales manager Interclean Global Events
RAI Amsterdam

Marjolijn is fan van FM Next Generation, inspiratieplatform voor young professionals tot 35 jaar met passie voor schoonmaak en facility management. FM Next Gen’ers Tuğrul Çirakoğlu (schoonmaakbedrijf De Frisse Kater) en Rutger Kerkdijk (Facility Trade Group) gingen haar voor in de rol van blogger. Hun bijdragen: Iedereen vindt het fijn om gewaardeerd te worden en Open de deur en deel

Delen

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 oktober 2022

Blog: “Waar de kikker kwaakt, is de natuur intact”

Al meer dan 100 jaar heeft Werner & Mertz de kikker in zijn logo. We zien de kikker dan ook als ons natuurlijk model voor bedrijfsvoering, want samen met...

08 juli 2022

Fashionshoot Bio-Based vuilniszakken

“𝗔𝗹 𝘁𝗿𝗲𝗸 𝗷𝗲 𝗲𝗲𝗻 𝘃𝘂𝗶𝗹𝗻𝗶𝘀𝘇𝗮𝗸 𝗮𝗮𝗻, 𝗱𝗮𝗻 𝘇𝗶𝗲 𝗷𝗲 𝗲𝗿 𝗻𝗼𝗴 𝘀𝘁𝗲𝗲𝗱𝘀 𝗴𝗼𝗲𝗱 𝘂𝗶𝘁” Zo kwamen Claudia Vijfvinkel en Hella Boumans van Beercoo Schoonmaakgroep met het ludieke idee om...

01 mei 2022

Een schonere planeet met LastObject

Je kent het wel, tissues, wattenstaafjes en wattenschijfjes die je gebruikt en daarna meteen weggooit. Zo verzamelen we heel veel onnodig afval. Waarom geen herbruikbare zakdoekjes gebruiken? Of wasbare...

11 oktober 2022

Janneke Verkerk algemeen directeur EW

EW Facility Services heeft een nieuwe algemeen directeur aangesteld. Janneke Verkerk neemt op 14 oktober het stokje over van Bas Cornelissen, die deze functie de afgelopen 10 jaar met...

31 oktober 2022

“Nooit meer discussie of de uren op de salarisstrook kloppen”

Nocore levert software aan een groot aantal schoonmaakbedrijven. De basis is een ERP-systeem voor afhandeling van arbeidsintensieve administratieve handelingen. Met daarbij ook de mogelijkheid om van modules als voor...

03 februari 2022

Streven naar meer gelijkheid op de werkplek

Namens ISS Facility Services Nederland ondertekenden CEO Edu Peek en People & Culture Director Gemmie Hermens deze week de UN Women’s Empowerment Principles (WEP’s). Hiermee ondersteunt ISS het belang...

21 januari 2025

‘Brain waste’ van arbeidsmigranten in Nederland

NRC publiceerde op 8 januari 2025 een groot artikel over het fenomeen van ‘brain waste’ van arbeidsmigranten in Nederland. Onderzoekersjournalisten van NRC en Lighthouse Reports omschrijven in dit stuk...

31 december 2021

Donatie aan voedselbank

Op LinkedIn laat Facility Trade Group weten afgelopen week twee volle pallets met mondkapjes gedoneerd te hebben aan Voedselbank Apeldoorn. Ferry en Ruben mochten de pallets afleveren waarmee maar...

19 oktober 2023

De facilitaire koppen bij elkaar

Op 1 november 2023 vindt er een breed facilitair overleg plaats. Dan steken de voorzitters en directies van facilitaire organisaties in de schoonmaakbranche de koppen bij elkaar om van...

11 september 2022

Shark Attack The Game: speel met haaien en red de oceaan

Sinds enkele weken is Shark Attack The Game verkrijgbaar. Een door de Haarlemse ondernemers Toni van Dam en Jorrit Vlas geproduceerd kaartspel, dat spelers in staat stelt bij te...