Wordt Qualis kennissessie objectief kwaliteit meten startpunt einde tijdperk discussies?

“Van Alem Schoonmaak gaat kwaliteit anders aansturen”, dit kopten we eind 2017 boven het exclusieve gesprek van ons redactieteam met Stefan Faaij, operationeel directeur van Van Alem Schoonmaak. Een gesprek over een grondig gewijzigde koers en beleid. Over visie, processen, maar vooral een gesprek met een schoonmaakdienstverlener over de aansturing op kwaliteit. Wie Gerard Spoor – initiator van het LOSK-QMS meetsysteem – afgelopen tijd heeft gevolgd, ziet en weet dat hij zijn nek uitsteekt om objectief meten onder de aandacht te krijgen: “We staan aan de vooravond van een ommekeer in schoonmaakland. Schoonmaakbedrijven, opdrachtgevers en zelfs intermediairs zijn er klaar voor. Om echt en objectief te meten.” Naar het idee van Schoonmaakjournaal organiseren Gerard Spoor en Jan Vera op donderdag 14 februari een kennissessie: Insight into quality.

Zijn de huidige controleurs en adviesbureaus niet onafhankelijk of objectief? “Gelukkig heel vaak wel”, antwoordt Jan direct. “Maar als er bij een controle een ander resultaat verschijnt dan het resultaat dat men verwacht of graag ziet, ontstaan er discussies. Is er objectief en op de juiste manier gemeten? Is er sprake van commercieel belang? Wordt er volgens het werkprogramma gemeten? Neemt de opdrachtgever de eigen meetresultaten wel serieus? Om een lang verhaal kort te maken, de schijn van belangen kan vaak tegen je werken. Wat is er dan mooier dan dat je kunt zeggen, dat je een onafhankelijke organisatie laat meten die geen belang heeft bij het resultaat.”

Kracht en vertrouwen
“Hoe professioneel is het”, vult Gerard aan, “als je bij een offerte aangeeft dat je zelf de kwaliteit bewaakt, maar ook periodiek een onafhankelijke partij de kwaliteit laat beoordelen. Dat straalt toch kracht en vertrouwen uit!” Iedereen vertrouwt Vereniging Eigen Huis voor een woningcontrole, de Nationale Ombudsman als hij zijn oordeel velt en RDW als het om de APK gaat. Waarom? Ze zijn niet gebonden en hebben geen commercieel belang bij hun oordeel.”

Voor opdrachtgevers, schoonmaakbedrijven en intermediairs heeft Qualis de missie om de ‘Vereniging Eigen Huis van de schoonmaakbranche’ te zijn, waarop je blind wilt en kunt vertrouwen. Jan: “Wij zullen dat vertrouwen met hand en tand beschermen. Het is mijn idealistische droom een eerlijke, transparante en betrouwbare branche. Daar steek ik mijn ziel en zaligheid in, ondanks dat ik lekker met pensioen ben.”

Meten met respect
“We zijn heel blij en trots dat we op 14 februari samen met een klein, gemêleerd en kritisch gezelschap de kick-off van Qualis gaan beleven. Het wordt een informatieve middag, met gastsprekers en genodigden uit alle geledingen van de schoonmaakwereld. Natuurlijk gaan we samen aan de hand van stellingen de inhoudelijke discussie over kwaliteit meten aan. Hoe het anders, beter, objectiever, eerlijk en met respect voor de werkvloer kan. We kijken er enorm naar uit”, blikken Gerard en Jan vooruit.

Twee ouwe rotten
De twee ‘ouwe rotten in het vak’ steken het niet onder stoelen of banken dat de verhalen over ‘de slager die zijn eigen vlees keurt’ zeer doen. Discussies over de manier van meten, afkeuringen en het niet meten conform werkprogramma blijven een schaduw over de schoonmaakbranche werpen. Voor de controleurs, facilitair adviesbureaus, inkopers, opdrachtgevers, schoonmaakbedrijven en niet in de laatste plaats de mensen van de werkvloer (objectleiders en schoonmaakmedewerkers) zou de nieuwe aanpak van kwaliteit meten van Qualis de nieuwe norm kunnen en moeten zijn. “Dat het anders moet én kan, is evident”, stellen Gerard en Jan. “Enkele decennia geleden was alles anders, alleen de wijze waarop we met kwaliteit meten omgaan, is eigenlijk nooit verandert.”

Heksenketel
Hoe symbolisch kan de locatie van de kennissessie Insight into quality zijn in een gemoedelijk Brabantse omgeving, waar tijdens de kennissessie de vers gemaakte soep buiten op het open vuur – de heksenketel – staat te pruttelen. Uiteraard kun je van het redactieteam van Schoonmaakjournaal een wrapup van de kennissessie tegemoet zien.

Wil je nu al reageren? Of bij de kennissessie op donderdagmiddag 14 februari aanwezig zijn? Mail, bel of app: redactie@schoonmaakjournaal.nl / 06 – 51 81 46 76. Gerard en Jan tot slot: “Vol is vol, maar bij voldoende aanmeldingen organiseren we graag nog een sessie.”

×