Blog: Jinek

“Ik moest direct aan Jinek denken”, reageerde een gewaardeerde relatie en doorgewinterde marketeer onlangs tijdens onze videomeeting op de nieuwe stap van Schoonmaakjournaal. “Waarom?”, vroeg ik. “Omdat de talkshow ook de advertenties heeft geschrapt.” En ja, daar heeft de marketingman wel een punt. Een opvallende. Want als je als RTL de reclameblokken durft te laten vallen en daarmee als niet-publieke en op belastinggeld draaiende omroep een – of eigenlijk dé – inkomstenbron mist, dan heb je lef. Een slordige € 50.000 per reclameblok kost dit Jinek-besluit, vind ik op internet terug. Neem 2 blokken, dan komt dat neer op een ton per uitzending, een half miljoen per week en meer dan 2 miljoen per maand. Serieus geld.

Nou, zoveel inkomsten genereert Schoonmaakjournaal net niet, maar ik maak er als trotse founder en eigenaar geen geheim van dat onze stap naar het afvertentieloze tijdperk ook ons een aardige duit kost. Meer dan de helft aan omzet. Ik hoor je verbazing: waarom dan? Omdat ik de klantenreis maak en durf te maken. Want hoe irritant kunnen advertenties zijn. Hoeveel internetgebruikers – dus ook schoonmaak- en FM-profs – hebben hun adblocker aan staan? Meer dan 50%! En dat aantal groeit gestaag. Hoe groot is de behoefte van de hedendaagse marketeer, de vakman/-vrouw, om het verhaal van het bedrijf te vertellen? Het nieuwe marketing? De customer journey te maken? Groot. En dat doe je niet door een – met alle respect voor de advertentieverkopers – sticker te plakken.

Op klantreis gaan is wel een ‘dingetje’, vandaag de dag. Weten waar de behoefte, beslissing en bereidheid tot connectie en ambassadeurschap liggen. In mijn wereld van vakmedia ligt dat in het belangrijkste schoonmaakontwikkelingen snel, gratis en 24/7 overal op je (zap)bordje gepresenteerd (kunnen) krijgen. Op diverse manieren – in tekst en beeld, door bijvoorbeeld een achtergrondartikel, blog of best practice. En liefst met zo min mogelijk actie (want we hebben het al zo druk), en met zo min mogelijk prikkels (want we pakken per dag al zo’n 6000 op). Dat lukt! Door bijvoorbeeld het aantal nieuwsbrieven van 5 korte in-een-oogopslag nieuwsbrieven om 11.30 uur (“We wisten dan is het bijna pauze”), via het 2-keer-per-week inspiratiejournaal om 07.30u als kickstart van de dag (“Wat ziet jullie nieuwsbrief er goed uit!”), naar het één-keer-per-week belevings-E-journaal, op dinsdag om 07.30 uur.

De laatste weken kreeg ik regelmatig de vraag gesteld of de nieuwe aanpak goed gaat. Ja zeker. Qua verkoop van de Premium-plek (waar eerst de advertentie stond) voor een vaste prijs met zo’n 4000 extra views, qua nieuwe klanten en connecties, qua budgettaire mogelijkheid voor bedrijven (voor iedereen financieel haalbaar), en – niet onbelangrijk – qua bereik. Want de cijfers gaan goed, heel erg goed, of eigenlijk super goed. En we scoorden al zo goed. Het kan dus – of altijd? – nog beter. Ook daarin gaat de vergelijking met Jinek en haar collega’s op. Maar op één aspect niet: geen kijkcijferoorlog zoals onder de talkshows. Ieder z’n koers varen en ding doen, en soms co-creëren. 2020, nu al zakelijk een mooi jaar.

Petra de Bruin,
trotse en enthousiaste pionier online schoonmaakmedium en verbinder

Vorige week zetten we onze klantenreis in met de eerste virtuele facilitaire vakbeurs. Deze week met diverse mooie klantverhalen en onze PizzaMarketingSessie Customer Journey bij Hago. De sessie is overboekt, maar wil je toch mee op onze online klantenreis? Delen is vermenigvuldigen; jouw ideeën zijn zeer welkom! Mail: mailto:redactie@schoonmaakjournaal.nl.

Premium

Coronacrisis

Het coronavirus treft ons allemaal. Privé en/of zakelijk. Ook de cruciale beroepsgroep communicatie/media/marketing. Daarom...