3 februari 2020

Blog: Jinek

“Ik moest direct aan Jinek denken”, reageerde een gewaardeerde relatie en doorgewinterde marketeer onlangs tijdens onze videomeeting op de nieuwe stap van Schoonmaakjournaal. “Waarom?”, vroeg ik. “Omdat de talkshow ook de advertenties heeft geschrapt.” En ja, daar heeft de marketingman wel een punt. Een opvallende. Want als je als RTL de reclameblokken durft te laten vallen en daarmee als niet-publieke en op belastinggeld draaiende omroep een – of eigenlijk dé – inkomstenbron mist, dan heb je lef. Een slordige € 50.000 per reclameblok kost dit Jinek-besluit, vind ik op internet terug. Neem 2 blokken, dan komt dat neer op een ton per uitzending, een half miljoen per week en meer dan 2 miljoen per maand. Serieus geld.

Nou, zoveel inkomsten genereert Schoonmaakjournaal net niet, maar ik maak er als trotse founder en eigenaar geen geheim van dat onze stap naar het afvertentieloze tijdperk ook ons een aardige duit kost. Meer dan de helft aan omzet. Ik hoor je verbazing: waarom dan? Omdat ik de klantenreis maak en durf te maken. Want hoe irritant kunnen advertenties zijn. Hoeveel internetgebruikers – dus ook schoonmaak- en FM-profs – hebben hun adblocker aan staan? Meer dan 50%! En dat aantal groeit gestaag. Hoe groot is de behoefte van de hedendaagse marketeer, de vakman/-vrouw, om het verhaal van het bedrijf te vertellen? Het nieuwe marketing? De customer journey te maken? Groot. En dat doe je niet door een – met alle respect voor de advertentieverkopers – sticker te plakken.

Op klantreis gaan is wel een ‘dingetje’, vandaag de dag. Weten waar de behoefte, beslissing en bereidheid tot connectie en ambassadeurschap liggen. In mijn wereld van vakmedia ligt dat in het belangrijkste schoonmaakontwikkelingen snel, gratis en 24/7 overal op je (zap)bordje gepresenteerd (kunnen) krijgen. Op diverse manieren – in tekst en beeld, door bijvoorbeeld een achtergrondartikel, blog of best practice. En liefst met zo min mogelijk actie (want we hebben het al zo druk), en met zo min mogelijk prikkels (want we pakken per dag al zo’n 6000 op). Dat lukt! Door bijvoorbeeld het aantal nieuwsbrieven van 5 korte in-een-oogopslag nieuwsbrieven om 11.30 uur (“We wisten dan is het bijna pauze”), via het 2-keer-per-week inspiratiejournaal om 07.30u als kickstart van de dag (“Wat ziet jullie nieuwsbrief er goed uit!”), naar het één-keer-per-week belevings-E-journaal, op dinsdag om 07.30 uur.

De laatste weken kreeg ik regelmatig de vraag gesteld of de nieuwe aanpak goed gaat. Ja zeker. Qua verkoop van de Premium-plek (waar eerst de advertentie stond) voor een vaste prijs met zo’n 4000 extra views, qua nieuwe klanten en connecties, qua budgettaire mogelijkheid voor bedrijven (voor iedereen financieel haalbaar), en – niet onbelangrijk – qua bereik. Want de cijfers gaan goed, heel erg goed, of eigenlijk super goed. En we scoorden al zo goed. Het kan dus – of altijd? – nog beter. Ook daarin gaat de vergelijking met Jinek en haar collega’s op. Maar op één aspect niet: geen kijkcijferoorlog zoals onder de talkshows. Ieder z’n koers varen en ding doen, en soms co-creëren. 2020, nu al zakelijk een mooi jaar.

Petra de Bruin,
trotse en enthousiaste pionier online schoonmaakmedium en verbinder

Vorige week zetten we onze klantenreis in met de eerste virtuele facilitaire vakbeurs. Deze week met diverse mooie klantverhalen en onze PizzaMarketingSessie Customer Journey bij Hago. De sessie is overboekt, maar wil je toch mee op onze online klantenreis? Delen is vermenigvuldigen; jouw ideeën zijn zeer welkom! Mail: mailto:[email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 februari 2023

#FAVORITES Podcast over The Ocean Clean-up

Het plasticvrij maken van de oceanen begint niet op zee, maar in het lab. Head of Research Laurent Lebreton vertelt vanuit Nieuw-Zeeland hoe onderzoek en datagestuurde wetenschap de basis...

16 november 2023

Koppeling digitale systemen geven in het Veld groep 1,5 dag tijdwinst

Online mogelijkheden, duurzaam ondernemen en logistieke ondersteuning gaven de doorslag bij de in het Veld groep om voor Carel Lurvink te kiezen.  De in het Veld groep is specialist...

11 april 2025

Monica viert 12,5 jaar bij Schoonkantoor.nl

Schoonkantoor.nl zet Monica in het zonnetje omdat zij al 12,5 jaar bij het bedrijf werkt. Van harte gefeliciteerd! Volgens het team van Schoonkantoor.nl is Monica als trouble shooter  echt...

18 december 2024

Effektief en B2-Cleaning doen stof opwaaien met STOF SCHOONMAAK

Effektief en B2-Cleaning lanceren samen STOF SCHOONMAAK, een nieuw schoonmaakbedrijf dat exclusief is ontwikkeld voor de aanbesteding van de Technische Universiteit Delft (TU Delft). Met deze lancering geven zij...

30 september 2023

TV-TIP: ICS bij Bouwen aan de toekomst op SBS6

Aanstaande zondag, 1 oktober 2023, is ICS Groep te zien in de nieuwste aflevering van Bouwen aan de Toekomst. In deze aflevering zoomt het bedrijf in op de samenwerking...

06 oktober 2023

‘Ook de schoonmaker kan een praatje maken……’

….. dat helpt de tekorten in de zorg. Zo klinkt de titel van een onlangs in Trouw verschenen artikel waarin de redactie beschrijft hoe de schoonmaker, de receptionist en...

30 januari 2023

Verschil in loonsverhoging is te groot

138 Schoonmakers in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) boden op 30 januari aan de ziekenhuisdirectie een petitie aan, waarin zij vragen om meer loon. “De schoonmakers willen dit...

22 juli 2024

Voortgang in nieuwe ZZP wetgeving

The Legal Company deelt informatie over de voortgang van de veranderende ZZP wetgeving. Ook organiseren zij op 3 oktober een masterclass over dit onderwerp. Lees er hier meer over....

16 maart 2020

Albert Vegter (Alpheios): “Ook schoonmakers zijn waardevol in levens redden”

“Alles begint bij hygiëne.” Een statement die staat als een huis, juist in deze tijd van corona en in deze Week van Zorg & Welzijn. Wordt het dan nu...

03 oktober 2019

Dennis Vos over familiebedrijf Total Cleaning Products: “The sky is the limit”

“De schoonmaak is mij met de paplepel ingegoten”. Dennis Vos van Total Cleaning Products in Naarden werkt samen met zijn ouders in hun schoonmaakgroothandel en ervaart hoe zij met...