3 februari 2020

Blog: Jinek

“Ik moest direct aan Jinek denken”, reageerde een gewaardeerde relatie en doorgewinterde marketeer onlangs tijdens onze videomeeting op de nieuwe stap van Schoonmaakjournaal. “Waarom?”, vroeg ik. “Omdat de talkshow ook de advertenties heeft geschrapt.” En ja, daar heeft de marketingman wel een punt. Een opvallende. Want als je als RTL de reclameblokken durft te laten vallen en daarmee als niet-publieke en op belastinggeld draaiende omroep een – of eigenlijk dé – inkomstenbron mist, dan heb je lef. Een slordige € 50.000 per reclameblok kost dit Jinek-besluit, vind ik op internet terug. Neem 2 blokken, dan komt dat neer op een ton per uitzending, een half miljoen per week en meer dan 2 miljoen per maand. Serieus geld.

Nou, zoveel inkomsten genereert Schoonmaakjournaal net niet, maar ik maak er als trotse founder en eigenaar geen geheim van dat onze stap naar het afvertentieloze tijdperk ook ons een aardige duit kost. Meer dan de helft aan omzet. Ik hoor je verbazing: waarom dan? Omdat ik de klantenreis maak en durf te maken. Want hoe irritant kunnen advertenties zijn. Hoeveel internetgebruikers – dus ook schoonmaak- en FM-profs – hebben hun adblocker aan staan? Meer dan 50%! En dat aantal groeit gestaag. Hoe groot is de behoefte van de hedendaagse marketeer, de vakman/-vrouw, om het verhaal van het bedrijf te vertellen? Het nieuwe marketing? De customer journey te maken? Groot. En dat doe je niet door een – met alle respect voor de advertentieverkopers – sticker te plakken.

Op klantreis gaan is wel een ‘dingetje’, vandaag de dag. Weten waar de behoefte, beslissing en bereidheid tot connectie en ambassadeurschap liggen. In mijn wereld van vakmedia ligt dat in het belangrijkste schoonmaakontwikkelingen snel, gratis en 24/7 overal op je (zap)bordje gepresenteerd (kunnen) krijgen. Op diverse manieren – in tekst en beeld, door bijvoorbeeld een achtergrondartikel, blog of best practice. En liefst met zo min mogelijk actie (want we hebben het al zo druk), en met zo min mogelijk prikkels (want we pakken per dag al zo’n 6000 op). Dat lukt! Door bijvoorbeeld het aantal nieuwsbrieven van 5 korte in-een-oogopslag nieuwsbrieven om 11.30 uur (“We wisten dan is het bijna pauze”), via het 2-keer-per-week inspiratiejournaal om 07.30u als kickstart van de dag (“Wat ziet jullie nieuwsbrief er goed uit!”), naar het één-keer-per-week belevings-E-journaal, op dinsdag om 07.30 uur.

De laatste weken kreeg ik regelmatig de vraag gesteld of de nieuwe aanpak goed gaat. Ja zeker. Qua verkoop van de Premium-plek (waar eerst de advertentie stond) voor een vaste prijs met zo’n 4000 extra views, qua nieuwe klanten en connecties, qua budgettaire mogelijkheid voor bedrijven (voor iedereen financieel haalbaar), en – niet onbelangrijk – qua bereik. Want de cijfers gaan goed, heel erg goed, of eigenlijk super goed. En we scoorden al zo goed. Het kan dus – of altijd? – nog beter. Ook daarin gaat de vergelijking met Jinek en haar collega’s op. Maar op één aspect niet: geen kijkcijferoorlog zoals onder de talkshows. Ieder z’n koers varen en ding doen, en soms co-creëren. 2020, nu al zakelijk een mooi jaar.

Petra de Bruin,
trotse en enthousiaste pionier online schoonmaakmedium en verbinder

Vorige week zetten we onze klantenreis in met de eerste virtuele facilitaire vakbeurs. Deze week met diverse mooie klantverhalen en onze PizzaMarketingSessie Customer Journey bij Hago. De sessie is overboekt, maar wil je toch mee op onze online klantenreis? Delen is vermenigvuldigen; jouw ideeën zijn zeer welkom! Mail: mailto:[email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 mei 2023

Seepje zonder microplastics

Het duurzame zeepmerk Seepje krijgt een officiële erkenning van de Plastic Soup Foundation in de vorm van het Zero Plastic Inside-certificaat. Als eerste wasmiddelmerk. Dat betekent dat alle producten...

21 april 2023

SIEV neemt afscheid van Keurmerk Nederland en zet in op nieuw keurmerk

Na de oprichting in 2012 bereikte SIEV als snel haar doel: het SIEV Keurmerk. “Onze mkb-branchevereniging wilde en wil bedrijven in de schoonmaakbranche de mogelijkheid geven om zich positief...

24 mei 2024

Interclean Amsterdam 2024 was een feest van herkenning, met netwerken, sociale interactie, ontspanning en entertainment

Vrijdag 17 mei sloot Interclean Amsterdam na vier dagen zakendoen en netwerken zijn deuren. Bezoekers van deze grootste Interclean Amsterdam tot nu toe werden getrakteerd op een geheel nieuwe...

19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische...

27 juli 2023

Facilicom Group en Stichting Nelis zetten samen talent in

Facilicom Group en Stichting Nelis, onderdeel van sociale onderneming Nelis Company, gaan samenwerken. Er is op het thuishonk van Stichting Nelis een overeenkomst getekend waarin de stichting 50 kandidaten...

02 mei 2023

Jaimie Fambach (MAS Dienstverleners): “Werken met digitale werkbonnen levert ons veel winst op”

MAS dienstverleners maakt sinds kort gebruik van de module digitale werkbonnen van Nocore Facility Apps. Jaimie Fambach is binnen MAS Teamleider Specialisten, KAM-coördinator en daarnaast Manager Facilitydesk: hét middelpunt...

25 oktober 2022

Bij Werner & Mertz is de cirkel oprecht rond

Recyclebaar is een veelgebruikte marketingterm die duurzaamheid impliceert. “Mooi dat bijvoorbeeld verpakking recyclebaar is, maar dat maakt de cirkel nog niet rond. Bij Werner & Mertz is ie dat...

21 mei 2019

28 mei: BOMA Inspiration Day Maak de schoonmaak circulair

Samen op weg naar een circulaire schoonmaak: vandaag de dag is de vraag niet meer óf we circulair moeten gaan werken, maar hoe. Duidelijk is ook dat dit iets is...

23 januari 2023

Eerste sprekers Hygiëneforum bekend

Op 17 mei 2023 vindt in RAI Amsterdam het vijfde Hygiëneforum plaats, met als thema ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede hygiëne’. De organisatie maakt nu de eerste...

29 juni 2023

Vakantiebaan schoonmaak bij jongeren op 1

De vakantieperiode breekt weer aan. Jongeren grijpen deze zomertijd weer aan om wat extra bij te verdienen. Ze kunnen kiezen uit duizenden vakantiebanen. Voor ‘opgeruimde’ personen is volop werk....