3 februari 2020

Blog: Jinek

“Ik moest direct aan Jinek denken”, reageerde een gewaardeerde relatie en doorgewinterde marketeer onlangs tijdens onze videomeeting op de nieuwe stap van Schoonmaakjournaal. “Waarom?”, vroeg ik. “Omdat de talkshow ook de advertenties heeft geschrapt.” En ja, daar heeft de marketingman wel een punt. Een opvallende. Want als je als RTL de reclameblokken durft te laten vallen en daarmee als niet-publieke en op belastinggeld draaiende omroep een – of eigenlijk dé – inkomstenbron mist, dan heb je lef. Een slordige € 50.000 per reclameblok kost dit Jinek-besluit, vind ik op internet terug. Neem 2 blokken, dan komt dat neer op een ton per uitzending, een half miljoen per week en meer dan 2 miljoen per maand. Serieus geld.

Nou, zoveel inkomsten genereert Schoonmaakjournaal net niet, maar ik maak er als trotse founder en eigenaar geen geheim van dat onze stap naar het afvertentieloze tijdperk ook ons een aardige duit kost. Meer dan de helft aan omzet. Ik hoor je verbazing: waarom dan? Omdat ik de klantenreis maak en durf te maken. Want hoe irritant kunnen advertenties zijn. Hoeveel internetgebruikers – dus ook schoonmaak- en FM-profs – hebben hun adblocker aan staan? Meer dan 50%! En dat aantal groeit gestaag. Hoe groot is de behoefte van de hedendaagse marketeer, de vakman/-vrouw, om het verhaal van het bedrijf te vertellen? Het nieuwe marketing? De customer journey te maken? Groot. En dat doe je niet door een – met alle respect voor de advertentieverkopers – sticker te plakken.

Op klantreis gaan is wel een ‘dingetje’, vandaag de dag. Weten waar de behoefte, beslissing en bereidheid tot connectie en ambassadeurschap liggen. In mijn wereld van vakmedia ligt dat in het belangrijkste schoonmaakontwikkelingen snel, gratis en 24/7 overal op je (zap)bordje gepresenteerd (kunnen) krijgen. Op diverse manieren – in tekst en beeld, door bijvoorbeeld een achtergrondartikel, blog of best practice. En liefst met zo min mogelijk actie (want we hebben het al zo druk), en met zo min mogelijk prikkels (want we pakken per dag al zo’n 6000 op). Dat lukt! Door bijvoorbeeld het aantal nieuwsbrieven van 5 korte in-een-oogopslag nieuwsbrieven om 11.30 uur (“We wisten dan is het bijna pauze”), via het 2-keer-per-week inspiratiejournaal om 07.30u als kickstart van de dag (“Wat ziet jullie nieuwsbrief er goed uit!”), naar het één-keer-per-week belevings-E-journaal, op dinsdag om 07.30 uur.

De laatste weken kreeg ik regelmatig de vraag gesteld of de nieuwe aanpak goed gaat. Ja zeker. Qua verkoop van de Premium-plek (waar eerst de advertentie stond) voor een vaste prijs met zo’n 4000 extra views, qua nieuwe klanten en connecties, qua budgettaire mogelijkheid voor bedrijven (voor iedereen financieel haalbaar), en – niet onbelangrijk – qua bereik. Want de cijfers gaan goed, heel erg goed, of eigenlijk super goed. En we scoorden al zo goed. Het kan dus – of altijd? – nog beter. Ook daarin gaat de vergelijking met Jinek en haar collega’s op. Maar op één aspect niet: geen kijkcijferoorlog zoals onder de talkshows. Ieder z’n koers varen en ding doen, en soms co-creëren. 2020, nu al zakelijk een mooi jaar.

Petra de Bruin,
trotse en enthousiaste pionier online schoonmaakmedium en verbinder

Vorige week zetten we onze klantenreis in met de eerste virtuele facilitaire vakbeurs. Deze week met diverse mooie klantverhalen en onze PizzaMarketingSessie Customer Journey bij Hago. De sessie is overboekt, maar wil je toch mee op onze online klantenreis? Delen is vermenigvuldigen; jouw ideeën zijn zeer welkom! Mail: mailto:[email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 juli 2024

‘Wat een uitvinding’ sluit aan bij SchoonGarant

Eind 2023 presenteerde Michael van der Weide op SBS6 zijn badkamercoating. Wat hem complimenten van de Rotterdamse Poetsqueen (Charo Walop) en Gordon Heuckeroth opleverde. En kansen. Inmiddels heeft zijn...

01 december 2023

#FotoFriday: terugblik Schoonmaak Vakdagen

We blikken nog een keer terug op de Schoonmaak Vakdagen van 14 & 15 november met foto’s van een aantal exposanten en meer.  Het was een sfeervol schoonmaakfestijn. Waarom...

11 juni 2023

#Favorites Fotoserie voor de dag van de schoonmaker

Opnieuw zijn meerdere schoonmakers op de foto gezet door fotografe Ann-Sophie Falter. Een initiatief van Schoonmakend Nederland. Speciaal voor de Dag van de Schoonmaker die op 15 juni 2023...

05 juli 2023

Frank van de Ven genomineerd voor EY Ondernemer van het Jaar Award 2023

Frank van de Ven, oprichter en CEO van i-team Global, is genomineerd voor de prestigieuze EY Ondernemer van het Jaar Award 2023. Zoals i-team Global aangeeft, erkent deze nominatie...

31 oktober 2022

“Nooit meer discussie of de uren op de salarisstrook kloppen”

Nocore levert software aan een groot aantal schoonmaakbedrijven. De basis is een ERP-systeem voor afhandeling van arbeidsintensieve administratieve handelingen. Met daarbij ook de mogelijkheid om van modules als voor...

01 augustus 2023

Tweeluik: Impressies Nocore-Klanten-Golfdag (2)

In het eerste deel van de tweeluik over de Nocore Golfdag voor haar Schoonmaak-Klanten deelden Job, commercieel manager van Nocore en Anne-Grethe Stormorken (Keus Schoonmaak) hun ervaringen van de...

02 november 2021

Ontmoeten, bijpraten en ontwikkelingen delen met AaRiverside

Elkaar weer zien, bijpraten en ontwikkelingen delen. Dat is het doel van Fredy Verkuijlen van AaRiverside toen hij ‘ja’ zei tegen de deelname aan de Schoonmaak Vakdagen. Hij kijkt...

04 april 2023

Blog: ‘Als mijn tante een pikkie had’

Wie kent de dooddoener niet: ´als mijn tante een pikkie had, dan was het mijn oom geweest.´ Hoe kom ik hier nu opeens bij?? In een tijd waar inclusiviteit...

07 april 2023

NVZ 75 jaar!

De Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ) bestaat 75 jaar! Een bijzonder moment om bij stil te staan. NVZ zegt over dit jubileum:“Op 1 april 1948 werd de NVZ opgericht...

17 juli 2023

Blog: I have a dream

Martin Luther King, John Lennon en de schoonmaakhelden. I have a dream. Dat schoonmakers in de hele wereld ongeacht hun seksualiteit, huidskleur, religie of leeftijd met respect behandeld worden,...