3 februari 2020

Blog: Jinek

“Ik moest direct aan Jinek denken”, reageerde een gewaardeerde relatie en doorgewinterde marketeer onlangs tijdens onze videomeeting op de nieuwe stap van Schoonmaakjournaal. “Waarom?”, vroeg ik. “Omdat de talkshow ook de advertenties heeft geschrapt.” En ja, daar heeft de marketingman wel een punt. Een opvallende. Want als je als RTL de reclameblokken durft te laten vallen en daarmee als niet-publieke en op belastinggeld draaiende omroep een – of eigenlijk dé – inkomstenbron mist, dan heb je lef. Een slordige € 50.000 per reclameblok kost dit Jinek-besluit, vind ik op internet terug. Neem 2 blokken, dan komt dat neer op een ton per uitzending, een half miljoen per week en meer dan 2 miljoen per maand. Serieus geld.

Nou, zoveel inkomsten genereert Schoonmaakjournaal net niet, maar ik maak er als trotse founder en eigenaar geen geheim van dat onze stap naar het afvertentieloze tijdperk ook ons een aardige duit kost. Meer dan de helft aan omzet. Ik hoor je verbazing: waarom dan? Omdat ik de klantenreis maak en durf te maken. Want hoe irritant kunnen advertenties zijn. Hoeveel internetgebruikers – dus ook schoonmaak- en FM-profs – hebben hun adblocker aan staan? Meer dan 50%! En dat aantal groeit gestaag. Hoe groot is de behoefte van de hedendaagse marketeer, de vakman/-vrouw, om het verhaal van het bedrijf te vertellen? Het nieuwe marketing? De customer journey te maken? Groot. En dat doe je niet door een – met alle respect voor de advertentieverkopers – sticker te plakken.

Op klantreis gaan is wel een ‘dingetje’, vandaag de dag. Weten waar de behoefte, beslissing en bereidheid tot connectie en ambassadeurschap liggen. In mijn wereld van vakmedia ligt dat in het belangrijkste schoonmaakontwikkelingen snel, gratis en 24/7 overal op je (zap)bordje gepresenteerd (kunnen) krijgen. Op diverse manieren – in tekst en beeld, door bijvoorbeeld een achtergrondartikel, blog of best practice. En liefst met zo min mogelijk actie (want we hebben het al zo druk), en met zo min mogelijk prikkels (want we pakken per dag al zo’n 6000 op). Dat lukt! Door bijvoorbeeld het aantal nieuwsbrieven van 5 korte in-een-oogopslag nieuwsbrieven om 11.30 uur (“We wisten dan is het bijna pauze”), via het 2-keer-per-week inspiratiejournaal om 07.30u als kickstart van de dag (“Wat ziet jullie nieuwsbrief er goed uit!”), naar het één-keer-per-week belevings-E-journaal, op dinsdag om 07.30 uur.

De laatste weken kreeg ik regelmatig de vraag gesteld of de nieuwe aanpak goed gaat. Ja zeker. Qua verkoop van de Premium-plek (waar eerst de advertentie stond) voor een vaste prijs met zo’n 4000 extra views, qua nieuwe klanten en connecties, qua budgettaire mogelijkheid voor bedrijven (voor iedereen financieel haalbaar), en – niet onbelangrijk – qua bereik. Want de cijfers gaan goed, heel erg goed, of eigenlijk super goed. En we scoorden al zo goed. Het kan dus – of altijd? – nog beter. Ook daarin gaat de vergelijking met Jinek en haar collega’s op. Maar op één aspect niet: geen kijkcijferoorlog zoals onder de talkshows. Ieder z’n koers varen en ding doen, en soms co-creëren. 2020, nu al zakelijk een mooi jaar.

Petra de Bruin,
trotse en enthousiaste pionier online schoonmaakmedium en verbinder

Vorige week zetten we onze klantenreis in met de eerste virtuele facilitaire vakbeurs. Deze week met diverse mooie klantverhalen en onze PizzaMarketingSessie Customer Journey bij Hago. De sessie is overboekt, maar wil je toch mee op onze online klantenreis? Delen is vermenigvuldigen; jouw ideeën zijn zeer welkom! Mail: mailto:[email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 maart 2020

SVS pakt coronavirus op en aan: gratis toegang tot e-learning module handhygiëne

Ook in Nederland grijpt het coronavirus razend snel om zich heen. Een goede hygiëne, waaronder handhygiëne, speelt meer dan ooit een cruciale rol, ter voorkoming en om de verspreiding...

29 mei 2025

Tork Matic® Automatische Handdoekrol Dispenser: meer hygiëne, minder gedoe

Hygiëne en efficiëntie zijn onmisbaar in drukbezochte sanitaire ruimtes. Juist op plekken waar veel mensen samenkomen, zoals in de horeca en zorg, draait het om betrouwbaarheid. Tork speelt hierop...

15 juli 2024

De finalisten van European Cleaning & Hygiene Awards – 2024

De shortlist met de 50 finalisten van de European Cleaning & Hygiene Awards 2024 is door de jury geopenbaard. Er waren meer dan 150 inzendingen uit uit heel Europa,...

06 september 2024

#FOTOFRIDAY Schoonmaker van het Jaar Jan Harkema krijgt gepersonaliseerde stofzuiger

Weska Schoonmaakproducten feliciteert de winnaar van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar: Jan Harkema van SVP Schoonmaakdiensten. Als cadeau ontving hij een gepersonaliseerde Numatic stofzuiger. Nu kan...

06 april 2023

Antonio Kouwenberg: “Klien-IT-Systems net ´ff anders”

Scherp op software, scherp op gemak, scherp op prijs. Software lijkt saai, schoonmaak lijkt ook saai. De inflatie neemt toe. Te weinig mensen beseffen dat schoonmaak enorm belangrijk is...

24 februari 2025

ISS Sustainability Day: duurzame verbinding aangaan

Op 4 februari 2025 was er in KAS Meeting in Woerden een dag lang  aandacht voor het mogelijk maken van transities, onder begeleiding van dagvoorzitter Kyrsa de Bruine van...

10 januari 2024

Henk Toering benoemd tot Algemeen Directeur Wecovi

Familiebedrijf Wecovi met ruim 50 jaar nationale en internationale ervaring in de recreatie- en schoonmaakbranche, kondigt met genoegen een verandering aan in de dagelijkse leiding. Per 8 januari 2024...

14 juni 2023

Gröninger Cleaning Systems draagt afdeling professionele reinigingsapparatuur over aan Kärcher

Gröninger Cleaning Systems B.V. (Gröninger) en Kärcher Nederland (Kärcher) hebben een overeenkomst bereikt voor de overdracht van de B2B-activiteiten in reinigingsapparatuur. Deze activiteiten, gericht op de regio Groot-Rijnmond, gaan...

08 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar...

20 maart 2025

Interview Eric ter Hart en Kim Helder (Vileda): “We zijn enthousiast over de lancering van Vermop-producten in ‘Vileda-stijl’!”

In juli 2023 nam Freudenberg Home & Cleaning Solutions, het moederbedrijf van Vileda,  Vermop over. Een belangrijke stap in de groeistrategie van het bedrijf. Het was het begin van...