16 november 2018

Blog: Hoe tover jij een glimlach op het gezicht van een ander?

Vandaag (16 november 2018) is het de Dag van de Gastvrijheid. Goed om daarbij stil te staan, want een gastvrije ontvangst kan voor mensen heel belangrijk zijn. Hoe gastvrij ben jij voor jouw gasten, collega’s of medewerkers? Wat doe jij, zodat iemand zich prettig voelt? Hoe tover jij een glimlach op het gezicht van een ander?

Gastvrij werken betekent iets extra’s doen voor de ander. Het is de persoonlijke noot die jij geeft aan jouw manier van werken. Je maakt er een groot verschil mee, als jij de ander welkom kunt laten voelen. Dit zit hem in zoveel kleine dingen. Je kunt bijvoorbeeld afspreken met je collega’s, dat jullie andere pandbewoners altijd even groeten, de deur voor ze openhouden en je materialen niet laten slingeren. Zulk goed gedrag vormt de basis van gastvrij werken. Er bestaan vaste regels over het gedrag van medewerkers in het bijzijn van gasten. Denk aan glimlachen, groeten en de gast aankijken. Dit is zo’n beetje de 1.0 versie van gastvrij werken. Maar het kan zoveel méér zijn.

Gastvrij werken gaat altijd over het prettige gevoel dat je de ander geeft. Een gevoel van welkom zijn. Dat is de 2.0-versie. Het lastige, maar ook mooie is dat hier geen vast recept voor is. Je kunt op veel verschillende manieren invulling geven aan jouw houding. Echt gastvrij werken – dus 2.0 – betekent oprechte aandacht aan de gast geven. Dit vergt inlevingsvermogen en inschatten wat de ander nodig heeft. Want wat bij de ene gast een welkom gevoel geeft, kan bij de andere gast juist irritatie opwekken. Zo kun je de één blij maken met een praatje over het weer, terwijl de ander een dergelijk praatje juist irriteert, omdat hij denkt: ‘schiet op, ik moet nog zoveel doen!’.

Het geven van een fijne beleving is dus heel persoonlijk en gaat daardoor over veel meer dan gezamenlijke gedragsafspraken. Ook de verwachting heeft ermee te maken of een ander jouw aanpak als gastvrij ervaart. Zo hebben gasten van een vijfsterren hotel een veel hogere verwachting van gastvrijheid dan iemand die bij de kassa staat van een tankstation. Als opleider merken wij bij iedere cursus opnieuw dat onze insteek en verwachtingen van onze cursisten goed op elkaar moeten worden afgestemd. Een warm en veilig welkom bieden is vanzelfsprekend, dit gevoel tijdens de opleiding behouden, is per groep anders. Aanvoelen, luisteren en hierop inspelen, het is mooi om elkaar te vinden.

Wat gastvrij is, wordt dus in hoge mate bepaald door de omgeving waarin een persoon zich bevindt. En dat inzicht biedt zoveel kansen! Want juist in een omgeving waar de verwachting van de gast niet zo hoog is, kun jij alle verschil maken door jouw houding. Zo overtref je de verwachtingen en maak je een onvergetelijke indruk.

Gastvrij werken gaat dus over hoe jij het verschil kunt maken in jouw omgeving. Een treffend – en aandoenlijk – voorbeeld is dit filmpje. Hier zie je goed hoe eenvoudige zaken een groots effect kunnen hebben. Door dingen net even anders aan te pakken, kun je een ander een zeer plezierig gevoel geven. Een lach op het gezicht toveren. In welke omgeving dan ook!

Belinda Dekkers,
directeur UL-Team facilitaire trainingen en opleidingen
voor onder meer gastvrij werken

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 maart 2023

Blog: Veranderen vraagt lef

Als ondernemer van een opleidings- en trainingsbureau hoor ik de term ‘veranderen’ dagelijks wel een keer voorbijkomen. Men wil gedrag veranderen, iets op het gebied van communicatie, in de...

21 augustus 2025

#PODCAST Vakpraat: “Gastheerschap is iets anders dan vakmanschap!”

In de nieuwste aflevering van podcast Vakpraat spreekt Laura de la Mar van Gastvrijheid in Bedrijf over de ware essentie van gastheerschap. Geen regels over “bordje van links, glaasje...

30 september 2022

UL-Team 12,5 jaar!

Op 25 september bestond opleidingsbureau UL-Team 12,5 jaar! Van harte gefeliciteerd! Directeur UL-Team, Belinda Dekkers,: “Ik wil al onze relaties bedanken voor hun steun en vertrouwen in onze organisatie...

23 maart 2020

Belinda Dekkers over 10 jaar UL-Team: “Geef medewerkers waarde mee. In deze tijd en markt heel belangrijk”

In 2008 kwam de opleidingsmarkt voor schoonmaak- en facilitaire opleidingen vrij. Meteen stonden er diverse vakgenoten en partijen op. Een daarvan was UL-Team. Op 25 maart 2020 bestaat de...

13 juni 2024

Blog Belinda Dekkers-Schwartz (UL-Team): Hoe draai jij een lastige situatie om naar een positieve ervaring?

We willen allemaal werken in een prettige werkomgeving. Met positieve aandacht voor elkaar, het schoonmaakwerk en de gebouwgebruikers. Toch komt het wel eens voor dat er onrust ontstaat door...

15 februari 2018

Belinda Dekkers van facilitair opleider UL-Team: “Online heeft de toekomst”

UL-Team timmert hard aan de weg in facilitair opleidingenland. Aan het roer van deze organisatie staat directeur Belinda Dekkers, die samen met twee vaste medewerkers en een team van...

16 januari 2024

Horecava 2024 laat zien hoe snel verandering gaat, ook in hygiene

“Een goede Horecava betekent een goed jaar” stelt een exposant van de organisatie van de Horecava, de professionals horeca-vakbeurs die van 8 t/m 11 januari plaatsvond in RAI Amsterdam. Deze...

11 september 2025

Anne-Marie van Eijden-Jansen nieuwe directeur UL-Team: “De klik was er meteen”

Per 1 september heeft Anne-Marie van Eijden-Jansen het directeursstokje van opleidingsbureau UL-Team overgenomen van Belinda Dekkers-Schwartz. Een nieuwe naam bij het opleidingsbureau, maar geen onbekende in de schoonmaakbranche. Met...

10 januari 2020

Horecava 2020 introduceert Facility & Hospitality segment: next level in gastvrijheid

Aanstaande maandag openen de deuren van RAI Amsterdam voor de 64e editie van Horecava. Deze editie staat vooral in het teken van voedselverspilling, veggie & vegan en Brasserie 2050,...

20 april 2022

“We moeten af van het idee dat goed leiderschap alleen fulltime kan”

In onze serie interviews over vrouwelijk leiderschap komt ditmaal Belinda Dekkers-Schwartz aan het woord. Zij is directeur van UL-Team, de tweede particuliere opleider in Nederland voor de facilitaire- en schoonmaakbranche....