Blog: De een z’n dood…

CORONA UPDATE: de kop in kapitalen nota bene bovenaan een Linkedin post van een facilitair adviesbureau. Ik kreeg daar een raar en naar gevoel bij. Waar in deze dagen zoveel hartverwarmende initiatieven zo ontzettend ontroerend zijn… Waar in deze tijden onze schoonmaakhelden eindelijk de erkenning krijgen voor het vakmanschap, het respect voor hun inzet en de aandacht die ze altijd verdienen… Waar in deze dagen bijna iedereen voelt dat het coronavirus omslaat in een coronacrisis… Daar komt de vergeten derde macht met zo’n post, zo’n gedachtespinsel, zo’n commerciële broekafzakker.

Een van de eerste reacties op deze post slaat de spijker direct op z’n kop: twijfel of deze schoonmaakcontroles gepast zijn. “Zitten de schoonmakers en de rest van Nederland erop te wachten qua timing en besmettingsrisico’s?” Een schoonmaakbedrijf reageert: “Gevalletje van een slaatje uitslaan? Alsof wij niet weten waar we mee bezig zijn?”

“Ik had m’n collega nog zo beloofd om niet boos te worden”, schrijft Gerard Spoor, de man die zich samen met compagnon Jan Vera inzet voor realiteit, advies, steun en vakmanschap. De man die zich afzet tegen vette verdienmodellen die aan keuringen, herkeuringen, aanbestedingen en adviezen kunnen kleven. Gerard durft weer zijn nek uit te steken. Voor de schoonmakers, de branche, het imago. Gerards post op LinkedIn levert betrokken en emotionele reacties op. Met deze als klap op de vuurpijl: “De een z’n dood is…” Inderdaad: de ander z’n brood.

Op 26 februari schreef ik de blog Imago schoonmaak. Dat onderwerp houdt de gemoederen bezig, mogen we concluderen uit het bereik en de views. Dag in dag uit zetten 150.000 schoonmakers zich ‘any place, any where, anytime’ in. Zij zetten schoonmaak op de kaart. Hun inzet en vakmanschap vieren we jaarlijks op 15 juni op De Dag van de Schoonmaker. Dit jaar voor de 5e keer. Overigens ben ik er trots op en dankbaar voor, dat ik daar belangeloos aan mee mag werken. Imago schoonmaak, we bouwen eraan en we bouwen op. Zorgvuldig en met hart en ziel.

Wie heeft het beste als mens of als zakenman/-vrouw met onze branche voor? Je kunt op LinkedIn de ‘corona update post’ liken of je gaat voor ‘support’. Eén klikje kan de wereld, jouw wereld en onze schoonmaakwereld veranderen. Het imago van de schoonmaak oppoetsen of besmetten.

Petra de Bruin,
verbinder en pionier in online vakmedia

We zijn op de wereld voor elkaar te helpen, nietwaar… Gelukkig en natuurlijk worden er in de branche ook goede initiatieven getoond. Twee voorbeelden: CSU zet hotelschoonmakers waar mogelijk in de zorg in, schrijft Diana van Dijk in haar blog ‘In contact blijven in tijden van corona’. En SVS gunt klanten een gratis e-learning module Handhygiëne. De redactie is vooral op zoek naar mooie, hartverwarmende ondernemersverhalen. App ons: 06 51 81 46 76

Premium

Schoonmaken na lockdown: hygiënisch veilig is het nieuwe schoon

Hygiëne, veiligheid, vertrouwen: opnieuw ‘zoomt’ Vileda Professional via een kort, krachtig en waardevol webinar...