11 maart 2024

BLOG Diane van Dijk: de multiculturele schoonmaakbranche

Als kind woonde ik in Tanzania, Nigeria en op Sint Maarten. Op mijn 16e kwam ik in Nederland wonen, waar mijn familie vandaan kwam. Misschien heb ik door mijn jeugd in het buitenland wel een zwak voor nieuwkomers in Nederland. Ik weet hoe belangrijk het is om je welkom en geaccepteerd te voelen. Dat mensen open staan voor jouw achtergrond en er interesse in hebben. Dat mensen de positieve kant van cultuurverschillen zien.

170 nationaliteiten
In de Nederlandse schoonmaakbranche werken 170 verschillende nationaliteiten. De medewerkers komen bij ongeveer alle organisaties over de vloer en zorgen daar voor een schone en gastvrije omgeving voor iedereen. Veel andere branches kunnen een voorbeeld nemen aan de diversiteit en inclusiviteit in onze branche!

Doorstromend talent
Nieuwe inwoners van Nederlander die willen werken in onze branche heet ik dan ook van harte welkom. Schoonmaakwerk is laagdrempelig en daarom ideaal om in te stappen als nieuwkomer. Ook voor mensen met andere talenten en/of diploma’s kan het een goede eerste stap zijn op de Nederlandse arbeidsmarkt.

Soms vinden medewerkers het lastig om aan te geven dat ze eigenlijk wel willen doorgroeien naar een andere functie. Bijvoorbeeld omdat ze niet zo assertief zijn of omdat ze niet ondankbaar willen overkomen voor hun huidige functie. Daarom is verbinding belangrijk. Om goed door te vragen naar hun ambities. Want hoe mooi is het als een medewerker zich wil en kan ontwikkelen! Dat kan in je eigen organisatie zijn, maar ook elders in een andere organisatie of branche. Ik vind het belangrijk dat talent gezien en aangemoedigd wordt. Met bijvoorbeeld opleiding, training, advies of andere ondersteuning. Daar wordt iedereen blij van! Zowel de medewerker zelf, je organisatie en de maatschappij. Levenslange loyaliteit van de medewerkers die je hebt helpen doorgroeien is ook verzekerd.

Dutch speaking
Bijna alle schoonmaakorganisaties investeren in de Nederlandse taalvaardigheid van hun medewerkers, bijvoorbeeld met taalcursussen en uitwisselingsprogramma’s. Mooi dat nieuwkomers zo aangemoedigd worden om onze taal te leren. De Nederlandse taal is niet gemakkelijk en het kost veel tijd om het te leren. Ik ben dan ook blij dat tegenwoordig organisaties vaker akkoord gaan met schoonmaakmedewerkers die (nog) geen Nederlands maar wel Engels spreken. Dat komt ook door de krappe arbeidsmarkt.

Een tijdje geleden sprak ik de facilitair manager van een grote klant. In hun contract stond de eis dat alle schoonmaakmedewerkers Nederlands moesten spreken. Ik vroeg waarom ze daar zo strak in waren. De facilitair manager moest daarop lachen: “Diane, weet je dat nota bene Engels de voertaal is hier op ons hoofdkantoor? Op de werkvloer wordt niet eens Nederlands gesproken. Die eis slaat dus nergens op! Ik ga die eis laten veranderen in Engels of Nederlands”.

Samen eten
De vele nationaliteiten in onze branche brengen een gevarieerde mix van culturen mee. Er zijn verschillen en overlapgebieden. We vullen elkaar aan. Het is leuk en leerzaam om hiervoor open te staan. Om elkaars gebruiken te leren kennen. Ik ken diverse organisaties in de branche waar alle medewerkers van een vestiging meedoen aan de jaarlijkse Iftar. Dat is de maaltijd die na zonsondergang samen wordt gegeten tijdens de vastenmaand. Er wordt een spreker uitgenodigd en men eet, lacht en praat samen over elkaars cultuur, gebruiken én smaken. Samen eten is een universele verbinder in alle culturen!

Ook op kleine momenten kun je je verbinden. Gewoon, door samen een kop koffie of thee te drinken. Met een koekje erbij, of zelfs wel twee.

Diane van Dijk
Commercieel Directeur CSU
Voorziter VSR

Bron: VSR

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 maart 2023

Digitaal ondertekenen: meer efficiency en beter overzicht

Digitaal ondertekenen. Hoe werkt dat eigenlijk? En wat heb je er als ondernemer in de schoonmaakbranche aan? Sinds kort is het mogelijk om via Nocore Facilitair te koppelen met...

25 mei 2020

#hackcorona inventarisatie schoonmaak kwaliteitsmetingen

Kunnen we met kwaliteitsmetingen de hedendaagse eis voor een hygiënisch veilige (werk)omgeving waarborgen? Is de meest gebruikte VSR-kwaliteitsmeting afdoende om virussen en bacteriën te constateren? Biedt de nieuwe Atir...

23 april 2025

Omzet CSU en Tzorg stijgt 13% tot 874 miljoen

Total Care, moedermaatschappij van schoonmaakbedrijf CSU en thuiszorgorganisatie Tzorg, groeide in 2024 met 13% naar 874,2 miljoen omzet. De omzet heeft voor 602,6 miljoen betrekking op omzet van CSU...

10 juni 2020

Blog: De werkkast, het ondergeschoven kindje

Op LinkedIn postte ik een foto van een werkkast (MIVA toilet in gebruik als werkkast) met de opmerking, dat ik dit helaas bij controles nog steeds tegenkom. De reacties...

07 juli 2025

Vanaf 2026 verplicht loontransparantie: bedrijven moeten laten zien wat ze betalen

Redacteur van duurzaamheid en economie Basia Elting publiceerde in Trouw het nieuwsbericht over de loonstransparantie die bedrijven vanaf 2026 moeten gaan voeren. Vanaf juni 2026 zijn bedrijven in de...

18 april 2024

Schoonmakers RSO geven hun werk een 8,9

De Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) meldt dat hun schoonmaakmedewerkers bovengemiddeld tevreden zijn met hun werk, met een score van 8,9. Dat blijkt uit een medewerkerstevredenheids-onderzoek dat in maart 2024 is uitgevoerd...

10 juli 2023

VSR Zomerevent: Wat is jouw missie?

VSR nodigt je graag uit voor het VSR Zomerevent dat op woensdagmiddag 6 september a.s. gaat plaatsvinden in het Nationaal Militair Museum in Soest. Het thema is: Wat is...

27 juni 2022

Worden jij en jouw collega’s groene kampioenen?

Nieuwe gewoontes zijn leuk om te starten. Zeker als dit om duurzame gewoontes gaat. Maar hoe integreer je deze gewoontes in jouw dagelijks leven? Hoe zorg je ervoor dat...

01 mei 2019

World Café hotspot #nextevent FM Next Generation bij i-team Global

“Met elkaar brainstormen en elkaar inspireren over belangrijke thema’s en issues om impact te creëren: daar gaan we voor in het FMNextGen World Café op dinsdagmiddag 18 juni”, legt...

09 december 2024

Blog Jack Stuifbergen (Breedweer): “Tijd voor radicale veranderingen”

'Steeds meer bedrijven omarmen diversiteit en inclusie, maar hoeveel van hen menen het écht? Bij Breedweer laten we het niet bij woorden; wij gebruiken schoonmaak echt als middel om...