11 maart 2024

BLOG Diane van Dijk: de multiculturele schoonmaakbranche

Als kind woonde ik in Tanzania, Nigeria en op Sint Maarten. Op mijn 16e kwam ik in Nederland wonen, waar mijn familie vandaan kwam. Misschien heb ik door mijn jeugd in het buitenland wel een zwak voor nieuwkomers in Nederland. Ik weet hoe belangrijk het is om je welkom en geaccepteerd te voelen. Dat mensen open staan voor jouw achtergrond en er interesse in hebben. Dat mensen de positieve kant van cultuurverschillen zien.

170 nationaliteiten
In de Nederlandse schoonmaakbranche werken 170 verschillende nationaliteiten. De medewerkers komen bij ongeveer alle organisaties over de vloer en zorgen daar voor een schone en gastvrije omgeving voor iedereen. Veel andere branches kunnen een voorbeeld nemen aan de diversiteit en inclusiviteit in onze branche!

Doorstromend talent
Nieuwe inwoners van Nederlander die willen werken in onze branche heet ik dan ook van harte welkom. Schoonmaakwerk is laagdrempelig en daarom ideaal om in te stappen als nieuwkomer. Ook voor mensen met andere talenten en/of diploma’s kan het een goede eerste stap zijn op de Nederlandse arbeidsmarkt.

Soms vinden medewerkers het lastig om aan te geven dat ze eigenlijk wel willen doorgroeien naar een andere functie. Bijvoorbeeld omdat ze niet zo assertief zijn of omdat ze niet ondankbaar willen overkomen voor hun huidige functie. Daarom is verbinding belangrijk. Om goed door te vragen naar hun ambities. Want hoe mooi is het als een medewerker zich wil en kan ontwikkelen! Dat kan in je eigen organisatie zijn, maar ook elders in een andere organisatie of branche. Ik vind het belangrijk dat talent gezien en aangemoedigd wordt. Met bijvoorbeeld opleiding, training, advies of andere ondersteuning. Daar wordt iedereen blij van! Zowel de medewerker zelf, je organisatie en de maatschappij. Levenslange loyaliteit van de medewerkers die je hebt helpen doorgroeien is ook verzekerd.

Dutch speaking
Bijna alle schoonmaakorganisaties investeren in de Nederlandse taalvaardigheid van hun medewerkers, bijvoorbeeld met taalcursussen en uitwisselingsprogramma’s. Mooi dat nieuwkomers zo aangemoedigd worden om onze taal te leren. De Nederlandse taal is niet gemakkelijk en het kost veel tijd om het te leren. Ik ben dan ook blij dat tegenwoordig organisaties vaker akkoord gaan met schoonmaakmedewerkers die (nog) geen Nederlands maar wel Engels spreken. Dat komt ook door de krappe arbeidsmarkt.

Een tijdje geleden sprak ik de facilitair manager van een grote klant. In hun contract stond de eis dat alle schoonmaakmedewerkers Nederlands moesten spreken. Ik vroeg waarom ze daar zo strak in waren. De facilitair manager moest daarop lachen: “Diane, weet je dat nota bene Engels de voertaal is hier op ons hoofdkantoor? Op de werkvloer wordt niet eens Nederlands gesproken. Die eis slaat dus nergens op! Ik ga die eis laten veranderen in Engels of Nederlands”.

Samen eten
De vele nationaliteiten in onze branche brengen een gevarieerde mix van culturen mee. Er zijn verschillen en overlapgebieden. We vullen elkaar aan. Het is leuk en leerzaam om hiervoor open te staan. Om elkaars gebruiken te leren kennen. Ik ken diverse organisaties in de branche waar alle medewerkers van een vestiging meedoen aan de jaarlijkse Iftar. Dat is de maaltijd die na zonsondergang samen wordt gegeten tijdens de vastenmaand. Er wordt een spreker uitgenodigd en men eet, lacht en praat samen over elkaars cultuur, gebruiken én smaken. Samen eten is een universele verbinder in alle culturen!

Ook op kleine momenten kun je je verbinden. Gewoon, door samen een kop koffie of thee te drinken. Met een koekje erbij, of zelfs wel twee.

Diane van Dijk
Commercieel Directeur CSU
Voorziter VSR

Bron: VSR

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 september 2019

Zomergast Jacco Vonhof (Novon): van glazenwasser naar het geluid van ondernemend Nederland

Jongeren van het platform FM Next Generation zien Jacco Vonhof als influencer. Dat blijkt uit de brainstormestafette op het event bij i-team Global, afgelopen juni, waar influencers een van...

19 augustus 2025

Update SIS-T lijst door VSR, Schoonmakend Nederland en NVZ

VSR heeft de SIS-T lijst (Standaard Informatie Systeem-Terminologie) in afstemming met Schoonmakend Nederland en met de NVZ geactualiseerd. Deze lijst bevat een overzicht van de meest gebruikte vaktermen binnen...

16 november 2024

Keus Schoonmaak en Gom Schoonhouden winnen Best Practice Awards 2024

Op 14 november vond in De Kuip in Rotterdam voor de elfde keer de feestelijke uitreiking van de Best Practice Awards plaats. Het thema ‘Investeer in de schoonmaker’ leverde...

10 juli 2019

Blog: Hospitality, een containerbegrip of kun je echt nog een verschil maken?

Ken je ook die sketch van Lebbis over ‘het perfecte terrasje’? Zo simpel, zo herkenbaar en telkens als ik deze zie, verbaas ik mij er weer over dat zoiets...

24 mei 2024

CSU zet revolutionaire stap in duurzaam schoonmaken met BubbleFlush

CSU heeft een belangrijke stap gezet in de transitie naar chemievrij reinigen met de grootschalige uitbreiding van de implementatie van de BubbleFlush. Na een succesvolle introductie heeft CSU besloten...

07 november 2024

Blog Rita Brouwer: Natural Intelligence (NI) gelukkig hebben we de mens nog!

Onze voorzitter Diane blogde vorig jaar al over AI en de impact ervan én dat het niet meer weg te denken is uit de wereld van nu. Ook zien...

03 mei 2019

Blog: Handen wassen: altijd doen en goed!

Hygiëne is een verzamelnaam voor alle handelingen, die ervoor zorgen dat mensen gezond blijven. Op 5 mei is het de Internationale Dag van de Handhygiëne. Een dag om extra...

30 december 2022

Schoonmaakpakketten voor de voedselbanken

CSU Cleaning Services en Tzorg hebben 6.500 schoonmaakpakketten aan de Voedselbank gedoneerd.  Al drie jaar op rij doneren zij duizenden van deze pakketten aan de voedselbanken, want: Schoon geeft een goed...

11 februari 2022

‘Back to the future’: een reis met de (schoonmaak)mens centraal

Met deze drie vragen maken we de reis ‘Back to the future’: (1) Wat deed je toen en wat doe je nu? (2) Wat heeft de branche in deze...

11 september 2023

Robert Stelling over de waardevolle rol van jongeren in de schoonmaakbranche

Al ruim voordat het jongerenplatform FMNextGen in 2018 werd opgericht, zette Robert Stelling, directeur Interclean Global Events, zich in om jongeren in de schoonmaakbranche te verbinden. Nu is hij...