1 mei 2019

Blog: Ben jij crazy about cleaning?

Hou jij van je werk? Ben jij trots op wat je doet? Ik ben zeker blij met mijn werk en wil het iedere dag nog beter doen. Het is fijn werken in de schoonmaakbranche en ik word er happy van als we met ons bedrijf het werk voor schoonmakers prettiger kunnen maken, zodat ook zij iedere dag een fijne werkdag beleven en trots zijn op hun inzet en het resultaat. Dat zij met een smile op het gezicht aan de slag gaan en zo voor een mooie uitstraling van het vak zorgen.

We hebben allemaal onze mond vol dat de schoonmaak een positiever imago naar buiten moet krijgen. Schoonmaak is niet sexy, dat is ook geen realistisch doel. Ik denk wel dat we met z’n allen het schoonmaakwerk leuker kunnen maken, dat we er allemaal trots op mogen zijn en dat wij en de mensen om ons heen ervan gaan houden. Ik wil graag iedereen ‘crazy about cleaning’ maken. Hoe? Samen!

Bij schoonmaak wordt vaak gedacht aan ‘sloven’ met zware emmers water en grote machines in de donkere avonduren. Dat is het allang niet meer; we hebben zoveel slimme systemen, waarmee we de dagelijkse schoonmaaktaak prettig, licht en gemakkelijker kunnen maken. Voor een schoonmaker is het fijn werken met mooie en easy to use tools. En met een grote factor ‘satisfaction’, want je ziet vuil, haalt het eenvoudig weg en iedereen is blij. Door schoon te maken, komt schoonheid naar voren. Daar word je vrolijk van, krijg je energie van. Zeker als dit overdag gebeurt en dat de pandgebruikers jouw inzet zien. Overdag werken zou toch eigenlijk ‘gewoon’ moeten zijn, om een positieve beleving te kunnen creëren. Schoonmaker blij, pandgebruiker voelt zich goed verzorgd, opdrachtgever tevreden, en dat leidt tot meer aantrekkingskracht, groter aanbod van schoonmakers – wie wil nu niet in een positieve omgeving werken? – en minder zieken. We mogen best meer benadrukken dat we door goed schoonmaken, ziektes voorkomen.

Ik vind ook dat we moeten ophouden met schoonmakers ‘laagopgeleide medewerkers’ te noemen. Het zijn praktisch opgeleide mensen die werk doen die andere mensen niet kunnen doen. Ieder is uniek en specialist in zijn of haar eigen taken. De negatieve lading van de term ‘laagopgeleid’ frustreert en irriteert. Schoonmakers zijn praktische vakspecialisten die voor het well-being van onze maatschappij zorgen. Wat wil je nog meer?

Als we samen met fabrikanten, distributeurs, schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers de schoonmaak positief gaan laden, een soort movement creëren, dan maken we iedereen crazy about cleaning. Laat de schoonmakers hét visitekaartje zijn van gezondheid en schoonheid, uitgerust met slimme tools en duurzame, onschadelijke producten om het vak als hygiënespecialist met een smile uit te voeren. Om iedereen om hen heen prettig te laten voelen in een opgeruimde en schone omgeving. Daar ga ik voor! Dat is wat we met Greenspeed uitdragen, het werk vanuit essentie makkelijker maken en voor meer voldoening zorgen.

Ons salesteam is bijvoorbeeld dagelijks bezig om mensen te helpen in hun werk met de easy to use tools en duurzame producten die Greenspeed biedt. We geven training on the job en seminars om te laten zien dat de tools het werk licht maken. Onze producten mogen geen negatieve impact op mens en milieu maken. We hebben nu zelfs de Probio-range, die het milieu bevordert en veilig is in gebruik. Daarmee maken we schoonmakers en pandgebruikers blij. En daar ben ik gek op. Als jonge jongen ben ik ooit in de schoonmaakbranche begonnen, heb alle facetten van schoonmaken tot handelen geleerd en zet mijn kennis en ervaring nu voor de branche in als producent. En probeer zo iedereen crazy about cleaning te maken! Doe je mee?

Michel de Bruin,
directeur Greenspeed

Deel dit artikel

Ook interessant:

10 februari 2023

Blog: ‘Minder schoonmakers, maar niet minder mensen die het zouden kunnen’

“In het artikel “Minder schoonmakers maar niet minder werk” van 31 januari 2023 werd het alom en gevreesde feit beschreven, dat het aantal schoonmaakmedewerkers met 10% is gedaald in...

17 april 2023

Blog: Schoon Genoeg

We hebben iets met schoon, het woord en wat we ermee willen duiden. We zeggen met schoon iets over onze omgeving, situaties of mensen. Van Dale duidt schoon o.a....

01 november 2021

Blog: op weg naar het eerste schoonmaak-community-nieuwsplatform

In haar laatste blog vertelde Petra de Bruin over het overdragen van de fakkel van Schoonmaakjournaal aan een nieuwe redactie. Trots kan ik jullie laten weten dat ik het...

14 juni 2022

Blog (1): Gelijke monniken, gelijke kappen in schoonmaakland? Vergeet het maar!

Service Management kopte op 16 mei: Hotelschoonmakers protesteren vanwege oneerlijke arbeidsvoorwaarden: geen weekendtoeslag. Het FNV Schoonmaakparlement maakt zich druk over dit standpunt. Volop in de media wordt de mening...

12 september 2019

#nieuwsnotendop met ATCS, Kärcher, Masterkey, NVZ en Reputatiefabriek

Gunning aanbesteding schoonmaak en glasbewassing van kunstwerk voor Asito en Fortron MasterKey heeft Beeld en Geluid in Hilversum begeleid bij de Europese aanbesteding voor schoonmaak en glasbewassing van haar...

08 november 2018

Blog: Hoe blijven we voorop lopen?

Alpheios bestaat 60 jaar en dat betekent dat Alpheios Performance Solutions alweer 10 jaar bestaat. Ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan, richtte Alpheios een aparte consultancytak op die zich...

01 maart 2023

Compliment & Waardering

“Sorry, ik maak een beetje veel lawaai, zei Meryem, terwijl ze onze 4e verdieping weer superschoon maakt en de stofzuiger achter zich aan trekt. Ach, zei ik, zoveel lawaai...

12 augustus 2019

Themaweek Week van het Werkgeluk: boost voor positiviteit

Werkgeluk, bedrijfscultuur, bedrijfsresultaat, faillissement: ze hebben wel degelijk een relatie met elkaar. In deze Week van het Werkgeluk duiken we daarop in; een themaweek om blij en gelukkig van...

22 juli 2025

Blog Edgar van Engelen: “Schoonmaakinnovaties: Schoonmaken is een vak in ontwikkeling”

Voor velen lijkt het eenvoudig en vanzelfsprekend, maar wie in de branche werkt, weet beter: schoonmaken is een écht vak. Een vak dat draait om precisie, discipline, hygiëne én...

25 januari 2023

Werknemers belonen? Ga voor de ervaring!

Gelukkige medewerkers zijn meer betrokken, productiever en innovatiever. Ze zijn minder vaak ziek en hebben minder kans op een burn out. Maar hoe maak je bestaande medewerkers happy én...