1 februari 2024

Wat is de invloed van jong ondernemer Stef Martens op de schoonmaakbranche?

In december 2023 deden we de oproep over welke invloed jongeren in de schoonmaakbranche hebben. Stef Martens (Social Cleania) reageerde enthousiast. Hij helpt schoonmaakbedrijven met het vinden van nieuwe medewerkers via social media. Een aanpak die in 2023 voor velen positieve resultaten opleverde. Deed hij deze werkzaamheden eerst naast een job, sinds 2024 is Stef zelfstandig ondernemer: “Ik denk dat er altijd wel een portie lef bij komt kijken als je gaat voor fulltime ondernemerschap. Ik weet niet of ik deze stap had aangedurfd als ik bijvoorbeeld een gezin met enkele kinderen zou hebben. Dan heb je een hele andere verantwoordelijkheid dan dat ik nu, als jongere, heb.”

De aanleiding om te onderzoeken wat de invloed is van jongeren in onze branche, was het artikel van MT/Sprout over de invloed van jongeren op het management Deze jongeren schudden boardrooms op: ‘Het mag schuren’ (mtsprout.nl). Als redactie zijn wij benieuwd naar de rol en de toegevoegde waarde van 20-40-jarigen in de schoonmaakbranche. Zijn zij de innovators? Zorgen zij voor veranderende werkwijzes?

De reactie van Stef Martens
Op onze oproep in de community van Schoonmaakjournaal.nl en jongerenplatform FMNextGen reageerde Stef Martens, oprichter van Social Cleania. “Ik vind het erg leuk om ondernemers te helpen met iets wat niet hun core business is!”
Met zijn bedrijf helpt hij schoonmaakbedrijven met het vervullen van vacatures via doelgerichte advertenties op social media. Een vak dat een specialisme vereist, wat niet ieder schoonmaakbedrijf in huis heeft. Stef heeft inmiddels meer dan 50 schoonmaakbedrijven geholpen met deze, volgens zijn website, doelgerichte en efficientere aanpak dan andere vormen van werving (vacaturebanken, kranten, uitzendbureaus).

Wat is jouw invloed, als jongere, in het bedrijf?
Over het antwoord op deze vraag hoeft Stef niet lang na te denken: “Het leuke van ondernemen: je bent zelf de kapitein van je eigen schip en je kan zelf beslissen hoe je jouw klanten helpt.”

Waarop ben jij trots?
Stef: “De beslissing om te gaan voor fulltime ondernemerschap.  Ik denk dat er altijd wel een portie lef bij komt kijken als je gaat voor fulltime ondernemerschap. Als ik puur naar mezelf kijk: Ik weet niet of ik deze stap had aangedurfd als ik bijvoorbeeld een gezin met enkele kinderen zou hebben. Dan heb je een hele andere verantwoordelijkheid dan dat ik nu, als jongere, heb. Dat maakt de keuze makkelijker om fulltime te gaan ondernemen.”

 

Lees ook deze interviews met:
Tirza Dingelstad, directeur CSG: Welke invloed hebben jongeren op de schoonmaakbranche? Tirza Dingelstand vertelt over haar aanpak.
Bart van Wijhe (Blankers Product & Advies): Welke invloed heeft jonge ondernemer Bart van Wijhe op de schoonmaakbranche?
Volgende week volgt een interview met Lisanne van Wijk, teamleider consultants bij CSG.

Wil jij ook reageren en jouw jongere invloed op de branche delen? Stuur een bericht naar [email protected]
Meer jongeren in de branche ontmoeten? Word lid van FMNextGen. Klik hier voor meer info.

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 september 2022

Shark Attack The Game: speel met haaien en red de oceaan

Sinds enkele weken is Shark Attack The Game verkrijgbaar. Een door de Haarlemse ondernemers Toni van Dam en Jorrit Vlas geproduceerd kaartspel, dat spelers in staat stelt bij te...

20 oktober 2021

Sweep it under the carpet

Dit graffiti-kunstwerk is gemaakt door Banksy in 2006: “Cleaning Lady- sweep it under the carpet”. De reden dat hij dit portret maakte is:“In de slechte, oude tijd, waren het...

07 november 2021

Stichting Zorg na Werk in Coronazorg (ZWiC) en Schoonmakend Nederland slaan handen ineen

Een financiële bijdrage voor álle (nabestaanden van) schoonmakers die door hun werk in de coronazorg op de intensive care (IC) terecht zijn gekomen of zelfs zijn overleden. Zodat zij,...

01 augustus 2022

Alleen bloemen bij de finish! 3 sales inzichten

1966: David Sandler zat in de sales buitendienst en had net 87 telefoontjes gepleegd en 87 opeenvolgende ‘nee’s’ gekregen. Hij had genoeg van de traditionele, enthousiaste presentaties en hoge...

13 december 2021

Blog: Hoe groen is groen?

‘Hoe groen is groen?’ is een statement dat ik de laatste tijd vaak voorbij zie komen in blogs, artikelen en op social media. Laat ik als eerste aangeven dat...

18 december 2023

35 jaar Menges Schoonmaak

35 Jaar geleden, op 1 maart 1989, startte glazenwasser Jan-Willem Menges zijn schoonmaakbedrijf. Met als missie: een van de massa onderscheidende firma zijn. Inmiddels telt het bedrijf 150 medewerkers. We...

01 maart 2022

Schoonmaakbedrijf Care genomineerd voor European Cleaning & Hygiene Awards 2022

De European Cleaning & Hygiene Awards 2022 hebben het Belgische schoonmaakbedrijf Care genomineerd als een van de finalisten. Met een doorgedreven duurzaamheidsfocus hoopt de expert in de reiniging van...

07 augustus 2019

Vandaag: Marketingcafé, de basis voor boost Schoonmaak Vakdagen

Co-creatie is de rode lijn door de 2e editie van de Schoonmaak Vakdagen, die op 12 en 13 november in Expo Houten plaatsvindt. Om dit bijzondere en waardevolle vakevent...

29 december 2021

ToiletTrends 2022: handhygiëne, beleving en gemak blijven, duurzaamheid op nummer 1

Duurzaamheid is absolute noodzaak, fairtrade, circulaire economie, grondstoffenschaarste, klimaatverandering, weersextremen, meer thuiswerken; het zijn enkele maatschappelijke trends voor 2022. Leeft het verlangen naar vroeger op? Het vertrouwde, veilige en...

08 juli 2022

Fashionshoot Bio-Based vuilniszakken

“𝗔𝗹 𝘁𝗿𝗲𝗸 𝗷𝗲 𝗲𝗲𝗻 𝘃𝘂𝗶𝗹𝗻𝗶𝘀𝘇𝗮𝗸 𝗮𝗮𝗻, 𝗱𝗮𝗻 𝘇𝗶𝗲 𝗷𝗲 𝗲𝗿 𝗻𝗼𝗴 𝘀𝘁𝗲𝗲𝗱𝘀 𝗴𝗼𝗲𝗱 𝘂𝗶𝘁” Zo kwamen Claudia Vijfvinkel en Hella Boumans van Beercoo Schoonmaakgroep met het ludieke idee om...