1 februari 2024

Wat is de invloed van jong ondernemer Stef Martens op de schoonmaakbranche?

In december 2023 deden we de oproep over welke invloed jongeren in de schoonmaakbranche hebben. Stef Martens (Social Cleania) reageerde enthousiast. Hij helpt schoonmaakbedrijven met het vinden van nieuwe medewerkers via social media. Een aanpak die in 2023 voor velen positieve resultaten opleverde. Deed hij deze werkzaamheden eerst naast een job, sinds 2024 is Stef zelfstandig ondernemer: “Ik denk dat er altijd wel een portie lef bij komt kijken als je gaat voor fulltime ondernemerschap. Ik weet niet of ik deze stap had aangedurfd als ik bijvoorbeeld een gezin met enkele kinderen zou hebben. Dan heb je een hele andere verantwoordelijkheid dan dat ik nu, als jongere, heb.”

De aanleiding om te onderzoeken wat de invloed is van jongeren in onze branche, was het artikel van MT/Sprout over de invloed van jongeren op het management Deze jongeren schudden boardrooms op: ‘Het mag schuren’ (mtsprout.nl). Als redactie zijn wij benieuwd naar de rol en de toegevoegde waarde van 20-40-jarigen in de schoonmaakbranche. Zijn zij de innovators? Zorgen zij voor veranderende werkwijzes?

De reactie van Stef Martens
Op onze oproep in de community van Schoonmaakjournaal.nl en jongerenplatform FMNextGen reageerde Stef Martens, oprichter van Social Cleania. “Ik vind het erg leuk om ondernemers te helpen met iets wat niet hun core business is!”
Met zijn bedrijf helpt hij schoonmaakbedrijven met het vervullen van vacatures via doelgerichte advertenties op social media. Een vak dat een specialisme vereist, wat niet ieder schoonmaakbedrijf in huis heeft. Stef heeft inmiddels meer dan 50 schoonmaakbedrijven geholpen met deze, volgens zijn website, doelgerichte en efficientere aanpak dan andere vormen van werving (vacaturebanken, kranten, uitzendbureaus).

Wat is jouw invloed, als jongere, in het bedrijf?
Over het antwoord op deze vraag hoeft Stef niet lang na te denken: “Het leuke van ondernemen: je bent zelf de kapitein van je eigen schip en je kan zelf beslissen hoe je jouw klanten helpt.”

Waarop ben jij trots?
Stef: “De beslissing om te gaan voor fulltime ondernemerschap.  Ik denk dat er altijd wel een portie lef bij komt kijken als je gaat voor fulltime ondernemerschap. Als ik puur naar mezelf kijk: Ik weet niet of ik deze stap had aangedurfd als ik bijvoorbeeld een gezin met enkele kinderen zou hebben. Dan heb je een hele andere verantwoordelijkheid dan dat ik nu, als jongere, heb. Dat maakt de keuze makkelijker om fulltime te gaan ondernemen.”

 

Lees ook deze interviews met:
Tirza Dingelstad, directeur CSG: Welke invloed hebben jongeren op de schoonmaakbranche? Tirza Dingelstand vertelt over haar aanpak.
Bart van Wijhe (Blankers Product & Advies): Welke invloed heeft jonge ondernemer Bart van Wijhe op de schoonmaakbranche?
Volgende week volgt een interview met Lisanne van Wijk, teamleider consultants bij CSG.

Wil jij ook reageren en jouw jongere invloed op de branche delen? Stuur een bericht naar [email protected]
Meer jongeren in de branche ontmoeten? Word lid van FMNextGen. Klik hier voor meer info.

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 mei 2022

Event FMNextGen: innoveren kun je leren

‘Het is vooral een kwestie van flink doorzetten!’ Tijdens de FMNextGen-meeting op Interclean op 10 mei jongstleden was het een zoete inval van bekenden uit zowel Nederland als België....

21 december 2023

Kärcher Belux neemt verdeler Kärcher Center Van Mol over 

Kärcher Belux kondigt de onmiddellijke overname aan van het failliete Kärcher Center Van Mol,  dealer in Oost- en West-Vlaanderen, welke zekerheid en een verbeterde service belooft. Kärcher Belux met...

12 mei 2023

Rens op de Werkvloer, deel 2

Nederland is een schoon en hygiënisch land, en dat is mede te danken aan tientallen bedrijven die achter de schermen hun beste werk verrichten. Vaak in de luwte, maar...

29 juli 2024

Blog Topsport en Schoonmaak: 2 werelden van doorzettingsvermogen én inspiratie

Esther van her Lelie (Hoofdredacteur Schoonmaakjournaal) blogt over de paralel tussen topsport en schoonmaak. "Deze zomer zijn er veel sportieve hoogtepunten. Zo leefden we intensief mee met het Oranje...

27 januari 2022

UL-Team met nieuw team uitdagend opleidingsjaar in

Al meer dan 10 jaar werkt UL-Team aan de ontwikkeling van facilitaire medewerkers. Met haar opleidingsaanbod draagt de specialist in facilitaire opleidingen bij aan meer kwaliteit op de werkvloer,...

16 februari 2022

De 12 beste YouTubefilmpjes over social media voor jouw bedrijf

Hoe pak je het nou aan met die stories op Instagram? Hoe werkt adverteren op Facebook? Wat kan je als bedrijf met TikTok? En op welke manier zet je...

07 november 2021

The Hermit Crab

Een kunstwerk volledig gemaakt van plastic afval uit de Noordzee en de Rotte. Dat is ‘The Hermit Crab’ van Eddy Kaiser. Dit kunstwerk was ontstaan vanuit een initiatief met...

18 augustus 2022

5 tips voor foto’s met speciaal effect

Beeld wordt steeds belangrijker. Daarom moet je goed nadenken over het beeld dat je gebruikt om jouw bedrijf te promoten. Op internet zijn veel tips & tricks over fotograferen...

11 september 2025

Doe mee met World Cleanup Day Nederland op 20 september

Op 20 september 2025 is het weer World Cleanup Day. Tijdens deze wereldwijde opruimactie krijgt de planeet met ruim 190 landen een grote schoonmaakbeurt. Het doel? Het opruimen van...

20 oktober 2022

Wat maakt de Eco-matic EM3 en ERP180 stofzuiger van Numatic duurzaam?

De Eco-matic EM3 en ERP180 stofzuiger van Numatic zijn beide duurzaam. Maar waarom? De  Eco-Matic EM3 van Numatic is een praktische werkwagen en is handig in gebruik voor schoonmakers...