1 februari 2024

Wat is de invloed van jong ondernemer Stef Martens op de schoonmaakbranche?

In december 2023 deden we de oproep over welke invloed jongeren in de schoonmaakbranche hebben. Stef Martens (Social Cleania) reageerde enthousiast. Hij helpt schoonmaakbedrijven met het vinden van nieuwe medewerkers via social media. Een aanpak die in 2023 voor velen positieve resultaten opleverde. Deed hij deze werkzaamheden eerst naast een job, sinds 2024 is Stef zelfstandig ondernemer: “Ik denk dat er altijd wel een portie lef bij komt kijken als je gaat voor fulltime ondernemerschap. Ik weet niet of ik deze stap had aangedurfd als ik bijvoorbeeld een gezin met enkele kinderen zou hebben. Dan heb je een hele andere verantwoordelijkheid dan dat ik nu, als jongere, heb.”

De aanleiding om te onderzoeken wat de invloed is van jongeren in onze branche, was het artikel van MT/Sprout over de invloed van jongeren op het management Deze jongeren schudden boardrooms op: ‘Het mag schuren’ (mtsprout.nl). Als redactie zijn wij benieuwd naar de rol en de toegevoegde waarde van 20-40-jarigen in de schoonmaakbranche. Zijn zij de innovators? Zorgen zij voor veranderende werkwijzes?

De reactie van Stef Martens
Op onze oproep in de community van Schoonmaakjournaal.nl en jongerenplatform FMNextGen reageerde Stef Martens, oprichter van Social Cleania. “Ik vind het erg leuk om ondernemers te helpen met iets wat niet hun core business is!”
Met zijn bedrijf helpt hij schoonmaakbedrijven met het vervullen van vacatures via doelgerichte advertenties op social media. Een vak dat een specialisme vereist, wat niet ieder schoonmaakbedrijf in huis heeft. Stef heeft inmiddels meer dan 50 schoonmaakbedrijven geholpen met deze, volgens zijn website, doelgerichte en efficientere aanpak dan andere vormen van werving (vacaturebanken, kranten, uitzendbureaus).

Wat is jouw invloed, als jongere, in het bedrijf?
Over het antwoord op deze vraag hoeft Stef niet lang na te denken: “Het leuke van ondernemen: je bent zelf de kapitein van je eigen schip en je kan zelf beslissen hoe je jouw klanten helpt.”

Waarop ben jij trots?
Stef: “De beslissing om te gaan voor fulltime ondernemerschap.  Ik denk dat er altijd wel een portie lef bij komt kijken als je gaat voor fulltime ondernemerschap. Als ik puur naar mezelf kijk: Ik weet niet of ik deze stap had aangedurfd als ik bijvoorbeeld een gezin met enkele kinderen zou hebben. Dan heb je een hele andere verantwoordelijkheid dan dat ik nu, als jongere, heb. Dat maakt de keuze makkelijker om fulltime te gaan ondernemen.”

 

Lees ook deze interviews met:
Tirza Dingelstad, directeur CSG: Welke invloed hebben jongeren op de schoonmaakbranche? Tirza Dingelstand vertelt over haar aanpak.
Bart van Wijhe (Blankers Product & Advies): Welke invloed heeft jonge ondernemer Bart van Wijhe op de schoonmaakbranche?
Volgende week volgt een interview met Lisanne van Wijk, teamleider consultants bij CSG.

Wil jij ook reageren en jouw jongere invloed op de branche delen? Stuur een bericht naar [email protected]
Meer jongeren in de branche ontmoeten? Word lid van FMNextGen. Klik hier voor meer info.

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 november 2022

“Dankzij deze beurs laat je jouw schoonmaakteam beter en efficiënter presteren”

15 en 16 november 2022 staan in het teken van de Schoonmaak Vakdagen. Deze vakbeurs voor Nederland en Vlaanderen biedt met een volle beursvloer én zeer interessant kennisprogramma een...

31 augustus 2022

Houd het schoon op school!

Na een bewogen zomer zonder (ingrijpende) coronamaatregelen maar mét hittegolven en vertragingen op het vliegveld, zijn de scholen weer begonnen. Daar waar kinderen veel tijd met elkaar doorbrengen is...

22 juni 2017

Koopcentrum Akerpoort kiest voor ICE iS1100 veegmachine

ICE Benelux leverde onlangs een nieuwe ICE veegzuigmachine af op Koopcentrum Akerpoort in Amsterdam. Het winkelcentrum behoort tot één van de grootste Outlet Mall’s in Nederland. De slimme veegmachine zal dagelijks ingezet worden...

16 november 2021

MKB zakelijke dienstverlening focust minder op digitalisering door corona

De coronacrisis is voor veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening ten koste gegaan van de innovatiekracht van hun bedrijf. Zo erkent ruim de helft dat de focus op digitalisering...

14 maart 2019

Greenspeed op The Cleaning Show in Londen

The Cleaning Show is het grootste evenement in het Verenigd Koninkrijk dat zich focust op schoonmaak en hygiëne. Dit jaar vindt het evenement plaats van dinsdag 19 tot donderdag 21...

27 november 2022

#Favorites ‘Ma part du gâteau’

We hebben weer een film ontdekt met een hoofdrol voor de schoonmaak. ‘Ma part du gâteau’ is een Franse film van Cédric Klapisch (2011) waarin France ‘werkster’ wordt bij...

19 januari 2022

Grootse schoonmaak kleine stad

“Geen stad is voor ons te groot of te klein!” Half januari is schoonmaakbedrijf Cleannovation gestart met de schoonmaak in een stad vol miniaturen, Madurodam. Voor de reiniging van...

15 mei 2022

Inschrijving Boskalis Beach Cleanup Tour 2022 geopend

Schrijf je in voor de jaarlijkse Boskalis Beach Cleanup Tour en help mee om ons strand op te ruimen. In de periode van 1 tot en met 15 augustus...

23 februari 2023

Duurzaamheid en partnership leiden tot verlenging samenwerking AFAS Live en Effektief

Sinds 2007, toen AFAS Live nog de Heineken Music Hall heette, is Effektief verantwoordelijk voor het schoonmaakonderhoud op deze locatie. Na het aanbestedingstraject in 2021 succesvol te hebben doorlopen,...

06 september 2019

Academie voor schoonmaaktalenten voert top 5 meest populair in augustus aan

Meer dan 11.000 mensen bereikten we met het klantenverhaal van UL-Team over het opleidingshuis van schoonmaakbedrijf Victoria. Een prachtig en praktisch verhaal over de academie voor schoonmaaktalenten, waarmee het...