1 februari 2024

Wat is de invloed van jong ondernemer Stef Martens op de schoonmaakbranche?

In december 2023 deden we de oproep over welke invloed jongeren in de schoonmaakbranche hebben. Stef Martens (Social Cleania) reageerde enthousiast. Hij helpt schoonmaakbedrijven met het vinden van nieuwe medewerkers via social media. Een aanpak die in 2023 voor velen positieve resultaten opleverde. Deed hij deze werkzaamheden eerst naast een job, sinds 2024 is Stef zelfstandig ondernemer: “Ik denk dat er altijd wel een portie lef bij komt kijken als je gaat voor fulltime ondernemerschap. Ik weet niet of ik deze stap had aangedurfd als ik bijvoorbeeld een gezin met enkele kinderen zou hebben. Dan heb je een hele andere verantwoordelijkheid dan dat ik nu, als jongere, heb.”

De aanleiding om te onderzoeken wat de invloed is van jongeren in onze branche, was het artikel van MT/Sprout over de invloed van jongeren op het management Deze jongeren schudden boardrooms op: ‘Het mag schuren’ (mtsprout.nl). Als redactie zijn wij benieuwd naar de rol en de toegevoegde waarde van 20-40-jarigen in de schoonmaakbranche. Zijn zij de innovators? Zorgen zij voor veranderende werkwijzes?

De reactie van Stef Martens
Op onze oproep in de community van Schoonmaakjournaal.nl en jongerenplatform FMNextGen reageerde Stef Martens, oprichter van Social Cleania. “Ik vind het erg leuk om ondernemers te helpen met iets wat niet hun core business is!”
Met zijn bedrijf helpt hij schoonmaakbedrijven met het vervullen van vacatures via doelgerichte advertenties op social media. Een vak dat een specialisme vereist, wat niet ieder schoonmaakbedrijf in huis heeft. Stef heeft inmiddels meer dan 50 schoonmaakbedrijven geholpen met deze, volgens zijn website, doelgerichte en efficientere aanpak dan andere vormen van werving (vacaturebanken, kranten, uitzendbureaus).

Wat is jouw invloed, als jongere, in het bedrijf?
Over het antwoord op deze vraag hoeft Stef niet lang na te denken: “Het leuke van ondernemen: je bent zelf de kapitein van je eigen schip en je kan zelf beslissen hoe je jouw klanten helpt.”

Waarop ben jij trots?
Stef: “De beslissing om te gaan voor fulltime ondernemerschap.  Ik denk dat er altijd wel een portie lef bij komt kijken als je gaat voor fulltime ondernemerschap. Als ik puur naar mezelf kijk: Ik weet niet of ik deze stap had aangedurfd als ik bijvoorbeeld een gezin met enkele kinderen zou hebben. Dan heb je een hele andere verantwoordelijkheid dan dat ik nu, als jongere, heb. Dat maakt de keuze makkelijker om fulltime te gaan ondernemen.”

 

Lees ook deze interviews met:
Tirza Dingelstad, directeur CSG: Welke invloed hebben jongeren op de schoonmaakbranche? Tirza Dingelstand vertelt over haar aanpak.
Bart van Wijhe (Blankers Product & Advies): Welke invloed heeft jonge ondernemer Bart van Wijhe op de schoonmaakbranche?
Volgende week volgt een interview met Lisanne van Wijk, teamleider consultants bij CSG.

Wil jij ook reageren en jouw jongere invloed op de branche delen? Stuur een bericht naar [email protected]
Meer jongeren in de branche ontmoeten? Word lid van FMNextGen. Klik hier voor meer info.

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 december 2023

Veranderingen taaltrajecten per 1 januari 2024

In de schoonmaaksector werken veel mensen met verschillende achtergronden en vanuit verschillende culturen. Niet iedereen daarvan beheerst de Nederlandse taal voldoende. Om goed redzaam te zijn en professioneel bekwaam...

22 november 2021

Duplex introduceert draadloze vloerreinigers

Innovi, specialist in milieuvriendelijke reinigingsoplossingen, promoot het ultieme gevoel van vrijheid met haar nieuwe serie draadloze vloerreinigers van Duplex. Schrobmachines zonder kabel maar met meer power en effectievere reiniging....

17 november 2021

Changing the game, changing the name

Uitnodiging voor het Kwaliteits Kennis Event van LOSK-QMS en Qualis. Dit kennisevent stond al in 2020 op de agenda, maar kon vanwege de beperkende corona-maatregelen niet doorgaan. Daarom doen...

29 oktober 2019

31 oktober: Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie in Store van de Toekomst

Op donderdagmiddag 31 oktober organiseert het team van Schoonmaakjournaal – Esther, Henk en Petra – in de Paardekooper Store 2.0 Rotterdam een PizzaMarketingSessie met een kleine club relaties met...

20 december 2023

Asito, CSU en Gom zorgen samen voor fors minder CO₂-uitstoot met duurzame handschoen

Drie grote landelijke schoonmaakbedrijven Asito, CSU en Gom stappen gezamenlijk over op duurzame handschoenen als alternatief voor de gangbare nitril wegwerphandschoen. De nieuwe handschoenen, de Gloovy Eco Gloves, worden...

24 oktober 2022

Blog: “Waar de kikker kwaakt, is de natuur intact”

Al meer dan 100 jaar heeft Werner & Mertz de kikker in zijn logo. We zien de kikker dan ook als ons natuurlijk model voor bedrijfsvoering, want samen met...

26 april 2019

Innovi stapt in bio-technologie: reinigen met enzymen

Innovi uit Vroomshoop staat bekend als specialist in duurzame reinigingsoplossingen. Met haar stoom- en droogijstechnologie weet zij steeds meer bedrijven te overtuigen van sneller, schoner en groener schoonmaken. “We...

25 januari 2023

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

‘Er is veel werk in de schoonmaak te vinden. Schoonmaakbedrijven hebben het druk en de vraag naar personeel is erg groot. Maar het aantal schoonmakers is tussen 2019 en...

13 maart 2019

FM Next Generation power event: the movie

Reputatie, disruptie, communicatie, coaching, speeddating, een survey, de bedrijfpresentatie van Facility Trade Group, netwerken en vooral veel Klanthousiasme: het Centre of Expertise in Apeldoorn stond op 7 maart bol...

06 februari 2022

Blog: Trots

Op maandag 6 februari 2012 fietste ik ‘s middags naar de HEMA in Zwijndrecht om tompoucejes op te halen met het Schoonmaakjournaal-logo erop. Een gebakje met een eigen logo,...