9 december 2021

‘De schoonmaakwereld mag best wat minder bescheiden zijn’

Robert Stelling werkt al bijna tien jaar bij RAI Amsterdam waar hij verantwoordelijk is voor de organisatie van de internationale schoonmaakvakbeurs Interclean. ‘We hopen vooral waarde toe te voegen aan deze branche.’

Je hebt een opleiding in de richting van media en entertainment en international business gedaan, hoe ben je de schoonmaakwereld ingerold?
“Eigenlijk per toeval. Ik werk voor de RAI Amsterdam die vooral bekend is van beurzen zoals de Huishoudbeurs en Horecava, maar ook een reeks internationale vakbeurzen organiseert, waaronder dus Interclean.”

Wat houdt je werk in?
Wij brengen eens per twee jaar de schoonmaakwereld bij elkaar. Op Interclean komen professionals van over de hele wereld samen om over de laatste ontwikkelingen in de schoonmaakwereld te praten, de nieuwste producten en laatste innovaties te zien, nieuwe klanten te vinden en contacten te leggen. Daarnaast zijn er internationale edities, eerder werden die bijvoorbeeld in Warschau en Istanbul gehouden en momenteel in China.’

Op je LinkedIn staat ‘creating meaningful connections between industry brands, products and people.’ Leg eens uit.
We zien onszelf als een platform voor de industrie, brengen door de beurs mensen bij elkaar en willen daarmee waarde toevoegen. We doen het omdat we het vanuit de RAI leuk vinden, maar natuurlijk vooral voor de mensen uit de sector. We luisteren daarvoor altijd goed wat de schoonmaakwereld nodig heeft en spelen daar op de beurs verder op in.”

Hoe kijk jij als ‘jongere ‘naar de deze branche?
Het is opvallend dat deze sector uit kleine bedrijven en familiebedrijven bestaat en de mensen enorm veel passie voor hun vak hebben. Ik spreek ook veel mensen uit het buitenland en je ziet die passie echt overal. Daarnaast is het opmerkelijk dat het vaak bescheiden mensen zijn, in een bescheiden industrie. Ik vind dat ze zichzelf wat dat betreft veel meer mogen laten zien.”

Waarom is dat volgens jou belangrijk?
“Omdat de schoonmaak veel waarde toevoegt en dit nu niet altijd even goed tot zijn recht komt. In de afgelopen anderhalf jaar heeft deze branche een ongelofelijk belangrijke rol gespeeld, maar die waardering en trots zakt dan toch weer weg. En dat is jammer.”

Hoe kunnen mensen uit de branche zichzelf beter laten zien?
“Kijk naar een autoreclame van twintig jaar geleden. Het ging destijds over het aantal pk, de mooie velgen en een autoradio. Tegenwoordig rijden auto’s in reclames in een mooi landschap en gaat het veel meer om de beleving. De schoonmaakwereld is nog best traditioneel en heeft het vooral over de praktische zaken. Natuurlijk is dat ook belangrijk, maar het zou daarnaast veel meer over de beleving mogen gaan om de waarde beter te kunnen laten zien. Zoals het resultaat, een warme welkom en bovenal de gezondheid van medewerkers of bezoekers.”

Pakken jongeren sneller dit soort zaken op?
Ik denk het wel. Het is natuurlijk een beetje cliché, maar ik denk dat jongeren toch net wat vaker voor vernieuwing zorgen of nieuwe ideeën aandragen om dat verschil te laten zien.”

Van welke senior in de branche zou jij eventueel willen leren en waarom?
“Ik ben voor deze interviewreeks misschien een beetje vreemde eend in de bijt, omdat ik niet bij een schoonmaakbedrijf werk, maar ik heb veel geleerd van mijn voorganger Rob den Hertog. Hij heeft mij veel geleerd over hoe je beurzen organiseert, maar ook hoe deze branche in elkaar steekt. Daarnaast hebben we diverse adviescomités opgetuigd om te luisteren wat de branche nodig heeft en ik ga graag naar verschillende bijeenkomsten in Nederland en het buitenland, waar ik input krijg. In principe leer ik dus van iedereen.”

In mei 2022 volgt dus hopelijk weer een nieuwe editie van Interclean?
“We zijn optimistisch en gaan ervan uit dat het doorgaat. Je merkt hoeveel behoefte eraan is omdat er in de afgelopen anderhalf jaar nauwelijks fysieke ontmoetingen zijn geweest. Het is fijn om producten te zien en te kunnen ervaren. En het is ook prettig om elkaar weer persoonlijk te ontmoeten en te netwerken. Elkaar echt in de ogen te kunnen kijken, daar kan een scherm nu eenmaal niet tegenop.”

Over Robert en Interclean:
Robert Stelling is director Professional Cleaning & Hygiene bij RAI Amsterdam. Interclean Amsterdam is de grootste internationale vakbeurs voor de schoonmaakbranche ter wereld en wordt eens in de twee jaar gehouden. Gemiddeld komen er 33.000 bezoekers en 800 exposanten op af, hiervan is gemiddeld tachtig procent afkomstig uit het buitenland.


Meer interviews met Young Professionals in de schoonmaakbranche lezen?
Klik hier voor het interview met Glenn Timmer van Novon.
Ben jij ook een ‘young professional’ in de schoonmaakbranche? En wil jij jouw verhaal delen? Stuur dan een bericht naar redactie@schoonmaakjournaal. Wie weet laten we jou ‘shinen’ op onze website en social mediakanalen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 april 2019

Whitepaper Duurzame Vloer beschikbaar

De ketenpartijen VSR, OSB en Modint hebben gezamenlijk de whitepaper Duurzame Vloer opgesteld. In het document is de beschikbare actuele kennis en ervaring op het gebied van professioneel omgaan...

16 november 2021

MKB zakelijke dienstverlening focust minder op digitalisering door corona

De coronacrisis is voor veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening ten koste gegaan van de innovatiekracht van hun bedrijf. Zo erkent ruim de helft dat de focus op digitalisering...

13 juli 2023

North Sea Jazz: samen de schouders eronder en genieten

In het weekend van 4, 5 en 6 juli, vond het North Sea Jazz Festival plaats. Een jaarlijks terugkerend muziekevent met gerenommeerde artiesten waar duizenden mensen van genieten. Onder...

25 november 2022

Ina viert 25-jarig jubileum!

Op 12 november 1997 begon Ina Akkerman bij NIVO als schoonmaakster. In de jaren daarna groeide zij door naar voorvrouw. Inmiddels, 25 jaar later, is zij assistent rayonmanager in...

16 juni 2022

DDVDS straalt als nooit tevoren!

Wat zijn de schoonmakers op 15 juni, De dag van de schoonmaker, fijn in het zonnetje gezet. Social media werd overspoeld met foto’s van schoonmakers die op diverse manieren...

23 november 2018

Terugblik OSB congres: kansen en uitdagingen door maatschappelijke veranderingen

Hoe gaan ondernemers om met een veranderende maatschappij? Wat zijn kansen en uitdagingen? Tijdens het OSB-congres op 22 november werd uitgebreid gesproken over de invloed van maatschappelijke, economische en...

28 februari 2023

Uitkomst RAS onderzoek over toekomst van opleiden

In opdracht van de RAS deed het Kohnstamm instituut (in samenwerking met CAOP) onderzoek in de schoonmaakbranche over: hoe ziet toekomstbestendig opleiden en examineren in de schoonmaaksector eruit? Eind...

27 november 2022

#Favorites ‘Ma part du gâteau’

We hebben weer een film ontdekt met een hoofdrol voor de schoonmaak. ‘Ma part du gâteau’ is een Franse film van Cédric Klapisch (2011) waarin France ‘werkster’ wordt bij...

05 november 2021

WhiteVision helpt repeterende administratieve handelingen de wereld uit

WhiteVision en Nocore hebben een premium partnership. Samen bieden ze een totaaloplossing voor het digitaliseren van de inkomende documentenstroom in de schoonmaakbranche. De bedrijven hebben de handen ineengeslagen en...

20 oktober 2021

Essity en McDonalds sluiten de cirkel voor papieren bekertjes

Drank-, milkshake- en ijsbekers zullen worden hergebruikt voor de productie van toiletpapier van Essity’s toonaangevende hygiëne merk Tork. Uit de pilot is gebleken dat Essity de papieren bekertjes, nadat...