21 december 2022

Blog: ‘Er is veel bereikt en er staat veel op het spel’

De afgelopen tien jaar heeft de schoonmaaksector zichzelf aan de haren uit het moeras getrokken. Sinds de grote schoonmaakstakingen van 2010 en 2012 hebben schoonmaakbedrijven, vakbonden, opdrachtgevers en intermediairs zich samen ingespannen om de onderlinge verhoudingen te verbeteren en de positie van schoonmakers en het aanzien van schoonmaakwerk naar een hoger plan te tillen. Onder het motto: ‘een eerlijke boterham voor iedereen’ richtten deze partijen de Code Verantwoordelijk Marktgedrag op. Er is veel bereikt. Aanbestedingen op laagste prijs zijn een uitzondering. Kwaliteit is belangrijker geworden. Contracten duren langer, dus er wordt minder vaak aanbesteed. Opdrachtgevers en opdrachtnemers gedragen zich minder als klant en leverancier, maar meer als partners die zich samen inzetten voor een goed resultaat. Werklast en werkdruk voor de schoonmaker zijn daardoor beter beheersbaar. Daarnaast zijn de arbeidsvoorwaarden van schoonmakers verbeterd en verdienen schoonmakers zo’n 20% meer dan het minimumloon. De schoonmaker verdient niet alleen beter, de schoonmaker en het schoonmaakwerk zijn in aanzien gestegen. Al met al is de schoonmaak een aantrekkelijke sector geworden om in te werken.

Nu dreigt er een forse kink in de kabel te komen. Eind 2021 is er een cao voor de schoonmaaksector afgesloten, zonder acties, stakingen of ander gedoe. Met nette loonsverhogingen en een looptijd tot juli 2024. En dat is, met de kennis van nu, vette pech voor de schoonmakers. Want de wereld ziet er nu geheel anders uit. De gierende inflatie heeft het besteedbaar inkomen van de schoonmaker uitgehold. De compensatie door overheidsmaatregelen maakt (zeker op langere termijn) lang niet alles goed. Daarbovenop komt de verhoging van het minimumloon per 1 januari 2023 met zo’n 10%. Op 1 januari 2024 wordt het minimumloon waarschijnlijk 14 euro per uur. Daarmee is de schoonmaaksector zijn voorsprong kwijt en weer een minimumloonsector. Dat is niet wat partijen willen. En wat partijen zich bovendien niet kunnen permitteren. De schoonmaker verdient beter, gezien de aard en het belang van schoonmaakwerk (een essentieel beroep!). Bovendien moet de schoonmaak zich, zeker in een blijvend krappe arbeidsmarkt, onderscheiden van andere sectoren. Want zonder schoonmakers geen functionerende ziekenhuizen, scholen of openbaar vervoer.

Er ligt voor werkgevers en opdrachtgevers een forse opgave om de koopkracht van de schoonmakers op peil te houden én om op (korte) termijn de lonen weer afstand te laten nemen van het nieuwe minimumloon. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want bij de meeste opdrachtgevers klotst het geld niet tegen de plinten (zeker niet na de verhogingen in de eigen cao). En dat geldt ook voor de werkgevers in de schoonmaak. Veel werkgevers maken, soms in samenspraak met opdrachtgevers, al een eenmalige beweging. Maar om de sector gezond te houden is het essentieel dat er sectorbreed afspraken komen om de financiële positie van schoonmakers op peil te houden. Dat vraag om vastberadenheid van werkgevers om voor hun personeel te gaan staan. Dat vraagt om transparantie van werkgevers over kosten en baten richting opdrachtgevers. Dat vraagt om respect van opdrachtgevers voor de schoonmakers die in hun organisatie actief zijn. Behandel hen zoals je je eigen personeel behandelt.

Kortom: er is veel bereikt en er staat veel op het spel. Nu aan de bak!

Bert van Boggelen
Voorzitter Code verantwoordelijk marktgedrag schoonmaak- en glazenwasser branche

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 december 2021

IBN/Vebego neemt Toekomst Schoonmaakbedrijven over

De combinatie IBN/Vebego heeft overeenstemming bereikt met de aandeelhouder René Wittens van Toekomst Schoonmaakbedrijven omtrent de voorgenomen overname voor het einde van het jaar. “Twee maatschappelijk betrokken organisaties, waarin...

22 mei 2022

Een bacterievrije BBQ

Wist je dat een BBQ twee keer zoveel bacteriën als de gemiddelde toiletbril bevat? De eerste dagen met zomerse temperaturen betekent voor menig Nederlander één ding: tijd om de...

11 mei 2023

Eerste recyclebare wegwerphandschoen: Gloovy Eco Gloves

Twee jonge enthousiaste ondernemers bieden bedrijven een duurzame oplossing voor de huidige, vervuilende wegwerp handschoenen. “Met de Gloovy Eco Gloves en de Gloovy Pick-up service zetten wij een volledig...

06 december 2018

Schoonmaak codecommissie: “Hotelschoonmaak heeft verantwoordelijk marktgedrag nodig”

Op 4 december tekende Claire van Campen, general manager van American Hotel Amsterdam de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Dit deed zij onder het toeziend oog van zo’n 20 collega’s én...

28 december 2021

Van studentenhuisvesting naar hotel in 1 dag

In Amsterdam is het flexibelste hotel van Nederland gevestigd. Acht maanden per jaar huisvest Hotel Casa 359 studenten en 159 reguliere hotelgasten onder één dak. De overige vier maanden...

17 januari 2024

Cassandra zet bijbaan in schoonmaak om in ondernemerschap

De 24-jarige Cassandra Nuis poetste als bijbaantje en zag ‘dat het honderd keer beter kon’, nu is zij de baas. In de rubriek Jong en Ondernemend van Metro, vertelt...

23 juni 2025

Blog Geert van de Laar (Code Schoonmaak): Eerlijk werk in 2025: voorbij het minimum, op naar de menselijke maat

WAT IS EERLIJK WERK IN 2025? Niet alles wat mag, voelt ook goed. Binnen de Code Verantwoordelijk Marktgedrag zoeken organisaties naar meer dan juridische correctheid; ze willen werk dat...

11 april 2024

“De schoonmaker is vaak onterecht het stereotype beeld van de WML-sector”

Bij de discussie over een mogelijke verhoging van het wettelijk minimumloon wordt vaak een foto van een schoonmaker geplaatst. Waarom? is de vraag hierbij. Want dit is niet terecht....

13 maart 2023

Top 10 meest gelezen artikelen in februari

Op welke artikelen klikten onze communityleden het meest in de afgelopen maand? De top 10: 1. Blog Henk Cornelisse: ‘Huilie, huilie troef in de schoonmaak’ 2. Nieuws: CSU neemt...

21 april 2025

Podcastserie ´Kwaliteitscriteria bij aanbestedingen en contractmanagement´

Binnenkort lanceert de Code Schoonmaak een serie podcasts waarin ze dieper ingaat op het thema kwaliteit van werk bij aanbestedingen en contractuitvoering. Ben jij als schoonmaakbedrijf/opdrachtgever/intermediair betrokken bij aanbestedingen-...