21 december 2022

Blog: ‘Er is veel bereikt en er staat veel op het spel’

De afgelopen tien jaar heeft de schoonmaaksector zichzelf aan de haren uit het moeras getrokken. Sinds de grote schoonmaakstakingen van 2010 en 2012 hebben schoonmaakbedrijven, vakbonden, opdrachtgevers en intermediairs zich samen ingespannen om de onderlinge verhoudingen te verbeteren en de positie van schoonmakers en het aanzien van schoonmaakwerk naar een hoger plan te tillen. Onder het motto: ‘een eerlijke boterham voor iedereen’ richtten deze partijen de Code Verantwoordelijk Marktgedrag op. Er is veel bereikt. Aanbestedingen op laagste prijs zijn een uitzondering. Kwaliteit is belangrijker geworden. Contracten duren langer, dus er wordt minder vaak aanbesteed. Opdrachtgevers en opdrachtnemers gedragen zich minder als klant en leverancier, maar meer als partners die zich samen inzetten voor een goed resultaat. Werklast en werkdruk voor de schoonmaker zijn daardoor beter beheersbaar. Daarnaast zijn de arbeidsvoorwaarden van schoonmakers verbeterd en verdienen schoonmakers zo’n 20% meer dan het minimumloon. De schoonmaker verdient niet alleen beter, de schoonmaker en het schoonmaakwerk zijn in aanzien gestegen. Al met al is de schoonmaak een aantrekkelijke sector geworden om in te werken.

Nu dreigt er een forse kink in de kabel te komen. Eind 2021 is er een cao voor de schoonmaaksector afgesloten, zonder acties, stakingen of ander gedoe. Met nette loonsverhogingen en een looptijd tot juli 2024. En dat is, met de kennis van nu, vette pech voor de schoonmakers. Want de wereld ziet er nu geheel anders uit. De gierende inflatie heeft het besteedbaar inkomen van de schoonmaker uitgehold. De compensatie door overheidsmaatregelen maakt (zeker op langere termijn) lang niet alles goed. Daarbovenop komt de verhoging van het minimumloon per 1 januari 2023 met zo’n 10%. Op 1 januari 2024 wordt het minimumloon waarschijnlijk 14 euro per uur. Daarmee is de schoonmaaksector zijn voorsprong kwijt en weer een minimumloonsector. Dat is niet wat partijen willen. En wat partijen zich bovendien niet kunnen permitteren. De schoonmaker verdient beter, gezien de aard en het belang van schoonmaakwerk (een essentieel beroep!). Bovendien moet de schoonmaak zich, zeker in een blijvend krappe arbeidsmarkt, onderscheiden van andere sectoren. Want zonder schoonmakers geen functionerende ziekenhuizen, scholen of openbaar vervoer.

Er ligt voor werkgevers en opdrachtgevers een forse opgave om de koopkracht van de schoonmakers op peil te houden én om op (korte) termijn de lonen weer afstand te laten nemen van het nieuwe minimumloon. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want bij de meeste opdrachtgevers klotst het geld niet tegen de plinten (zeker niet na de verhogingen in de eigen cao). En dat geldt ook voor de werkgevers in de schoonmaak. Veel werkgevers maken, soms in samenspraak met opdrachtgevers, al een eenmalige beweging. Maar om de sector gezond te houden is het essentieel dat er sectorbreed afspraken komen om de financiële positie van schoonmakers op peil te houden. Dat vraag om vastberadenheid van werkgevers om voor hun personeel te gaan staan. Dat vraagt om transparantie van werkgevers over kosten en baten richting opdrachtgevers. Dat vraagt om respect van opdrachtgevers voor de schoonmakers die in hun organisatie actief zijn. Behandel hen zoals je je eigen personeel behandelt.

Kortom: er is veel bereikt en er staat veel op het spel. Nu aan de bak!

Bert van Boggelen
Voorzitter Code verantwoordelijk marktgedrag schoonmaak- en glazenwasser branche

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 september 2025

Taal op de werkvloer: sleutel tot verbinding, veiligheid en succes

In de schoonmaakbranche gaat taal veel verder dan het doorgeven van instructies. Het bepaalt of medewerkers zich veilig en zeker voelen, of processen soepel verlopen en teams goed samenwerken....

30 september 2021

Schoonmaakmedewerkers positief over hun vak én werkgever

Maar liefst 93,3% van de werknemers in de schoonmaakbranche waardeert het werk met een voldoende of hoger. Een grote meerderheid hiervan (61,7%) geeft het eigen werk zelfs een 8,...

29 september 2023

VR Tech startup Cleaning Workx haalt groeigeld op bij investeerder

Het Nieuwkuijks bedrijf Cleaning Workx heeft deze maand een groei-investering verworven. Met het geld, geïnvesteerd vanuit private equity investment, wil de jonge onderneming van oprichter Wieland Hendriksen verdere groei...

30 april 2022

Winnaars European Cleaning & Hygiene Awards 2022 bekend

Op 28 april zijn in Brussel de winnaars van de European Cleaning & Hygiene Awards bekend gemaakt. Na twee ‘corona’jaren zonder contest, ontving de organisatie ruim 160 inzendingen. Zij...

01 juli 2019

Zomergast Tugrul Cirakoglu (Frisse Kater): expert en menslievende influencer in extreme reiniging

Met 10,8K volgers op Facebook, 35 vlogs op YouTube die 10K views halen en een kop ‘Schoonmaakbedrijf ruimt 150 kilo poep uit badkamer op’ elders in de media ben...

22 april 2024

Internationaal Female Leaders in Cleaning Event: Een Inspirerende Line-Up van Empowerende Vrouwen

Naast het nationale Female Leaders in Cleaning evenement is ook het internationale programma rond. Bereid je voor op het langverwachte internationale Female Leaders in Cleaning evenement, met een indrukwekkende...

09 maart 2023

SC Johnson Professional® lanceert nieuwe zeepdispenser van teruggewonnen kustplastic

SC Johnson Professional® lanceert een nieuwe zeepdispenser gemaakt van 70% teruggewonnen kustplastic. De SCJ Professional® Proline WAVE toiletdispenser van 1 liter is gemaakt van 70% Recovered Coastal Plastic. Dit...

14 december 2022

Schoonmaakrobot R3 voor een nog schoner zwembad

Nationaal zwemcentrum de Tongelreep in Eindhoven, een zwembad waar dagelijks veel van de nationale (zwem)sporters trainen om een topprestatie neer te kunnen zetten. Een sportaccommodatie van de Gemeente Eindhoven,...

23 september 2025

Interview Janna Steinbusch (Gom): “Met echte aandacht maak je het verschil”

Per 15 september is Janna Steinbusch officieel gestart als algemeen directeur van Gom Schoonhouden. Met een achtergrond als gezondheidspsychologe, een loopbaan bij de politie en jarenlange ervaring binnen Facilicom,...

26 mei 2025

Nieuwe rol voor Joost Claessens bij The Good Roll

Joost Claessens is de nieuwe Managing Director van The Good Roll. Met zijn achtergrond in e-commerce, merkstrategie en duurzame FMCG krijgt hij de eind verantwoordelijkheid over de verdere groei...