1 december 2022

Blog: De cijferverslaving

Laatst luisterde ik naar een podcast met de titel ‘Weg met de cijferverslaving’. Deze podcast behandelde de cijferverslaving van Nederland. Denk hierbij aan het Bruto Nationaal product waaraan de staat economie wordt afgemeten. Maar ook dat cijfers duidelijk maken dat de werkeloosheid hoog of juist laag is. Dat stikstofneerslag te hoog of te laag is. Alles wordt in Nederland afgemeten in absolute cijfers. In de podcast werd aangegeven dat dit niet nodig is, dat ook gekeken moet worden naar geluk, de mens en natuur waar de cijfers betrekking op hebben. De zaken die niet in cijfers vast te leggen zijn en ook mede bepalen hoe iets zich ontwikkelt.

Door deze podcast maakte ik het vergelijk met de VSR en LOSK-QMS. VSR wordt met name gebruikt door adviesbureaus en door kwaliteitsinspecteurs van grotere schoonmaakbedrijven, terwijl MKB-schoonmaakbedrijven juist voor LOSK-QMS kiezen. Ook is LOSK-QMS de basis voor het keurmerk Verantwoord Schoon.

Cijfers geven of meer inzichten?
Bij de VSR bestaat een controle (de rapportage) uit absolute cijfers. Allereerst moet er per locatie de aantallen ruimtes, ruimtesoorten, vierkante meters (per ruimte), het aantal SE en aantal elementen worden vastgelegd. Bij een meting bij de VSR gaat het om het tellen van fouten, gebaseerd op aantal fouten op de elementen. Denk eens aan een schoollokaal met 30 tafels en alle tafels hebben dezelfde fout, dat betekent dan 30 fouten.

Bij LOSK-QMS bestaat een controle niet alleen uit de absolute cijfers. Als eerste geef je aan wat voor soort locatie het betreft en het aantal vierkante meters van de locatie. Bij deze meting tel je de foutsoorten per elementsoort. Dus als je het schoollokaal met de 30 tafels weer als voorbeeld neemt, dan is dezelfde fout op alle tafels in feite 1 fout(soort). Het betekent dat de schoonmaker steeds dezelfde fout maakt. De uitslag is gebaseerd op het aantal foutsoorten per ruimtesoort.

Bij deze uitleg gaat het nog steeds om cijfers, alleen is het een andere wijze van tellen. Bij LOSK-QMS is bovendien nog een extra aspectmogelijkheid opgenomen. Je kan namelijk ook het proces beoordelen (proces-evaluatie) en deze beoordeling is niet in cijfers uit te drukken. Je kijk onder meer naar:
• of de werkkast en de werkwagen netjes zijn?
• er werkprogramma’s aanwezig zijn?
• of de elektrische apparaten en trappen zijn gekeurd?
• er verboden middelen aanwezig zijn?
• of de medewerker(s) de juiste schoonmaaktechnieken correct toegepassen?
• Enzovoorts

Schoonmaak draait om cijfers én de mens

Waar de metingen met VSR gebaseerd zijn op de absolute cijferverslaving, zijn de metingen van LOSK-QMS juist een combinatie van absolute cijfers en inzicht in uitvoering. Schoonmaak draait immers niet alleen om cijfers, maar ook om de mensen achter de schoonmaak.

Edgar van Engelen
Clear4Clean

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 juni 2025

Metehan Yavri (CS2001): “Soms komt alles op één moment samen”

Metehan Yavri, directeur van schoonmaakbedrijf CS2001 keerde onlangs terug naar een plek waar het voor hem ooit allemaal begon: Nutsschool Morgenstond in Den Haag. Als oud-leerling wilde hij, namens...

21 december 2018

Schoonmaakjournaal kerstfilm: Dit was ons 2018!

Ons jaar 2018 omarmt met foto’s van onze bloggers en vloggers, FM Next Generation, familiebedrijven, innovatietafels, Schoonmaaktoppers, Schoonmaaktourdag, Schoonmaakgolfdag, Dag van de Schoonmaker, Zomer- en Wintergasten, events en andere...

28 november 2024

#BLOG Leon Habraken (Schoonmaak Nederland): “Wie heeft de oplossing voor dit probleem?”

Als platform in de schoonmaakbranche komen we regelmatig vraagstukken tegen waar ook wij even over moeten nadenken voor we een passend antwoord hebben. Maar voor dit geval heb ik...

01 maart 2023

Compliment & Waardering

“Sorry, ik maak een beetje veel lawaai, zei Meryem, terwijl ze onze 4e verdieping weer superschoon maakt en de stofzuiger achter zich aan trekt. Ach, zei ik, zoveel lawaai...

09 mei 2025

Trots en waardering voor jubilarissen Nederrijn

Schoonmaakbedrijf Nederrijn organiseerde een bijzonder moment van waardering. In het eerste kwartaal waren er meerdere jubilea te vieren van medewerkers die al 12,5, 25 of zelfs meer dan 25...

15 mei 2019

Sidney Fortman (RUFO): “Onze medewerkers willen alleen nog werken met Smart Cleaning”

“Door onze opdrachtgever zijn wij met Smart Cleaning in aanraking gekomen”, Sidney Fortman, algeheel directeur bij RUFO Schoonmaakdiensten moet er om glimlachen. “Ons bedrijf werkt samen met Portaal, één van...

30 december 2018

Filmintroductie: Fybots 1e autonome veegrobot

Consensus Services presenteert zijn nieuwste disruptieve aanwinst: de Fybots Sweep XL – de eerste volledig autonome veeg cobot. De Fybots is een volledig autonome veeg cobot die zich door...

16 juni 2022

Blog (2): Gelijke monniken, gelijke kappen: Schiphol stijgt op. En de branche ook?!

In ons blog-tweeluik over Gelijke monniken, gelijke kappen reizen we ditmaal af naar Schiphol. Service Management kopte: Schoonmakers op Schiphol krijgen een zomertoeslag. Schiphol trekt de knip (de redactie...

13 november 2023

Han Strijbos is Head of Marketing ISS Facility Services

ISS Facility Services heeft Han Strijbos per 1 november benoemd als Head of Marketing. Han was eerder werkzaam in marketingfuncties bij onder andere Ericsson Telecommunicatie, Vodafone, Heyday en recentelijk...

15 januari 2025

Nieuw hoofdkantoor voor Spectro

In het afgelopen jaar werd hard gewerkt aan het nieuwe hoofdkantoor van Spectro. Inmiddels is de bouw afgerond en op 10 januari 2025 opende Alexis van Maerchke officieel het...