1 december 2022

Blog: De cijferverslaving

Laatst luisterde ik naar een podcast met de titel ‘Weg met de cijferverslaving’. Deze podcast behandelde de cijferverslaving van Nederland. Denk hierbij aan het Bruto Nationaal product waaraan de staat economie wordt afgemeten. Maar ook dat cijfers duidelijk maken dat de werkeloosheid hoog of juist laag is. Dat stikstofneerslag te hoog of te laag is. Alles wordt in Nederland afgemeten in absolute cijfers. In de podcast werd aangegeven dat dit niet nodig is, dat ook gekeken moet worden naar geluk, de mens en natuur waar de cijfers betrekking op hebben. De zaken die niet in cijfers vast te leggen zijn en ook mede bepalen hoe iets zich ontwikkelt.

Door deze podcast maakte ik het vergelijk met de VSR en LOSK-QMS. VSR wordt met name gebruikt door adviesbureaus en door kwaliteitsinspecteurs van grotere schoonmaakbedrijven, terwijl MKB-schoonmaakbedrijven juist voor LOSK-QMS kiezen. Ook is LOSK-QMS de basis voor het keurmerk Verantwoord Schoon.

Cijfers geven of meer inzichten?
Bij de VSR bestaat een controle (de rapportage) uit absolute cijfers. Allereerst moet er per locatie de aantallen ruimtes, ruimtesoorten, vierkante meters (per ruimte), het aantal SE en aantal elementen worden vastgelegd. Bij een meting bij de VSR gaat het om het tellen van fouten, gebaseerd op aantal fouten op de elementen. Denk eens aan een schoollokaal met 30 tafels en alle tafels hebben dezelfde fout, dat betekent dan 30 fouten.

Bij LOSK-QMS bestaat een controle niet alleen uit de absolute cijfers. Als eerste geef je aan wat voor soort locatie het betreft en het aantal vierkante meters van de locatie. Bij deze meting tel je de foutsoorten per elementsoort. Dus als je het schoollokaal met de 30 tafels weer als voorbeeld neemt, dan is dezelfde fout op alle tafels in feite 1 fout(soort). Het betekent dat de schoonmaker steeds dezelfde fout maakt. De uitslag is gebaseerd op het aantal foutsoorten per ruimtesoort.

Bij deze uitleg gaat het nog steeds om cijfers, alleen is het een andere wijze van tellen. Bij LOSK-QMS is bovendien nog een extra aspectmogelijkheid opgenomen. Je kan namelijk ook het proces beoordelen (proces-evaluatie) en deze beoordeling is niet in cijfers uit te drukken. Je kijk onder meer naar:
• of de werkkast en de werkwagen netjes zijn?
• er werkprogramma’s aanwezig zijn?
• of de elektrische apparaten en trappen zijn gekeurd?
• er verboden middelen aanwezig zijn?
• of de medewerker(s) de juiste schoonmaaktechnieken correct toegepassen?
• Enzovoorts

Schoonmaak draait om cijfers én de mens

Waar de metingen met VSR gebaseerd zijn op de absolute cijferverslaving, zijn de metingen van LOSK-QMS juist een combinatie van absolute cijfers en inzicht in uitvoering. Schoonmaak draait immers niet alleen om cijfers, maar ook om de mensen achter de schoonmaak.

Edgar van Engelen
Clear4Clean

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 februari 2025

Fraude in schoonmaaksector: keiharde concurrentie leidt tot misstanden

Op 13 februari publiceerde Het Parool een artikel over Fraude in de schoonmaaksector. Waarin wordt beschreven hoe gerenommeerde hotels en restaurants in Amsterdam structureel frauderende schoonmaakbedrijven inhuren om tegen...

27 maart 2023

Digitaal ondertekenen: meer efficiency en beter overzicht

Digitaal ondertekenen. Hoe werkt dat eigenlijk? En wat heb je er als ondernemer in de schoonmaakbranche aan? Sinds kort is het mogelijk om via Nocore Facilitair te koppelen met...

24 december 2021

Fijne Kerstdagen!

De redactie van Schoonmaakjournaal wenst je fijne kerstdagen met veel gezelligheid en mooie momenten. Off- en online. Ook wij gaan van de dagen genieten. Daarna brengen we weer nieuws....

14 april 2025

Schoonmakers Helpling hebben recht op werknemersbescherming

De Hoge Raad oordeelt in een uitspraak die op 11 april 2025 is bekendgemaakt dat Helpling geen digitaal prikbord voor schoonmakers bij particuliere huishoudens is, maar gewoon een uitzendbureau....

12 juni 2023

Kiezen voor een keurmerk: de juiste!?

Het circus van keurmerken en certificaten bestaat nog steeds. In 2013 gaf ik al in mijn blog “Het circus van keurmerk en certificaten” aan dat er veel keurmerken waren,...

09 oktober 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): “We moeten schoonmakers helpen hun werk beter te doen”

Schoonmaken kan slimmer, leuker en schoner. Daar is Pim Hilgerdenaar, eigenaar en directeur van Crohill, van overtuigd. Met zijn team ontwikkelt hij schoonmaakmethodes die de werkdruk verlagen, het werkplezier...

21 maart 2022

‘Wie van de drie’ is de glazenwasser?

Rik van der Woerd stond zondag 20 maart ‘in the spotlight’ tijdens de uitzending van ‘Wie van de drie’. Martien Meiland, Britt Dekker, Raven van Dorst en Najib Amhali...

14 november 2022

Een nieuwe melkkoe?

Ik heb het in mijn blogs wel eens gehad over het feit dat hermetingen een verdienmodel kunnen zijn voor adviesbureaus. De hermetingen dienen vaak betaald te worden door de...

07 augustus 2025

1nergiek en 31Capital kiezen samen voor groei en professionalisering

Facilitair dienstverlener 1nergiek heeft een strategisch partnerschap gesloten met investeringsmaatschappij 31Capital. Dat maakt het bedrijf op 6 augustus 2025 bekend. Met deze samenwerking wil 1nergiek haar groeiambities versnellen en...

04 januari 2022

Visschedijk gaat verder als ATALIAN

Met ingang van 3 januari gaat Visschedijk, in Nederland bekend op het gebied van schoonmaak, facilitaire services en catering, verder onder de naam ATALIAN. ATALIAN is een van oorsprong...