3 juli 2024

Stef Martens (Social Cleania): “Een eigen bedrijf geeft een groot gevoel van vrijheid”

Stef Martens heeft de eerste 6 maanden als fulltime ondernemer met Social Cleania voltooid. En.… Stef gaat door. Waarom? “Klanten komen terug”. We stellen Stef 8 vragen, met prachtige én krachtige antwoorden. Vol waarde, enthousiasme en inspiratie.

Je bent fulltime ondernemer, hoe bevalt dat?

“Het bevalt goed. Ik ben al een kleine 2 jaar bezig, toch kan ik sinds me sinds 1 januari echt focussen op mijn eigen bedrijf. Het geeft een groot gevoel van vrijheid om je eigen beslissingen te maken.”

Hoe gaat het met Social Cleania?

“Het gaat goed. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt kunnen we nog steeds het verschil maken, vooral in het mkb. We zien per maand tussen de 1500 en 2000 sollicitanten binnenkomen bij al onze klanten. Kwantiteit zegt natuurlijk niet alles, maar het is mooi om te horen dat mijn klanten de ‘parels’ er tussenuit kunnen plukken.”

Wat vertel je nieuwe klanten?

“Ik ben altijd eerlijk en zeg: ‘Uiteindelijk kan ik ook niet toveren’. Ik ben liever aan de voorkant wat voorzichtiger, dan dat ik hard van de toren blaas. We moeten ook realistisch zijn, want de werving van goed personeel blijft lastig. Zeker in deze tijd én in deze branche. Maar onze aanpak werkt en dat zien onze klanten ook. Ze komen terug, omdat ze merken dat onze methode anders en beter is.”

Wat maakt jouw aanpak zo anders?

“We richten ons op latent werkzoekende, die via een slim algoritme te benaderen zijn op Facebook en Instagram. Hierdoor vis je in een veel grotere vijver dan dat je een vacature online zou zetten op een van de vacaturebanken. Ook maken wij solliciteren echt makkelijk. Sollicitatiebrieven met cv’s zijn verleden tijd. Via een sollicitatiefunnel kunnen kandidaten in één minuut solliciteren door een paar functiegerelateerde vragen te beantwoorden. Dat werkt goed voor de schoonmaakbedrijven én de kandidaten.”

Heb je al mooie resultaten geboekt?

“Ja, we hebben al meer dan 75 schoonmaakbedrijven mogen helpen, die voor 95% uit zichzelf bij ons terugkeren. Het is fijn om te zien dat ons werk hét verschil maakt.”

Hoe zorgen jullie ervoor dat klanten niet in dezelfde vijver vissen?

“Veel klanten maken zich zorgen dat ze met andere schoonmaakbedrijven om dezelfde kandidaten strijden, vooral in dezelfde regio. We hebben daarom specifieke maatregelen geïmplementeerd:

● Timing van de campagne We plannen onze wervingscampagnes zodanig dat ze niet samenvallen met die van andere klanten in dezelfde regio. Dit verkleint de kans op directe concurrentie.

● Specifieke locaties We targeten unieke geografische locaties voor elke campagne, zodat onze klanten niet direct concurreren met anderen in dezelfde zone.

● Type medewerker We passen elke campagne aan op de behoeften van onze klanten, of het nu gaat om parttime schoonmakers, objectleiders of HR-medewerkers. Dit zorgt ervoor dat elke klant een andere ‘vijver’ aanboort op basis van hun specifieke vereisten.

Ontstaat er toch een overlap, dan adviseren we proactief een andere timing voor de campagne. Dit garandeert dat klanten de beste kandidaten bereiken zonder voortdurende concurrentie in de branche.”

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

“Ik ben ambitieus, maar wil ook niet te hard van stapel lopen. Ik ben pas een kleine 2 jaar bezig, waarvan 6 maanden fulltime. Focus blijft belangrijk; je moet niet in zeven sloten tegelijk springen. Ik wil geen eendagsvlieg zijn in de schoonmaakbranche. Dit probeer ik te benadrukken door mijn samenwerkingen met de brancheverenigingen. Ook sta ik dit jaar voor het eerst als standhouder op de Schoonmaak Vakdagen op dinsdag 5 en woensdag 6 november in Expo Houten. Voor mij best een investering, maar ik heb er zin in.”

Hoe ervaar je de overgang van werknemer naar ondernemer?

“Het geeft een groot gevoel van voldoening. Ik kan nu echt de tijd nemen om bij bedrijven langs te gaan en de connectie aan te gaan. Dat persoonlijke contact is heel waardevol. Het ondernemerschap geeft me de mogelijkheid om mijn visie te realiseren en dat voelt goed.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 juli 2019

Regie over je eigen gezondheid: het verhaal van Asito’s schoonmaakkracht Diane

Overal waar mensen werken, komt arbeidsongeschiktheid voor. Het kan de beste krachten overkomen. Arbeidsongeschiktheid overkwam ook schoonmaakkracht Diane Hoebe McMeekin. Vlak na haar vakantie was Diane een paar maanden niet...

24 april 2019

CNV start rechtszaken voor werknemers met spookcontract

CNV Vakmensen start rechtszaken namens werknemers met een slapend dienstverband. “We voeren inmiddels al enkele maanden een campagne richting werkgevers om een einde te maken aan slapende dienstverbanden. We...

04 juli 2019

Belinda Dekkers (UL-Team): “Juist in de zomer kun je als schoonmaakbedrijf je slag slaan”

“Het opleiden van facilitaire medewerkers volgt hetzelfde patroon als het reguliere onderwijs: tijdens de zomervakantie wordt er nauwelijks opgeleid. Terwijl er juist deze weken verschillende situaties zijn, die om...

27 december 2022

Blog: “Terugkijkend naar 2022 en vooruitkijkend naar 2023”

Geert van de Laar, voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag, neemt tijdens de feestdagen tijd voor bezinning. Lees zijn blog over terug- en vooruitkijken: Terugblik “Je kunt je het haast niet...

05 februari 2024

Cantorclin neemt Van Tongeren Schoonmaak over

Cantorclin heeft Van Tongeren schoonmaak overgenomen. Deze overname van de specialistische reiniger in de omgeving van Apeldoorn met een service gebied in heel Nederland betekent voor Cantorclin een versterking...

21 januari 2025

Capital Cleaning Group neemt DW Facility services over

Capital Cleaning Group heeft met trots de overname afgerond van DW Facility Services, een schoonmaakbedrijf uit Almere dat bekendstaat om zijn innovatieve aanpak en sterke aanwezigheid in Amsterdam.

25 juni 2024

Pensioenfonds Schoonmaak wint PensioenPro Award

P𝗲𝗻𝘀𝗶𝗼𝗲𝗻𝗳𝗼𝗻𝗱𝘀 𝗦𝗰𝗵𝗼𝗼𝗻𝗺𝗮𝗮𝗸 𝗵𝗲𝗲𝗳𝘁 𝗱𝗲 𝗣𝗲𝗻𝘀𝗶𝗼𝗲𝗻𝗣𝗿𝗼 𝗮𝘄𝗮𝗿𝗱 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗜𝗻𝗻𝗼𝘃𝗮𝘁𝗶𝗲 𝗴𝗲𝘄𝗼𝗻𝗻𝗲𝗻. Deze prijs hebben ze in ontvangst mogen nemen 𝗼𝗺𝗱𝗮𝘁 z𝗲 de t𝗼𝗼𝗹 Textbuddy 𝗼𝗻𝘁𝘄𝗶𝗸𝗸𝗲𝗹𝗱 𝗵𝗲𝗯𝗯𝗲𝗻 𝘄𝗮𝗮𝗿𝗯𝗶𝗷 gebruik wordt gemaakt van...

29 augustus 2024

Blog Diane van Dijk: Goud voor schoonmaak!

Voorzitter VSR, Diane van Dijk, schreef een blog over topsport en schoonmaak: Glimmend gespierde lichamen. Een geconcentreerde blik op de bal. De voorovergebogen houding die explosief verandert in een...

08 augustus 2024

Zomer-sport-serie (2): Enthousiasme en inzet voor (‘eigen’) sportclubs

Veel medewerkers van bedrijven in onze schoonmaaksector zijn ook zelf sporters. Zij tonen hun betrokkenheid bij de sport en zetten zich hiervoor in. Zo trekken ook op dit gebied...

23 april 2020

Schoonmaak en arbeidskrapte (1): “Erkenning door coronavirus vergroot binding en aantrekkingskracht ook voor langere tijd”

Tot begin maart waren we als schoonmaakbranche vol van arbeidskrapte. We hadden er veel kopzorgen over. En wat zien we nu, nog geen 2 maanden later? Het FNV signaleert...