3 juli 2024

Stef Martens (Social Cleania): “Een eigen bedrijf geeft een groot gevoel van vrijheid”

Stef Martens heeft de eerste 6 maanden als fulltime ondernemer met Social Cleania voltooid. En.… Stef gaat door. Waarom? “Klanten komen terug”. We stellen Stef 8 vragen, met prachtige én krachtige antwoorden. Vol waarde, enthousiasme en inspiratie.

Je bent fulltime ondernemer, hoe bevalt dat?

“Het bevalt goed. Ik ben al een kleine 2 jaar bezig, toch kan ik sinds me sinds 1 januari echt focussen op mijn eigen bedrijf. Het geeft een groot gevoel van vrijheid om je eigen beslissingen te maken.”

Hoe gaat het met Social Cleania?

“Het gaat goed. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt kunnen we nog steeds het verschil maken, vooral in het mkb. We zien per maand tussen de 1500 en 2000 sollicitanten binnenkomen bij al onze klanten. Kwantiteit zegt natuurlijk niet alles, maar het is mooi om te horen dat mijn klanten de ‘parels’ er tussenuit kunnen plukken.”

Wat vertel je nieuwe klanten?

“Ik ben altijd eerlijk en zeg: ‘Uiteindelijk kan ik ook niet toveren’. Ik ben liever aan de voorkant wat voorzichtiger, dan dat ik hard van de toren blaas. We moeten ook realistisch zijn, want de werving van goed personeel blijft lastig. Zeker in deze tijd én in deze branche. Maar onze aanpak werkt en dat zien onze klanten ook. Ze komen terug, omdat ze merken dat onze methode anders en beter is.”

Wat maakt jouw aanpak zo anders?

“We richten ons op latent werkzoekende, die via een slim algoritme te benaderen zijn op Facebook en Instagram. Hierdoor vis je in een veel grotere vijver dan dat je een vacature online zou zetten op een van de vacaturebanken. Ook maken wij solliciteren echt makkelijk. Sollicitatiebrieven met cv’s zijn verleden tijd. Via een sollicitatiefunnel kunnen kandidaten in één minuut solliciteren door een paar functiegerelateerde vragen te beantwoorden. Dat werkt goed voor de schoonmaakbedrijven én de kandidaten.”

Heb je al mooie resultaten geboekt?

“Ja, we hebben al meer dan 75 schoonmaakbedrijven mogen helpen, die voor 95% uit zichzelf bij ons terugkeren. Het is fijn om te zien dat ons werk hét verschil maakt.”

Hoe zorgen jullie ervoor dat klanten niet in dezelfde vijver vissen?

“Veel klanten maken zich zorgen dat ze met andere schoonmaakbedrijven om dezelfde kandidaten strijden, vooral in dezelfde regio. We hebben daarom specifieke maatregelen geïmplementeerd:

● Timing van de campagne We plannen onze wervingscampagnes zodanig dat ze niet samenvallen met die van andere klanten in dezelfde regio. Dit verkleint de kans op directe concurrentie.

● Specifieke locaties We targeten unieke geografische locaties voor elke campagne, zodat onze klanten niet direct concurreren met anderen in dezelfde zone.

● Type medewerker We passen elke campagne aan op de behoeften van onze klanten, of het nu gaat om parttime schoonmakers, objectleiders of HR-medewerkers. Dit zorgt ervoor dat elke klant een andere ‘vijver’ aanboort op basis van hun specifieke vereisten.

Ontstaat er toch een overlap, dan adviseren we proactief een andere timing voor de campagne. Dit garandeert dat klanten de beste kandidaten bereiken zonder voortdurende concurrentie in de branche.”

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

“Ik ben ambitieus, maar wil ook niet te hard van stapel lopen. Ik ben pas een kleine 2 jaar bezig, waarvan 6 maanden fulltime. Focus blijft belangrijk; je moet niet in zeven sloten tegelijk springen. Ik wil geen eendagsvlieg zijn in de schoonmaakbranche. Dit probeer ik te benadrukken door mijn samenwerkingen met de brancheverenigingen. Ook sta ik dit jaar voor het eerst als standhouder op de Schoonmaak Vakdagen op dinsdag 5 en woensdag 6 november in Expo Houten. Voor mij best een investering, maar ik heb er zin in.”

Hoe ervaar je de overgang van werknemer naar ondernemer?

“Het geeft een groot gevoel van voldoening. Ik kan nu echt de tijd nemen om bij bedrijven langs te gaan en de connectie aan te gaan. Dat persoonlijke contact is heel waardevol. Het ondernemerschap geeft me de mogelijkheid om mijn visie te realiseren en dat voelt goed.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 januari 2024

Welke invloed hebben jongeren in de schoonmaakbranche? Tirza Dingelstad (CSG/Kaleidon) vertelt over haar aanpak.

In december 2023 deden we een oproep aan de jongeren in de schoonmaaksector om te horen hoe zij de branche ‘opschudden’. We ontvingen enthousiaste reacties die we graag met...

25 februari 2025

Blog Geert van de Laar: Goed opdrachtgeverschap: van een goede deal naar een grote impact

Als opdrachtgever heb je het goed geregeld. Je kiest voor betrouwbare partners, stelt eerlijke eisen en zorgt voor afspraken die helder en uitvoerbaar zijn. Dat is een stevige basis...

07 oktober 2024

Winnaars European Cleaning & Hygiene Awards 2024 gekroond in Lissabon

De winnaars van de European Cleaning & Hygiene Awards 2024 zijn op 3 oktober 2024 gekroond tijdens een schitterend awardsevenement in Lissabon. Elf bedrijven en individuen gingen met een...

11 maart 2025

Ictoria en Xtoria sluiten aan bij DeFaCo

Net zoals Jaro sluiten per 1 februari 2025 ook Ictoria en Xtoria zich aan bij DeFaCo B.V., het moederbedrijf van Breedweer, De Ster en Jaro. Met deze stap versterkt...

26 september 2023

‘Ik geloof dat dit het werkgeverschap van de toekomst is.’

Toekomst Schoonmaakbedrijven werkt sinds een jaar met de Semco aanpak. Het is daarmee het eerste schoonmaakbedrijf in Nederland dat deze werkwijze implementeert. Na een jaar blikt directeur Mens &...

14 juni 2022

Blog (1): Gelijke monniken, gelijke kappen in schoonmaakland? Vergeet het maar!

Service Management kopte op 16 mei: Hotelschoonmakers protesteren vanwege oneerlijke arbeidsvoorwaarden: geen weekendtoeslag. Het FNV Schoonmaakparlement maakt zich druk over dit standpunt. Volop in de media wordt de mening...

30 maart 2025

Anajah Quentin (Qleaning) pleit 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐝𝐚𝐠𝐬𝐜𝐡𝐨𝐨𝐧𝐦𝐚𝐚𝐤: 𝐃𝐮𝐮𝐫𝐳𝐚𝐚𝐦 𝐞𝐧 𝐬𝐨𝐜𝐢𝐚𝐚𝐥

"De schoonmaakbranche evolueert. Bij 𝐐𝐥𝐞𝐚𝐧𝐢𝐧𝐠 omarmen we deze positieve verandering", vertelt schoonmaakondernemer Anajah Quentin. "Traditionele schoonmaak buiten werktijden maakt steeds vaker plaats voor 𝐝𝐚𝐠𝐬𝐜𝐡𝐨𝐨𝐧𝐦𝐚𝐚𝐤, een ontwikkeling die perfect aansluit...

06 maart 2024

Kärcher connecteert toestellen en verzamelt realtime gegevens  

Dankzij een nieuwe hardware module biedt Kärcher een eenvoudig en flexibel systeem voor het beheer van het machinepark van haar klanten. Niet enkel de nieuwe toestellen, maar ook de...

17 november 2023

Jubilerend Knijn & Damsma op naar 2.0

Facilitair Dienstverlener Knijn & Damsma viert dat ze in 2022 25 jaar bestonden en dat ze sindsdien op weg zijn naar hun 2.0 versie. Directeur Jef Damsa kijkt met...

02 juni 2025

Luister op Vakbeurs Facilitair naar Iris en Siena over circulair platform voor schoonmaakmaterialen

Tijdens Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer, op woensdag 4 juni,  geven studenten Iris van Oorsouw en Siena van der Bolt een inspirerende lezing over hun onderzoek naar duurzaamheid binnen de...