3 juli 2024

Stef Martens (Social Cleania): “Een eigen bedrijf geeft een groot gevoel van vrijheid”

Stef Martens heeft de eerste 6 maanden als fulltime ondernemer met Social Cleania voltooid. En.… Stef gaat door. Waarom? “Klanten komen terug”. We stellen Stef 8 vragen, met prachtige én krachtige antwoorden. Vol waarde, enthousiasme en inspiratie.

Je bent fulltime ondernemer, hoe bevalt dat?

“Het bevalt goed. Ik ben al een kleine 2 jaar bezig, toch kan ik sinds me sinds 1 januari echt focussen op mijn eigen bedrijf. Het geeft een groot gevoel van vrijheid om je eigen beslissingen te maken.”

Hoe gaat het met Social Cleania?

“Het gaat goed. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt kunnen we nog steeds het verschil maken, vooral in het mkb. We zien per maand tussen de 1500 en 2000 sollicitanten binnenkomen bij al onze klanten. Kwantiteit zegt natuurlijk niet alles, maar het is mooi om te horen dat mijn klanten de ‘parels’ er tussenuit kunnen plukken.”

Wat vertel je nieuwe klanten?

“Ik ben altijd eerlijk en zeg: ‘Uiteindelijk kan ik ook niet toveren’. Ik ben liever aan de voorkant wat voorzichtiger, dan dat ik hard van de toren blaas. We moeten ook realistisch zijn, want de werving van goed personeel blijft lastig. Zeker in deze tijd én in deze branche. Maar onze aanpak werkt en dat zien onze klanten ook. Ze komen terug, omdat ze merken dat onze methode anders en beter is.”

Wat maakt jouw aanpak zo anders?

“We richten ons op latent werkzoekende, die via een slim algoritme te benaderen zijn op Facebook en Instagram. Hierdoor vis je in een veel grotere vijver dan dat je een vacature online zou zetten op een van de vacaturebanken. Ook maken wij solliciteren echt makkelijk. Sollicitatiebrieven met cv’s zijn verleden tijd. Via een sollicitatiefunnel kunnen kandidaten in één minuut solliciteren door een paar functiegerelateerde vragen te beantwoorden. Dat werkt goed voor de schoonmaakbedrijven én de kandidaten.”

Heb je al mooie resultaten geboekt?

“Ja, we hebben al meer dan 75 schoonmaakbedrijven mogen helpen, die voor 95% uit zichzelf bij ons terugkeren. Het is fijn om te zien dat ons werk hét verschil maakt.”

Hoe zorgen jullie ervoor dat klanten niet in dezelfde vijver vissen?

“Veel klanten maken zich zorgen dat ze met andere schoonmaakbedrijven om dezelfde kandidaten strijden, vooral in dezelfde regio. We hebben daarom specifieke maatregelen geïmplementeerd:

● Timing van de campagne We plannen onze wervingscampagnes zodanig dat ze niet samenvallen met die van andere klanten in dezelfde regio. Dit verkleint de kans op directe concurrentie.

● Specifieke locaties We targeten unieke geografische locaties voor elke campagne, zodat onze klanten niet direct concurreren met anderen in dezelfde zone.

● Type medewerker We passen elke campagne aan op de behoeften van onze klanten, of het nu gaat om parttime schoonmakers, objectleiders of HR-medewerkers. Dit zorgt ervoor dat elke klant een andere ‘vijver’ aanboort op basis van hun specifieke vereisten.

Ontstaat er toch een overlap, dan adviseren we proactief een andere timing voor de campagne. Dit garandeert dat klanten de beste kandidaten bereiken zonder voortdurende concurrentie in de branche.”

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

“Ik ben ambitieus, maar wil ook niet te hard van stapel lopen. Ik ben pas een kleine 2 jaar bezig, waarvan 6 maanden fulltime. Focus blijft belangrijk; je moet niet in zeven sloten tegelijk springen. Ik wil geen eendagsvlieg zijn in de schoonmaakbranche. Dit probeer ik te benadrukken door mijn samenwerkingen met de brancheverenigingen. Ook sta ik dit jaar voor het eerst als standhouder op de Schoonmaak Vakdagen op dinsdag 5 en woensdag 6 november in Expo Houten. Voor mij best een investering, maar ik heb er zin in.”

Hoe ervaar je de overgang van werknemer naar ondernemer?

“Het geeft een groot gevoel van voldoening. Ik kan nu echt de tijd nemen om bij bedrijven langs te gaan en de connectie aan te gaan. Dat persoonlijke contact is heel waardevol. Het ondernemerschap geeft me de mogelijkheid om mijn visie te realiseren en dat voelt goed.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 november 2023

Zing mee met de i-mop Song

Dagelijks zien we op social media filmpjes van dansende mensen voorbijkomen. Al scrollend genieten van aandoenlijke beelden, indrukwekkende moves en professionele dansers. Als schoonmaakbranche kunnen we eigenlijk niet achterblijven....

28 november 2019

28 november: podium voor Schoonmaakteam, Leidinggevende en Schoonmaker van het Jaar

Vandaag is het feest in Buitenplaats Kameryk in Kamerik. Daar worden namelijk drie prijzen uitgereikt: de Schoonmaker van het Jaar, het Schoonmaakteam van het Jaar en de Leidinggevende van...

07 mei 2020

Anderhalve meters maken (1): Back to school: hoera, hoezee of duivelse dilemma’s?

Ouders back in business, kinderen eindelijk back to school; hoera, hoezee of staan zij voor duivelse dilemma’s? Na 13 mei is de kans kleiner dat je kinderen op de...

11 november 2024

Tork lanceert Tork OptiServe® Toiletpapier Systeem

Met haar nieuwe Tork OptiServe® Toiletpapier Systeem helpt Tork de efficiëntie van facilitair managers en hun teams verbeteren en de impact op het milieu verminderen. Het hulsloze toiletpapier zorgt...

25 september 2024

Joey Slikkerveer (Dolmans): “Nu weet ik wat er ná een calamiteit gebeurt”

Al sinds 2009 is Joey Slikkerveer 112-fotograaf en legt hij hulpdiensten en incidenten vast. Maar wat er ná een calamiteit gebeurt, bleef hem altijd wat onduidelijk. Tot hij in...

11 april 2024

Hoe staat het met de voorbereidingen én voorpret van Interclean?

Nog enkele weken, dan vindt Interclean 2024 plaats. Een vakbeurs dat zich heeft doorontwikkelt tot een social festival event. Waar mensen van binnen én buiten de schoonmaak, ervaringen en...

20 mei 2024

Blog Maurice Rutgrink: De Arbeidsomstandighedenwet

In de Arbeidsomstandighedenwet – of kortweg: de Arbowet – staan regels voor werkgevers en werknemers om de gezondheid, veiligheid en welzijn van werknemers te bevorderen. Wat moet je doen...

13 maart 2024

Terug van weggeweest: de Schoonmaaktourdag

Al 9 keer eerder organiseerden drie motorfreaks uit de schoonmaakbranche de Schoonmaaktourdag. Een 10e keer zat er door Corona helaas niet in. Maar Erik Pos en Tommy Meijdam pakken...

23 december 2024

Glazenwassers hebben hart voor de zorg (deel 2)

Meerdere glazenwassers gaven gehoor aan de oproep van Schoonmakend Nederland om tussen 9 en 20 december hun Hart voor de Zorg te laten zien. Zij deelden presentjes uit, organiseerden...

28 juni 2024

FMG-seminar: “Gefeliciteerd, je hebt nu een 1e veranderplan in handen”

Wat een aansprekend en veranderlijk thema… Aansprekend veranderen. Waarom? Veranderen is een constante in het werk van de facility managers in de gezondheidszorg FMGezondheidszorg. Hoe geef je leiding aan...