Stef Martens (Social Cleania): “Een eigen bedrijf geeft een groot gevoel van vrijheid”
Stef Martens heeft de eerste 6 maanden als fulltime ondernemer met Social Cleania voltooid. En.… Stef gaat door. Waarom? “Klanten komen terug”. We stellen Stef 8 vragen, met prachtige én krachtige antwoorden. Vol waarde, enthousiasme en inspiratie.
Je bent fulltime ondernemer, hoe bevalt dat?
“Het bevalt goed. Ik ben al een kleine 2 jaar bezig, toch kan ik sinds me sinds 1 januari echt focussen op mijn eigen bedrijf. Het geeft een groot gevoel van vrijheid om je eigen beslissingen te maken.”
Hoe gaat het met Social Cleania?
“Het gaat goed. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt kunnen we nog steeds het verschil maken, vooral in het mkb. We zien per maand tussen de 1500 en 2000 sollicitanten binnenkomen bij al onze klanten. Kwantiteit zegt natuurlijk niet alles, maar het is mooi om te horen dat mijn klanten de ‘parels’ er tussenuit kunnen plukken.”
Wat vertel je nieuwe klanten?
“Ik ben altijd eerlijk en zeg: ‘Uiteindelijk kan ik ook niet toveren’. Ik ben liever aan de voorkant wat voorzichtiger, dan dat ik hard van de toren blaas. We moeten ook realistisch zijn, want de werving van goed personeel blijft lastig. Zeker in deze tijd én in deze branche. Maar onze aanpak werkt en dat zien onze klanten ook. Ze komen terug, omdat ze merken dat onze methode anders en beter is.”
Wat maakt jouw aanpak zo anders?
“We richten ons op latent werkzoekende, die via een slim algoritme te benaderen zijn op Facebook en Instagram. Hierdoor vis je in een veel grotere vijver dan dat je een vacature online zou zetten op een van de vacaturebanken. Ook maken wij solliciteren echt makkelijk. Sollicitatiebrieven met cv’s zijn verleden tijd. Via een sollicitatiefunnel kunnen kandidaten in één minuut solliciteren door een paar functiegerelateerde vragen te beantwoorden. Dat werkt goed voor de schoonmaakbedrijven én de kandidaten.”
Heb je al mooie resultaten geboekt?
“Ja, we hebben al meer dan 75 schoonmaakbedrijven mogen helpen, die voor 95% uit zichzelf bij ons terugkeren. Het is fijn om te zien dat ons werk hét verschil maakt.”
Hoe zorgen jullie ervoor dat klanten niet in dezelfde vijver vissen?
“Veel klanten maken zich zorgen dat ze met andere schoonmaakbedrijven om dezelfde kandidaten strijden, vooral in dezelfde regio. We hebben daarom specifieke maatregelen geïmplementeerd:
● Timing van de campagne We plannen onze wervingscampagnes zodanig dat ze niet samenvallen met die van andere klanten in dezelfde regio. Dit verkleint de kans op directe concurrentie.
● Specifieke locaties We targeten unieke geografische locaties voor elke campagne, zodat onze klanten niet direct concurreren met anderen in dezelfde zone.
● Type medewerker We passen elke campagne aan op de behoeften van onze klanten, of het nu gaat om parttime schoonmakers, objectleiders of HR-medewerkers. Dit zorgt ervoor dat elke klant een andere ‘vijver’ aanboort op basis van hun specifieke vereisten.
Ontstaat er toch een overlap, dan adviseren we proactief een andere timing voor de campagne. Dit garandeert dat klanten de beste kandidaten bereiken zonder voortdurende concurrentie in de branche.”
Wat zijn je plannen voor de toekomst?
“Ik ben ambitieus, maar wil ook niet te hard van stapel lopen. Ik ben pas een kleine 2 jaar bezig, waarvan 6 maanden fulltime. Focus blijft belangrijk; je moet niet in zeven sloten tegelijk springen. Ik wil geen eendagsvlieg zijn in de schoonmaakbranche. Dit probeer ik te benadrukken door mijn samenwerkingen met de brancheverenigingen. Ook sta ik dit jaar voor het eerst als standhouder op de Schoonmaak Vakdagen op dinsdag 5 en woensdag 6 november in Expo Houten. Voor mij best een investering, maar ik heb er zin in.”
Hoe ervaar je de overgang van werknemer naar ondernemer?
“Het geeft een groot gevoel van voldoening. Ik kan nu echt de tijd nemen om bij bedrijven langs te gaan en de connectie aan te gaan. Dat persoonlijke contact is heel waardevol. Het ondernemerschap geeft me de mogelijkheid om mijn visie te realiseren en dat voelt goed.”