10 maart 2022

Meer werkplezier door positieve organisactiecultuur

Werkplezier zit ‘m vaak in kleine dingen. Hiervan gaven we al eerder twee voorbeelden uit de schoonmaakpraktijk van Nicole Mol van UL-Team en Claudia Cornelissen van Perfect Plan. In dit artikel gaan we hierop door en geven we twee eenvoudige tips die je kunt toepassen. Want met een positieve organisatiecultuur creëer je meer werkplezier voor de medewerkers en betere bedrijfsresultaten.

Een compliment geven. Het klinkt zo simpel, maar we doen het te weinig terwijl het veel effect heeft. Want wanneer heb jij voor het laatst een schouderklopje uitgedeeld? Een compliment gegeven in het voorbijgaan, omdat een schoonmaker zich extra heeft ingezet of tijdens een werkoverleg je dankbaarheid uitgesproken voor de klus die een collega geklaard heeft? Waarschijnlijk kun je je het niet meer herinneren, we doen het niet zo vaak. Een gemiste kans omdat uit onderzoek blijkt dat 70% van ondervraagden meer werkplezier ervaart door het ontvangen van een compliment. Lees hierover meer in dit artikel: Collega compliment geven: dat heeft een enorm positieve impact

Vergadervrije dagen.
Ons land kent een hoge vergadercultuur, dat geldt ook voor de schoonmaakbranche. Maar kijk jij wel eens uit dat een dag zonder deze verplichte overleggen? Om zelf meer ‘ruimte’ te krijgen om op andere manieren met elkaar te communiceren. Dan ben je niet de enige. Maar als je deze cultuur wil veranderen, dan heb je argumenten nodig. Cijfers om aan te tonen dat vergadervrije dagen positieve effecten hebben zoals hogere productiviteit, betere samenwerking, meer zinvolle communicatie en minder stress voor medewerkers. Deze cijfers vind je in dit artikel: De positieve effecten van vergadervrije dagen.

Heb jij ook tips voor meer werkplezier in onze schoonmaakbranche? Of voorbeelden uit de praktijk? Deel deze met ons via [email protected]

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 september 2024

Oproep Stichting Lezen & Schrijven: “Maak de samenleving toegankelijker voor 2,5 miljoen mensen”

Deze week (8-15 september 2024) is het de Week van lezen en schrijven. Dit jaar roept de Stichting Lezen & Schrijven bedrijven, overheden en organisaties op om de samenleving...

20 maart 2022

Wereld Water Dag 22 maart

Elke dag hoor je iets over het klimaat, over luchtverontreiniging en watervervuiling. Daar kunnen we samen iets aan doen. Onder meer door mee te doen aan de Rivierenschoonmaak. De...

12 mei 2019

#nieuwsnotendop met Kärcher, ICS, Preston Palace, VSR en CSU

Kärcher draagt bij aan het behoud van een culturele site in Vietnam Als onderdeel van zijn culturele sponsoringsprogramma, reinigt Kärcher de zuidelijke en voornaamste toegangspoort tot de voormalige Keizerlijke...

08 juni 2023

De Arbodienst: de vrouw centraal in ‘Femme Vitaal’ programma

De overgang, zwangerschap en werk en moederschap zijn onderwerpen waar vrouwen uit jouw organisatie mee te maken kunnen krijgen. Dit kan invloed hebben op de inzetbaarheid van jouw medewerker....

16 mei 2022

Event FMNextGen: innoveren kun je leren

‘Het is vooral een kwestie van flink doorzetten!’ Tijdens de FMNextGen-meeting op Interclean op 10 mei jongstleden was het een zoete inval van bekenden uit zowel Nederland als België....

20 september 2022

‘Sell the experience’

Drie inspiratietalks inspireerden de leden van FM NextGen tijdens hun event op 15 september jl. Met uitspraken zoals ‘Iedereen is sales’ en Sell the experience’ die tijdens de rondleiding...

26 maart 2025

Kabinet actualiseert Bedrijfseffectentoets en onderzoekt MKB indicatorbedrijven voor minder regeldruk

Dat het kabinet daadwerkelijk stappen zet om de regeldruk voor bedrijven in Nederland te verminderen blijkt uit een brief van 24 maart 2025 van minister Dirk Beljaars van Economische...

25 augustus 2022

‘Iemand moet het doen’

In het tijdschrift Libelle is deze week uitgebreid aandacht voor de schoonmaak. Onder de noemer ‘Iemand moet het doen’ deelt het vrouwenmagazine verhalen van crimescene cleaner Hester Pieterse en...

17 augustus 2019

Succesvol Marketingcafé ‘braint’ over Schoonmaak Vakdagen: uniek, uitdagend, innovatief en onderscheidend

Het creatieve brein van exposerende marketeers werd op de proef gesteld tijdens de eerste editie van het Schoonmaak Vakdagen Marketingcafé. Dertien heren en dames, die aanwezig zullen zijn op...

05 december 2022

‘Wij brengen de wc naar de cloud’

Een kantoorgebouw dat uitgerust is met de wc-technologie van het Antwerpse IPEE bespaart 40 à 60 procent water per maand. Bovendien geeft deze technologie inzicht in het gebruik waardoor...