13 november 2022

Nieuw boek: Strategic Sourcing

Na ruim een jaar schrijven, reviewen, ontwerpen, aanpassen en drukken, is begin november het boek ‘Strategic Sourcing – organiseren, besturen en samenwerken in facilitaire organisaties’ officieel gelanceerd en in de verkoop gegaan. Hét boek over Strategic Sourcing, waarin alle onderdelen van het strategic sourcing proces integraal worden behandeld: van het ontwikkelen van de sourcingstrategie tot en met het managen van het contract. De auteurs zijn Tim van Asch, John Dommerholt, Ellen Gijsbers, George Maas en Marjon Tuin van Hospitality Group.

STRATEGIC SOURCING
Strategic sourcing is, zoals de schrijvers vertellen, het afwegingsproces om de best passende manier van organiseren te vinden voor de ondersteunende processen van je organisatie, zoals facility management. Van de keuze voor een sourcing strategie tot het aanbesteden van de dienstverlening en van het inrichten van je eigen interne organisatie tot het managen van de samenwerking met je gekozen leverancier(s). Een generieke oplossing hiervoor bestaat niet; iedere organisatie is tenslotte uniek en heeft andere, steeds veranderende behoeften en doelen. Een lastig proces, wat integraal doorlopen dient te worden. Je kunt wel een fantastische sourcingstrategie hebben, maar als deze niet aansluit op de organisatiestrategie of wanneer de interne organisatie niet goed wordt georganiseerd, dan gaat de samenwerking uiteindelijk niet opleveren wat je ervan verwacht had.

MEER DAN 100 JAAR ERVARING SAMENGEVAT IN ÉÉN BOEK
De auteurs liepen al langer met het idee om een standaardwerk over strategic sourcing te maken. Zoals ze het zelf zeggen: “Meer dan 100 jaar gezamenlijke ervaring met het organiseren van facility management moest toch eens worden opgeschreven!” Dit boek is bedoeld als een onmisbare gids geworden die waardevolle inzichten en handvatten biedt voor (facilitair) managers, professionals en studenten die met het onderwerp strategic sourcing in aanraking komen. Ondanks dat het boek primair is geschreven vanuit een facilitaire context, is de aanpak en methodiek die hierin is opgenomen van A tot Z ook toe te passen op andere ondersteunende diensten zoals IT of HR.

OVER DE AUTEURS
Tim van Asch, John Dommerholt, Ellen Gijsbers, George Maas en Marjon Tuin zijn werkzaam bij Hospitality Group waar zij jaarlijks bij tientallen organisaties in binnen- en buitenland betrokken zijn bij strategieontwikkeling, organisatie- en verandervraagstukken, complexe tenders en samenwerkingen tussen opdrachtgever en de supply chain.

MEER INFORMATIE?
Neem contact op met George Maas ([email protected]) of Marjon Tuin ([email protected])

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 oktober 2021

Schoonmakers in de watten op Thank Your Cleaner Day

Elke dag zijn wereldwijd miljoenen schoonmakers in de weer om ervoor te zorgen dat onze woon- en werkomgeving schoon, veilig en prettig is voor de volgende dag. Daarom houden...

17 februari 2020

Consensus zet magische standaard in schoonmaak voort als Enozopro

Consensus Group introduceerde afgelopen jaar de nieuwe standaard in schoonmaak: de Hygeia SB100. De magische sprayflacon die watergedragen ozon genereert, is inmiddels uitgegroeid tot een welbekend fenomeen op de...

06 maart 2022

Meest gelezen in februari 2022

Benieuwd naar welke artikelen jullie in februari 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen: Gasthoofdredacteur Petra...

13 maart 2024

Vebego Cleaning Services helpt duizenden ‘aanpakkers’ aan baan

Vebego Cleaning Services gaat samen met onder meer gemeentes, het UWV en werkgeversservicepunten veel meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een vaste baan helpen. Doel is...

20 januari 2025

Op zoek naar hygiënepartijen op de Horecava

De redactie van Schoonmaakjournaal bezocht de Horecava 2025 in RAI Amsterdam. Om persoonlijk te ‘checken’ hoe het met de belangstelling voor hygiëne in de horeca staat. Dat bleek een...

17 oktober 2019

Schoonmaakjournaal stapt in advertentieloos tijdperk

Opnieuw pakt Schoonmaakjournaal de primeur. In 2012 was Schoonmaakjournaal het eerste ‘dedicated’ online vakmedium, in 2019 maakte het de overstap van nieuwswebsite naar contentplatform en in 2020 zegt Schoonmaakjournaal...

03 maart 2022

1 april 2022: 3,4% loonsverhoging

Volgens de nieuwe CAO worden op 1 april 2022 de basisuurlonen met 3,4% verhoogd. Bij loonbetaling per 4 weken is de verhoging vanaf periode 4 van 2022. Voor studenten...

19 maart 2025

Wash Drone (Baudoin Wash Systems): winnaar Cleaners’ Choice Award uitgelicht

In 2024 jureerden de finalisten van de verkiezing Schoonmaker van het Jaar voor het eerst de Cleaner’s Choice Award. Een nieuw initiatief van Interclean om de schoonmakers te betrekken...

02 november 2021

Ontmoeten, bijpraten en ontwikkelingen delen met AaRiverside

Elkaar weer zien, bijpraten en ontwikkelingen delen. Dat is het doel van Fredy Verkuijlen van AaRiverside toen hij ‘ja’ zei tegen de deelname aan de Schoonmaak Vakdagen. Hij kijkt...

15 januari 2024

Hasan Manav (TPA Cleaning Services) gaat vol vertrouwen op naar 30 jaar schoonmaak

Ruim 29 jaar geleden, op 11 januari 1995, startte Hasan Manav als schoonmaakkracht. Hij deed dit tijdens zijn studiejaren en verdiende destijds 4,96 gulden bruto per uur. Hij groeide...