13 november 2022

Nieuw boek: Strategic Sourcing

Na ruim een jaar schrijven, reviewen, ontwerpen, aanpassen en drukken, is begin november het boek ‘Strategic Sourcing – organiseren, besturen en samenwerken in facilitaire organisaties’ officieel gelanceerd en in de verkoop gegaan. Hét boek over Strategic Sourcing, waarin alle onderdelen van het strategic sourcing proces integraal worden behandeld: van het ontwikkelen van de sourcingstrategie tot en met het managen van het contract. De auteurs zijn Tim van Asch, John Dommerholt, Ellen Gijsbers, George Maas en Marjon Tuin van Hospitality Group.

STRATEGIC SOURCING
Strategic sourcing is, zoals de schrijvers vertellen, het afwegingsproces om de best passende manier van organiseren te vinden voor de ondersteunende processen van je organisatie, zoals facility management. Van de keuze voor een sourcing strategie tot het aanbesteden van de dienstverlening en van het inrichten van je eigen interne organisatie tot het managen van de samenwerking met je gekozen leverancier(s). Een generieke oplossing hiervoor bestaat niet; iedere organisatie is tenslotte uniek en heeft andere, steeds veranderende behoeften en doelen. Een lastig proces, wat integraal doorlopen dient te worden. Je kunt wel een fantastische sourcingstrategie hebben, maar als deze niet aansluit op de organisatiestrategie of wanneer de interne organisatie niet goed wordt georganiseerd, dan gaat de samenwerking uiteindelijk niet opleveren wat je ervan verwacht had.

MEER DAN 100 JAAR ERVARING SAMENGEVAT IN ÉÉN BOEK
De auteurs liepen al langer met het idee om een standaardwerk over strategic sourcing te maken. Zoals ze het zelf zeggen: “Meer dan 100 jaar gezamenlijke ervaring met het organiseren van facility management moest toch eens worden opgeschreven!” Dit boek is bedoeld als een onmisbare gids geworden die waardevolle inzichten en handvatten biedt voor (facilitair) managers, professionals en studenten die met het onderwerp strategic sourcing in aanraking komen. Ondanks dat het boek primair is geschreven vanuit een facilitaire context, is de aanpak en methodiek die hierin is opgenomen van A tot Z ook toe te passen op andere ondersteunende diensten zoals IT of HR.

OVER DE AUTEURS
Tim van Asch, John Dommerholt, Ellen Gijsbers, George Maas en Marjon Tuin zijn werkzaam bij Hospitality Group waar zij jaarlijks bij tientallen organisaties in binnen- en buitenland betrokken zijn bij strategieontwikkeling, organisatie- en verandervraagstukken, complexe tenders en samenwerkingen tussen opdrachtgever en de supply chain.

MEER INFORMATIE?
Neem contact op met George Maas ([email protected]) of Marjon Tuin ([email protected])

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 december 2023

Kerstdonatie Kaleidon: Kies mee!

Kaleidon Nederland doet al tien jaar een kerstdonatie aan drie goede doelen. Klanten en relaties kunnen meebeslissen en via een poll hun keuze voor één van de drie goede...

11 februari 2019

Blog: Vieze plekjes

Wat zijn de jakkie-jakkie plekken die je zoal in het dagelijkse leven tegen kunt komen? Waar loop je een verhoogd risico om ziekmakende bacteriën en virussen tegen het lijf...

04 februari 2019

Sebastiaan van der Vinne (LEVIY): “Hotel heeft er belang bij dat de gast zo lang mogelijk verblijft”

“Een kleine revolutie”, typeert Van der Valk Hoorn de intrede van de LEVIY housekeeping app. Ieder hotel is elke dag weer op zoek naar de meest efficiënte manier van...

26 maart 2024

Leiden cao-regelingen voor menstruatie- en overgangsklachten tot verminderde carrièrekansen?

“Zo’n 30% van de vrouwen heeft last menstruatie- of overgangsklachten die impact hebben op het dagelijks functioneren”, zegt gynaecoloog Judith Huirne in De Nieuws BV. Voor een deel van...

18 augustus 2019

Themaweek: Week van het Familiebedrijf

Strategische continuïteit, werkgelegenheid, stabiele financiering, een bestuur met vertrouwen, betrokkenheid en korte communicatielijnen, verrassend innovatief, snelle besluitvorming; het zijn enkele van de vele voordelen van familiebedrijven. Maar er zijn...

31 oktober 2025

#PODCAST Tork lanceert podcast over de ‘Hospitality van het kleinste kamertje’

Op 27 oktober 2025, heeft Tork de nieuwe podcastserie ‘Hospitality van het kleinste kamertje’ gelanceerd , waarmee het merk inclusieve hygiëne centraal stelt. Het doel is om het taboe...

08 april 2019

Marco van der Linden (Hijman): “Met Bricks & Clicks disruptieve tijden overleven”

Steeds meer ‘traditionele’ winkels verdwijnen. De klant gaat voor digitale aanschaf, waar en wanneer hij dat wil. De stenen winkel van Hijman Schoonmaakartikelen in Amsterdam bestaat al 60 jaar...

12 juni 2023

Kiezen voor een keurmerk: de juiste!?

Het circus van keurmerken en certificaten bestaat nog steeds. In 2013 gaf ik al in mijn blog “Het circus van keurmerk en certificaten” aan dat er veel keurmerken waren,...

02 februari 2023

4 Schoonmaaktrends voor 2023

In 2023 zal de schoonmaakbranche zich blijven ontwikkelen, aangezien we zien dat professionele schoonmaaktrends zich blijven uitbreiden en nieuwe trends opduiken. Dit meldt Interclean. Met haar nieuwe rapport ‘Cleaning...

16 september 2025

Gezien in de media: Staatssecretaris Aartsen maakt einde aan verplichte kilometerregistratie

Eén van de meest gehate administratieve lastenverzwarende maatregelen voor het midden- en kleinbedrijf zal op korte termijn verdwijnen. Staatssecretaris Thierry Aartsen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) maakt ongeveer per direct...