15 november 2022

Oók Roompot zorgt voor betere reiskostenvergoeding schoonmakers vakantieparken

Na eerder Landal en Europarcs is nu óók Roompot overstag: op aandringen van CNV Vakmensen komt er een betere reiskostenvergoeding voor schoonmakers die op vakantieparken werken. “Bij Roompot heeft het even geduurd, maar het is toch gelukt. Mooi dat nu nóg meer schoonmakers een betere reiskostenvergoeding krijgen”, zegt onderhandelaar Jan Kampherbeek van CNV Vakmensen.

De kwestie kwam in het voorjaar aan het rollen na een petitie van schoonmakers op Landal Aelderholt en Landal Hof van Saksen, ondersteund door CNV Vakmensen. “We zagen dat de hoge brandstofprijzen voor grote problemen zorgen bij werknemers die veel kilometers moeten maken om op hun werk te komen. Dat speelt bijvoorbeeld bij schoonmakers op vakantieparken”, zegt Jan Kampherbeek. “Dan kom je lang niet uit met de reiskostenvergoeding zoals we die in de cao hebben afgesproken.”

Landal kwam in juni als eerste over de brug, al snel gevolgd door Europarcs. Met de schoonmaakbedrijven die op de vakantieparken werken spraken zij een betere reiskostenregeling af. De schoonmakers krijgen die met eigen vervoer naar het vakantiepark komen, krijgen nu al vanaf 5 kilometer enkele reis een kilometervergoeding van 19 cent (in plaats van vanaf 30 kilometer enkele reis, zoals in de schoonmaak-cao is geregeld). “We hebben het dan over een flinke verbetering, die elke werkdag terugkomt. Voor een schoonmaker die nu minimaal 30 kilometer naar een vakantiepark moet rijden, betekent dat per keer een extra vergoeding van 9,50 euro”, rekent Jan Kampherbeek voor.

Nu doet ook Roompot mee
Roompot doet nu uiteindelijk ook mee aan deze regeling. Met schoonmaakbedrijf CSU is afgesproken dat de schoonmakers met terugwerkende kracht vanaf 1 juli een betere reiskostenvergoeding krijgen. “We zijn tevreden dat Roompot, na lang aandringen, nu toch ook deze stap zet”, reageert Jan Kampherbeek.

Tijdelijke regeling
Het gaat overigens om tijdelijke regelingen, bij Roompot voorlopig tot eind dit jaar. “De regeling vervalt als de overheid met steunmaatregelen komt om de gestegen brandstofkosten te compenseren óf als de brandstofprijs weer op een normaal prijsniveau zit. Wat precies een normale prijs is, wordt onderwerp van overleg. Europarcs heeft ondertussen laten weten dat ze de regeling willen verlengen, in ieder geval tot juli 2023. Dus dat is alvast mooi nieuws. Met Landal en Roompot zullen we daar nog een gesprek over hebben. Onze inzet zal duidelijk zijn: zolang de brandstofprijzen zo hoog zijn, willen we een betere reiskostenvergoeding.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 maart 2024

Salubris en ICE Cobotics starten exclusieve schoonmaak-samenwerking in België

De wereld van professionele schoonmaakmachines en schoonmaakrobots is voortdurend in ontwikkeling. Met trots kondigen de Belgische schoonmaakgroothandel Salubris en leverancier en producent van o.a. de Cobi 18 autonome schrobzuigmachine,...

12 september 2023

Koffie-date voor praktisch advies over duurzame inzetbaarheid

Weet je dat 1% minder ziekteverzuim jou gemiddeld €400,- per medewerker per jaar oplevert? Dat 1% meer productiviteit jou ongeveer €900,- per medewerker per jaar oplevert?  Deze cijfers liegen...

26 september 2025

Taal op de werkvloer: sleutel tot verbinding, veiligheid en succes

In de schoonmaakbranche gaat taal veel verder dan het doorgeven van instructies. Het bepaalt of medewerkers zich veilig en zeker voelen, of processen soepel verlopen en teams goed samenwerken....

09 september 2025

Hogere bijtelling voor elektrische leaseauto’s in 2026: wat betekent dat voor werkgevers?

Vanaf 2026 vervalt de korting op de bijtelling van elektrische leaseauto’s. Dat betekent dat het standaardtarief van 22% gaat gelden over de hele cataloguswaarde. Voor werknemers wordt privégebruik van...

11 november 2024

Vrijdag 15 november vieren we de #DagvandeOndernemer. Doe je mee?

De Dag van de Ondernemer. Een initiatief van MKB-Nederland. Dit is een dag waarbij íedereen in Nederland ondernemers in het zonnetje kan zetten en bedanken voor het feit dat...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

17 november 2025

CSG breidt directie uit met Gwen de Gouw-van der Drif

CSG, Thuis in facilitaire zaken is een dynamische organisatie welke altijd in beweging is. In de transitie waarin het bureau zich nu begeeft, verschuift directeur Tirza Dingelstad haar aandacht...

13 december 2021

Blog: Hoe groen is groen?

‘Hoe groen is groen?’ is een statement dat ik de laatste tijd vaak voorbij zie komen in blogs, artikelen en op social media. Laat ik als eerste aangeven dat...

30 december 2022

145 jaar in dienst!

Meijer Multicleaning vierde dit jaar 8 jubilea, samen maar liefst goed voor 145 jaar in dienst! We feliciteren alle jubilarissen van harte. Ook in het nieuwe jaar zal Meijer Multicleaning...

14 oktober 2022

43 kilo plastic besparen

Karin Rademaker van Golden Tulip Hotel Central in ’s-Hertogenbosch is al ruim 25 jaar een klant van GWS dé schoonmaker. Gaby Westelaken: “Wij werkten er al met Smart Cleaning...