3 november 2022

“Medewerkers staan dankzij onze nieuwe gespreks- en evaluatiemethode veel meer centraal”

De wereld en daardoor ook het bedrijfsleven veranderen in rap tempo. Enerzijds wordt werk flexibeler en is thuiswerken meer gemeengoed geworden. Anderzijds is er een groot personeelstekort en krijgen steeds meer mensen een burnout. “Juist om die reden is het belangrijk om goed na te denken over duurzame inzetbaarheid van medewerkers”, zegt Ted Sevat, stafmedewerker Kwaliteit, Personeel & Organisatie bij softwareleverancier Nocore.

Nocore levert meer dan alleen ERP-software. Zij zorgt ervoor dat schoonmaakbedrijven meer efficiency en werkplezier ervaren. Om dit goed te invullen is het belangrijk dat het bedrijf dan ook zelf zorgt voor een duurzame werkplek voor de eigen medewerkers.

Zoals zoveel bedrijven had Nocore aan het begin van het jaar altijd een doelstellingsgesprek tussen leidinggevende en werknemer, werd er vervolgens tussentijds geëvalueerd en aan het einde van het jaar vond ten slotte een functioneringsgesprek plaats. “Groot nadeel hiervan was dat het vooral eenrichtingsverkeer was”, verklaart Ted. “De leidinggevende leidde het gesprek en de medewerker hoorde het vooral aan en ging dan doen wat er van hem of haar werd gevraagd.” Of niet natuurlijk, want hier lag volgens Sevat de grote uitdaging. “Deze directieve manier van leidinggeven gaat niet uit van intrinsieke motivatie. Ik kan wel zeggen ‘over vijf jaar moet iedereen een nieuwe programmeertaal hebben geleerd en je zorgt maar dat je dat voor elkaar krijgt’, maar veel beter is het om de medewerker zelf te laten nadenken wat hij of zij moet doen om ergens te komen. Op die manier bereik je samen meer dan wanneer het iemand wordt opgedragen.”

“men vindt de gesprekken over het algemeen prettiger, omdat ze gelijkwaardiger en dynamischer zijn”

Ambities
Dit voorjaar startte Nocore met een nieuwe gespreks- en evaluatievorm, de duurzame inzetbaarheidsmethode, waarin eigenaarschap centraal staat. “Iedere medewerker krijgt een inzetbaarheidsgesprek dat door zowel de leidinggevende als de medewerker aan de hand van een formulier wordt voorbereid”, legt Ted uit. “Wat zijn de ambities van de medewerker? Waar wil hij naar toe? Uit dit gesprek komen actiepunten naar voren waarvan we er drie uitkiezen waar de medewerker aan gaat werken. Dat kunnen zaken zijn die snel verbeterd kunnen worden, maar ook aandachtspunten waar misschien meer tijd voor nodig is. En natuurlijk hoeft de medewerker dit niet alleen te doen, daar gaan we hem of haar bij helpen. Later in het jaar volgt een follow-up of eventueel meerdere, en tenslotte een waarderingsgesprek, waarin het niet per se over verbeterpunten hoeft te gaan, maar ook om zaken mag draaien wat de medeweker goed kan.”

Op basis van de eerste reacties is de methode is overwegend positief bij Nocore ontvangen. “De voorbereiding kost meer tijd, maar men vindt de gesprekken over het algemeen prettiger, omdat ze gelijkwaardiger en dynamischer zijn. Uiteraard heb je altijd verschillen tussen mensen en is het voor de één makkelijker om aan een nieuwe methode te wennen dan voor de ander. We willen als organisatie op dit vlak veranderen en willen onze mensen daarin graag meenemen. Zie die verandering als een trein. De een springt nu eenmaal sneller in die trein dan de ander. De een zit zelfs vooraan in de eerste wagon, de ander moet je helpen om in de laatste wagon te stappen. Maar zolang we over twee á drie jaar, wanneer we deze methode echt goed hebben geïmplementeerd, maar niemand op het perron hebben achtergelaten, is het prima.”

“Een burnout is vreselijk voor zowel de medewerker als de werkgever en iets wat je zoveel mogelijk wil voorkomen”

Werkprivébalans
In 2020 hadden volgens TNO 1,2 miljoen mensen een burnout in Nederland en dit aantal neemt alleen maar toe. “Een burnout is vreselijk voor zowel de medewerker als de werkgever en iets wat je zoveel mogelijk wil voorkomen. Daarom is het belangrijk om samen naar de duurzame inzetbaarheid te kijken. Hoe is de werkprivébalans? Ben je gelukkig? Doe je je werk graag of wil je misschien doorstromen naar een andere functie?” Want daarnaast speelt een ander groot vraagstuk mee: het personeelstekort. Ook voor Nocore valt het niet mee om nieuwe mensen aan te trekken. “Het is in de IT-wereld lastig om aan geschikt personeel te komen. Daarom is het heel waardevol om medewerkers zo lang mogelijk aan boord te houden, in hun huidige functie of misschien een andere binnen het bedrijf.”

“Ook Nocore blijft op deze manier in ontwikkeling en is veel meer betrokken bij de medewerker”

Het is volgens Ted nog te vroeg om conclusies te trekken, maar hij vindt het vooralsnog een goede methode. “Opvallend is dat er tijdens de gesprekken andere zaken aan het licht komen dan voorheen. Leidinggevenden zijn getraind om beter en vaker door te vragen en dit heeft al veel interessante en meer persoonlijke gesprekken opgeleverd. Want dat was tevens een nadeel van de directieve manier van leidinggeven, er was niet alleen minder ruimte voor de ambities, maar ook voor het persoonlijke verhaal. Mijn ervaring tot nu toe is dat deze methode mensen in elk geval veel meer prikkelt. En het mes snijdt aan twee kanten. Enerzijds staat de medewerker, zijn leerproces en welzijn centraal, maar ook Nocore blijft op deze manier in ontwikkeling en is veel meer betrokken bij de medewerker. En dat is wat mij betreft nu al een prachtig resultaat.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 februari 2025

Oproep: Wie biedt Tweede Kamerleden een sopstageplek?

Om de schoonmakers van Nederland in het zonnetje te zetten organiseert Schoonmakend Nederland op vrijdag 13 juni 2025 voor de tweede keer een sopstage voor Tweede Kamerleden. Wie biedt...

12 december 2024

Hogere bijdragen in opleidingskosten in 2025

RAS meldt goed nieuws voor werkgevers in de schoonmaaksector: per 1 januari 2025 worden de bijdragen in opleidingskosten verhoogd. Met als doel het stimuleren van het opleiden van medewerkers...

11 november 2022

Kennisprogramma Schoonmaak Vakdagen

Kom jij volgende week, op 15 of 16 november, naar de Schoonmaak Vakdagen in Expo Houten? En wil je je voorbereiden? Lees dan alvast over het uitgebreide kennisprogramma. Ter...

06 september 2022

Duurzame Dinsdag

De eerste dinsdag van september is het ‘Duurzame Dinsdag’. Op die dag krijgen duurzame ideeën en initiatieven een podium in politiek Den Haag. Het kabinet neemt op deze dag...

26 januari 2024

Impact van data voor schoonmaakbedrijven: samenwerking Nocore en i8

In de dynamische schoonmaakbranche is het essentieel voor bedrijven om op een efficiënte manier te opereren. Dit besef vormde zo’n 25 jaar geleden de drijvende kracht achter de samenwerking...

30 juni 2025

Facility Trade Group publiceert MVO Verslag 2025: “Samen werken aan duurzame vooruitgang”

Facility Trade Group presenteert met veel enthousiasme haar MVO Verslag 2025, waarin het bedrijf terugblikt op het jaar 2024. Facility Trade Group laat weten dat duurzaamheid voor haar niet...

02 september 2025

Rianne Letschert: “Ik geloof niet in leiderschap met de vuist op tafel. Het gaat om het zien van de mens achter het werk.”

Op Schoonmaakjournaal brengen we regelmatig verhalen over vrouwelijk leiderschap. Vrouwen die hun eigen pad kiezen, hun ervaringen delen en laten zien hoe je leidinggeven op een betrokken en inspirerende...

21 september 2023

Nocore: “De Schoonmaak Vakdagen zijn een unieke kans om in contact te komen met schoonmaakbedrijven en klanten”

In november vinden de Schoonmaakvakdagen weer plaats. Exposanten en sponsoren vertellen in een serie over hun deelname aan deze vakbeurs in de afgelopen jaren.  We trappen de serie af...

07 februari 2024

Nano Elements: “Join the movement’ voor duurzamer en effectiever schoonmaken”

Nano Elements is op een missie: het bedrijf wil de levensduur van producten en materialen, het rendement verhogen en een positieve bijdrage leveren aan de ecologische voetafdruk. Ze zijn...

30 oktober 2023

Blog: Hoe beleeft de schoonmaker het werk? Hoe kunnen we hieraan positief bijdragen?

Schoonmaakprofessionals, de onzichtbare helden van onze samenleving, spelen een cruciale rol in het behouden van schone en hygiënische omgevingen in verschillende sectoren, zoals kantoren, ziekenhuizen, scholen en horecagelegenheden. Hoe...