3 november 2022

“Medewerkers staan dankzij onze nieuwe gespreks- en evaluatiemethode veel meer centraal”

De wereld en daardoor ook het bedrijfsleven veranderen in rap tempo. Enerzijds wordt werk flexibeler en is thuiswerken meer gemeengoed geworden. Anderzijds is er een groot personeelstekort en krijgen steeds meer mensen een burnout. “Juist om die reden is het belangrijk om goed na te denken over duurzame inzetbaarheid van medewerkers”, zegt Ted Sevat, stafmedewerker Kwaliteit, Personeel & Organisatie bij softwareleverancier Nocore.

Nocore levert meer dan alleen ERP-software. Zij zorgt ervoor dat schoonmaakbedrijven meer efficiency en werkplezier ervaren. Om dit goed te invullen is het belangrijk dat het bedrijf dan ook zelf zorgt voor een duurzame werkplek voor de eigen medewerkers.

Zoals zoveel bedrijven had Nocore aan het begin van het jaar altijd een doelstellingsgesprek tussen leidinggevende en werknemer, werd er vervolgens tussentijds geëvalueerd en aan het einde van het jaar vond ten slotte een functioneringsgesprek plaats. “Groot nadeel hiervan was dat het vooral eenrichtingsverkeer was”, verklaart Ted. “De leidinggevende leidde het gesprek en de medewerker hoorde het vooral aan en ging dan doen wat er van hem of haar werd gevraagd.” Of niet natuurlijk, want hier lag volgens Sevat de grote uitdaging. “Deze directieve manier van leidinggeven gaat niet uit van intrinsieke motivatie. Ik kan wel zeggen ‘over vijf jaar moet iedereen een nieuwe programmeertaal hebben geleerd en je zorgt maar dat je dat voor elkaar krijgt’, maar veel beter is het om de medewerker zelf te laten nadenken wat hij of zij moet doen om ergens te komen. Op die manier bereik je samen meer dan wanneer het iemand wordt opgedragen.”

“men vindt de gesprekken over het algemeen prettiger, omdat ze gelijkwaardiger en dynamischer zijn”

Ambities
Dit voorjaar startte Nocore met een nieuwe gespreks- en evaluatievorm, de duurzame inzetbaarheidsmethode, waarin eigenaarschap centraal staat. “Iedere medewerker krijgt een inzetbaarheidsgesprek dat door zowel de leidinggevende als de medewerker aan de hand van een formulier wordt voorbereid”, legt Ted uit. “Wat zijn de ambities van de medewerker? Waar wil hij naar toe? Uit dit gesprek komen actiepunten naar voren waarvan we er drie uitkiezen waar de medewerker aan gaat werken. Dat kunnen zaken zijn die snel verbeterd kunnen worden, maar ook aandachtspunten waar misschien meer tijd voor nodig is. En natuurlijk hoeft de medewerker dit niet alleen te doen, daar gaan we hem of haar bij helpen. Later in het jaar volgt een follow-up of eventueel meerdere, en tenslotte een waarderingsgesprek, waarin het niet per se over verbeterpunten hoeft te gaan, maar ook om zaken mag draaien wat de medeweker goed kan.”

Op basis van de eerste reacties is de methode is overwegend positief bij Nocore ontvangen. “De voorbereiding kost meer tijd, maar men vindt de gesprekken over het algemeen prettiger, omdat ze gelijkwaardiger en dynamischer zijn. Uiteraard heb je altijd verschillen tussen mensen en is het voor de één makkelijker om aan een nieuwe methode te wennen dan voor de ander. We willen als organisatie op dit vlak veranderen en willen onze mensen daarin graag meenemen. Zie die verandering als een trein. De een springt nu eenmaal sneller in die trein dan de ander. De een zit zelfs vooraan in de eerste wagon, de ander moet je helpen om in de laatste wagon te stappen. Maar zolang we over twee á drie jaar, wanneer we deze methode echt goed hebben geïmplementeerd, maar niemand op het perron hebben achtergelaten, is het prima.”

“Een burnout is vreselijk voor zowel de medewerker als de werkgever en iets wat je zoveel mogelijk wil voorkomen”

Werkprivébalans
In 2020 hadden volgens TNO 1,2 miljoen mensen een burnout in Nederland en dit aantal neemt alleen maar toe. “Een burnout is vreselijk voor zowel de medewerker als de werkgever en iets wat je zoveel mogelijk wil voorkomen. Daarom is het belangrijk om samen naar de duurzame inzetbaarheid te kijken. Hoe is de werkprivébalans? Ben je gelukkig? Doe je je werk graag of wil je misschien doorstromen naar een andere functie?” Want daarnaast speelt een ander groot vraagstuk mee: het personeelstekort. Ook voor Nocore valt het niet mee om nieuwe mensen aan te trekken. “Het is in de IT-wereld lastig om aan geschikt personeel te komen. Daarom is het heel waardevol om medewerkers zo lang mogelijk aan boord te houden, in hun huidige functie of misschien een andere binnen het bedrijf.”

“Ook Nocore blijft op deze manier in ontwikkeling en is veel meer betrokken bij de medewerker”

Het is volgens Ted nog te vroeg om conclusies te trekken, maar hij vindt het vooralsnog een goede methode. “Opvallend is dat er tijdens de gesprekken andere zaken aan het licht komen dan voorheen. Leidinggevenden zijn getraind om beter en vaker door te vragen en dit heeft al veel interessante en meer persoonlijke gesprekken opgeleverd. Want dat was tevens een nadeel van de directieve manier van leidinggeven, er was niet alleen minder ruimte voor de ambities, maar ook voor het persoonlijke verhaal. Mijn ervaring tot nu toe is dat deze methode mensen in elk geval veel meer prikkelt. En het mes snijdt aan twee kanten. Enerzijds staat de medewerker, zijn leerproces en welzijn centraal, maar ook Nocore blijft op deze manier in ontwikkeling en is veel meer betrokken bij de medewerker. En dat is wat mij betreft nu al een prachtig resultaat.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 november 2024

Ecolab introduceert MAXX Synbiotic productlijn met (alles)reinigers voor wc, vloer en sanitair

Ecolab biedt al langer dan 100 jaar innovatieve oplossingen voor effectieve, hygiënische en duurzame reiniging. "De nieuwe MAXX Synbiotic productlijn omvat allesreinigers en reinigers voor wc, vloer en sanitair...

31 januari 2025

#FOTOFRIDAY Dobber Bedrijfsdiensten reinigt tribune FC Volendam

De tribune in het stadion van FC Volendam is grondig gereinigd. De medewerkers van Dobber Bedrijfsdiensten zorgden ervoor dat deze tribune weer klaar is voor de volgende overwinning. In...

23 oktober 2022

Nieuw tv-format: de beste schoonmaker van Nederland

De Gelderlander kopte afgelopen week met een artikel dat oppert dat er een nieuw programma op de Nederlandse televisie komt: ‘de beste schoonmaker van Nederland’. In het artikel wordt...

18 maart 2025

Blog Laura de la Mar (Gastvrijheid in bedrijf): Hoe heet jouw schoonmaker?

"Sinds kort werkt er een nieuw schoonmaakbedrijf in ons kantoorpand. Bijna dagelijks zie ik dezelfde schoonmaakmedewerker. Vanaf dag één viel me iets op: ze maakte liever geen contact. Op...

31 maart 2025

Facility Learning lanceert online cursusplatform voor facilitair professionals

Facility Learning introduceert vanaf 1 april 2025 een uniek online cursusplatform dat alle facilitair professionals in diverse sectoren de kans biedt om zich verder te ontwikkelen. Met een focus...

18 juli 2024

‘Wat een uitvinding’ sluit aan bij SchoonGarant

Eind 2023 presenteerde Michael van der Weide op SBS6 zijn badkamercoating. Wat hem complimenten van de Rotterdamse Poetsqueen (Charo Walop) en Gordon Heuckeroth opleverde. En kansen. Inmiddels heeft zijn...

27 november 2019

Verschenen uniek boek Taal in de Schoonmaak: meedoen in de maatschappij en het vak

Per dag worden er in Nederland 44 boeken uitgegeven. Heel veel kookboeken, maar geen of sporadisch een boek over en voor de schoonmaak. Vandaag verschijnt het boek Taal in...

29 november 2024

Het tegengeluid: Green Friday 2024

Niet 'meer, meer, meer', maar 'beter, beter, beter'! Vandaag is het tijd om een ander geluid te laten horen dan Black Friday: Green Friday, een initiatief van o.a. Trees...

04 april 2023

Blog: ‘Als mijn tante een pikkie had’

Wie kent de dooddoener niet: ´als mijn tante een pikkie had, dan was het mijn oom geweest.´ Hoe kom ik hier nu opeens bij?? In een tijd waar inclusiviteit...

15 juni 2020

Alpheios-klantencase Webego en Goeree-Overflakkee: veilig schoon na lockdown

Na weken van thuisscholing was het op 11 mei zo ver, de basisscholen mochten als eerste weer van start gaan. Niet alleen voor de leerkrachten en leerlingen een uitdaging,...