12 april 2024

De week van de overgang

Elke vrouw krijgt met de overgang te maken. Ruim de helft van de medewerkers in de schoonmaakbranche is vrouw. Van alle vrouwen in de overgang heeft 80% overgangsklachten. 33% zelfs zoveel dat het hun dagelijks leven beïnvloedt. Dus ook het werk. Deze week is het de Week van de Overgang (8-14 april 2024). Schoonmakend Nederland besteedt elke dag aandacht aan dit thema. 

De overgang kan al starten vanaf halverwege de veertig en duurt gemiddeld 7 tot soms wel 15 jaar. Toch weten we er onvoldoende van en lijkt het nog altijd een taboe. Met als resultaat dat overgangsklachten niet tijdig worden (h)erkent en onvoldoende worden behandeld. Waardoor één op de drie vrouwen regelmatig verzuimt en meer dan driekwart van de vrouwen met klachten aangeeft moeite te hebben om aan de eisen van het werk te voldoen. 20% van de vrouwen in deze fase gaat minder uren werken of stopt met werken.

“Ruim de helft van de medewerkers in de schoonmaakbranche is vrouw. En al zijn ze echt niet allemaal in de overgang, willen we het taboe op dit onderwerp doorbreken. Daarom besteden we in deze week van de overgang elke dag aandacht aan het onderwerp. We belichten de overgang vanuit verschillende kanten. Wat is nu eigenlijk de overgang? Wat gebeurt er met iemand in die periode? Hoe herken je het? Wat kun je als werkgever doen om onnodige uitval te voorkomen? Deze en andere vragen komen voorbij.”

Lees hier meer:
Wat elke leidinggevende moet weten over de overgang?
Maak de overgang bespreekbaar.
De overgang, wat kun je als werkgever doen?
De overgang, wat kun je als medewerker doen?
4 podcasts over de overgang

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 juni 2019

Huub Kattenpoel van Kleentec over co-creatie Innovi: “Samen bijdragen aan verbeteringen reinigingsproces”

“Ik omring me graag met ondernemers die innovatief zijn, die denken in oplossingen om processen te verbeteren.” Business unit directeur van Kleentec, Huub Kattenpoel, noemt als voorbeeld Gerrit Visser,...

10 mei 2022

Smart deurklink verkleint de kans of ziektes

Meer mensen gaan naar kantoor en het creëren van een veilige werkomgeving blijft dan ook nog steeds cruciaal. Zieke werknemers kosten bedrijven immers geld. Hoe zorgen we er met...

28 oktober 2022

#FilmFriday: van duurzaamheid naar circulariteit

In de afgelopen week heeft Werner & Mertz meerdere berichten gedeeld over haar streven naar circulariteit. Eerder dit jaar konden de bezoekers van hun stand op Interclean in Amsterdam...

28 juni 2023

Partnership CSU en Villa Pardoes voelt als familie

Vlak bij het mooiste sprookjespark van de wereld ligt een bijzondere vakantieverblijf. In Villa Pardoes komen dromen van ernstig zieke jonge kinderen en hun ouders, broertjes en zusjes uit....

20 oktober 2021

Ben jij de beste of snelste glazenwasser van Nederland?

Dit jaar vinden er maar liefst twee competities plaats! Het officiële NK Glazenwassen van Schoonmakend Nederland keert terug en na het overweldigende succes in 2019 krijgen ook de rapste...

09 september 2025

Hogere bijtelling voor elektrische leaseauto’s in 2026: wat betekent dat voor werkgevers?

Vanaf 2026 vervalt de korting op de bijtelling van elektrische leaseauto’s. Dat betekent dat het standaardtarief van 22% gaat gelden over de hele cataloguswaarde. Voor werknemers wordt privégebruik van...

28 maart 2022

Onderzoek versterken eigen regie werknemers afgerond

Sociale partners in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche vinden het belangrijk dat gestreefd wordt naar evenwichtige arbeidsrelaties. Daarom hebben zij een onderzoek laten uitvoeren met als onderzoeksvraag: Hoe kan de...

27 januari 2022

Droomopdracht

Hassan El Kholte van HVO Glasbewassing uit Alkmaar deelde via LinkedIn een droomopdracht glasbewassing: “Voor dit soort opdrachten mag u ons altijd wakker maken!” Het ziet er indrukwekkend uit!...

28 december 2021

‘De factor mens verdwijnt niet, maar wordt wel minder’

In de serie ‘Young ones’ spreken we met Ernst-Jan Karels, één van de young professionals (<40 jaar) in de schoonmaakbranche. Een nieuwe generatie die zich verenigt in het platform...

31 januari 2022

Jack, Mehmet en Mirjam over inzet social media

Mooie foto’s op Instagram plaatsen, communiceren via het vertrouwde Facebook of toch maar klanten werven op het zakelijke LinkedIn? Welke platforms gebruiken bedrijven in de schoonmaak- en facilitaire branche...