12 april 2024

De week van de overgang

Elke vrouw krijgt met de overgang te maken. Ruim de helft van de medewerkers in de schoonmaakbranche is vrouw. Van alle vrouwen in de overgang heeft 80% overgangsklachten. 33% zelfs zoveel dat het hun dagelijks leven beïnvloedt. Dus ook het werk. Deze week is het de Week van de Overgang (8-14 april 2024). Schoonmakend Nederland besteedt elke dag aandacht aan dit thema. 

De overgang kan al starten vanaf halverwege de veertig en duurt gemiddeld 7 tot soms wel 15 jaar. Toch weten we er onvoldoende van en lijkt het nog altijd een taboe. Met als resultaat dat overgangsklachten niet tijdig worden (h)erkent en onvoldoende worden behandeld. Waardoor één op de drie vrouwen regelmatig verzuimt en meer dan driekwart van de vrouwen met klachten aangeeft moeite te hebben om aan de eisen van het werk te voldoen. 20% van de vrouwen in deze fase gaat minder uren werken of stopt met werken.

“Ruim de helft van de medewerkers in de schoonmaakbranche is vrouw. En al zijn ze echt niet allemaal in de overgang, willen we het taboe op dit onderwerp doorbreken. Daarom besteden we in deze week van de overgang elke dag aandacht aan het onderwerp. We belichten de overgang vanuit verschillende kanten. Wat is nu eigenlijk de overgang? Wat gebeurt er met iemand in die periode? Hoe herken je het? Wat kun je als werkgever doen om onnodige uitval te voorkomen? Deze en andere vragen komen voorbij.”

Lees hier meer:
Wat elke leidinggevende moet weten over de overgang?
Maak de overgang bespreekbaar.
De overgang, wat kun je als werkgever doen?
De overgang, wat kun je als medewerker doen?
4 podcasts over de overgang

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 juni 2023

De Arbodienst: de vrouw centraal in ‘Femme Vitaal’ programma

De overgang, zwangerschap en werk en moederschap zijn onderwerpen waar vrouwen uit jouw organisatie mee te maken kunnen krijgen. Dit kan invloed hebben op de inzetbaarheid van jouw medewerker....

19 december 2018

Wintergast (3) Myrte Ruymaekers (Seifar): “Strijd om eindklant tussen A-merken en private label reinigingsproducten”

“We zien een verschuiving bij onze klanten van A-merken naar private-label reinigingsmiddelen.” Myrte Ruymaekers, Research and Development Manager van het in Lokeren (België) gevestigde Seifar, vertelt als derde wintergast...

11 januari 2023

“Iets voor de nabestaanden kunnen betekenen, geeft veel voldoening”

Twintig jaar geleden richtte Maurits Knegt het schoonmaakbedrijf Knegt Dienstverlening op nadat hij bij zijn werkgever was weggegaan. Het mondde uiteindelijk uit in een in sterfgevallen gespecialiseerde onderneming, waarover...

15 februari 2023

Blog: Vuilmakers

Tot voor kort was de opdrachtgever de baas en boog de opdrachtnemer voor zijn wensen, uit angst een klant te verliezen. Nu zijn de rollen omgedraaid. De opdrachtgever moet...

12 september 2022

Schoonmaakbranche zet vol in op bijbanen

Op 5 september lanceerde Schoonmakend Nederland de arbeidsmarktcampagne schoonmaakjerijk.nl. Met de campagne wil de branche studenten interesseren voor een bijbaan in de schoonmaak. Piet Adema, voorzitter Schoonmakend Nederland: “Veel...

02 november 2021

Ontmoeten, bijpraten en ontwikkelingen delen met AaRiverside

Elkaar weer zien, bijpraten en ontwikkelingen delen. Dat is het doel van Fredy Verkuijlen van AaRiverside toen hij ‘ja’ zei tegen de deelname aan de Schoonmaak Vakdagen. Hij kijkt...

17 december 2021

Bedankt!

De Facilitair Adviseurs van SBLplus hebben de kerstpakketten dit jaar persoonlijk bij de 200 medewerkers thuis afgegeven. “Om allen persoonlijk te bedanken voor hun geweldige inzet”, zo meldt het...

04 mei 2020

Top 3 meest gelezen in april: GWS dé Schoonmaker, Hygeniq en Schoonmaakgoeroe

In april mochten we ons extra inzetten voor vakspecifieke bijdragen op Schoonmaakjournaal. Dat leverde prachtige, waardevolle en exclusieve artikelen op. Dit is de top 3 meest gelezen op onze...

01 maart 2022

Schoonmaakbedrijf Care genomineerd voor European Cleaning & Hygiene Awards 2022

De European Cleaning & Hygiene Awards 2022 hebben het Belgische schoonmaakbedrijf Care genomineerd als een van de finalisten. Met een doorgedreven duurzaamheidsfocus hoopt de expert in de reiniging van...

13 mei 2019

Hilke de Vries van RAI Amsterdam: “Over 3 maanden Interclean 2020!”

De tijd vliegt… Over 3 maanden is daar de Interclean 2020. Schoonmaakprofessionals verzamelen zich in de hallen van de RAI in Amsterdam. Hilke de Vries, Brand Marketing Manager Interclean,...