3 juni 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): “Met onze methodes kies je voor groen”

Veel bedrijven hebben duurzame doelstellingen. Ook in de schoonmaakbranche. Dat is goed nieuws, vindt Pim Hilgerdenaar, oprichter en directeur van Crohill, want de schoonmaakbranche is niet zo schoon. “Daarom ontwikkelen we Crohill methodes waarmee je slimmer en schoner schoon kunt maken. Per branche stellen we de ideale combinatie samen en gebruiken we waar mogelijk producten die minder belastend zijn voor het milieu.”

“De hoeveelheid plastic flessen die we in deze branche weggooien is gigantisch”, vertelt Pim verder. “Toen we ons dat beseften, zijn we op zoek gegaan naar een manier om dat terug te dringen. De oplossing hebben we gevonden in de Crohill reinigingstabletten. Je doet een tablet in een sprayflacon die je vult met water. Omdat je die flacon iedere keer hergebruikt, hoef je niks weg te gooien. “Bijkomend voordeel is dat je overdosering voorkomt en dat de tabletten zo klein zijn dat er veel meer op een pallet passen, wat dus scheelt in transport en CO2-uitstoot.”

Als ander voorbeeld haalt hij de rubberen handschoenen aan die in veel branches de norm zijn. “Als je weet dat er jaarlijks 400 miljard op de afvalberg belanden, ga je kijken of er alternatieven zijn.” Die vond Crohill in de Gloovy, een wegwerphandschoen die voor 60% wordt gemaakt van afval van eerdere batches. “Met de Gloovy handschoen bespaar je ruim 50% CO2. En als je kiest om de handschoenen in te zamelen en zelf terug te sturen, dan bespaar je nog een keer 25% extra CO2.”

Onze logistieke partner gebruikt voertuigen op HVO-brandstof. Daarmee stoot je tot 90% minder CO₂ uit vergeleken met gewone diesel. Dat maakt naast elektrisch rijden in de binnensteden écht een groot verschil.”

Dank aan onze partners
Pim: “Er is ons veel aan gelegen de schoonmaak schoner te krijgen. Dit kunnen wij niet alleen, maar doen we samen met onze Crohill partners. Dit zijn schoonmaakbedrijven en zorginstellingen die zich actief inzetten voor een schoner Nederland door te werken met de methodes van Crohill. We hebben een Duurzaamheidsmeter ontwikkeld waarmee je snel en eenvoudig kan berekenen hoeveel plastic en microplastic je hebt bespaard. Plastic Soup Foundation heeft de producten gecontroleerd en goedgekeurd dus de cijfers kloppen.”

Pim: “Ieder jaar reiken we een certificaat uit aan onze partners waarop staat hoeveel plastic en microplastics en CO2 ze hebben bespaard. Vanaf de start hebben we samen met onze partners een indrukwekkende 154.118 plastic flessen weten te besparen. Maar we zijn nog niet klaar! Ons doel is om dit jaar 200.000 plastic flessen te halen en we zijn vastberaden om dat te bereiken.”

 

 

Meer lezen over Crohill?

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 oktober 2022

#FilmFriday: van duurzaamheid naar circulariteit

In de afgelopen week heeft Werner & Mertz meerdere berichten gedeeld over haar streven naar circulariteit. Eerder dit jaar konden de bezoekers van hun stand op Interclean in Amsterdam...

15 oktober 2024

Van het stadion naar de fabrieksvloer: De invloed van sportkleding op werkkleding

Er is veel kennis vereist voor de ontwikkeling van sportkledij. Dynamische pasvormen vergroten de bewegingsvrijheid, terwijl ademende en elastische stoffen sporters nog efficiënter maken. Veel van deze innovaties zijn...

19 september 2022

Save the date: Symposium ‘Duurzaam invulling geven aan de toekomst van Schoonmaakwerk’

Hoe organiseren we ook in de toekomst goed werk in de schoonmaaksector? Werk dat erkend en gewaardeerd wordt, dat bestaanszekerheid geeft en dat ruimte biedt om te leren en...

31 juli 2023

Tweeluik: Impressies van de Nocore-Klanten-Golfdag (1)

Op 28 juni organiseerde Nocore haar Golfdag op de Haverleij in Den Bosch. Ditmaal geen landelijk schoonmaak golftoernooi maar een speciale dag voor de klanten van de softwareleverancier. We...

01 oktober 2025

#FAVORITES Van schoonmaakster tot superster

Van schoonmaakster naar superster. Wat een onvergetelijk moment op Amsterdam Business Forum: het optreden van Jay Bell. Een schoonmaakster uit Helsinki die bij toeval werd ontdekt door Hans-Peter Siefen...

09 maart 2025

Laat je op 2 april inspireren door Lode van Hattum (Rolling Sushi): “TikTok zorgde ervoor dat de verkoop van 50 naar 1000 stuks per dag ging”

Op woensdag 2 april is ondernemer Lode van Hattum (22) één van de sprekers tijdens het exclusieve FMNextGen diner bij UL-Team in Culemborg. Lode zal als jonge ondernemer de...

22 januari 2023

#FAVORITES Film Entres Deux Mondes

Op initiatief van de kunstenaar Narges Mohammadi is op 7 februari in Wenneker Cinema de film Entre Deux Mondes te zien. De aanleiding is haar tentoonstelling Onzichtbare handen, die...

21 december 2018

Schoonmaakjournaal kerstfilm: Dit was ons 2018!

Ons jaar 2018 omarmt met foto’s van onze bloggers en vloggers, FM Next Generation, familiebedrijven, innovatietafels, Schoonmaaktoppers, Schoonmaaktourdag, Schoonmaakgolfdag, Dag van de Schoonmaker, Zomer- en Wintergasten, events en andere...

01 oktober 2025

Gezien in de media: Fabrikanten vonden de stofzuiger ‘volslagen idioot’. Nu is James Dyson miljardair.

Hij wordt wel de ‘Steve Jobs van de huishoudelijke apparaten’ genoemd. En net als Jobs kreeg James Dyson overal nee te horen. Een stofzuiger zonder zak? ‘Volslagen idioot’, vonden...

11 november 2025

UITNODING event FMNextGen op 2 december: intrige, onthullingen en ondernemen

Ontmoeting, intrige, inspiratie en ondernemerslessen, op dinsdag 2 december is FMNextGen te gast bij Spectro in Oss. Het belooft een krachtige middag voor ondernemers en ondernemende medewerkers te worden....