3 oktober 2019

Dennis Vos over familiebedrijf Total Cleaning Products: “The sky is the limit”

“De schoonmaak is mij met de paplepel ingegoten”. Dennis Vos van Total Cleaning Products in Naarden werkt samen met zijn ouders in hun schoonmaakgroothandel en ervaart hoe zij met hard werken, grootse service en vooral afspraken nakomen het familiebedrijf laten groeien. The sky is the limit. Dat is niet altijd zo geweest.

“Mijn opa had in de jaren ’60 een schoonmaakbedrijf. Daar is mijn liefde voor schoonmaak ontstaan”, vertelt Dennis. “Ieder weekend liep ik er als klein jochie rond. Doordeweeks mocht ik mee met mijn vader, die ook in het bedrijf werkte. Zo weet ik nog goed dat we naar het Theater in Bussum gingen. Als negenjarige kreeg ik een stofzuiger in mijn handen geduwd. Geweldig vond ik dat. Mijn opa beloonde mij daarna met een loonzakje, net zoals de andere medewerkers.” De trots die Dennis op dat moment voelde, klinkt door in zijn verhaal.

Vanuit het niets
“Eind 2008 verloren mijn beide ouders hun baan”, gaat Dennis verder. “Op dat moment kregen we een schoonmaakgroothandel ter overname aangeboden. We hebben er niet lang over nagedacht en met z’n drieën de handel overgenomen. Althans, de handel was nihil, we moesten van niets iets gaan maken. We hebben onze schouders eronder gezet.”

“Het was niet makkelijk, je bent nieuw, afnemers kennen je nog niet, dan moet je zorgen dat je aantrekkelijk in aanbod en prijs bent. Mijn vader had moeite om goederen tegen scherpe prijzen te verkopen, ik zag kansen om op die manier klanten te werven. We kwamen in een lastige periode terecht, waarin we lijnrecht tegenover elkaar stonden. Gelukkig duurde dat niet lang, we hebben onze eigen weg binnen het bedrijf gekozen en zijn ervoor gegaan.”

“Half 2009 riep mijn vader: ‘stop met verkopen’.” Dennis licht toe dat Total Cleaning Products zonder bankkrediet werkt en de facturen van leveranciers sneller betaalde dan dat klanten hun rekeningen voldeden. Er moest eerst geld binnenkomen om producten te kunnen inkopen. Einde jaar hadden we weer voldoende vlees op de botten en kon ik weer vooruit, met een enorme groei als gevolg.”

Service met een hoofdletter S
Dennis verklaart de groei door focus te kiezen. “We leverden veel aan schoonmaakbedrijven, maar daarin waren we niet alleen. Dr. Schnell nodigde ons uit in hun fabriek en geweldige trainingscenter in München. Daar heb ik alles geleerd over vaatwashygiëne. Eind 2010 legde we onze focus op horeca met de verkoop van vaatwasproducten en service met eigen monteurs. De mond-tot-mond-reclame werkte snel, onze inzet was in korte tijd enorm bekend.”

“De horeca stelt onze service op prijs. Begrijpelijk, want als je vaatwasser het niet doet terwijl het restaurant vol zit, ben je blij als een monteur het probleem kan verhelpen. Dat doen we ook ’s avonds, telefonisch voor eerste hulp. De volgende morgen verzorgen we, indien nodig, de reparatie.”

Als we aan Dennis vragen, wat naast focus nog meer bijdraagt aan de groei van Total Cleaning Products, antwoordt hij direct: “het nakomen van afspraken”. Zijn ogen glimmen als hij het ‘mooiste compliment’ noemt dat hij ooit heeft gehad: “Je hebt een grote mond maar je bent een van de weinigen die echt zijn afspraken nakomt.”

Toekomst
“Het eind van de groei is niet in zicht, we gaan door.” Met ‘we’ bedoelt Dennis het hele team van Total Cleaning Products. “Het is fijn om deze groei met elkaar te kunnen maken, vanuit de familiebasis. Die was er altijd. Mijn ouders zijn met pensioen, maar werken beiden nog 2 dagen als ze niet op vakantie zijn. Mijn moeder is verantwoordelijk voor de financiën en dat wil ik graag zo houden! Iedereen werkt met plezier en gaat voor de klanten door het vuur. Dit jaar is Marco Harijgens aan het team toegevoegd om het bedrijf nog verder te professionaliseren.”

“Ons succes is boven verwachting. We veranderen nu van een speler in de luwte naar een serieus bedrijf. Onze ambitie is om op een gezonde manier door te groeien met een stevig fundament waarop je kunt terugvallen. Dit jaar stevenen we af op een groei van circa 30%! Deze groei willen we vasthouden, zonder onze identiteit uit het oog te verliezen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 november 2019

Inspiratietafel De toekomst van schoonmaakbedrijven: “De markt gaat krimpen”

Natuurlijk schoonmaken blijft mensenwerk, dat is van alle tijden. Maar met de toenemende arbeidskrapte en de lange(re) inzet van mensen tot hun 67e voor ogen zal de schoonmaakindustrie om...

25 mei 2020

Total Cleaning Products en ABC Products ontwikkelen unieke all-in-one hygiënezuil

“De mondiale vraag naar desinfectiezuilen explodeerde door het coronavirus, maar de uitdaging ook: veel meer vraag dan concreet aanbod. Dus staken we de koppen bij elkaar en dachten we...

15 oktober 2024

Breedweer en Impact door Groei: Samen naar systeemverandering

Breedweer Facilitaire Diensten en Impact door Groei, een programma van FNO, slaan de handen ineen om het financiële systeem en de inkoopprocessen te veranderen. “We hebben een transitiebudget tot...

04 mei 2023

Wat is de juiste wasapparatuur voor jouw schoonmaakbedrijf?

Als schoonmaakbedrijf heb je dagelijks te maken met grote hoeveelheden vuil wasgoed. Dit wasgoed verwerk je het liefst dezelfde dag nog, om het een volgende werkdag opnieuw te kunnen...

07 september 2023

CWS stelt ambitieuze doelen om CO2-uitstoot met 50% te verminderen tegen 2030

CWS, totaalleverancier op het gebied van sanitaire hygiëne, vloerverzorging, bedrijfskleding en cleanrooms, heeft haar Duurzaamheidsverslag 2022/23 gepresenteerd. Met ambitieuze klimaatdoelen streeft CWS ernaar om tegen 2030 de CO2e-uitstoot met...

12 maart 2020

Door coronavirus geen Interclean Amsterdam in mei

Door de ontwikkelingen rond het mondiale coronavirus heeft de beursorganisatie van de RAI moeten besluiten om de Interclean Amsterdam – gepland van 12 tot en met 15 mei 2020...

10 mei 2024

#FOTOFRIDAY De opbouw van i-team Global

Interclean gaat bijna van start. Afgelopen week werd al hard gewerkt aan de standbouw. Zo ook bij i-team Global. Al vroeg in de ochtend ging het bouwteam op dinsdag...

12 maart 2025

Gom is een van de drie schoonmaakpartners op Schiphol

Vanaf april 2025 is Gom een van de drie geselecteerde schoonmaakpartners op Schiphol. Het bedrijf gaat zich richten op de schoonmaak van de terminals, vertrekhallen, lounges en pieren. Met...

02 mei 2024

The Good Roll: ‘Bij ons hangen geen omzetcijfers aan de muur, maar toiletdoelen’

Het FD publiceerde op 24 april 2024 een artikel over The Good Roll. Anna Dijkman beschrijft het verhaal van oprichter Melle Schellekens, die sociale impact wil maken: ‘Hoe gaaf...

23 oktober 2022

Nieuw tv-format: de beste schoonmaker van Nederland

De Gelderlander kopte afgelopen week met een artikel dat oppert dat er een nieuw programma op de Nederlandse televisie komt: ‘de beste schoonmaker van Nederland’. In het artikel wordt...