16 september 2019

Mariska Arts (Alpheios) over succesvol St. Anna traject: “We moeten af van de zesjescultuur”

Een 9+ als doelstelling voor je ziekenhuis willen behalen qua gastvrijheid en beleving van patiënt en medewerker, dan zet je hoog in. Dan heb je lef. St. Anna heeft lef, zette hoog in en scoort hoog. Door het roer om te gooien, door het schoonmaakteam in haar kracht te zetten, door anders te denken.Natuurlijk… opleiding, coaching en begeleiding kosten geld. Maar als je minder verzuim hebt en meer tevredenheid onder je klanten/patiënten levert dat heel veel op. Bijvoorbeeld voor het imago van de organisatie. Mensen werken graag voor St. Anna. Het schoonmaakteam in dit ziekenhuis heeft dus geen problemen met arbeidskrapte. Hoe bijzonder is dat!” In gesprek met Mariska Arts van Alpheios over de praktische aanpak op weg naar een 9+, die begint met het loslaten van de 6-jescultuur.

Mariska Arts is adviesspecialist bij Alpheios en houdt zich bezig met het verbeteren van de performance van de schoonmaak en “alles wat ermee samen hangt”. Ze leerde het St. Anna Ziekenhuis uit Geldrop kennen en kreeg de vraag: wil jij checken hoe we ervoor staan? “Ik bracht de verbeterpotentie in kaart en hielp vervolgens bij het implementeren van de adviezen voor procesverbetering. Ongeveer 1,5 jaar belde Nicole Muntendam (hoofd Hoteldiensten) met de vraag of ik kon helpen om naar een 9+ beleving te komen. Maar hoe pak je dat aan, hoe bereik je dat doel? We zijn uitgegaan van de kracht van de medewerker, een positieve insteek. Dan kom je al snel uit op andere aspecten en factoren die van invloed zijn op de gastbeleving. Want patiënttevredenheid gaat niet over een schonere vloer, maar waarover dan wel?”, legt Mariska uit.

“Een 9+ haal je niet enkel met een training gastvrijheid”

Meer dan leren
In 2017 deed Vebego samen met MVO Nederland onderzoek naar de succesfactoren van betekenisvol werken. Mariska: “Uit het onderzoek bleek dat weten waarom je iets doet en aandacht en betrokkenheid van ‘bovenaf’ erg belangrijk zijn voor werkplezier. Gevolgd door samenwerking, goede randvoorwaarden en ontwikkeling van vakmanschap. Als je de vraag krijgt om de patiënttevredenheid te verhogen, denk je al snel aan de ontwikkeling van vakmanschap. Natuurlijk is leren een mooi middel, maar een 9+ haal je niet enkel met een training gastvrijheid. Je moet het uit de medewerkers halen. Medewerkers laten inzien dat wat ze doen er toe doet.”

Waardevol
St. Anna heeft een groep medewerkers in de schoonmaak die voor de patiënten echt waardevol zijn”, concludeert Mariska. “Dat waren ze al, maar door dit traject zijn ze dat nog meer”. Ze is daar terecht trots op. Over de aanpak vertelt Mariska: “We zijn met de medewerkers gaan praten en hebben bewustzijn gecreëerd: je doet meer dan alleen een ruimte schoonmaken, je kunt er misschien aan bijdragen dat de patiënt een dag eerder naar huis kan. Daarmee zijn we aan de slag gegaan. Wat is zijn/haar rol en bijdrage in het ziekenhuis? Eigenaarschap, aandacht, betrokkenheid en plezierig samenwerken zijn de randvoorwaarden geweest.

6-jescultuur
Op Schoonmaakjournaal verwoorden we eind juni reeds het succesverhaal St. Anna – Alpheios – Werk Succesvol: ‘Het Alpheios-geheim ontfutseld: St. Anna Ziekenhuis op weg naar 9+’. “We kennen geen 9+ in schoonmaakland”, reageert Mariska. “Schoonmaak mag niks kosten. Dat is heel erg jammer. We denken te weinig na over opbrengsten, we kijken te veel naar kosten. Mede door de inzet van dit traject bij St. Anna is het verzuim met 60% gedaald!  Dat was niet de insteek. Dat kwam erbij, doordat medewerkers met plezier werken. Zo kan het dus ook. Het is onze rol om bestuurders te overtuigen dat het anders kan. En dat is bij St. Anna gelukt!

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 februari 2020

Sandra Roso Sanchez over 1e Hago Zorg Innovatiedag: “Dienstverlening en techniek perfecte combinatie”

De oudste, grootste en meest innovatieve schoonmaakdienstverlener in de zorg? 160 enthousiaste professionals van Hago Zorg – de 53-jarige schoonmaakspecialist in de zorg – vierden de eerste Zorgcategorie Innovatiedag...

24 januari 2019

Sfeerimpressie Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer: verandering van spijs doet eten

Nee, de beurs is niet omgetoverd tot een horeca-event. Wel is de 21e editie van Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer anders. De beurs wordt wederom in Jaarbeurs Utrecht georganiseerd, maar...

11 juli 2024

Vergroten welzijn medewerkers cruciaal voor groei Nederlandse bedrijven

ABN AMRO verwacht voor de meeste sectoren herstel in 2024, dat in 2025 verder doorzet. Maar bedrijven kampen wel met structureel tekort aan arbeidskrachten, mede door vergrijzing. Het inzetten...

12 september 2024

Samen tegen voedselverspilling: Collega’s nemen kliekjes mee naar werk en helpen milieu

Jaarlijks wordt per persoon meer dan 33 kilo aan goed eten weggegooid. Om dit probleem onder de aandacht te brengen lanceren Hago Zorg en Vebego Cleaning Services in de...

30 juli 2024

“Ontmoeten, ontdekken en ontwikkelen maken van Young Vebego dé samenwerkende factor”

Betrokken medewerkers die willen blijven én jongere generaties binnenhalen en behouden zijn veelbesproken uitdagingen op de arbeidsmarkt. Het hebben van een specifieke samenwerking voor jongere medewerkers onderling kan voor...

26 februari 2024

Leo Brand nieuw lid Raad van Commissarissen Vebego

Leo Brand treedt toe tot de Raad van Commissarissen (RvC) van Vebego. “Zijn kennis en ervaring op gebied van IT en digitalisering vormen een goede aanvulling op de expertise...

19 april 2020

#nieuwsnotendop Consumatics, Hago Next, Kärcher en Westerveld

Erik van der Eik nieuwe bestuurder Hago Next Hago Next heeft per 1 mei 2020 een nieuwe directeur: Erik van der Eik, die zichzelf ziet als ‘verbinder in facilities’....

21 maart 2024

Vebego en WSP Parkstad geven 236 medewerkers betekenis vol werk

WSP Parkstad en Vebego zetten hun jarenlange succesvolle samenwerking voort. Beide partijen hebben een nieuwe vijfjarige detacheringsovereenkomst gesloten voor 236 medewerkers met een Sw-indicatie. Deze medewerkers werken vaak al...

22 oktober 2024

Surprise: Schoonmaker van het Jaar 2025 start op 5 december 2024

Op donderdag 5 december 2024 start de inschrijving voor de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar 2025: "We zorgen voor een verrassing, een surprise voor uitblinkende en gespecialiseerde hygiënehelden,...

19 april 2019

Gaat het om poetsen en presteren of is werkgeluk de basis?

“Werkgeluk, een niet te onderschatten factor voor ondernemerschap” kopt MT Next Generation Leadership in haar artikel over werkgeluk en medewerkerstevredenheid. Want dat is – tegenwoordig – meer dan een...