19 april 2019

Gaat het om poetsen en presteren of is werkgeluk de basis?

“Werkgeluk, een niet te onderschatten factor voor ondernemerschap” kopt MT Next Generation Leadership in haar artikel over werkgeluk en medewerkerstevredenheid. Want dat is – tegenwoordig – meer dan een goed salaris en secundaire voorwaarden. Werkgeluk levert ook ondernemers heel veel op: “Gelukkige en gewaardeerde werknemers werken harder en hebben meer liefde voor hun bedrijf. Dit zorgt voor meer productiviteit, innovatie en winst, en voor minder personeelsverloop”, meldt MT Next Generation Leadership. Hoe vertalen we dit naar de schoonmaaksector?

Het redactieteam van Schoonmaakjournaal is benieuwd: wat betekent werkgeluk voor jou en je bedrijf? Of heb je niets met werkgeluk, het gaat – met alle respect – om poetsen en presteren? En hoe staat het, vind jij, met het werkgeluk in de schoonmaakbranche? Mail je reactie naar [email protected] en we nemen jouw reactie – zo je wilt – geanonimiseerd mee in ons opiniërende artikel: Schoonmaak schenkt vreugde.

Het kan beter
Dat het beter kan, wijzen onderzoeken uit: wereldwijd voelt een op de zes werknemers zich ongelukkig op het werk. Dat is 16%! En in Nederland ligt dat percentage onder werkenden nog hoger: 27% ervaart een of meer slechte dagen per week tijdens zijn of haar werk, meldt Gom recent in haar nieuwsbericht over de aanstelling van 50 Happy Officers, ambassadeurs van de missie Happy people makes happy people.

Ter inspiratie
Het MT-artikel geeft drie tips voor werkgeluk. De eerste: een kleine attentie. Vertalen we dat naar de schoonmaakbranche, dan is De Dag van de Schoonmaker – op vrijdag 14 juni – een prachtige gelegenheid. Tientallen schoonmaakbedrijven en eigendiensten geven juist op De Dag van de Schoonmaker aan bijna 100.000 schoonmaakmedewerkers (extra) aandacht, een attentie, waardering en zijn samen voor een bak koffie of thee. En toeval of niet, het 4-koppige organisatieteam gaf het startsein voor de 4e editie op de Internationale Dag van het Geluk; het Klavertje 4 staat dit jaar symbool voor De Dag van de Schoonmaker.

De andere tip die MT Next Generation geeft – een schone werkplek – spreekt ons ook aan. Immers, schoonmaak schenkt vreugde, want iedereen is blij met een schone leef- en werkomgeving. En niet in de laatste plaats is de ondernemer blij, want minder ziekteverzuim en schone werkplek zijn met elkaar verbonden. Investeren loont dus.

Voor wie nog meer schone prikkelingen wil, is dit artikel uit De Volkskrant een absolute leestip: De opkomst van Cleanfluencers

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 augustus 2019

Werkgeluk: 43% Belgen waardeert job met een 8

Professor Lieven Annemans (sinds 2017 titularis van de NN leerstoel en verbonden aan Universiteit van Gent) voerde de afgelopen jaren een groot wetenschappelijk onderzoek uit naar de mate waarin...

22 april 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): “Met onze methodes gaat de werkdruk omlaag”

“Het is een belangrijk thema in onze branche: werkdruk. We hebben te maken met vergrijzing, ziekteverzuim en nieuw personeel is niet altijd even makkelijk te vinden. Vaak moet het...

25 oktober 2021

Blog: de nieuwe weg van de schoonmaak-vaktoppers

Het jaar 2021 is bijna voorbij. Een jaar dat voor de één een stilstaand jaar was en voor ander vol uitdagingen. Was het een jaar van voorbijgaande aard of...

12 april 2019

Werkgeluk: Facilicom benoemt 50 Happy Officers

Een opvallende nieuwe functietitel bij Facilicom Group: de dienstverlener uit Schiedam heeft er 50 Happy Officers bij. Het zijn geen nieuwe werknemers, maar eigen medewerkers die een training krijgen...

24 februari 2022

Plezier op de werkvloer

Onlangs publiceerden we een blog van Belinda Dekkers over werkplezier. Hoe belangrijk dit is om mensen te motiveren en aan je bedrijf te binden. Maar zij stelde terecht de...

03 oktober 2023

Onderzoek Tork wijst uit: 86% kantoorpersoneel vindt hygiene meest belangrijk

Facilitair managers staan op het kantoor voor lastige uitdagingen. Zo ontstaan er dagelijks nieuwe problemen op de werkvloer en moeten deze steeds sneller worden opgepakt, terwijl er steeds minder...

06 mei 2022

Marjolein Klösters 5 jaar bij Nocore

Marjolein Klosters was op 1 mei jongstleden vijf jaar in dienst bij Nocore. Uiteraard hebben haar collega’s haar in het ‘zonnetje’ gezet. “Van harte gefeliciteerd Marjolein, we zijn heel...

10 maart 2022

Meer werkplezier door positieve organisactiecultuur

Werkplezier zit ‘m vaak in kleine dingen. Hiervan gaven we al eerder twee voorbeelden uit de schoonmaakpraktijk van Nicole Mol van UL-Team en Claudia Cornelissen van Perfect Plan. In...

31 december 2019

HEYDAY signaleert trend 2020: van het nieuwe werken naar flexibel werken

Waar het nieuwe werken in de zero’s een opmars maakte, vindt er nu een verschuiving plaats naar flexibel werken. Dit houdt in dat werknemers op basis van de activiteit...

24 september 2019

Chief Happiness Officer Paul Raaijmakers (St. Anna Zorggroep): “Human capital is een groot goed”

Hoe krijg je je personeelsbestand op orde? Hoe krijg je de patiëntbeleving op torenhoog niveau? “Investeren in human capital wordt steeds belangrijker. Human capital is een groot goed, voor...