20 juni 2019

In 2018 meer omzet Facilicom door strategische inzet op werkgeluk

Familiebedrijf Facilicom Group heeft vorig jaar een lichte omzetstijging gerealiseerd naar 1.264 miljoen euro (+ 2%). De nettowinst kwam uit op 7,5 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag over 2018. Strategisch zette de onderneming extra in op het thema werkgeluk, dat duidelijk maakt dat facilitaire dienstverlening een toegevoegde waarde creëert voor de samenleving.

“Een jaar met twee gezichten:, zo typeert Geert van de Laar, CEO van Facilicom Group, het verslagjaar 2018. Het familiebedrijf vertaalde de missie – samenwerken aan een inspirerende leefomgeving voor iedereen – naar een expliciete inzet op werkgeluk om de prestaties van medewerkers en klanten te verbeteren. Hier stond tegenover dat de operationele bedrijfsresultaten achterbleven bij de doelstellingen.

Maatschappelijke meerwaarde
“Onze strategische focus op operational excellence, datagedreven werken, marktgericht werken en vernieuwend organiseren leverde diverse onderscheidende projecten en initiatieven met maatschappelijke meerwaarde op”, licht Van de Laar de maatschappelijke impact toe. De lancering van de sociale onderneming Buitengewoon, waarmee Facilicom Group mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt doorgeleidt naar een volwaardige baan, is daarvan een voorbeeld.

Daarnaast toonde de inzet op werkgeluk zich een belangrijke verbindende factor tussen de verschillende markten waarop Facilicom Group actief is. Met de dienstverlening op het vlak van catering, schoonmaak, beveiliging, integraal facility management, en zorg en welzijn geven de vijf divisies concreet invulling aan de pay-off Happy people make happy people. Er gingen in 2018 bijvoorbeeld diverse pilots van start om medewerkers meer zelfstandig invulling te laten geven aan de uitvoering van hun werk, bijvoorbeeld via zelfroostering.

Sterke merken
De meeste divisies hebben de omzetdoelen behaald, maar de totale winstgevendheid van Facilicom Group is achtergebleven bij de verwachtingen, zegt Van de Laar over de reden dat 2018 uiteindelijk niet een jaar met uitsluitend positieve kanten was. De geconsolideerde omzet nam toe met bijna 2% tot 1.264 miljoen euro. De operationele winst daalde tot 17 miljoen euro en bedroeg daarmee 1,3% van de omzet. De nettowinst kwam na belasting uit op 7,5 miljoen euro.

Marktdynamieken
Facilicom Group had in 2018 op diverse markten te maken met uitdagende omstandigheden, licht Van de Laar toe. “Net als andere grote werkgevers in Nederland merken we de gevolgen van de groeiende krapte op de arbeidsmarkt, de stijgende loonkosten en het toenemende ziekteverzuim. Als mensenbedrijf met bijna 31.000 medewerkers in dienst raken deze ontwikkelingen ons buitengewoon sterk.”

Van de Laar ziet de inzet op werkgeluk als essentieel onderdeel. “Als familiebedrijf zit het commitment bij welzijn en werkgeluk van medewerkers in ons DNA. Maar we zetten het thema nu expliciet en structureel op de agenda. Dat doen we nadrukkelijk vanuit de wetenschap dat als onze medewerkers goed in hun vel zitten, zij zich meer verbonden voelen met onze organisatie en optimaal presteren bij onze opdrachtgevers. Werkgeluk is dus goed voor de medewerkers van Facilicom Group, vervolgens ook voor de medewerkers van onze klanten – en daarmee uiteindelijk voor de werkprocessen en resultaten van onze opdrachtgevers.”

Werken aan Sustainable Development Goals
Voor het eerst rapporteert Facilicom Group in het jaarverslag over de bijdrage die de onderneming levert aan de Sustainable Development Goals. Als familiebedrijf heeft Facilicom Group van oudsher een langetermijnvisie op ondernemerschap met een positieve impact op mens en milieu. Vooral op het terrein van gezondheid, welvaart, inclusiviteit, duurzaamheid en veiligheid – de thema’s die centraal staan in Sustainable Development Goals 3, 8 en 11 – levert Facilicom Group een onderscheidende bijdrage aan de wereldwijde doelstellingen van de Verenigde Naties (VN).

In lijn met Sustainable Development Goal 11 maakt Facilicom Group tempo met verduurzaming. De onderneming streeft ernaar in 2030 – dus twintig jaar eerder dan is afgesproken in het Klimaatakkoord van Parijs – CO2-neutraal zijn. “Daar waren we vorig jaar al keihard mee aan de slag”, benadrukt Van de Laar. “We zetten steeds nieuwe stappen om de milieuprestaties van onze activiteiten te verbeteren en nemen extra maatregelen om onze gebouwen en ons wagenpark energiezuiniger te maken.” Met het oog op de CO2-doelstelling gaat Facilicom Group 100% duurzaam opgewekte elektriciteit en warmte inkopen en daarnaast zelf grootschalig schone energie opwekken, onder andere met zonnepanelen en windmolens. De expertise en ervaring die het bedrijf opdoet met alle duurzame initiatieven stellen Facilicom Group ook in staat om opdrachtgevers te ondersteunen om hun klimaatdoelstellingen te behalen.

Sterke marktpositie versterken
Met een solvabiliteit van ruim 40% noemt Van de Laar de financiële positie van Facilicom Group “zeer solide”. In het komende jaar wordt de succesvolle inzet op operational excellence, datagedreven werken, customer focus en vernieuwend organiseren verder voortgezet. De excellente uitvoering en het thema werkgeluk krijgen hierbij bijzondere aandacht. “Hiermee laten we duidelijk zien dat facilitaire dienstverlening geen kostenpost is, maar toegevoegde waarde levert aan de medewerkers en werkprocessen die voor onze opdrachtgevers zo belangrijk zijn. We hebben daarom alle vertrouwen dat onze investeringen in werkgeluk zich uiteindelijk terugvertalen in een nog sterkere marktpositie van onze divisies en een gezonde winstgevendheid van Facilicom Group.”

Lees hier het volledige jaarverslag 2018 van Facilicom Group.

Over Facilicom Group
Facilicom Group is een familiebedrijf, echt Nederlands van oorsprong. Met meer dan 31.000 medewerkers is een uitdaging ons niet snel te groot. In facilitaire dienstverlening en in zorg en welzijn laat Facilicom Group zien hoe je het beste in mensen naar boven haalt. Bekend zijn we van merken als Albron, Trigion, Incluzio en Gom. Samen werken aan een inspirerende leefomgeving voor iedereen. Dat is onze missie, dáár doen we het voor.

Leestip

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 september 2023

#FOTOFRIDAY: Week van het Werkgeluk

Deze week, van 24 t/m 29 september 2023, is het de Week van het Werkgeluk. Onder meer Schoonmaakbedrijf Gom besteedde deze week aandacht aan dit thema. We delen enkele...

24 november 2023

#FILMFRIDAY: Gom vindt robots van toegevoegde waarde

Robotisering is niet meer weg te denken uit de schoonmaakbranche. Gom weet dit en past dit toe. Een gloednieuwe video laat zien wat de visie van Gom op het...

09 december 2022

HAN Facility Management maakt podcastserie ‘Preach what you practice’

Weet je dat studenten en docenten van de opleiding Han Facility Management de podcastserie ‘Preach what you practice’ maken? Susan Broekman en Bart Noordhof gingen in de eerste aflevering...

19 juni 2025

Werkgeluk onder druk: minder dan 1 op de 4 werknemers ‘floreert’ op de werkvloer

Hoewel het aantal werknemers met chronische stress in Nederland daalt, neemt het werkgeluk opvallend af, schrijft journalist Basia Elting van Trouw in dit artikel. Slechts 23 procent van de...

13 maart 2019

FM Next Generation power event: the movie

Reputatie, disruptie, communicatie, coaching, speeddating, een survey, de bedrijfpresentatie van Facility Trade Group, netwerken en vooral veel Klanthousiasme: het Centre of Expertise in Apeldoorn stond op 7 maart bol...

07 mei 2019

Boukje Domburg (Beercoo) over werkgeluk: “Als je doet wat je leuk vindt, voelt het niet als werk”

“Ons bedrijf heeft een smiley als logo en ‘da’s leuk’ als pay-off. Dat is wie wij zijn en niet alleen een marketinguiting.” Boukje Domburg, vestigingsmanager Woerden van Beercoo Schoonmaakgroep,...

07 november 2018

Gom Onderwijs en Zadkine Startcollege gaan op voor Europese schoonmaak-grammy

De samenwerking tussen Zadkine en Gom Onderwijs is genomineerd voor een European Cleaning & Hygiene Award 2018. De prijs geldt als de ‘Grammy’ in de schoonmaaksector, die uitgereikt wordt...

11 februari 2020

Nieuw Comite van Aanbeveling voor sociaal beleid 500.000 facilitaire dienstverleners

Om het appèl van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag op marktpartijen, opdrachtgevers, opdrachtnemers en intermediairs te versterken, is deze maand een vooraanstaand Comité van Aanbeveling opgericht. De Code is sinds...

10 februari 2020

Directiewijzigingen Facilicom, ISS Facility Services en Visschedijk

De afgelopen weken leverde drie veranderingen in directies van gerenommeerde schoonmaak- en facility bedrijven op. In onze wekelijkse #nieuwsnotendop daardom ditmaal: John van Bunt, Albert van der Meulen en...

01 december 2019

#nieuwsnotendop met winnaars Asito, Wenting en NH, gunning Forton, AWOG glazenwassersweek, Facilicom feest en OSB nieuws

Golden Service Awards voor Wenting, Kolkman en NH Amsterdam Schiphol Airport De jury van de Golden Service Awards (GSA) heeft op 28 november tijdens een feestelijk diner de winnaars...