5 december 2025

Persoonlijke geschenken buiten Sint en Kerst om zorgen voor waardering

Bijna de helft van de Nederlandse werknemers vindt dat er te weinig aandacht is voor waardering op de werkvloer. Dat blijkt uit onderzoek van Loopper. Maar liefst 43% zegt nooit iets extra’s te ontvangen buiten vaste momenten zoals verjaardagen of Sint en Kerst en 55% vindt dat werkgevers te weinig persoonlijke momenten aangrijpen om waardering te tonen. Tegelijkertijd geeft bijna 9 op de 10 werknemers aan dat een attentie hun gevoel van waardering vergroot.

Wat vooral irritatie oproept, is de kwaliteit en relevantie van geschenken. In het onderzoek dat onder 1.052 medewerkers is gedaan, preken respondenten over ‘onpersoonlijke meuk’, ‘onbruikbare spullen’ en geschenken die direct in de prullenbak belanden. Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels doet dit terugdenken aan de pannenkoeken-rel van vorig jaar, toen het kerstpakket van een groot ziekenhuis tot ophef leidde.

Betekenis telt zwaarder dan de prijs
Uit het onderzoek blijkt dat werknemers meer waarde hechten aan de betekenis en moeite achter een cadeau (73%) dan aan de prijs (15%). Dat betekent dat werkgevers met kleine, doordachte attenties al veel impact kunnen maken. Opvallend is dat werknemers vooral waarde hechten aan relevantie: iets dat past bij het werk, het team of de ontvanger. Respondenten geven bijvoorbeeld aan: “Het moet vooral gemeend zijn” en “Liever iets kleins en bruikbaars dan goedkoop spul.”

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels licht toe dat dit precies de kern van waardering raakt: “In de psychologie weten we dat waardering vooral draait om betekenis en erkenning. Een cadeau functioneert als een sociaal signaal: het laat zien dat iemand is gezien. Wie dat goed doet, wint vertrouwen en betrokkenheid. Dat hoeft bovendien niet veel te kosten.”

Regelmatige waardering versterkt de betrokkenheid
Meer dan de helft (55%) van de werknemers geeft aan dat werkgevers meer momenten zouden moeten aangrijpen om hun waardering te tonen. Wie vaker iets ontvangt, voelt zich dan ook veel meer gezien. Werknemers die vier tot zes keer per jaar een attentie krijgen, rapporteren een gemiddelde waardering van 4,5 op 5, significant hoger dan de groep die helemaal niets ontvangt.

Een aantal respondenten geeft echter ook aan niet ‘meer spullen’ te willen ontvangen, omdat echte waardering niet altijd in de vorm van een cadeau hoeft te zijn. Voor deze groep zit erkenning vooral in de aandacht die een werkgever geeft: een welgemeend compliment of een moment van persoonlijke waardering wordt door hen minstens zo belangrijk gevonden als een fysiek cadeau.

Volgens Edwin den Hartog, oprichter van Loopper, zit de kracht juist in de combinatie. “Het jaarlijkse kerstpakket of cadeau blijft waardevol, maar waardering werkt beter wanneer het door het jaar heen zichtbaar en persoonlijk wordt. Een klein gebaar op het juiste moment kan soms meer doen dan een grote gift in december,” aldus Hartog.

Dit werd vorig jaar pijnlijk duidelijk bij de pannenkoekenset-rel, waarbij werknemers massaal klaagden in aanloop naar hun kerstpakket. Consumentenpsycholoog Wessels zegt daarover: “De pannenkoekenset had de juiste intentie, namelijk om mensen bij elkaar te brengen tijdens de feestdagen. De aankondiging gebeurde psychologisch volgens het boekje, maar werknemers misten de persoonlijke betekenis en waardering gedurende de rest van het jaar. In zo’n geval kan zelfs een goed bedacht kerstpakket in verkeerde aarde vallen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 november 2025

Sanitize & Gemeente Hengelo en Asito & Fujifilm winnen de Best Practice Awards 2025

Op 27 november werden voor de 12e keer de Best Practice Awards uitgereikt. Het thema van dit jaar, ‘een goede samenwerking’, leverde sterke en uiteenlopende praktijkvoorbeelden op uit zowel...

09 oktober 2025

Tork geeft schoonmakers de aandacht die ze verdienen

Schoonmakers zijn onmisbaar voor een frisse, veilige en gastvrije werkomgeving. Dat weten alle schoonmaakprofessionals als geen ander. Toch blijkt uit recent onderzoek van Tork dat deze schoonmakers dagelijks veel...

08 mei 2025

Uitnodiging VSR-Voorjaarsevent op 22 mei

Ondanks de onstuitbare opmars van digitalisering en AI, blijven de (schoonmaak)medewerkers de hoofdrol spelen in de schoonmaakbranche. Hoe kunnen we hen ondersteunen bij hun professionele reis in het schoonmaakvak?...

27 augustus 2025

CSU in hoger beroep tegen gunning aanbesteding politie aan concurrenten

Het schoonmaakbedrijf Atalian uit Hengelo gaat de politiebureaus in Oost-Nederland schoonmaken. Asito, Effektief, Balans, Gom en Blue Facilitair in andere delen van het land. De politie heeft besloten om...

03 juli 2025

Onderzoek: ‘Menselijke’ ceo belangrijker dan winstgevendheid

In het kader van de 25ste editie van de MT500 heeft de Amsterdam Business School, onder leiding van hoogleraar Henk Volberda, aanvullend onderzoek gedaan naar de prioriteiten en kwaliteiten...

07 februari 2023

Niemand wordt er beter van als werknemers ieder jaar van baan veranderen’

In 2022 maakten anderhalf miljoen mensen een overstap naar een andere werkgever. Dat binnen een jaar één op de vijf werknemers een andere baan neemt, is natuurlijk geen gezonde...

23 januari 2025

21-jarige samenwerking Asito en winkelcentrum Hoog Catharijne wederom verlengd

Het drukste winkelcentrum van Nederland, Hoog Catharijne, werkt al 21 jaar samen met Asito als vertrouwde schoonmaakpartner. Per 1 januari 2025 is deze samenwerking opnieuw verlengd voor drie...

29 september 2023

#FOTOFRIDAY: Week van het Werkgeluk

Deze week, van 24 t/m 29 september 2023, is het de Week van het Werkgeluk. Onder meer Schoonmaakbedrijf Gom besteedde deze week aandacht aan dit thema. We delen enkele...

04 november 2025

Samenwerkingsovereenkomst VGFI en Qualis Insight C4C voor onafhankelijke certificering van leden

De Vereniging van Gespecialiseerde Facilitaire Inkoopprofessionals (VGFI) heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Qualis Insight C4C voor de onafhankelijke certificering van haar leden. De overeenkomst is op 1 november ingegaan.

30 december 2024

Top 25 meest gelezen artikelen 2024

Ben je benieuwd welke artikelen jullie het afgelopen jaar het meest hebben gelezen? 2024 stond bol van inspirerende interviews, belangrijke ontwikkelingen en vernieuwende trends in de schoonmaakbranche. Hier is...