7 mei 2019

Boukje Domburg (Beercoo) over werkgeluk: “Als je doet wat je leuk vindt, voelt het niet als werk”

“Ons bedrijf heeft een smiley als logo en ‘da’s leuk’ als pay-off. Dat is wie wij zijn en niet alleen een marketinguiting.” Boukje Domburg, vestigingsmanager Woerden van Beercoo Schoonmaakgroep, bevestigt dat werken bij dit schoonmaakbedrijf leuk is. “Werkplezier en loyaliteit zijn belangrijke waarden voor ons en die komen terug in alle onderdelen van ons bedrijf.”

“Ik werk al 23 jaar bij Beercoo, eerst bij Dejo Schoonmaakbedrijf dat in 2014 door gebroeders de Beer, de directie van Beercoo, is overgenomen.” Boukje staat even stil bij wat zij zegt: “Als je het aantal jaar noemt, klinkt dat best lang. Maar het voelt niet als werk, want ik doe wat ik leuk vind. Geen dag is hetzelfde.”

Wat maakt het werken bij Beercoo leuk?
Boukje geeft enthousiast antwoord: “Het begint al bij onze directie. Zij zeggen tegen ons: ‘doe wat je leuk vindt, wees blij, neem het voortouw en communiceer als je niet blij bent’. We zijn een hechte club mensen, iedereen hoort erbij, van schoonmaker tot directie. Loyaliteit is bij ons erg belangrijk. Wat je geeft, krijg je terug. Dat geldt ook voor het contact met onze klanten.”

“Zelf voel ik mij een soort ondernemer. Het hoofdkantoor is in Bergschenhoek gevestigd, wij draaien in Woerden onze eigen toko met ondersteuning van de centrale afdelingen zoals Marketing en Administratie. Het werk is afwisselend: omgaan met mensen, zoeken naar wat het beste bij medewerkers past, het contact met klanten. Onze medewerkers werken hard, daar wil je toch goed voor zorgen!”

Hoe realiseren jullie werkplezier bij medewerkers?
“Ieder mag zijn of haar talenten tot recht laten komen. Dat kan alleen als je doet wat jou aanspreekt en op een plek die goed voelt. De één is introvert, werkt liever alleen of in een magazijn, een ander is extravert en voelt zich kiplekker door overdags te werken tussen de mensen, waarbij direct contact en gastvrijheid belangrijk zijn.”

Boukje vertelt gedreven verder: “We doen ons best om al bij een sollicitatie te achterhalen wat iemand past. Praten, vragen stellen als ‘waar word jij blij van’, doorvragen over vorige dienstverbanden, over de thuissituatie, weten wat iemand bezighoudt.”

Krijg je feedback over werken bij Beercoo?
“Ja, zeker krijgen wij reacties terug”, bevestigt de vestigingsmanager. “We zien het zelf in de dagelijkse praktijk, klanten die blij zijn met onze inzet, collega’s die zich happy voelen. We horen het ook bij onze sollicitatierondes. Ik had vorige maand een gesprek met een dame die niet paste in de openstaande functie. Vlak na het gesprek kwam er een baan in de catering bij een klant voorbij. Ik benaderde haar opnieuw, omdat zij voorheen in een restaurant had gewerkt. Ze was heel blij en bedankte mij voor het gesprek dat zij als echt belangstellend had ervaren. Dat klopt ook wel, wij vragen door, wij laten schoonmaakmedewerkers een dag uit hun leven beschrijven om hen beter te leren kennen en laten hen benoemen waar zij blij van worden in hun werk.”

Voor het middenkader pakt het schoonmaakbedrijf het anders dan anders aan. “Eerst nodigen wij sollicitanten uit voor een kennisgesprek. Na deze ronde selecteren wij geschikte kandidaten en nodigen hen uit voor onze gezamenlijke ‘auditie’ met een bedrijfspresentatie en aansluitend een pitch van één minuut per persoon. Vervolgens leggen wij de kandidaten een praktijkcase voor. We sluiten af met een een-op-eengesprek met directie en operatie en besluiten direct over wel of niet aannemen. De deelnemers zijn positief verrast over zo’n bijeenkomst.”

Zijn er nog meer smileys?
Boukje weet direct diverse voorbeelden te noemen. Iedere maand verschijnt er intern een nieuwsbrief en het Smile klantenmagazine. Eén keer per jaar wordt een eindfeest, een kerstevent of een dagje uit, georganiseerd. Ieder mag via een poll meedenken en kiezen uit diverse opties. De keuze met de meeste likes wint. “Voor ons als management een kans om alle medewerkers, die heel het jaar zorgen dat anderen in een schone omgeving leven of werken, in het zonnetje te zetten.” Verder noemt Boukje het maken van een kookboek met recepten van eigen medewerkers en het feit dat de afgelopen jaren hoge ogen werden gegooid op de landelijke verkiezing van Schoonmaker van het Jaar (naast drie halvefinaleplaatsen zelfs winnaar in 2017).

Een andere kwestie is het afscheid nemen van collega’s, die voor een andere baan kiezen. Jammer omdat het een leuke collega is, maar zeker gegund als de persoon zelf kiest voor een baan die nog beter past of die uitzicht op verdere ontwikkeling biedt. “Onlangs zwaaiden we Hella uit, die in de evenementenbranche gaat werken. Met collega’s en klantrelaties erbij. We hebben een mooie tijd met een smile afgesloten.”

“Uiteraard gaat er bij ons ook wel eens iets niet goed. Dan gaat het erom dat je dit goed bespreekt en de kwestie oplost. Met respect voor alle betrokkenen. Om daarna weer vooruit te kijken en met frisse zin verder te gaan.”

Wil jij werken bij Beercoo? Klik dan hier voor de vacatures.

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 december 2018

Nieuwe weg Piecom, ISSA-bekroning, kennis delen en disruptie

Op Masters of LXRY toonde Piecom onlangs haar nieuwe weg. Met een disruptieve innovatie en een andere manier van presenteren dan in schoonmaakland gewoon is, maakte het bedrijf een...

20 oktober 2022

Wat maakt de Eco-matic EM3 en ERP180 stofzuiger van Numatic duurzaam?

De Eco-matic EM3 en ERP180 stofzuiger van Numatic zijn beide duurzaam. Maar waarom? De  Eco-Matic EM3 van Numatic is een praktische werkwagen en is handig in gebruik voor schoonmakers...

10 november 2022

No-touch blokzeep dispenser wint CSU Innovation Award

Tijdens een spannende finale werd Marcel Magermans met No-touch blokzeep dispenser uitgeroepen tot winnaar van de CSU Innovation Award 2022. De drie finalisten van de vijfde CSU Innovation Award...

02 september 2024

Wie wint op 3 september de Duurzame Dinsdag Prijs?

Uit de honderden duurzame initiatieven die het afgelopen jaar zijn ingediend, heeft de jury er zeven geselecteerd die kans maken op een van de Duurzame Dinsdag prijzen. Deze initiatieven...

04 april 2022

EW als één team voor het goede doel

Alle medewerkers van EW Facility Services stonden van 21 t/m 25 maart in de startblokken voor een actieve uitdaging. Verdeeld over vier regio’s en het hoofdkantoor gingen medewerkers van...

01 mei 2022

Een schonere planeet met LastObject

Je kent het wel, tissues, wattenstaafjes en wattenschijfjes die je gebruikt en daarna meteen weggooit. Zo verzamelen we heel veel onnodig afval. Waarom geen herbruikbare zakdoekjes gebruiken? Of wasbare...

29 september 2023

#FotoFriday: ‘Niet lullen, maar poetsen’

Tijdens de SDG Action Week (23-28 september 2023) is het doel: in actie komen om de wereld daadwerkelijk te verduurzamen, verandering begint immers met actie. CSU pakte dit doel...

07 juni 2022

8 juni openen de deuren van Vakbeurs Facilitair

2,5 Jaar hebben we erop moeten wachten, maar woensdag 8 juni is het dan eindelijk zover, de 23ste editie van de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer. Het jaarlijkse evenement in...

27 september 2022

Dynamic Code en One Hundred Restrooms starten samenwerking

De Nederlandse scale-up One Hundrid Restrooms is een samenwerking aangegaan met de Zweedse onderneming Dynamic Code, die sinds 2011 werkt aan de ontwikkeling van zinvolle gezondheids- en diagnostische tests...

13 maart 2023

Top 10 meest gelezen artikelen in februari

Op welke artikelen klikten onze communityleden het meest in de afgelopen maand? De top 10: 1. Blog Henk Cornelisse: ‘Huilie, huilie troef in de schoonmaak’ 2. Nieuws: CSU neemt...