7 mei 2019

Boukje Domburg (Beercoo) over werkgeluk: “Als je doet wat je leuk vindt, voelt het niet als werk”

“Ons bedrijf heeft een smiley als logo en ‘da’s leuk’ als pay-off. Dat is wie wij zijn en niet alleen een marketinguiting.” Boukje Domburg, vestigingsmanager Woerden van Beercoo Schoonmaakgroep, bevestigt dat werken bij dit schoonmaakbedrijf leuk is. “Werkplezier en loyaliteit zijn belangrijke waarden voor ons en die komen terug in alle onderdelen van ons bedrijf.”

“Ik werk al 23 jaar bij Beercoo, eerst bij Dejo Schoonmaakbedrijf dat in 2014 door gebroeders de Beer, de directie van Beercoo, is overgenomen.” Boukje staat even stil bij wat zij zegt: “Als je het aantal jaar noemt, klinkt dat best lang. Maar het voelt niet als werk, want ik doe wat ik leuk vind. Geen dag is hetzelfde.”

Wat maakt het werken bij Beercoo leuk?
Boukje geeft enthousiast antwoord: “Het begint al bij onze directie. Zij zeggen tegen ons: ‘doe wat je leuk vindt, wees blij, neem het voortouw en communiceer als je niet blij bent’. We zijn een hechte club mensen, iedereen hoort erbij, van schoonmaker tot directie. Loyaliteit is bij ons erg belangrijk. Wat je geeft, krijg je terug. Dat geldt ook voor het contact met onze klanten.”

“Zelf voel ik mij een soort ondernemer. Het hoofdkantoor is in Bergschenhoek gevestigd, wij draaien in Woerden onze eigen toko met ondersteuning van de centrale afdelingen zoals Marketing en Administratie. Het werk is afwisselend: omgaan met mensen, zoeken naar wat het beste bij medewerkers past, het contact met klanten. Onze medewerkers werken hard, daar wil je toch goed voor zorgen!”

Hoe realiseren jullie werkplezier bij medewerkers?
“Ieder mag zijn of haar talenten tot recht laten komen. Dat kan alleen als je doet wat jou aanspreekt en op een plek die goed voelt. De één is introvert, werkt liever alleen of in een magazijn, een ander is extravert en voelt zich kiplekker door overdags te werken tussen de mensen, waarbij direct contact en gastvrijheid belangrijk zijn.”

Boukje vertelt gedreven verder: “We doen ons best om al bij een sollicitatie te achterhalen wat iemand past. Praten, vragen stellen als ‘waar word jij blij van’, doorvragen over vorige dienstverbanden, over de thuissituatie, weten wat iemand bezighoudt.”

Krijg je feedback over werken bij Beercoo?
“Ja, zeker krijgen wij reacties terug”, bevestigt de vestigingsmanager. “We zien het zelf in de dagelijkse praktijk, klanten die blij zijn met onze inzet, collega’s die zich happy voelen. We horen het ook bij onze sollicitatierondes. Ik had vorige maand een gesprek met een dame die niet paste in de openstaande functie. Vlak na het gesprek kwam er een baan in de catering bij een klant voorbij. Ik benaderde haar opnieuw, omdat zij voorheen in een restaurant had gewerkt. Ze was heel blij en bedankte mij voor het gesprek dat zij als echt belangstellend had ervaren. Dat klopt ook wel, wij vragen door, wij laten schoonmaakmedewerkers een dag uit hun leven beschrijven om hen beter te leren kennen en laten hen benoemen waar zij blij van worden in hun werk.”

Voor het middenkader pakt het schoonmaakbedrijf het anders dan anders aan. “Eerst nodigen wij sollicitanten uit voor een kennisgesprek. Na deze ronde selecteren wij geschikte kandidaten en nodigen hen uit voor onze gezamenlijke ‘auditie’ met een bedrijfspresentatie en aansluitend een pitch van één minuut per persoon. Vervolgens leggen wij de kandidaten een praktijkcase voor. We sluiten af met een een-op-eengesprek met directie en operatie en besluiten direct over wel of niet aannemen. De deelnemers zijn positief verrast over zo’n bijeenkomst.”

Zijn er nog meer smileys?
Boukje weet direct diverse voorbeelden te noemen. Iedere maand verschijnt er intern een nieuwsbrief en het Smile klantenmagazine. Eén keer per jaar wordt een eindfeest, een kerstevent of een dagje uit, georganiseerd. Ieder mag via een poll meedenken en kiezen uit diverse opties. De keuze met de meeste likes wint. “Voor ons als management een kans om alle medewerkers, die heel het jaar zorgen dat anderen in een schone omgeving leven of werken, in het zonnetje te zetten.” Verder noemt Boukje het maken van een kookboek met recepten van eigen medewerkers en het feit dat de afgelopen jaren hoge ogen werden gegooid op de landelijke verkiezing van Schoonmaker van het Jaar (naast drie halvefinaleplaatsen zelfs winnaar in 2017).

Een andere kwestie is het afscheid nemen van collega’s, die voor een andere baan kiezen. Jammer omdat het een leuke collega is, maar zeker gegund als de persoon zelf kiest voor een baan die nog beter past of die uitzicht op verdere ontwikkeling biedt. “Onlangs zwaaiden we Hella uit, die in de evenementenbranche gaat werken. Met collega’s en klantrelaties erbij. We hebben een mooie tijd met een smile afgesloten.”

“Uiteraard gaat er bij ons ook wel eens iets niet goed. Dan gaat het erom dat je dit goed bespreekt en de kwestie oplost. Met respect voor alle betrokkenen. Om daarna weer vooruit te kijken en met frisse zin verder te gaan.”

Wil jij werken bij Beercoo? Klik dan hier voor de vacatures.

Deel dit artikel

Ook interessant:

24 december 2018

Wintergast (4): Ara Hovsepjan (Gom): “Meer samenwerking en flexibiliteit voor impact in hospitality”

In onze serie Wintergasten: Ara Hovsepjan, accountmanager Gom Hospitality. Ara analyseert zijn persoonlijke stappen als ook die van Gom Hospitality in 2018. In zes vragen en antwoorden vertelt hij...

08 september 2024

Oproep Stichting Lezen & Schrijven: “Maak de samenleving toegankelijker voor 2,5 miljoen mensen”

Deze week (8-15 september 2024) is het de Week van lezen en schrijven. Dit jaar roept de Stichting Lezen & Schrijven bedrijven, overheden en organisaties op om de samenleving...

31 mei 2022

“Men is bereid meer geld te betalen voor een verantwoord stuk vlees, waarom dan niet voor kwalitatieve schoonmaak?”

Van verpleging naar verkoop van facilitaire diensten en schoonmaak. Dat is de weg die Rolien van Groeningen in haar carrière aflegde. Zij geeft leiding aan Domestic Outsourcing en KSV...

03 oktober 2022

Finalisten Best Practice Award 2022 bekend

Op 27 oktober 2022 zal voor de negende keer de Best Practice Award worden uitgereikt. Deze uitreiking vindt plaats tijdens de finale in Green Village in Nieuwegein. Vandaag is...

20 november 2018

Blog: Robotlove

De term ‘Robotlove’ zag ik enkele weken geleden op LinkedIn voorbijkomen, met een mooie foto erbij van een menselijk uitziende robot met een baby in de armen. Het betrof...

15 augustus 2019

Ondernemers opgelet: werkgeluk levert ook keiharde munten op

33% verbetering van winstgevendheid, 43% meer productiviteit, 37% meer verkoop en 300% meer innovatie: het zijn enkele opbrengsten van werkgeluk voor organisaties die inzetten op werkgeluk. Hoe vaag, zweverig...

15 april 2025

Verkiezingsfeest Schoonmaker en SchoonmaakTeam van het Jaar 2025 op 16 juni

“Verrassend, blij, emotioneel reageerden toppers Amaal, Baukje, Chris, Esmee, Jolanda en Karim en de 4 topteams van Breedweer Facilitaire Diensten, Gom, Sanitize Schoonmaakbedrijf en Vebego Cleaning Services, toen zij...

20 mei 2019

#nieuwsnotendop met ISS, SIEV, Unger en VSR

ISS en Capability tekenen voor vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van medewerkers Op dinsdag 14 mei tekenden ISS Facility Services en Capability voor een driejarige samenwerking, waarbij het fit en...

25 november 2022

Ina viert 25-jarig jubileum!

Op 12 november 1997 begon Ina Akkerman bij NIVO als schoonmaakster. In de jaren daarna groeide zij door naar voorvrouw. Inmiddels, 25 jaar later, is zij assistent rayonmanager in...

14 juni 2019

Hago viert De Dag van de Schoonmaker met film over geluk

Vrijdag 14 juni 2019 is de vierde Dag van de Schoonmaker. Hago, samen met Hectas en Schoonmaakjournaal initiatiefnemer van deze dag, bedankt schoonmaakmedewerkers vandaag extra voor hun inzet en...