7 mei 2019

Boukje Domburg (Beercoo) over werkgeluk: “Als je doet wat je leuk vindt, voelt het niet als werk”

“Ons bedrijf heeft een smiley als logo en ‘da’s leuk’ als pay-off. Dat is wie wij zijn en niet alleen een marketinguiting.” Boukje Domburg, vestigingsmanager Woerden van Beercoo Schoonmaakgroep, bevestigt dat werken bij dit schoonmaakbedrijf leuk is. “Werkplezier en loyaliteit zijn belangrijke waarden voor ons en die komen terug in alle onderdelen van ons bedrijf.”

“Ik werk al 23 jaar bij Beercoo, eerst bij Dejo Schoonmaakbedrijf dat in 2014 door gebroeders de Beer, de directie van Beercoo, is overgenomen.” Boukje staat even stil bij wat zij zegt: “Als je het aantal jaar noemt, klinkt dat best lang. Maar het voelt niet als werk, want ik doe wat ik leuk vind. Geen dag is hetzelfde.”

Wat maakt het werken bij Beercoo leuk?
Boukje geeft enthousiast antwoord: “Het begint al bij onze directie. Zij zeggen tegen ons: ‘doe wat je leuk vindt, wees blij, neem het voortouw en communiceer als je niet blij bent’. We zijn een hechte club mensen, iedereen hoort erbij, van schoonmaker tot directie. Loyaliteit is bij ons erg belangrijk. Wat je geeft, krijg je terug. Dat geldt ook voor het contact met onze klanten.”

“Zelf voel ik mij een soort ondernemer. Het hoofdkantoor is in Bergschenhoek gevestigd, wij draaien in Woerden onze eigen toko met ondersteuning van de centrale afdelingen zoals Marketing en Administratie. Het werk is afwisselend: omgaan met mensen, zoeken naar wat het beste bij medewerkers past, het contact met klanten. Onze medewerkers werken hard, daar wil je toch goed voor zorgen!”

Hoe realiseren jullie werkplezier bij medewerkers?
“Ieder mag zijn of haar talenten tot recht laten komen. Dat kan alleen als je doet wat jou aanspreekt en op een plek die goed voelt. De één is introvert, werkt liever alleen of in een magazijn, een ander is extravert en voelt zich kiplekker door overdags te werken tussen de mensen, waarbij direct contact en gastvrijheid belangrijk zijn.”

Boukje vertelt gedreven verder: “We doen ons best om al bij een sollicitatie te achterhalen wat iemand past. Praten, vragen stellen als ‘waar word jij blij van’, doorvragen over vorige dienstverbanden, over de thuissituatie, weten wat iemand bezighoudt.”

Krijg je feedback over werken bij Beercoo?
“Ja, zeker krijgen wij reacties terug”, bevestigt de vestigingsmanager. “We zien het zelf in de dagelijkse praktijk, klanten die blij zijn met onze inzet, collega’s die zich happy voelen. We horen het ook bij onze sollicitatierondes. Ik had vorige maand een gesprek met een dame die niet paste in de openstaande functie. Vlak na het gesprek kwam er een baan in de catering bij een klant voorbij. Ik benaderde haar opnieuw, omdat zij voorheen in een restaurant had gewerkt. Ze was heel blij en bedankte mij voor het gesprek dat zij als echt belangstellend had ervaren. Dat klopt ook wel, wij vragen door, wij laten schoonmaakmedewerkers een dag uit hun leven beschrijven om hen beter te leren kennen en laten hen benoemen waar zij blij van worden in hun werk.”

Voor het middenkader pakt het schoonmaakbedrijf het anders dan anders aan. “Eerst nodigen wij sollicitanten uit voor een kennisgesprek. Na deze ronde selecteren wij geschikte kandidaten en nodigen hen uit voor onze gezamenlijke ‘auditie’ met een bedrijfspresentatie en aansluitend een pitch van één minuut per persoon. Vervolgens leggen wij de kandidaten een praktijkcase voor. We sluiten af met een een-op-eengesprek met directie en operatie en besluiten direct over wel of niet aannemen. De deelnemers zijn positief verrast over zo’n bijeenkomst.”

Zijn er nog meer smileys?
Boukje weet direct diverse voorbeelden te noemen. Iedere maand verschijnt er intern een nieuwsbrief en het Smile klantenmagazine. Eén keer per jaar wordt een eindfeest, een kerstevent of een dagje uit, georganiseerd. Ieder mag via een poll meedenken en kiezen uit diverse opties. De keuze met de meeste likes wint. “Voor ons als management een kans om alle medewerkers, die heel het jaar zorgen dat anderen in een schone omgeving leven of werken, in het zonnetje te zetten.” Verder noemt Boukje het maken van een kookboek met recepten van eigen medewerkers en het feit dat de afgelopen jaren hoge ogen werden gegooid op de landelijke verkiezing van Schoonmaker van het Jaar (naast drie halvefinaleplaatsen zelfs winnaar in 2017).

Een andere kwestie is het afscheid nemen van collega’s, die voor een andere baan kiezen. Jammer omdat het een leuke collega is, maar zeker gegund als de persoon zelf kiest voor een baan die nog beter past of die uitzicht op verdere ontwikkeling biedt. “Onlangs zwaaiden we Hella uit, die in de evenementenbranche gaat werken. Met collega’s en klantrelaties erbij. We hebben een mooie tijd met een smile afgesloten.”

“Uiteraard gaat er bij ons ook wel eens iets niet goed. Dan gaat het erom dat je dit goed bespreekt en de kwestie oplost. Met respect voor alle betrokkenen. Om daarna weer vooruit te kijken en met frisse zin verder te gaan.”

Wil jij werken bij Beercoo? Klik dan hier voor de vacatures.

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 december 2021

Glazenwassers hebben HART voor de zorg

Tijdens de actieweken Hart voor de Zorg, van 6 t/m 17 december 2021, hebben meerdere glazenwassersbedrijven het initiatief genomen om glazenwassers, opdrachtgevers, cliënten en personeel in de zorg een...

29 juli 2022

Trots

“Man….man….man…wat zijn wij trots op onze vloerspecialisten, vakantiekrachten, oproepkrachten! In 5 dagen tijd hebben ze maar liefst 9.000 m2 linoleumvloeren behandeld (top-coaten) en voorzien van twee nieuwe zijdeglans polymeerlagen....

23 december 2021

‘Driving home for Christmas’

Het Excentr team wenst je een fijn kerstfeest met een eigen gemaakt filmpje. Bekijk de beelden en de mondhoeken gaan vanzelf omhoog. FIJNE FEESTDAGEN!

03 oktober 2022

Blog: Wie neemt de redactie over?

Welk bedrijf heeft duurzaamheid in zijn DNA en wil daarover meer vertellen, vijf dagen achter elkaar op Schoonmaakjournaal.nl? Dat was het idee van ons, als redactie van Schoonmaakjournaal.nl, om...

07 oktober 2021

1nergiek wint opnieuw Integron Medewerkerbeleving Award

“We zijn enorm trots om te kunnen melden dat 1nergiek de Integron ‘Medewerkerbeleving Award’ wederom heeft gewonnen!”, meldt 1nergiek op haar website. Onderzoeks- en Adviesbureau Integron reikte op 7...

14 juli 2023

#FOTOFRIDAY Nieuwe generatie aan zet

“Vakantie werk in schoonmaak? Natuurlijk zeggen mijn kinderen zie hier de volgende generatie aan het werk bij Bumé Bouw en Onderhoud.” deelt Richard Hommerson, commercieel directeur/mede-eigenaar bij Hommerson Schoonmaakbedrijf,...

06 augustus 2024

Schoonmaakjournaal viert Koperen Jubileum: 12,5 jaar Inspiratie en Samenwerking

Wat ben ik trots. Vandaag vieren we het 12,5-jarig bestaan van Schoonmaakjournaal – ons koperen jubileum. Ik weet nog dat Petra de Bruin mij 12,5 jaar geleden toefluisterde met...

30 januari 2024

Driekwart mkb-ondernemers positief over bedrijfstoekomst in 2024

Ondanks de onzekere economische omstandigheden is driekwart van de Nederlandse mkb-ondernemers optimistisch gestemd over de toekomst van hun bedrijf. Zes op de tien bedrijven kijken ook positief naar de...

05 november 2021

WhiteVision helpt repeterende administratieve handelingen de wereld uit

WhiteVision en Nocore hebben een premium partnership. Samen bieden ze een totaaloplossing voor het digitaliseren van de inkomende documentenstroom in de schoonmaakbranche. De bedrijven hebben de handen ineengeslagen en...

26 september 2022

MAS Dienstverleners lanceert MAS Fonds

MAS Dienstverleningsgroep lanceert het Mas Fonds. Hiermee zet het bedrijf een nieuwe stap in het sociaal ondernemerschap. Met als doelstelling: ondersteuning voor medewerkers en hun gezinnen in tijden van...