16 april 2019

Specialist Nico Bennik (MTS Euro Products): “Poetslappen zijn substantieel onderdeel van onze business”

MTS Euro Products, we kennen het bedrijf als kennispartner en leverancier van (toilet)hygiëneproducten, maar misschien minder of niet van poetspapier en poetslappen. Een gemiste kans, want het 25-koppige team zorgt voor een substantieel deel van de € 65 miljoen omzet van MTS Euro Products. “Vanuit ons logistiek centrum in Maassluis bedienen we dagelijks vele klanten in binnen- en buitenland. Ook met poetslappen. We produceren zo’n 50 ton per dag en exporteren onze poetslappen over de hele wereld.” In ons gesprek met Nico Bennik leren we dat de poetslap een hoogwaardig en professioneel product is met een hoge mate van circulariteit en een zeer arbeidsintensieve productie. Poetslappen produceren blijkt een vak!

De lorrenboer of voddenman: iemand die oude kleden opkocht en doorverkocht voor de fabricage van papier of poetskatoen. Met paard en wagen, en later met bakfiets of handkar, een typerend straatbeeld uit de vorige eeuw(en). Wie ouder is dan 55 jaar, kent ongetwijfeld de lorrenboer nog die aan huis jute zakken met oude kleding ophaalde. Maar de welvarende wereld kwam, de voddenman verdween. Hoewel…

Forse inzet, forse productie
“Dertien jaar geleden, in 2006, begon ik bij Gerrit Malipaard. Ik maakte kennis met het poetslappenvak. Kennis met het vak van sorteren en snijden. Van oude kleding naar nieuwe poetslappen. Van hergebruik. Eigenlijk wilde ik iets anders gaan doen en in een andere branche aan de slag gaan, toen Gerrit mij op belde en zei: ‘we gaan de poetslappenmarkt bestieren’. Dat is gebeurd en gelukt”, begint Nico ons gesprek.

Nico begon in 2006 met de inkoop van poetslappen. Inmiddels is zijn scope vergroot, heeft hij een internationale baan en blijken poetslappen een mondiale business: MTS Euro Products verkoopt haar poetsdoeken wereldwijd. Een fors team van 22 m/v’s zet zich daarvoor vijf dagen per week tussen 06.00 en 23.00 uur in twee shifts in, ondersteund door 3 kantoor- en 2 loodscollega’s. Nico reist over de hele wereld voor de in- en verkoop van de poetslappen. “We draaien op drie machines die de poetslappen in verpakkingen van 10 en 25 kg produceren. We snijden en verpakken nu gemiddeld 50 ton per dag.”

Zoveel poetslappen, zoveel doelen
“70 a 80% van onze productie is voor de export. We exporteren naar 37 landen, naar elk Europees land, maar ook naar Japan, Australië en de USA. Onze poetslappen worden overal gebruikt. Heel veel in de industriewereld, zoals in autogarages en machinefabrieken, maar ook schilders gebruiken de poetslappen van MTS Euro Products, bijvoorbeeld om vet- of stofvrij te kunnen werken. En lakens en badstof kleding bijvoorbeeld worden in het buitenland voor schoonmaak gebruikt. ”

Poetslappen al 27 jaar circulair
“Een poetslap wordt gemaakt van oude kleding. De kleding wordt verzameld en vervolgens gesorteerd naar diverse kwaliteiten. De uitgesorteerde kleding is dan nog ongesneden en wordt tijdens het snijproces ontdaan van ritsen en knopen. Tijdens het snijproces sorteren de collega’s op soort stof en kleur, bijvoorbeeld op wit, bont, tricot, katoen, badstof of flanel. We maken wel 64 soorten kwaliteiten.”

“Al 27 jaar zetten wij in op circulair ondernemen.”

“Het mooie is dat het poetslappenvak een echt circulair ingestoken vak is. Al 27 jaar zetten wij in op circulair ondernemen. Er wordt zoveel kleding geproduceerd dat niet verkocht wordt. Die kleding krijgt een tweede leven. Maar er zijn ook stoffen die niet meer geschikt blijken voor kleding. Ze zijn niet draagbaar, maar krijgen wel een tweede leven. Als poetslap.”

Verrassend verbaasd
“Wat mij het meest heeft verbaasd? De verschillende markten en de doeleinden van poetslappen. Maar ook de omvang van de markt. Gerrit Malipaard begon ooit met poetsdoeken, met lokale verkoop aan garages en  scheepvaartindustrie. Hij heeft zelf nog ingepakt en startte een snijfabriek in het buitenland. De productie lag toen op 200 ton per maand.”

“Wij bieden convenience. Dat is onze meerwaarde.”

Over de overeenkomst tussen poetslappen en toiletpapier zegt Nico: “Elk bedrijf dat poetslappen verkoopt heeft ook toiletpapier nodig, daar zag Gerrit kansen.” Dat die kansen benut zijn, mag duidelijk zijn. Maar dat scherpte ook in het poetslappenvak nodig is, onderschrijft Nico ook: “We zien zeker concurrentie vanuit Oost-Europa en het Midden-Oosten voorbijkomen. Maar we winnen het met onze voorraad, we kunnen snel leveren. En we leveren een goede, constante kwaliteit poetslappen, in mooie verpakkingen. Elke markt heeft zijn kenmerken met eigen specifieke wensen. Wij bieden convenience. Dat is onze meerwaarde.”

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 augustus 2020

Kwartet aan onderzoeken: wat leveren ze op?

Coronacrisis maakt creatief en leidt blijkbaar tot veel onderzoeken. We zetten er vier op een rij. Discriminatie en diversiteit: laten we steken vallen? Een recent aangenomen wetsvoorstel over diversiteit...

30 december 2018

Blog: Oh, wat een jaar!

Anna Nooshin, Alexander Klöpping, Art Rooijakkers, Berget Lewis, Joseph Oubelkas, Lucille Werner, Maarten Bouwhuis, Maarten van der Weijden, Nico Dijkshoorn, Prinses Laurentien, Rens de Jong; deze BN’ers en andere...

06 december 2019

Nilfisk Liberty SC50: baanbrekende robotica

De afgelopen jaren was veel te doen rondom autonome reiniging, waarbij grote spelers belangrijke voordelen verwachten. Velen keken uit naar het moment van consistente reiniging en een hogere productiviteit...

01 februari 2019

#nieuwsnotendop week 5 met Blinck Schoon, CSU, Excentr, Facilicom, Greenspeed, Schoonmaakcode en Yask

Greenspeed is crazy about it: oprichting Greenspeed France Per 1 januari 2019 is Greenspeed France opgericht. “Het Greenspeed circulaire schoonmaakconcept is ook in Frankrijk aan een mooie opmars bezig....

27 februari 2019

Gerrit Malipaard over groei MTS Euro Products: “Familiewaarden, service en innovaties”

In onze nieuwe themaserie ‘Blurring of Blokker-syndroom?’ gaan we op zoek naar de nieuwe (schoonmaak)economie. De deeleconomie met impact. Met circulariteit. Met uitdagingen en keuzes om mee te kunnen...

16 april 2024

Van stressvol toiletbezoek naar welzijnsboost in Hoog Catharijne Utrecht

Tijdens de Dutch Health Week, op woensdag 10 april 2024,vond de officiële opening plaats van de ONE HUNDRED restrooms hub in het drukste winkelcentrum van Nederland: Hoog Catharijne. Het...

27 september 2022

Dynamic Code en One Hundred Restrooms starten samenwerking

De Nederlandse scale-up One Hundrid Restrooms is een samenwerking aangegaan met de Zweedse onderneming Dynamic Code, die sinds 2011 werkt aan de ontwikkeling van zinvolle gezondheids- en diagnostische tests...

30 april 2024

Think Ahead met Tork op Interclean

Op 14 t/m 17 mei neemt Tork deel aan Interclean. Een terugkerende traditie waar het wereldwijd bekende merk op het gebied van hygiëne op de werkplek de bezoekers trakteert...

20 juli 2020

#nieuwsnotendop Schoonmaakbedrijf te koop, nieuwbouw MTS Euro Products en nieuwe CEO Diversey

Zuidhollands Glas-/gevelbedrijf te koop Company Cure, specialist in bedrijfsovername, biedt een schoonmaak/glas- en gevelreinigingsbedrijf in de regio Zuid-Holland aan. Het bedrijf noteert een omzet van € 4,5 miljoen per...

11 november 2024

Tork lanceert Tork OptiServe® Toiletpapier Systeem

Met haar nieuwe Tork OptiServe® Toiletpapier Systeem helpt Tork de efficiëntie van facilitair managers en hun teams verbeteren en de impact op het milieu verminderen. Het hulsloze toiletpapier zorgt...

07 augustus 2020

Kwartet aan onderzoeken: wat leveren ze op?

Coronacrisis maakt creatief en leidt blijkbaar tot veel onderzoeken. We zetten er vier op een rij. Discriminatie en diversiteit: laten we steken vallen? Een recent aangenomen wetsvoorstel over diversiteit...

30 december 2018

Blog: Oh, wat een jaar!

Anna Nooshin, Alexander Klöpping, Art Rooijakkers, Berget Lewis, Joseph Oubelkas, Lucille Werner, Maarten Bouwhuis, Maarten van der Weijden, Nico Dijkshoorn, Prinses Laurentien, Rens de Jong; deze BN’ers en andere...

06 december 2019

Nilfisk Liberty SC50: baanbrekende robotica

De afgelopen jaren was veel te doen rondom autonome reiniging, waarbij grote spelers belangrijke voordelen verwachten. Velen keken uit naar het moment van consistente reiniging en een hogere productiviteit...

01 februari 2019

#nieuwsnotendop week 5 met Blinck Schoon, CSU, Excentr, Facilicom, Greenspeed, Schoonmaakcode en Yask

Greenspeed is crazy about it: oprichting Greenspeed France Per 1 januari 2019 is Greenspeed France opgericht. “Het Greenspeed circulaire schoonmaakconcept is ook in Frankrijk aan een mooie opmars bezig....

27 februari 2019

Gerrit Malipaard over groei MTS Euro Products: “Familiewaarden, service en innovaties”

In onze nieuwe themaserie ‘Blurring of Blokker-syndroom?’ gaan we op zoek naar de nieuwe (schoonmaak)economie. De deeleconomie met impact. Met circulariteit. Met uitdagingen en keuzes om mee te kunnen...

16 april 2024

Van stressvol toiletbezoek naar welzijnsboost in Hoog Catharijne Utrecht

Tijdens de Dutch Health Week, op woensdag 10 april 2024,vond de officiële opening plaats van de ONE HUNDRED restrooms hub in het drukste winkelcentrum van Nederland: Hoog Catharijne. Het...

27 september 2022

Dynamic Code en One Hundred Restrooms starten samenwerking

De Nederlandse scale-up One Hundrid Restrooms is een samenwerking aangegaan met de Zweedse onderneming Dynamic Code, die sinds 2011 werkt aan de ontwikkeling van zinvolle gezondheids- en diagnostische tests...

30 april 2024

Think Ahead met Tork op Interclean

Op 14 t/m 17 mei neemt Tork deel aan Interclean. Een terugkerende traditie waar het wereldwijd bekende merk op het gebied van hygiëne op de werkplek de bezoekers trakteert...