1 juni 2020

Gerrit Malipaard (MTS Euro Products) over toekomst ondernemen: “Inspelen op de markt, snel schakelen en relevant blijven”

De zorg voor morgen vertaalt zich op persoonlijk vlak in alertheid en/of smetvrees voor touchpoints en in handhygiëne, zakelijk in nieuwe businessmodellen. Want welk bedrijf wordt niet getroffen door de coronacrisis? En iedereen wil blijven vlammen. Soms heb je geen tijd om lang na te denken over morgen en moet je ad hoc een andere koers kiezen, omdat de vraag naar jouw product onverwacht explodeert en jij je klanten niet wilt en kunt teleurstellen. MTS Euro Products is zo’n bedrijf, Gerrit Malipaard is een ondernemer in de (toilet)hygiëneketen en zag zich voor deze uitdaging gesteld. In vier vragen gaan we terug naar begin 2020, slapeloze nachten, de dag van vandaag én van morgen met nieuwe kansen om relevant te blijven.

Hoe bereikte je het nieuws over toiletrollen hamsteren, hoe ging je het ‘gekkenhuis’ managen?
“Het hamstergedrag naar toiletpapier was er eigenlijk al met de kerst. In januari zagen we al extra vraag naar handgel vanuit China binnenkomen. Toen zijn we al gaan schakelen en opschalen. Tot begin maart hebben we heel veel extra producten geleverd, totdat Nederland op 12 maart in de intelligent lockdown ging. Toen konden we de vraag naar toiletpapier niet meer aan. We hebben met z’n allen de schouders eronder gezet. Onze in- en verkoopafdelingen werden een nóg hechter team. We schakelden en sparden dagelijks. Over lege vrachtwagens bijvoorbeeld en leveranciers. We keken naar de fabrikanten die door konden produceren en ons konden helpen om de vraag van onze klanten te kunnen behappen. Voor ons was de grote vraag: hoe krijgen we het binnen? Europa zat op slot en daardoor ook het transport. Het is werkelijk fantastisch wat een inzet onze mensen van logistiek en magazijn hebben getoond. 7 dagen per week, 12 uur per dag. We focusten ons op onze eigen klanten en kozen ervoor om geen nieuwe klanten of collega’s te bedienen. De inzet van onze medewerkers heeft mij het meest verrast. Als je thuis met kinderen zit en toch aan de slag kunt en gaat. Geweldig!”

MTS Euro Products is een bedrijf dat 30 jaar meedraait een omzet van € 90 miljoen omzet per jaar genereert. Hoe gaat het nu, ruim twee maanden later na de intelligente lockdown?
10% van onze omzet komt voort uit poetsdoeken en een groot deel exporteren we. Door de corona-uitbraak kregen we te maken met een terugval in dit segment, doordat we niet konden verschepen en industrieën als automotive stil lagen. Inmiddels trekt de business weer aan. Een andere uitdaging was de aanvoer van onze dispensers. Die komen uit China. We overwegen om een deel van de productie terug te brengen naar Europa. Dan ben je minder afhankelijk en kun je de leveringstermijn van 3 maanden verkorten.”

De zorg voor morgen heeft elke ondernemer, zeker in dit coronatijdperk. Heb je nachten wakker gelegen?
“Jazeker, eind februari/begin maart heb ik één nacht wakker gelegen. We stonden aan de vooravond van het plaatsen van onze handtekening voor onze nieuwbouw. We hebben overwogen om de nieuwbouw een kwartaal op te schuiven. Zouden we dat doen, dan geeft dat problemen voor onze groei en de normale bedrijfsvoering. Je moet ook vooruitkijken. Kijken naar de consequenties van wat er nu gebeurt. We realiseren ons ook dat het om een investering van € 25 miljoen gaat. Toch hebben Sander Ekhart (commercieel directeur) ik besloten om de bouw door te laten gaan. De oplevering kan een paar maanden later zijn, maar ons nieuwe pand op het bedrijventerrein De Dijk in Maassluis gaat er in 2021 komen.”

De corona-uitbraak beïnvloedt onvermijdelijk het koopproces. Moeten jullie je marktbenadering veranderen om relevant te blijven?
Je ziet dat de markt verandert. Van januari tot april groeide het aantal verkochte dispensers van 70.000 naar 100.000. Het wordt niet meer zoals het was. Bedrijven zullen sluiten, sectoren worden kleiner of vallen zelfs weg. Maar hygiënezuilen daarentegen zijn niet aan te slepen. Er zijn bijna geen dispensers in de wereld te verkrijgen, toch weten wij er 8000 te bemachtigen. We hebben weer met ons team snel kunnen schakelen; we verkochten binnen 4 a 5 weken 8000 zuilen. Ook de alcoholgels gaan hard en ook op de wet wipes, de natte doekjes, hebben we ingezet. Je kunt ze heel snel en eenvoudig inzetten voor tussendoor schoonmaak, bijvoorbeeld in de horeca waar je een tafel snel en goed moet schoonmaken. Zelfs in de medische wereld zie je de wet wipes.”

“We zijn innovatief als team, ik ben trots dat we zo snel schakelen. MTS is wie het is. De kracht van het team zijn klanten bedienen en informeren. Als directie staan Sander en ik dicht op het team en we staan met z’n allen de hele dag in contact met onze klanten. Over een jaar zitten we bijna in ons nieuwe pand van 30.000 m2. In de toekomst verwacht ik met minder klanten meer te doen. En toch weten we nog te plussen. Met dezelfde handen. Fantastisch!”

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 april 2020

Coronacrisis

Het coronavirus treft ons allemaal. Privé en/of zakelijk. Ook de cruciale beroepsgroep communicatie, media en marketing. Daarom deze week plotseling geen Premium-bijdrage.  #hartvoorelkaar #blijfgezond #zorggoedvoorelkaar Er gebeurt veel in...

16 april 2020

Leonore Nieuwmeijer over kracht MobiliteitsCentrum Asito: “Schoonmakers snel, goed voorbereid en veilig aan de slag”

Het zijn bijzondere tijden in de schoonmaaksector: sluitingen van heel veel panden en onderwijsinstellingen enerzijds, toename van de druk op de zorgsector anderzijds. “Bij ons werken 8000 schoonmaakkrachten, waarvan...

09 december 2019

Gerrit Malipaard MTS Euro Products over overname A.C. de Jong en Zoon: “Bedrijf waar ik ooit begon”

De aandeelhouders van A.C. de Jong en Zoon en MTS Euro Products hebben overeenstemming bereikt over de koop door van alle aandelen in het kapitaal van A.C. de Jong...

23 maart 2020

Themaweek Prachtig: #nieuwsnotendop met Rietbroek, De Kroon, MTS Euro Products, smb Brabant, UL-Team en GOM  

De aftrap van deze themaweek Prachtig met een positieve #nieuwsnotendop over het coronavirus: 6 prachtige voorbeelden van dankbare en creatieve ondernemers en relaties. Schouder aan schouder, maar op gepaste...

25 mei 2020

#hackcorona inventarisatie schoonmaak kwaliteitsmetingen

Kunnen we met kwaliteitsmetingen de hedendaagse eis voor een hygiënisch veilige (werk)omgeving waarborgen? Is de meest gebruikte VSR-kwaliteitsmeting afdoende om virussen en bacteriën te constateren? Biedt de nieuwe Atir...

04 mei 2020

Ronald Boesjes, Ben van de Scheur en Frank van de Ven (i-team Global) over onderscheiden in nieuwe schoonmaakeconomie

“Als je technologie, data en traditionele oplossingen combineert, dan kun je je als bedrijf altijd onderscheiden.” Dat klinkt goed, maar in de schoonmaak zijn we meer van de praktijk,...

07 november 2021

Stichting Zorg na Werk in Coronazorg (ZWiC) en Schoonmakend Nederland slaan handen ineen

Een financiële bijdrage voor álle (nabestaanden van) schoonmakers die door hun werk in de coronazorg op de intensive care (IC) terecht zijn gekomen of zelfs zijn overleden. Zodat zij,...

29 augustus 2019

Hygiënepapier kiest voor duurzaam en goedkoop: jij ook?

Duurzaamheid duur? Welnee! Zo goedkoop mogelijk hygiëneproducten kopen staat vaak op nummer één, maar we proberen ook steeds meer na te denken over wat al die producten eigenlijk met...

27 april 2020

Familiebedrijf GWS dé Schoonmaker: “Schoonmaak verdient onze volle aandacht!”

“We doen waar we goed in zijn en dat is schoonmaken.” Laurette, Gert-Jan en Gaby Westelaken vormen samen het directieteam van het familiebedrijf GWS dé schoonmaker. Een bedrijf dat...

19 oktober 2020

10% patiënten loopt zorginfectie op: Diversey en Hygienius zetten stap voor reductie

In Nederland krijgt 1 op de 10 patiënten een zorginfectie. De huidige zorgroutines voor de toilettering en hygiëne van bedlegerige patiënten vormen belangrijke risicobronnen. Hygienius ontwikkelt en verkoopt een...