29 mei 2020

#samensterkFM: 30 partners en 50 hackers werken aan 2 sterke FM-oplossingen voor het nieuwe normaal

Op 15 april deed Karoline de Koning een oproep op LinkedIn en op 15 mei hashtagt Danielle Overweg over de aftrap van de hackathon ‘sharing is caring’.  Zo snel kan het gaan! Samen met 30 bedrijven starten zij het nieuwe initiatief #samensterkFM. Bedrijven die te maken hebben met werkomgevingen: van product- en dienstverleners tot opdrachtgevers en brancheorganisaties. Doel? Expertise delen, nieuwe oplossingen bedenken en ontwikkelen om werkend Nederland zo snel en veilig mogelijk in hun werk-/leefomgeving te kunnen ontvangen. Op 15 mei was er de eerste echte hackathon: “Wat een fantastische aftrap van #hacktheworkplace met ruim 60 hackers. Samen crunchen we belangrijke challenges in de #anderhalvemetereconomie”, schrijft Daniëlle op LinkedIn. Na de pitches op 19 mei zijn nu twee winnaars bekend op basis van deze drie criteria: toepasbaar, betaalbaar, breed inzetbaar: Spa to go van team 2 wint de publieksprijs en Het ideale werkmodel van team 3 de juryprijs. Gefeliciteerd!

“Corona beheerst onze levens. Iedereen is er mee bezig, maar wat opvalt is dat de meeste initiatieven vooral vanuit eigen business worden opgestart. Terwijl we het volgens onze premier Rutte juist samen moeten doen”, schrijft Hago in het derde deel van haar serie Post-corona landschap. “Bedrijven binnen de facilitaire dienstverlening zijn daarom #samensterkFM begonnen. Met de (her)opening van werkomgevingen komen complexe vraagstukken naar voren. Waar werkprocessen elkaar raken, ontstaan knelpunten die we niet oplossen met de huidige protocollen. Dit belangeloze idee ontstond om te voorkomen dat elk bedrijf – van cateraar schoonmaak – zijn eigen wiel uitvindt”, aldus Hago.

Juryprijs: kantoor wordt bewustere ontmoetingsplek
Maud van den Bos, 🌿Alexandra Fischer🛠, Gwenda Harmsen, Gijs Wals, Gonjo Beuken en Richard den Braver gingen aan de slag met de vraag: waarom nog naar kantoor vanuit de visie van werkgevers én medewerkers? Zij zetten in op een langetermijnoplossing, opvallend in deze hedendaagse wereld van kortetermijnoplossingen. Zij inventariseerden en stelden het ’Ideale Werkmodel’ op.

Karoline schrijft op LinkedIn: “Dit model is omgezet naar een checklist, waarmee organisaties kunnen bepalen welke effectieve werkomgeving toepasbaar is binnen eigen wensen en mogelijkheden. Daarbij is flexibiliteit het uitgangspunt, inclusief een flexibele werkweek, ruimere openingstijden én dagen. Het kantoor is een bewustere ontmoetingsplek. We willen verantwoordelijkheid nemen voor onze resultaten en laten ons ondersteunen door virtuele coaches.”

Via deze link kun je de pitch van team 3 bekijken: van hygiënehost tot hubs, van aanpak tot de toekomstige kantoordag.

Publieksprijs: voel je overal welkom
Tara Moorman, Lisa de Rijke, Debby Marchena en Diana van den Broek van team 2 geven antwoord op de vraag: hoe zorgen we voor een gastvrije ontvangstruimte/entreehal in de 1,5-meteromgeving? “Voel je je overal welkom? Nee”, stelt team 2, die het Spa to go-concept ontwikkelde. Karoline vat samen op LinkedIn: “Door deze samenleving kan het ontvangst van een gast al snel een killer worden; afstand houden, geen koffie en praatje, overal desinfectie, alarmerende stickers & signing, en een streng toegangsbeleid.”

Spa to go is een stappenplan om negatieve ervaringen in winkels, bij de tandarts of waar dan ook doeltreffend om te buigen naar positieve beleving: van ‘hygiëne moet’ naar ‘lekker verwennen en hygiëne hoort daar ook bij’.

Voel je welkom en bekijk de pitch van team 2 via deze LinkedIn-post.

Nog meer uitdagingen voor de sector
Het is fantastisch om te zien hoeveel energie het initiatief heeft losgemaakt. Het is duidelijk dat er behoefte is aan andere manieren van samenwerken en verbinden. We onderzoeken hoe we daaraan invulling kunnen geven, want er liggen inmiddels al meer thema’s op tafel waar we voor de sector uitdagingen zien.

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 november 2018

Kennismaking FMG raadslid Mathijs Ras (AAG): “Geen sector is zo dynamisch”

Met tienduizenden salarisstroken per maand voor verschillende zorgorganisaties zet AAG zich breder in dan enkel advies. Het hands-on bedrijf pakt bedrijfsvoeringsvraagstukken aan en op, met de intentie om het...

20 april 2020

Marcel in het Veld van ecologische schoonmaakproducent Hygeniq ziet jarenlange mondiale zoektocht voor iedereen beloond

“Op 28 februari hoorden we het nieuws over de eerste coronapatiënt in Nederland. We hebben die vrijdagmiddag direct het MT bij elkaar geroepen en stelden onszelf de vraag: waar...

26 juli 2019

1 oktober: FM Next Generation inspiratie-event Verbinding bij AFAS Software

Verbinding met elkaar: ‘next generation’ met ‘this generation’. Verbinding met de veranderende wereld. Verbinding met de nieuwe (schoonmaak)economie. Maar ook verbinding met de wereld van beleving. “AFAS Software is...

17 november 2021

Schoonmakend Nederland tegen uitbreiding CTB/invoering 2G naar werkplek

Schoonmakend Nederland heeft groot bezwaar tegen uitbreiding van de coronapas (CTB)  of invoering 2G op de werkplek. Daarom heeft zij de Kamercommissies die hier invloed op hebben, afgelopen maandag...

06 oktober 2021

Oproep: Maak een blog of vlog voor de Dag van de Ondernemer

Op vrijdag 19 november is het de ‘Dag van de Ondernemer’, een initiatief van MKB-Nederland. Dan staat ook Schoonmakend Nederland stil bij het belang van ondernemers voor Nederland. Om...

14 april 2020

CSU en partners lanceren Schoon voor onze helden: belangeloos schoonmaken op locaties en bij mensen uit vitale sectoren

Schoonmaakbedrijf CSU gaat medewerkers inzetten bij instellingen en mensen die extra hulp kunnen gebruiken. “Door belangeloos schoonmaakhulp aan te bieden op cruciale plekken en bij hen die het verdienen,...

15 november 2018

FM Next Generation event zet in op business en futurism

Met 32 enthousiaste young professionals aan boord vertrok FM Next Generation op 14 november vanaf Hotel Wings aan het Airportplein op Rotterdam/The Hague Airport voor haar eerste officiële vlucht...

05 juni 2020

Top 5 in mei op Schoonmaakjournaal: van hygiënezuil tot anderhalve meters maken in onderwijs

Total Cleaning Products & ABC Products, Leviy Software, Greenspeed, MTS Euro Products en Asito & EW Facility Services: dit zijn onze graag en meest geziene gasten op Schoonmaakjournaal in...

16 april 2020

OSB: “Tekort aan persoonlijke beschermingsmiddelen voor schoonmakers zorgelijke situatie”

Er dreigt een groot tekort aan persoonlijke beschermingsmiddelen voor schoonmakers in de zorg. Dit is een hele zorgelijke situatie. Zogeheten cruciale sectoren krijgen tijdens deze coronacrisis onder meer voorrang...

11 mei 2020

Sebastiaan van der Vinne (Leviy): “Corona forceert volgende, magische stap in schoonmaak”

“De afgelopen jaren is de positie van de schoonmaker in Nederland in veel opzichten sterk verbeterd. Ik ben er ook van overtuigd dat het grote merendeel van de schoonmaakbedrijven...