29 mei 2020

#samensterkFM: 30 partners en 50 hackers werken aan 2 sterke FM-oplossingen voor het nieuwe normaal

Op 15 april deed Karoline de Koning een oproep op LinkedIn en op 15 mei hashtagt Danielle Overweg over de aftrap van de hackathon ‘sharing is caring’.  Zo snel kan het gaan! Samen met 30 bedrijven starten zij het nieuwe initiatief #samensterkFM. Bedrijven die te maken hebben met werkomgevingen: van product- en dienstverleners tot opdrachtgevers en brancheorganisaties. Doel? Expertise delen, nieuwe oplossingen bedenken en ontwikkelen om werkend Nederland zo snel en veilig mogelijk in hun werk-/leefomgeving te kunnen ontvangen. Op 15 mei was er de eerste echte hackathon: “Wat een fantastische aftrap van #hacktheworkplace met ruim 60 hackers. Samen crunchen we belangrijke challenges in de #anderhalvemetereconomie”, schrijft Daniëlle op LinkedIn. Na de pitches op 19 mei zijn nu twee winnaars bekend op basis van deze drie criteria: toepasbaar, betaalbaar, breed inzetbaar: Spa to go van team 2 wint de publieksprijs en Het ideale werkmodel van team 3 de juryprijs. Gefeliciteerd!

“Corona beheerst onze levens. Iedereen is er mee bezig, maar wat opvalt is dat de meeste initiatieven vooral vanuit eigen business worden opgestart. Terwijl we het volgens onze premier Rutte juist samen moeten doen”, schrijft Hago in het derde deel van haar serie Post-corona landschap. “Bedrijven binnen de facilitaire dienstverlening zijn daarom #samensterkFM begonnen. Met de (her)opening van werkomgevingen komen complexe vraagstukken naar voren. Waar werkprocessen elkaar raken, ontstaan knelpunten die we niet oplossen met de huidige protocollen. Dit belangeloze idee ontstond om te voorkomen dat elk bedrijf – van cateraar schoonmaak – zijn eigen wiel uitvindt”, aldus Hago.

Juryprijs: kantoor wordt bewustere ontmoetingsplek
Maud van den Bos, 🌿Alexandra Fischer🛠, Gwenda Harmsen, Gijs Wals, Gonjo Beuken en Richard den Braver gingen aan de slag met de vraag: waarom nog naar kantoor vanuit de visie van werkgevers én medewerkers? Zij zetten in op een langetermijnoplossing, opvallend in deze hedendaagse wereld van kortetermijnoplossingen. Zij inventariseerden en stelden het ’Ideale Werkmodel’ op.

Karoline schrijft op LinkedIn: “Dit model is omgezet naar een checklist, waarmee organisaties kunnen bepalen welke effectieve werkomgeving toepasbaar is binnen eigen wensen en mogelijkheden. Daarbij is flexibiliteit het uitgangspunt, inclusief een flexibele werkweek, ruimere openingstijden én dagen. Het kantoor is een bewustere ontmoetingsplek. We willen verantwoordelijkheid nemen voor onze resultaten en laten ons ondersteunen door virtuele coaches.”

Via deze link kun je de pitch van team 3 bekijken: van hygiënehost tot hubs, van aanpak tot de toekomstige kantoordag.

Publieksprijs: voel je overal welkom
Tara Moorman, Lisa de Rijke, Debby Marchena en Diana van den Broek van team 2 geven antwoord op de vraag: hoe zorgen we voor een gastvrije ontvangstruimte/entreehal in de 1,5-meteromgeving? “Voel je je overal welkom? Nee”, stelt team 2, die het Spa to go-concept ontwikkelde. Karoline vat samen op LinkedIn: “Door deze samenleving kan het ontvangst van een gast al snel een killer worden; afstand houden, geen koffie en praatje, overal desinfectie, alarmerende stickers & signing, en een streng toegangsbeleid.”

Spa to go is een stappenplan om negatieve ervaringen in winkels, bij de tandarts of waar dan ook doeltreffend om te buigen naar positieve beleving: van ‘hygiëne moet’ naar ‘lekker verwennen en hygiëne hoort daar ook bij’.

Voel je welkom en bekijk de pitch van team 2 via deze LinkedIn-post.

Nog meer uitdagingen voor de sector
Het is fantastisch om te zien hoeveel energie het initiatief heeft losgemaakt. Het is duidelijk dat er behoefte is aan andere manieren van samenwerken en verbinden. We onderzoeken hoe we daaraan invulling kunnen geven, want er liggen inmiddels al meer thema’s op tafel waar we voor de sector uitdagingen zien.

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 mei 2020

1,5-kantoormeters maken met Flexas.com en Cushman&Wakefield: “Schoonmaak deal breaker of deal maker in vastgoed”

Hygiëne, hygiëne, hygiëne: dat is waar het in de corona-gedachte om draait. Verandert dat de schoonmaakindustrie? Hoe dan? In hun zoektocht naar ‘anderhalve meters maken’ pakken FM Next Gen’ers...

23 november 2018

Kennismaking FMG raadslid Mathijs Ras (AAG): “Geen sector is zo dynamisch”

Met tienduizenden salarisstroken per maand voor verschillende zorgorganisaties zet AAG zich breder in dan enkel advies. Het hands-on bedrijf pakt bedrijfsvoeringsvraagstukken aan en op, met de intentie om het...

17 november 2021

Schoonmakend Nederland tegen uitbreiding CTB/invoering 2G naar werkplek

Schoonmakend Nederland heeft groot bezwaar tegen uitbreiding van de coronapas (CTB)  of invoering 2G op de werkplek. Daarom heeft zij de Kamercommissies die hier invloed op hebben, afgelopen maandag...

27 maart 2020

Anajah Quentin (Qleaning) over coronacrisis: “Als ondernemer over je eigen schaduw heen durven kijken en blij blijven”

Arbeidskrapte in de schoonmaak, het was een of hét onderwerp dat ons bezighield. Tot voor kort, want in ‘no time’ is de wereld veranderd. Ook de schoonmaakwereld. Waar het...

22 juni 2020

NEVI onderzoek onder 60 zorgpartijen: leveringsproblemen kunnen worden voorkomen

“De beschikbaarheid en levering van persoonlijke beschermingsmiddelen tijdens de coronacrisis kon veel beter. Voor een volgende crisissituatie moeten problemen worden opgelost om herhaling van leveringsproblemen en gebrekkige coördinatie en...

14 mei 2020

Spectro Recycle Factory in top Interclean Innovation Awards: “Recycling verpakkingen in coronatijd nog harder nodig”

“Er is een ernstig tekort aan veel verpakkingen en materialen. Juist nu het coronavirus zo’n grote impact op de wereld en onze branche heeft. Daarom zijn hergebruik en recycling...

28 juni 2019

#filmFriday FM Next Generation aftermovie: 40 seconden (inter)actie

Ontmoeten, ontdekken, ontwikkelen, brainstormen, inspireren, infomeren, netwerken, fun en sport: in 40 seconden terugblikken op het 3e event van FM Next Generation, het gratis jongerenplatform voor de schoonmaak en...

05 juni 2020

Top 5 in mei op Schoonmaakjournaal: van hygiënezuil tot anderhalve meters maken in onderwijs

Total Cleaning Products & ABC Products, Leviy Software, Greenspeed, MTS Euro Products en Asito & EW Facility Services: dit zijn onze graag en meest geziene gasten op Schoonmaakjournaal in...

25 juni 2020

AD test: 5 van de 21 geteste handgels desinfecteren niet

“Alsof je je handen wast met Radler”, vergelijkt het Algemeen Dagblad in haar artikel over handgels. Nedlab testte een groot aantal handgels op het alcoholpercentage, belangrijk voor het desinfecterende...

13 maart 2020

Coronavirus maakt top 3 meest gelezen op Schoonmaakjournaal

Het coronavirus en alles wat ermee samenhangt, is populair op Google, in de media, op de tv, op straat, in de supermarkt, op het werk (als je nog aan...