29 mei 2020

#samensterkFM: 30 partners en 50 hackers werken aan 2 sterke FM-oplossingen voor het nieuwe normaal

Op 15 april deed Karoline de Koning een oproep op LinkedIn en op 15 mei hashtagt Danielle Overweg over de aftrap van de hackathon ‘sharing is caring’.  Zo snel kan het gaan! Samen met 30 bedrijven starten zij het nieuwe initiatief #samensterkFM. Bedrijven die te maken hebben met werkomgevingen: van product- en dienstverleners tot opdrachtgevers en brancheorganisaties. Doel? Expertise delen, nieuwe oplossingen bedenken en ontwikkelen om werkend Nederland zo snel en veilig mogelijk in hun werk-/leefomgeving te kunnen ontvangen. Op 15 mei was er de eerste echte hackathon: “Wat een fantastische aftrap van #hacktheworkplace met ruim 60 hackers. Samen crunchen we belangrijke challenges in de #anderhalvemetereconomie”, schrijft Daniëlle op LinkedIn. Na de pitches op 19 mei zijn nu twee winnaars bekend op basis van deze drie criteria: toepasbaar, betaalbaar, breed inzetbaar: Spa to go van team 2 wint de publieksprijs en Het ideale werkmodel van team 3 de juryprijs. Gefeliciteerd!

“Corona beheerst onze levens. Iedereen is er mee bezig, maar wat opvalt is dat de meeste initiatieven vooral vanuit eigen business worden opgestart. Terwijl we het volgens onze premier Rutte juist samen moeten doen”, schrijft Hago in het derde deel van haar serie Post-corona landschap. “Bedrijven binnen de facilitaire dienstverlening zijn daarom #samensterkFM begonnen. Met de (her)opening van werkomgevingen komen complexe vraagstukken naar voren. Waar werkprocessen elkaar raken, ontstaan knelpunten die we niet oplossen met de huidige protocollen. Dit belangeloze idee ontstond om te voorkomen dat elk bedrijf – van cateraar schoonmaak – zijn eigen wiel uitvindt”, aldus Hago.

Juryprijs: kantoor wordt bewustere ontmoetingsplek
Maud van den Bos, 🌿Alexandra Fischer🛠, Gwenda Harmsen, Gijs Wals, Gonjo Beuken en Richard den Braver gingen aan de slag met de vraag: waarom nog naar kantoor vanuit de visie van werkgevers én medewerkers? Zij zetten in op een langetermijnoplossing, opvallend in deze hedendaagse wereld van kortetermijnoplossingen. Zij inventariseerden en stelden het ’Ideale Werkmodel’ op.

Karoline schrijft op LinkedIn: “Dit model is omgezet naar een checklist, waarmee organisaties kunnen bepalen welke effectieve werkomgeving toepasbaar is binnen eigen wensen en mogelijkheden. Daarbij is flexibiliteit het uitgangspunt, inclusief een flexibele werkweek, ruimere openingstijden én dagen. Het kantoor is een bewustere ontmoetingsplek. We willen verantwoordelijkheid nemen voor onze resultaten en laten ons ondersteunen door virtuele coaches.”

Via deze link kun je de pitch van team 3 bekijken: van hygiënehost tot hubs, van aanpak tot de toekomstige kantoordag.

Publieksprijs: voel je overal welkom
Tara Moorman, Lisa de Rijke, Debby Marchena en Diana van den Broek van team 2 geven antwoord op de vraag: hoe zorgen we voor een gastvrije ontvangstruimte/entreehal in de 1,5-meteromgeving? “Voel je je overal welkom? Nee”, stelt team 2, die het Spa to go-concept ontwikkelde. Karoline vat samen op LinkedIn: “Door deze samenleving kan het ontvangst van een gast al snel een killer worden; afstand houden, geen koffie en praatje, overal desinfectie, alarmerende stickers & signing, en een streng toegangsbeleid.”

Spa to go is een stappenplan om negatieve ervaringen in winkels, bij de tandarts of waar dan ook doeltreffend om te buigen naar positieve beleving: van ‘hygiëne moet’ naar ‘lekker verwennen en hygiëne hoort daar ook bij’.

Voel je welkom en bekijk de pitch van team 2 via deze LinkedIn-post.

Nog meer uitdagingen voor de sector
Het is fantastisch om te zien hoeveel energie het initiatief heeft losgemaakt. Het is duidelijk dat er behoefte is aan andere manieren van samenwerken en verbinden. We onderzoeken hoe we daaraan invulling kunnen geven, want er liggen inmiddels al meer thema’s op tafel waar we voor de sector uitdagingen zien.

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 mei 2020

Top 3 meest populaire blogs in april: virusvrije marketing, wegwerphandschoenen en schoonmaken met bacteriën

In april sierde positief kritische blogs en vlogs de website van Schoonmaakjournaal. Dit zijn de drie meest populaire: 1. Virusvrije marketing door Petra de Bruin, Schoonmaakjournaal Blog: Virusvrije marketing...

17 april 2020

Richard van Zon (Stoffels Bleijenberg): “Schoonmaak is een geweldig mooi en dankbaar beroep”

Ook ons gesprek met commercieel directeur van Stoffels Bleijenberg en Westerveld Richard van Zon over de meerwaarde van opleiden en de nieuwe en vernieuwende samenwerking in hotelschoonmaak met de...

20 mei 2020

Branchevereniging SieV richt personeel- en verzuimloket op: “Juist in coronatijd oog voor welzijn werknemers”

Mkb-branchevereniging Schoonmaken is een Vak! (SieV), VLC & Partners en Pyxus Advies richten samen het SieV Personeel en Verzuim Loket op. Werkgevers in de schoonmaakbranche hebben in toenemende mate...

11 juli 2022

Neem de COVID-basismaatregelen weer in acht

Schoonmakend Nederland doet de oproep om de Covid-basismaatregelen weer in acht te nemen, omdat in de afgelopen weken het reproductiegetal (R) weer ruim boven de 1 is gestegen. Hieruit...

25 mei 2020

OSB en ondernemers over corona-impact: de wereld draait door dankzij schoonmaak

“Complimenten voor de brancheorganisatie en ondernemers die zo snel konden schakelen, toen de intelligente lockdown werd afgekondigd. Schakelen naar de leden, de politiek”, reageert Jacco Vonhof aan de gesprekstafel...

30 april 2020

Sander Ekhart (MTS Euro Products) ‘on the roll’ voor, tijdens en na corona: “Wereld van verschil”

Van de run op rollen tot stilte voor de storm: ook de producten- en dienstenleveranciers van het kleinste kamer stonden opeens voor grote uitdagingen door de plotselinge uitbraak van...

01 mei 2020

Hago over post-corona tijdperk: “Wordt hygiëne het systeem tegen toekomstige pandemieën?”

Dat we nu op de blaren zitten, dat voelen we allemaal. Maar op een zeker moment komen we in het post-coronatijdperk. Wat is de impact op businessmodellen? Wordt hygiëne...

08 mei 2020

OSB alert: “Corona brengt veel onrust: vergeet schoonmakers in zorg en onderwijs niet bij testen op corona”

Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) roept op om bij het testen op Covid-19 in de zorg en onderwijs de schoonmakers niet te vergeten. Jeroen Veldboer (directeur OSB): “In veel...

25 juni 2020

Asito en HEYDAY starten benchmark impact coronacrisis op facilitaire dienstverlening

De versoepelde richtlijnen vanuit de overheid en het teruglopende aantal besmettingen doen steeds meer bedrijven besluiten om stapsgewijs weer medewerkers, gasten en leveranciers toe te laten in het gebouw....

28 juni 2019

#filmFriday FM Next Generation aftermovie: 40 seconden (inter)actie

Ontmoeten, ontdekken, ontwikkelen, brainstormen, inspireren, infomeren, netwerken, fun en sport: in 40 seconden terugblikken op het 3e event van FM Next Generation, het gratis jongerenplatform voor de schoonmaak en...