29 mei 2020

#samensterkFM: 30 partners en 50 hackers werken aan 2 sterke FM-oplossingen voor het nieuwe normaal

Op 15 april deed Karoline de Koning een oproep op LinkedIn en op 15 mei hashtagt Danielle Overweg over de aftrap van de hackathon ‘sharing is caring’.  Zo snel kan het gaan! Samen met 30 bedrijven starten zij het nieuwe initiatief #samensterkFM. Bedrijven die te maken hebben met werkomgevingen: van product- en dienstverleners tot opdrachtgevers en brancheorganisaties. Doel? Expertise delen, nieuwe oplossingen bedenken en ontwikkelen om werkend Nederland zo snel en veilig mogelijk in hun werk-/leefomgeving te kunnen ontvangen. Op 15 mei was er de eerste echte hackathon: “Wat een fantastische aftrap van #hacktheworkplace met ruim 60 hackers. Samen crunchen we belangrijke challenges in de #anderhalvemetereconomie”, schrijft Daniëlle op LinkedIn. Na de pitches op 19 mei zijn nu twee winnaars bekend op basis van deze drie criteria: toepasbaar, betaalbaar, breed inzetbaar: Spa to go van team 2 wint de publieksprijs en Het ideale werkmodel van team 3 de juryprijs. Gefeliciteerd!

“Corona beheerst onze levens. Iedereen is er mee bezig, maar wat opvalt is dat de meeste initiatieven vooral vanuit eigen business worden opgestart. Terwijl we het volgens onze premier Rutte juist samen moeten doen”, schrijft Hago in het derde deel van haar serie Post-corona landschap. “Bedrijven binnen de facilitaire dienstverlening zijn daarom #samensterkFM begonnen. Met de (her)opening van werkomgevingen komen complexe vraagstukken naar voren. Waar werkprocessen elkaar raken, ontstaan knelpunten die we niet oplossen met de huidige protocollen. Dit belangeloze idee ontstond om te voorkomen dat elk bedrijf – van cateraar schoonmaak – zijn eigen wiel uitvindt”, aldus Hago.

Juryprijs: kantoor wordt bewustere ontmoetingsplek
Maud van den Bos, 🌿Alexandra Fischer🛠, Gwenda Harmsen, Gijs Wals, Gonjo Beuken en Richard den Braver gingen aan de slag met de vraag: waarom nog naar kantoor vanuit de visie van werkgevers én medewerkers? Zij zetten in op een langetermijnoplossing, opvallend in deze hedendaagse wereld van kortetermijnoplossingen. Zij inventariseerden en stelden het ’Ideale Werkmodel’ op.

Karoline schrijft op LinkedIn: “Dit model is omgezet naar een checklist, waarmee organisaties kunnen bepalen welke effectieve werkomgeving toepasbaar is binnen eigen wensen en mogelijkheden. Daarbij is flexibiliteit het uitgangspunt, inclusief een flexibele werkweek, ruimere openingstijden én dagen. Het kantoor is een bewustere ontmoetingsplek. We willen verantwoordelijkheid nemen voor onze resultaten en laten ons ondersteunen door virtuele coaches.”

Via deze link kun je de pitch van team 3 bekijken: van hygiënehost tot hubs, van aanpak tot de toekomstige kantoordag.

Publieksprijs: voel je overal welkom
Tara Moorman, Lisa de Rijke, Debby Marchena en Diana van den Broek van team 2 geven antwoord op de vraag: hoe zorgen we voor een gastvrije ontvangstruimte/entreehal in de 1,5-meteromgeving? “Voel je je overal welkom? Nee”, stelt team 2, die het Spa to go-concept ontwikkelde. Karoline vat samen op LinkedIn: “Door deze samenleving kan het ontvangst van een gast al snel een killer worden; afstand houden, geen koffie en praatje, overal desinfectie, alarmerende stickers & signing, en een streng toegangsbeleid.”

Spa to go is een stappenplan om negatieve ervaringen in winkels, bij de tandarts of waar dan ook doeltreffend om te buigen naar positieve beleving: van ‘hygiëne moet’ naar ‘lekker verwennen en hygiëne hoort daar ook bij’.

Voel je welkom en bekijk de pitch van team 2 via deze LinkedIn-post.

Nog meer uitdagingen voor de sector
Het is fantastisch om te zien hoeveel energie het initiatief heeft losgemaakt. Het is duidelijk dat er behoefte is aan andere manieren van samenwerken en verbinden. We onderzoeken hoe we daaraan invulling kunnen geven, want er liggen inmiddels al meer thema’s op tafel waar we voor de sector uitdagingen zien.

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische...

14 oktober 2019

Inspiratie-event Verbinding bij AFAS boost voor schoonmaak en FM-branche

“Als je product niet zo spannend is, moet je het interessant maken. Beleving!” Het eerste inspiratiemoment hadden we aan het begin van de Disney Tour door het AFAS-hoofdkantoor direct...

05 mei 2020

Blog: Handhygiëne heeft de hele wereld in z’n greep

Op 5 mei vieren we Bevrijdingsdag, maar op 5 mei is ook de Internationale Dag van de Handhygiëne. Een dag om extra stil te staan bij de noodzaak van...

25 juni 2020

AD test: 5 van de 21 geteste handgels desinfecteren niet

“Alsof je je handen wast met Radler”, vergelijkt het Algemeen Dagblad in haar artikel over handgels. Nedlab testte een groot aantal handgels op het alcoholpercentage, belangrijk voor het desinfecterende...

01 februari 2022

Geen 1,5 meter alsjeblieft

Humor in coronatijd, daar houden we van. Deze foto kwam de redactie tegen op social media en heeft ‘m even ‘geleend’ om deze in onze rubriek ‘foto’s & films’...

03 april 2020

Alpheios instructievideo’s: goed voorbereid aan de slag in mogelijke risicosituatie

In deze hectische periode kan het voorkomen dat schoonmakers worden ingezet in situaties die zij doorgaans niet gewend zijn, bijvoorbeeld in een zorgomgeving, terwijl ze doorgaans kantoorgebouwen reinigen. Ook...

17 april 2020

Richard van Zon (Stoffels Bleijenberg): “Schoonmaak is een geweldig mooi en dankbaar beroep”

Ook ons gesprek met commercieel directeur van Stoffels Bleijenberg en Westerveld Richard van Zon over de meerwaarde van opleiden en de nieuwe en vernieuwende samenwerking in hotelschoonmaak met de...

14 maart 2022

Bureaustoel, schoonmaak, oppas; je werkgever regelt het

Sodexo lanceert WorkX. Een online platform waarmee werkgevers kunnen zorgen voor een optimale thuiswerkomgeving voor hun medewerkers. Met WorkX kunnen werknemers snel en makkelijk iets laten doen aan die...

31 maart 2020

Meerwaarde schoonmaak: disposable microvezel

Microvezel is sinds de jaren negentig niet meer weg te denken uit de professionele schoonmaak; anno 2020 is er een doekje dat niet gewassen hoeft te worden maar na...

04 mei 2020

Onderzoek: 77% verwacht meer schoonmaakrondes in het nieuwe normaal

Meer dan de helft (58%) van het kantoorpersoneel in Nederland denkt niet dat alles weer wordt zoals het was vóór corona. Zo geeft 67% aan meer op hygiëne te...