29 mei 2020

#samensterkFM: 30 partners en 50 hackers werken aan 2 sterke FM-oplossingen voor het nieuwe normaal

Op 15 april deed Karoline de Koning een oproep op LinkedIn en op 15 mei hashtagt Danielle Overweg over de aftrap van de hackathon ‘sharing is caring’.  Zo snel kan het gaan! Samen met 30 bedrijven starten zij het nieuwe initiatief #samensterkFM. Bedrijven die te maken hebben met werkomgevingen: van product- en dienstverleners tot opdrachtgevers en brancheorganisaties. Doel? Expertise delen, nieuwe oplossingen bedenken en ontwikkelen om werkend Nederland zo snel en veilig mogelijk in hun werk-/leefomgeving te kunnen ontvangen. Op 15 mei was er de eerste echte hackathon: “Wat een fantastische aftrap van #hacktheworkplace met ruim 60 hackers. Samen crunchen we belangrijke challenges in de #anderhalvemetereconomie”, schrijft Daniëlle op LinkedIn. Na de pitches op 19 mei zijn nu twee winnaars bekend op basis van deze drie criteria: toepasbaar, betaalbaar, breed inzetbaar: Spa to go van team 2 wint de publieksprijs en Het ideale werkmodel van team 3 de juryprijs. Gefeliciteerd!

“Corona beheerst onze levens. Iedereen is er mee bezig, maar wat opvalt is dat de meeste initiatieven vooral vanuit eigen business worden opgestart. Terwijl we het volgens onze premier Rutte juist samen moeten doen”, schrijft Hago in het derde deel van haar serie Post-corona landschap. “Bedrijven binnen de facilitaire dienstverlening zijn daarom #samensterkFM begonnen. Met de (her)opening van werkomgevingen komen complexe vraagstukken naar voren. Waar werkprocessen elkaar raken, ontstaan knelpunten die we niet oplossen met de huidige protocollen. Dit belangeloze idee ontstond om te voorkomen dat elk bedrijf – van cateraar schoonmaak – zijn eigen wiel uitvindt”, aldus Hago.

Juryprijs: kantoor wordt bewustere ontmoetingsplek
Maud van den Bos, 🌿Alexandra Fischer🛠, Gwenda Harmsen, Gijs Wals, Gonjo Beuken en Richard den Braver gingen aan de slag met de vraag: waarom nog naar kantoor vanuit de visie van werkgevers én medewerkers? Zij zetten in op een langetermijnoplossing, opvallend in deze hedendaagse wereld van kortetermijnoplossingen. Zij inventariseerden en stelden het ’Ideale Werkmodel’ op.

Karoline schrijft op LinkedIn: “Dit model is omgezet naar een checklist, waarmee organisaties kunnen bepalen welke effectieve werkomgeving toepasbaar is binnen eigen wensen en mogelijkheden. Daarbij is flexibiliteit het uitgangspunt, inclusief een flexibele werkweek, ruimere openingstijden én dagen. Het kantoor is een bewustere ontmoetingsplek. We willen verantwoordelijkheid nemen voor onze resultaten en laten ons ondersteunen door virtuele coaches.”

Via deze link kun je de pitch van team 3 bekijken: van hygiënehost tot hubs, van aanpak tot de toekomstige kantoordag.

Publieksprijs: voel je overal welkom
Tara Moorman, Lisa de Rijke, Debby Marchena en Diana van den Broek van team 2 geven antwoord op de vraag: hoe zorgen we voor een gastvrije ontvangstruimte/entreehal in de 1,5-meteromgeving? “Voel je je overal welkom? Nee”, stelt team 2, die het Spa to go-concept ontwikkelde. Karoline vat samen op LinkedIn: “Door deze samenleving kan het ontvangst van een gast al snel een killer worden; afstand houden, geen koffie en praatje, overal desinfectie, alarmerende stickers & signing, en een streng toegangsbeleid.”

Spa to go is een stappenplan om negatieve ervaringen in winkels, bij de tandarts of waar dan ook doeltreffend om te buigen naar positieve beleving: van ‘hygiëne moet’ naar ‘lekker verwennen en hygiëne hoort daar ook bij’.

Voel je welkom en bekijk de pitch van team 2 via deze LinkedIn-post.

Nog meer uitdagingen voor de sector
Het is fantastisch om te zien hoeveel energie het initiatief heeft losgemaakt. Het is duidelijk dat er behoefte is aan andere manieren van samenwerken en verbinden. We onderzoeken hoe we daaraan invulling kunnen geven, want er liggen inmiddels al meer thema’s op tafel waar we voor de sector uitdagingen zien.

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 mei 2020

Ronald Boesjes, Ben van de Scheur en Frank van de Ven (i-team Global) over onderscheiden in nieuwe schoonmaakeconomie

“Als je technologie, data en traditionele oplossingen combineert, dan kun je je als bedrijf altijd onderscheiden.” Dat klinkt goed, maar in de schoonmaak zijn we meer van de praktijk,...

14 oktober 2019

Inspiratie-event Verbinding bij AFAS boost voor schoonmaak en FM-branche

“Als je product niet zo spannend is, moet je het interessant maken. Beleving!” Het eerste inspiratiemoment hadden we aan het begin van de Disney Tour door het AFAS-hoofdkantoor direct...

25 mei 2020

AD-test: 12 van 25 mondkapjes komen niet door test

Van verstreken houdbaarheidsdatum tot te veel virusdeeltjes doorlaten: Greencycl testte voor het Algemeen Dagblad 25 mondkapjes. AD concludeert: “Verpleeghuizen blijken op grote schaal te zijn opgescheept met ondeugdelijke mondkapjes....

22 april 2020

Blog: Virusvrije marketing

De dag waarop je moeder sterft, dat jij wordt losgelaten En al haar eigenschappen erft, in meer of mindere mate… Met deze tekst begint Karin Bloemen haar prachtige, treffende...

17 februari 2022

Versoepeling coronabeleid thuiswerken vraagt om duidelijke afspraken

Het thuiswerkadvies wordt gewijzigd in: werk de helft van de tijd thuis. Maar na een periode van twee jaar thuiswerken zal het voor veel medewerkers even wennen zijn om...

09 april 2020

Belgische Netwerk in Zorg steekt hart onder de riem: You’ll never walk alone

“Ook wij als leidinggevenden staan voor een grote uitdaging. Wij hebben nu een zeer grote rol in het geruststellen en motiveren van onze mensen. Verder staan we ook voor...

20 november 2019

28 november: FMGezondheidszorg symposium Circulariteit: van afdankers naar kanshebbers

Voor de één was een bezoek aan een textielververij 20 jaar geleden, waar honderden liters vervuild water voor slechts vier t-shirts werden geloosd, het moment waarop hij werd ‘gevangen’...

12 mei 2020

Blog: 1,5 m2 prijs glasbewassing, het nieuwe normaal?

Corona is een bitch. We zijn nu een paar weken verder en de veerkracht en onderlinge betrokkenheid hebben we nu net iets te vaak, op persoonlijk vlak, afgewisseld met...

19 april 2020

Sitemark lanceert Covid-19 werkplek hygiëneprogramma

Hebt u al een Covid-19 werkplek-hygiëneprogramma? Sitemark lanceert ‘a best practice solution’: een programma dat geruststelt en veiligheid borgt. Bekijk de introductie van 2,5 minuut van FM Best Practice...

01 mei 2020

Hago over post-corona tijdperk: “Wordt hygiëne het systeem tegen toekomstige pandemieën?”

Dat we nu op de blaren zitten, dat voelen we allemaal. Maar op een zeker moment komen we in het post-coronatijdperk. Wat is de impact op businessmodellen? Wordt hygiëne...