4 mei 2020

Ronald Boesjes, Ben van de Scheur en Frank van de Ven (i-team Global) over onderscheiden in nieuwe schoonmaakeconomie

“Als je technologie, data en traditionele oplossingen combineert, dan kun je je als bedrijf altijd onderscheiden.” Dat klinkt goed, maar in de schoonmaak zijn we meer van de praktijk, van handen uit de mouwen steken, van aan- en oppakken. Daar is i-team ook van, overtuigt de video-inspiratietafel met Ronald Boesjes, Ben van de Scheur en Frank van de Ven. Drie ambassadeurs in ‘global cleaning’ die zich, gesteund door een sterk internationaal netwerk aan partners, inzetten om samen met schoonmaakbedrijven de actuele en acute problematieken en uitdagingen, waarvoor opdrachtgevers en dienstverleners zich gesteld zien, op te lossen. Het motto is TEAM: Together Everyone Achieves More!

 Meer schoonmaken overdag, in de avond en in de vroege morgen; de ambassadeurs van  i-team Global zien dat gebeuren. “De schoonmaker wordt ‘cleaning host’ en wordt een nog belangrijkere schakel in de hygiëne. Schoonmaak krijgt meer en andere dimensies. Er zal intensiever, frequenter en op andere tijden schoongemaakt gaan worden.”

“Alles begint met hygiëne en draait om het verbeteren van het eindresultaat”

“Neem een school waar we gewend waren, dat de ene groep het lokaal verliet en de volgende groep het lokaal direct betrad. Dat kan intelligenter. Niet alleen vanwege de ‘anderhalvemetersamenleving’, maar ook omdat er tussendoor schoongemaakt zal worden. Daarnaast zullen de leerlingen over meer klassen worden verdeeld. Op 11 mei gaan scholen weer starten: we hebben de basisplannen al klaarliggen. Als i-team willen we de opdrachtgever en de schoonmaakbedrijven helpen met bredere informatie over minimale eisen en planningen en uitleggen waar het belang ligt. Alles begint met hygiëne en draait om het verbeteren van het eindresultaat.”

“Schoonmaak gaat anders geprijsd worden”
Wie i-team Global nog niet kent, het bedrijf van Frank met state-of-the-art vestiging in Eindhoven is geen machineleverancier maar een solution business partner. “Een toeleverancier van totaaloplossingen”, beschrijft Ben, global ambassador van i-team Professional. Aan een voormalig ondernemend bankier die als interimmer ook voor diverse sectoren werkte, durf je te vragen naar… geld. Want hoe gaan schoonmaakbedrijven een andere aanpak en innovaties financieren?

“Als schoonmaakbranche heb je met alle sectoren te maken. Elke sector heeft zijn uitdaging. Daar kunnen we het verschil als branche maken, want iedereen ziet nu het belang van hygiëne. Waar mensen bij elkaar willen blijven komen, zullen we de mensen en hun gezondheid centraal stellen. Dat is een uitdaging. Dat vraagt om intensiever schoonmaken, meer budget, meer inzet van machines, maar ook van data, Je kunt dan sneller uitrekenen dat het effectiever en efficiënter kan. Circa 80 tot 85% van de schoonmaak zijn de loonkosten. Er kan dus meer gebeuren. En dat hoef je echt niet direct te financieren. Ook daarvoor zijn mogelijkheden, bijvoorbeeld pay per use, dus afrekenen op basis van het gebruik van machines. Daarover denken we graag mee met schoonmaakbedrijven en haar opdrachtgevers.”

Landkapertjes?
“We gaan zeker niet op de stoel van de adviseurs zitten”, vult Ronald aan. “Neem iets heel simpels: looproutes of toiletgebruik. Wat is de beste plek voor de automaten om handen te desinfecteren? Of je het nu over een fysiopraktijk, sportaccommodatie of kantorencomplex hebt; we koppelen dienstverlener en opdrachtgever aan elkaar en willen de klanten en de schoonmaakdienstverleners helpen met oplossingen. Daarom heet een van de bv’s i-team Solutions; we denken in oplossingen.”

Eind december nam de redactie van Schoonmaakjournaal met Ronald al een stap naar de toekomst van schoonmaak. “Schoonmaakbedrijven worden nog meer managementorganisaties” was en is nog steeds zijn overtuiging. “De 1,5-metersamenleving houdt voorlopig nog aan. Klanten uit horeca, onderwijs, leisure en bedrijven gaan herinrichten, komen vierkante meters tekort. Er zal meer verplicht thuis gewerkt gaan worden. Kantoren zullen vroeger open en later dicht gaan. Binnen gebouwen krijg je een andere logistiek in alles, dus ook in schoonmaak, catering en andere facilitaire diensten. Stofzuigen wordt anders dan anders, minder geluid, zonder snoer en overdag. De cleaning host gaat met specifieke reinigingsmiddelen, microvezel en desinfectie op pad. Dat vereist andere werkwagens (zie foto). De ‘cleaning host’ neemt in één keer alle materialen en middelen mee. Natuurlijk heeft i-team haar systemen en machines, maar dat hoeft niet altijd beter te zijn. We zoeken naar de juiste oplossingen samen met alle partijen. Waar we uniek in zijn, is dat we dat altijd met partners uitvoeren.”

“Alles begint met overtuiging”
Ben, tot slot: “Iedereen voelt de pijn van de coronapandemie. We zien het als onze rol om te helpen, want de wereld staat in brand. We nemen onze verantwoordelijkheid. We zijn ook bereid als we een bepaalde weg zijn ingeslagen om tegen partners te zeggen: ‘we zijn te veel links gegaan, we gaan een beetje naar rechts’. Er is genoeg voedingsbodem voor dit soort virussen en uitbraken. Laten we samen inzetten vanuit expertise en inzet om dat te voorkomen. Ideeën zijn altijd welkom.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 december 2024

Met Tork meer efficiëntie in de keuken 

Van 13 tot en met 16 januari 2025 opent de Amsterdamse RAI haar deuren voor Horecava, dé vakbeurs voor horeca professionals. Tork is op deze beurs aanwezig met duurzame...

13 januari 2025

PSO Nederland zet Novon in het zonnetje bij hercertificering Trede 3

PSO Nederland zette Novon in het zonnetje. Omdat het bedrijf opnieuw de hercertificering voor Trede 3 op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) heeft behaald. Volgens Novon bevestigt deze hercertificering...

14 maart 2024

Asito stelt Adriaan Belonje aan als CEO

Schoonmaakorganisatie Asito, onderdeel van ADG dienstengroep, stelt Adriaan Belonje (49) aan als nieuwe CEO. Hij volgt Bob Mols op die per 1 april 2024, na zeven jaar de organisatie...

03 juni 2022

Ken je Sammy al?

Deze schoonmaakheld leert kinderen op een speelse manier over hygiëne en maakt hen bewust over hun eigen rol bij het schoonhouden van hun klas. Het doel? Een veilige, hygiënische...

04 april 2018

LEVIY inspiring stories: “Center Parcs ontwikkelt zich sterk in digitalisering voor gasten en processen”

50 jaar geleden opende het eerste park van Center Parcs. Nu zijn er 22 parken in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Anderhalf jaar geleden kwam Ilse Lemmerlijn, cleaning manager...

22 oktober 2019

Met 3 lanceringen laat i-team Global weer van zich horen op Schoonmaak Vakdagen

De i-range breidt uit, op de aankomende Schoonmaak Vakdagen met maar liefst twee lanceringen: de i-matt, een nieuwkomer in de i-wash serie de power wash én i-glasses. “De Schoonmaak...

24 april 2024

Schoonmaakbedrijf Raggers bij Harry Mens

Chantal van Amerongen, commercieel directeur van schoonmaakbedrijf Raggers laat in een uitzending van BusinessClass van Harry Mens zien hoe leuk het is om bij het familiebedrijf te werken. Er...

27 oktober 2021

De kunst van glazenwassen

In het Depot van museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam is glazenwassen tot ‘kunst’ verheven. Kijk hoe de glazenwassers van Mommers Schoonmaak hun kunsten tonen. Oproep: Heb jij ook...

16 januari 2023

Take the Stage: CSU opent eigen stagebureau

Schoonmaakbedrijf CSU opende deze maand Take The Stage, een intern stagebemiddelingsbureau. Het bureau biedt niet alleen stages aan studenten, maar wordt ook draaiende gehouden door stagiaires die taken zoals...

24 november 2021

Schoon toilet als beloning

Naar het toilet gaan op een festival is niet altijd een fijne beleving. Daar hebben ze in Spanje iets op gevonden. Een fris en schoon toilet, de ‘blessed bathroom’,...