4 mei 2020

Ronald Boesjes, Ben van de Scheur en Frank van de Ven (i-team Global) over onderscheiden in nieuwe schoonmaakeconomie

“Als je technologie, data en traditionele oplossingen combineert, dan kun je je als bedrijf altijd onderscheiden.” Dat klinkt goed, maar in de schoonmaak zijn we meer van de praktijk, van handen uit de mouwen steken, van aan- en oppakken. Daar is i-team ook van, overtuigt de video-inspiratietafel met Ronald Boesjes, Ben van de Scheur en Frank van de Ven. Drie ambassadeurs in ‘global cleaning’ die zich, gesteund door een sterk internationaal netwerk aan partners, inzetten om samen met schoonmaakbedrijven de actuele en acute problematieken en uitdagingen, waarvoor opdrachtgevers en dienstverleners zich gesteld zien, op te lossen. Het motto is TEAM: Together Everyone Achieves More!

 Meer schoonmaken overdag, in de avond en in de vroege morgen; de ambassadeurs van  i-team Global zien dat gebeuren. “De schoonmaker wordt ‘cleaning host’ en wordt een nog belangrijkere schakel in de hygiëne. Schoonmaak krijgt meer en andere dimensies. Er zal intensiever, frequenter en op andere tijden schoongemaakt gaan worden.”

“Alles begint met hygiëne en draait om het verbeteren van het eindresultaat”

“Neem een school waar we gewend waren, dat de ene groep het lokaal verliet en de volgende groep het lokaal direct betrad. Dat kan intelligenter. Niet alleen vanwege de ‘anderhalvemetersamenleving’, maar ook omdat er tussendoor schoongemaakt zal worden. Daarnaast zullen de leerlingen over meer klassen worden verdeeld. Op 11 mei gaan scholen weer starten: we hebben de basisplannen al klaarliggen. Als i-team willen we de opdrachtgever en de schoonmaakbedrijven helpen met bredere informatie over minimale eisen en planningen en uitleggen waar het belang ligt. Alles begint met hygiëne en draait om het verbeteren van het eindresultaat.”

“Schoonmaak gaat anders geprijsd worden”
Wie i-team Global nog niet kent, het bedrijf van Frank met state-of-the-art vestiging in Eindhoven is geen machineleverancier maar een solution business partner. “Een toeleverancier van totaaloplossingen”, beschrijft Ben, global ambassador van i-team Professional. Aan een voormalig ondernemend bankier die als interimmer ook voor diverse sectoren werkte, durf je te vragen naar… geld. Want hoe gaan schoonmaakbedrijven een andere aanpak en innovaties financieren?

“Als schoonmaakbranche heb je met alle sectoren te maken. Elke sector heeft zijn uitdaging. Daar kunnen we het verschil als branche maken, want iedereen ziet nu het belang van hygiëne. Waar mensen bij elkaar willen blijven komen, zullen we de mensen en hun gezondheid centraal stellen. Dat is een uitdaging. Dat vraagt om intensiever schoonmaken, meer budget, meer inzet van machines, maar ook van data, Je kunt dan sneller uitrekenen dat het effectiever en efficiënter kan. Circa 80 tot 85% van de schoonmaak zijn de loonkosten. Er kan dus meer gebeuren. En dat hoef je echt niet direct te financieren. Ook daarvoor zijn mogelijkheden, bijvoorbeeld pay per use, dus afrekenen op basis van het gebruik van machines. Daarover denken we graag mee met schoonmaakbedrijven en haar opdrachtgevers.”

Landkapertjes?
“We gaan zeker niet op de stoel van de adviseurs zitten”, vult Ronald aan. “Neem iets heel simpels: looproutes of toiletgebruik. Wat is de beste plek voor de automaten om handen te desinfecteren? Of je het nu over een fysiopraktijk, sportaccommodatie of kantorencomplex hebt; we koppelen dienstverlener en opdrachtgever aan elkaar en willen de klanten en de schoonmaakdienstverleners helpen met oplossingen. Daarom heet een van de bv’s i-team Solutions; we denken in oplossingen.”

Eind december nam de redactie van Schoonmaakjournaal met Ronald al een stap naar de toekomst van schoonmaak. “Schoonmaakbedrijven worden nog meer managementorganisaties” was en is nog steeds zijn overtuiging. “De 1,5-metersamenleving houdt voorlopig nog aan. Klanten uit horeca, onderwijs, leisure en bedrijven gaan herinrichten, komen vierkante meters tekort. Er zal meer verplicht thuis gewerkt gaan worden. Kantoren zullen vroeger open en later dicht gaan. Binnen gebouwen krijg je een andere logistiek in alles, dus ook in schoonmaak, catering en andere facilitaire diensten. Stofzuigen wordt anders dan anders, minder geluid, zonder snoer en overdag. De cleaning host gaat met specifieke reinigingsmiddelen, microvezel en desinfectie op pad. Dat vereist andere werkwagens (zie foto). De ‘cleaning host’ neemt in één keer alle materialen en middelen mee. Natuurlijk heeft i-team haar systemen en machines, maar dat hoeft niet altijd beter te zijn. We zoeken naar de juiste oplossingen samen met alle partijen. Waar we uniek in zijn, is dat we dat altijd met partners uitvoeren.”

“Alles begint met overtuiging”
Ben, tot slot: “Iedereen voelt de pijn van de coronapandemie. We zien het als onze rol om te helpen, want de wereld staat in brand. We nemen onze verantwoordelijkheid. We zijn ook bereid als we een bepaalde weg zijn ingeslagen om tegen partners te zeggen: ‘we zijn te veel links gegaan, we gaan een beetje naar rechts’. Er is genoeg voedingsbodem voor dit soort virussen en uitbraken. Laten we samen inzetten vanuit expertise en inzet om dat te voorkomen. Ideeën zijn altijd welkom.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 april 2020

Schoonmaak en arbeidskrapte (1): “Erkenning door coronavirus vergroot binding en aantrekkingskracht ook voor langere tijd”

Tot begin maart waren we als schoonmaakbranche vol van arbeidskrapte. We hadden er veel kopzorgen over. En wat zien we nu, nog geen 2 maanden later? Het FNV signaleert...

14 maart 2022

Bureaustoel, schoonmaak, oppas; je werkgever regelt het

Sodexo lanceert WorkX. Een online platform waarmee werkgevers kunnen zorgen voor een optimale thuiswerkomgeving voor hun medewerkers. Met WorkX kunnen werknemers snel en makkelijk iets laten doen aan die...

18 februari 2020

Daar worden we beter van: oproep voor nieuwe themaserie Ziekteverzuim

“Een van de lastigste zaken waar wij als ondernemer mee te maken hebben, is ziekteverzuim. Vorig jaar werd bekend dat het gemiddelde ziekteverzuim licht gestegen is en dat het...

03 mei 2020

Top 3 meest populaire blogs in april: virusvrije marketing, wegwerphandschoenen en schoonmaken met bacteriën

In april sierde positief kritische blogs en vlogs de website van Schoonmaakjournaal. Dit zijn de drie meest populaire: 1. Virusvrije marketing door Petra de Bruin, Schoonmaakjournaal Blog: Virusvrije marketing...

15 september 2025

𝗗𝗶𝗺𝗲𝗻𝘀𝗶𝗼 𝗚𝗿𝗼𝗲𝗽 𝗯𝘂𝗻𝗱𝗲𝗹𝘁 𝗵𝗮𝗮𝗿 𝗸𝗿𝗮𝗰𝗵𝘁𝗲𝗻 𝗺𝗲𝘁 𝗠𝗧𝗦 𝗘𝘂𝗿𝗼 𝗣𝗿𝗼𝗱𝘂𝗰𝘁𝘀 𝗲𝗻 𝗕𝗼𝘀𝗼

Dimensio Groep, Euro Products en Boso slaan de handen ineen. Samen vormen zij dan een organisatie in de markt van professionele hygiëne- en verpakkingsoplossingen, met een gezamenlijke omzet van...

05 april 2019

18 juni: Beleef de passie #nextevent FM Next Generation bij i-team Global

Interactie bij i-team Global: het derde event van FM Next Generation staat in de steigers. Het thema: Beleef de passie. Op dinsdagmiddag 18 juni zijn young professionals tot en...

14 oktober 2022

Een uitzending van Captains of Cleaning bijwonen?

In de tweemaandelijkse online talkshow Captains of Cleaning gaan beslissers met elkaar in gesprek over de belangrijkste ontwikkelingen in de wereld van schoonmaak en facility management. Onder leiding van...

18 september 2025

Tim van Tiel en Florentine Rijkmans (Horecava): “Gastvrijheid kan niet zonder goede hygiëne”

Hygiëne is onmisbaar in de horeca. Of het nu gaat om restaurants, hotels of vakantieparken: gasten verwachten niet alleen goede service, maar ook een frisse en veilige omgeving. Horecava,...

19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische...

18 juni 2020

Petra de Bruin van Schoonmaakjournaal: “Ik vertrek”

“Ja, ik weet dat ik duizenden relaties, kennissen en schoonmaakbranchegenoten verras met het nieuws dat ik stop bij Schoonmaakjournaal. Niet met, want de naam, connecties en waardevolle content blijven...