2 november 2018

Marieke Lambrecht (Forbo Flooring) nieuw raadslid: “FMGezondheidszorg als platform met objectieve informatie”

“Een facility manager van een (zorg)organisatie krijgt zoveel informatie met allemaal andere belangen. De één roept dit, de ander dat. Als vereniging objectieve informatie over bepaalde onderwerpen uitdragen, daar ligt zeker een taak voor FMGezondheidszorg.” In ons kennismakingsgesprek met Marieke Lambrecht kijkt zij naar het heden en de toekomst, en dus ook naar kansen en krachten. Met ruim 14 jaar ervaring in vloeren is Marieke voor velen een bekende, maar zij is nieuw in haar rol als lid van de Facilitaire Raad van beroepsvereniging FMGezondheidszorg.

Wie is Marieke Lambrecht?
Marieke Lambrecht is sales manager Public Sector bij Forbo Flooring. “Sinds begin dit jaar na 8 jaar segmentmanager gezondheidszorg bij Forbo. We hebben de organisatie opnieuw ingericht. Onder de paraplu Public Sector hangt nu de gehele publieke sector, waaronder bijvoorbeeld zorg, openbare gebouwen en onderwijs vallen. Elke organisatie zegt klantgericht te zijn, maar is meestal productgericht ingericht. Met deze wijziging zijn wij nu echt klantgericht. Neem de publieke sector, die een heel andere kijk op vloeren heeft dan de private sector. Door andere budgetten en belangen bijvoorbeeld. Door je als bedrijf daarop te richten, kun je als partner aan tafel zitten.” Het team van Marieke wordt gevormd door 3 landelijk werkende segmentmanagers, 6 regionaal georiënteerde projectmanagers en Marieke als salesmanager.

“Waarom vloeren zo interessant zijn? Vloeren zijn divers: van schoonloopsystemen tot vloeren in operatiekamers. Je hebt aan ene kant met technische aspecten als brandveiligheid en rolweerstand te maken en aan de andere kant met interieur, mode, sfeer en uitstraling. Elke ruimte heeft zijn eisen. Kijkend naar de ruimte denk ik graag mee en creëren we samen voor elke ruimte de ideale vloer. Zodat het een prettige omgeving voor eenieder is en waar ieder op een gezonde en comfortabele manier kan verblijven.”

Wanneer en hoe maakte je kennis met FMG?
“Ergens in 2010 maakte ik kennis tijdens een gezamenlijk congres van FMG met FMN. Ik vond en vind het een mooi platform. Mijn insteek om naar congressen te gaan, is om te horen en luisteren naar hetgeen er speelt onder FM’ers in de zorg. Ik hoorde thema’s als duurzaamheid, inrichting van regieorganisaties en uitbesteding voorbijkomen. Echt interessant.”

Welke meerwaarde heeft FMG?
“Beroepsvereniging FMGezondheidszorg mag nog meer platform worden waar collega’s elkaar vinden en informatie halen. Er zijn zoveel FM’ers in de gezondheidszorg. Het is aan ons om duidelijk te maken en aan te geven welke kennis FMG heeft. Of je nu werkt bij een GGZ-instelling, een verpleeghuis of in een ziekenhuis; FM’ers hebben gelijkwaardige problematieken. Daar zie ik heel veel potentieel voor onze vereniging in.”

FMG over 5 jaar
“Een platform waar je zoveel mogelijk objectieve informatie over bepaalde onderwerpen kunt halen, die vanuit diverse hoeken als fabrikanten, instellingen, leveranciers van schoonmaakmiddelen en schoonmaakbedrijven zijn belicht, daar ligt zeker een taak voor FMGezondheidszorg. Dit gaat de facility manager van een (zorg)organisatie helpen, die nu nog zoveel informatie met allemaal andere belangen ontvangt. “

Over de landelijke congressen die FMGezondheidszorg tweemaal per jaar organiseert, zegt Marieke tot slot: “Ik geloof dat er over 5 jaar nog steeds congressen bestaan met relevante informatie voor de leden. Want het blijft zo dat je eerder informeel met collega’s een praatje maakt. Echt een meerwaarde van deze vorm van netwerken.”

Leestip:
In een serie van 5 maken we deze winter kennis met de nieuwe leden van de Facilitaire Raad van beroepsvereniging FMGezondheidszorg. Eerder verscheen het interview met Michel Kampert van Van Hoeckel.

https://schoonmaakjournaal.nl/fmgezondheidszorg/michel-kampert-van-hoeckel-nieuw-fmg-raadslid-eten-en-drinken-meer-op-de-kaart/

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 mei 2019

Met virtueel manager Antwerpse woontoren regelen bewoners poetsdienst

Op Linkeroever van Antwerpen herrijst de modernste woontoren van België. Een woontoren met 186 appartementen én met een virtueel manager: een service-app waarmee bewoners hun poetsdienst, strijkophaalservice, carwashservice of...

22 februari 2020

Facilicom Belgium lanceert eigen podcast kanaal

Facilicom Group Belgium, de facilitair dienstverlener in Schoonmaak, Security, Catering, Gebouwbeheer en Facility & Reception met een sterk Nederlands familiebedrijf als basis, is haar eigen postcast-kanaal gestart. “We focussen...

25 juni 2020

Asito en HEYDAY starten benchmark impact coronacrisis op facilitaire dienstverlening

De versoepelde richtlijnen vanuit de overheid en het teruglopende aantal besmettingen doen steeds meer bedrijven besluiten om stapsgewijs weer medewerkers, gasten en leveranciers toe te laten in het gebouw....

11 juli 2019

Met CleanJack voldoet Facilicom België aan aanstondse verplichte aanwezigheidsregistratie

Facilicom en CleanJack hebben op 9 juli in Antwerpen hun samenwerking bekrachtigd met het ondertekenen van een mantelovereenkomst. “We zijn de samenwerking met CleanJack ruim een jaar geleden gestart en...

23 november 2018

Samenvatting congres FMG en Dr. Weigert: “Make hands matters”

De opkomst van meer dan 100 leden bevestigde de interesse en vooral het grote belang van infectiepreventie. Want gevaar ligt overal op de loer: in binnen- en buitenland, thuis...

31 december 2019

HEYDAY signaleert trend 2020: van het nieuwe werken naar flexibel werken

Waar het nieuwe werken in de zero’s een opmars maakte, vindt er nu een verschuiving plaats naar flexibel werken. Dit houdt in dat werknemers op basis van de activiteit...

19 juni 2019

Fotofilmreview FM Next Generation event Beleef de passie!

Op een heel bijzondere locatie: het state-of-the-art i-team Global Event Center in Eindhoven kwam een bijzondere groep mensen op 18 juni bijeen: young professionals uit de schoonmaak- en FM-branche,...

09 december 2022

HAN Facility Management maakt podcastserie ‘Preach what you practice’

Weet je dat studenten en docenten van de opleiding Han Facility Management de podcastserie ‘Preach what you practice’ maken? Susan Broekman en Bart Noordhof gingen in de eerste aflevering...

29 juni 2020

Review FMGezondheidszorg webinar Opschalen naar COVID-19, de 2e golf

“We hebben mensen zien sterven door eenzaamheid.” Dat COVID-19 de wereld op z’n kop heeft gezet, wisten we al, maar de (vaak persoonlijke) bijdragen tijdens het webinar Opschalen na...

08 februari 2022

Duurzaamheid terug als belangrijkste prioriteit voor Facilitair Nederland

Duurzaamheid is terug als nummer 1 prioriteit van facilitair verantwoordelijken in Nederland. Dit blijkt uit het Nationale Benchmarkonderzoek Facilitaire Innovatie 2022. De duurzaamheidsprestaties van organisaties kunnen beter. Facilitair managers...