2 november 2018

Marieke Lambrecht (Forbo Flooring) nieuw raadslid: “FMGezondheidszorg als platform met objectieve informatie”

“Een facility manager van een (zorg)organisatie krijgt zoveel informatie met allemaal andere belangen. De één roept dit, de ander dat. Als vereniging objectieve informatie over bepaalde onderwerpen uitdragen, daar ligt zeker een taak voor FMGezondheidszorg.” In ons kennismakingsgesprek met Marieke Lambrecht kijkt zij naar het heden en de toekomst, en dus ook naar kansen en krachten. Met ruim 14 jaar ervaring in vloeren is Marieke voor velen een bekende, maar zij is nieuw in haar rol als lid van de Facilitaire Raad van beroepsvereniging FMGezondheidszorg.

Wie is Marieke Lambrecht?
Marieke Lambrecht is sales manager Public Sector bij Forbo Flooring. “Sinds begin dit jaar na 8 jaar segmentmanager gezondheidszorg bij Forbo. We hebben de organisatie opnieuw ingericht. Onder de paraplu Public Sector hangt nu de gehele publieke sector, waaronder bijvoorbeeld zorg, openbare gebouwen en onderwijs vallen. Elke organisatie zegt klantgericht te zijn, maar is meestal productgericht ingericht. Met deze wijziging zijn wij nu echt klantgericht. Neem de publieke sector, die een heel andere kijk op vloeren heeft dan de private sector. Door andere budgetten en belangen bijvoorbeeld. Door je als bedrijf daarop te richten, kun je als partner aan tafel zitten.” Het team van Marieke wordt gevormd door 3 landelijk werkende segmentmanagers, 6 regionaal georiënteerde projectmanagers en Marieke als salesmanager.

“Waarom vloeren zo interessant zijn? Vloeren zijn divers: van schoonloopsystemen tot vloeren in operatiekamers. Je hebt aan ene kant met technische aspecten als brandveiligheid en rolweerstand te maken en aan de andere kant met interieur, mode, sfeer en uitstraling. Elke ruimte heeft zijn eisen. Kijkend naar de ruimte denk ik graag mee en creëren we samen voor elke ruimte de ideale vloer. Zodat het een prettige omgeving voor eenieder is en waar ieder op een gezonde en comfortabele manier kan verblijven.”

Wanneer en hoe maakte je kennis met FMG?
“Ergens in 2010 maakte ik kennis tijdens een gezamenlijk congres van FMG met FMN. Ik vond en vind het een mooi platform. Mijn insteek om naar congressen te gaan, is om te horen en luisteren naar hetgeen er speelt onder FM’ers in de zorg. Ik hoorde thema’s als duurzaamheid, inrichting van regieorganisaties en uitbesteding voorbijkomen. Echt interessant.”

Welke meerwaarde heeft FMG?
“Beroepsvereniging FMGezondheidszorg mag nog meer platform worden waar collega’s elkaar vinden en informatie halen. Er zijn zoveel FM’ers in de gezondheidszorg. Het is aan ons om duidelijk te maken en aan te geven welke kennis FMG heeft. Of je nu werkt bij een GGZ-instelling, een verpleeghuis of in een ziekenhuis; FM’ers hebben gelijkwaardige problematieken. Daar zie ik heel veel potentieel voor onze vereniging in.”

FMG over 5 jaar
“Een platform waar je zoveel mogelijk objectieve informatie over bepaalde onderwerpen kunt halen, die vanuit diverse hoeken als fabrikanten, instellingen, leveranciers van schoonmaakmiddelen en schoonmaakbedrijven zijn belicht, daar ligt zeker een taak voor FMGezondheidszorg. Dit gaat de facility manager van een (zorg)organisatie helpen, die nu nog zoveel informatie met allemaal andere belangen ontvangt. “

Over de landelijke congressen die FMGezondheidszorg tweemaal per jaar organiseert, zegt Marieke tot slot: “Ik geloof dat er over 5 jaar nog steeds congressen bestaan met relevante informatie voor de leden. Want het blijft zo dat je eerder informeel met collega’s een praatje maakt. Echt een meerwaarde van deze vorm van netwerken.”

Leestip:
In een serie van 5 maken we deze winter kennis met de nieuwe leden van de Facilitaire Raad van beroepsvereniging FMGezondheidszorg. Eerder verscheen het interview met Michel Kampert van Van Hoeckel.

https://schoonmaakjournaal.nl/fmgezondheidszorg/michel-kampert-van-hoeckel-nieuw-fmg-raadslid-eten-en-drinken-meer-op-de-kaart/

Deel dit artikel

Ook interessant:

08 februari 2019

5e EW event maakte ultimate journey: creatie van hospitality verwarrend eenvoudig?

Traditiegetrouw organiseerde EW Facility Services begin februari het event The Power of Hospitality. Voor de vijfde maal op rij verwelkomde de organisatie op 5 februari ongeveer 200 gasten uit...

15 november 2018

FM Next Generation event zet in op business en futurism

Met 32 enthousiaste young professionals aan boord vertrok FM Next Generation op 14 november vanaf Hotel Wings aan het Airportplein op Rotterdam/The Hague Airport voor haar eerste officiële vlucht...

22 januari 2024

Webinar Relationeel Contracteren

Op maandag 5 februari 2024 organiseren Facility Management Nederland en Next Level FM een webinar over Relationeel contracteren. Een vernieuwde wijze om invulling te geven aan een samenwerking waarbij...

08 februari 2022

Duurzaamheid terug als belangrijkste prioriteit voor Facilitair Nederland

Duurzaamheid is terug als nummer 1 prioriteit van facilitair verantwoordelijken in Nederland. Dit blijkt uit het Nationale Benchmarkonderzoek Facilitaire Innovatie 2022. De duurzaamheidsprestaties van organisaties kunnen beter. Facilitair managers...

11 juli 2019

Met CleanJack voldoet Facilicom België aan aanstondse verplichte aanwezigheidsregistratie

Facilicom en CleanJack hebben op 9 juli in Antwerpen hun samenwerking bekrachtigd met het ondertekenen van een mantelovereenkomst. “We zijn de samenwerking met CleanJack ruim een jaar geleden gestart en...

14 oktober 2019

Inspiratie-event Verbinding bij AFAS boost voor schoonmaak en FM-branche

“Als je product niet zo spannend is, moet je het interessant maken. Beleving!” Het eerste inspiratiemoment hadden we aan het begin van de Disney Tour door het AFAS-hoofdkantoor direct...

22 oktober 2019

#nieuwsnotendop CNV, ECH Awards, FMGezondheidszorg en verkiezing Superkracht

Uitnodiging FMGezondheidszorg symposium Circulariteit, pak je kansen Op donderdag 28 november organiseert beroepsvereniging FMGezondheidszorg het symposium Circulariteit: PAK JE KANSEN! Het bestuur van FMGezondheidszorg nodigt je van harte uit...

01 september 2025

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was hij al verbonden aan Sodexo als Financial Lead...

02 februari 2020

#nieuwsnotendop met overname Rovac, noviteit Carel Lurvink, uitslag benchmark CSU en vacature Hijman

Overname Rovac Reinigingstechniek in Goes Na 19 jaar stapt Rinaldo Meeuwse fulltime in Excentr en draagt hij de fakkel van familiebedrijf Rovac Reinigingstechniek uit Goes over aan Foox Groothandel...

29 mei 2020

#samensterkFM: 30 partners en 50 hackers werken aan 2 sterke FM-oplossingen voor het nieuwe normaal

Op 15 april deed Karoline de Koning een oproep op LinkedIn en op 15 mei hashtagt Danielle Overweg over de aftrap van de hackathon ‘sharing is caring’.  Zo snel...