Marieke Lambrecht (Forbo Flooring) nieuw raadslid: “FMGezondheidszorg als platform met objectieve informatie”
“Een facility manager van een (zorg)organisatie krijgt zoveel informatie met allemaal andere belangen. De één roept dit, de ander dat. Als vereniging objectieve informatie over bepaalde onderwerpen uitdragen, daar ligt zeker een taak voor FMGezondheidszorg.” In ons kennismakingsgesprek met Marieke Lambrecht kijkt zij naar het heden en de toekomst, en dus ook naar kansen en krachten. Met ruim 14 jaar ervaring in vloeren is Marieke voor velen een bekende, maar zij is nieuw in haar rol als lid van de Facilitaire Raad van beroepsvereniging FMGezondheidszorg.
Wie is Marieke Lambrecht?
Marieke Lambrecht is sales manager Public Sector bij Forbo Flooring. “Sinds begin dit jaar na 8 jaar segmentmanager gezondheidszorg bij Forbo. We hebben de organisatie opnieuw ingericht. Onder de paraplu Public Sector hangt nu de gehele publieke sector, waaronder bijvoorbeeld zorg, openbare gebouwen en onderwijs vallen. Elke organisatie zegt klantgericht te zijn, maar is meestal productgericht ingericht. Met deze wijziging zijn wij nu echt klantgericht. Neem de publieke sector, die een heel andere kijk op vloeren heeft dan de private sector. Door andere budgetten en belangen bijvoorbeeld. Door je als bedrijf daarop te richten, kun je als partner aan tafel zitten.” Het team van Marieke wordt gevormd door 3 landelijk werkende segmentmanagers, 6 regionaal georiënteerde projectmanagers en Marieke als salesmanager.
“Waarom vloeren zo interessant zijn? Vloeren zijn divers: van schoonloopsystemen tot vloeren in operatiekamers. Je hebt aan ene kant met technische aspecten als brandveiligheid en rolweerstand te maken en aan de andere kant met interieur, mode, sfeer en uitstraling. Elke ruimte heeft zijn eisen. Kijkend naar de ruimte denk ik graag mee en creëren we samen voor elke ruimte de ideale vloer. Zodat het een prettige omgeving voor eenieder is en waar ieder op een gezonde en comfortabele manier kan verblijven.”
Wanneer en hoe maakte je kennis met FMG?
“Ergens in 2010 maakte ik kennis tijdens een gezamenlijk congres van FMG met FMN. Ik vond en vind het een mooi platform. Mijn insteek om naar congressen te gaan, is om te horen en luisteren naar hetgeen er speelt onder FM’ers in de zorg. Ik hoorde thema’s als duurzaamheid, inrichting van regieorganisaties en uitbesteding voorbijkomen. Echt interessant.”
Welke meerwaarde heeft FMG?
“Beroepsvereniging FMGezondheidszorg mag nog meer platform worden waar collega’s elkaar vinden en informatie halen. Er zijn zoveel FM’ers in de gezondheidszorg. Het is aan ons om duidelijk te maken en aan te geven welke kennis FMG heeft. Of je nu werkt bij een GGZ-instelling, een verpleeghuis of in een ziekenhuis; FM’ers hebben gelijkwaardige problematieken. Daar zie ik heel veel potentieel voor onze vereniging in.”
FMG over 5 jaar
“Een platform waar je zoveel mogelijk objectieve informatie over bepaalde onderwerpen kunt halen, die vanuit diverse hoeken als fabrikanten, instellingen, leveranciers van schoonmaakmiddelen en schoonmaakbedrijven zijn belicht, daar ligt zeker een taak voor FMGezondheidszorg. Dit gaat de facility manager van een (zorg)organisatie helpen, die nu nog zoveel informatie met allemaal andere belangen ontvangt. “
Over de landelijke congressen die FMGezondheidszorg tweemaal per jaar organiseert, zegt Marieke tot slot: “Ik geloof dat er over 5 jaar nog steeds congressen bestaan met relevante informatie voor de leden. Want het blijft zo dat je eerder informeel met collega’s een praatje maakt. Echt een meerwaarde van deze vorm van netwerken.”
Leestip:
In een serie van 5 maken we deze winter kennis met de nieuwe leden van de Facilitaire Raad van beroepsvereniging FMGezondheidszorg. Eerder verscheen het interview met Michel Kampert van Van Hoeckel.
https://schoonmaakjournaal.nl/fmgezondheidszorg/michel-kampert-van-hoeckel-nieuw-fmg-raadslid-eten-en-drinken-meer-op-de-kaart/