5 augustus 2019

Trends en ontwikkelingen: Hago Toiletverklikker

Schoon is van iedereen. Hago – de schoonmakers van Nederland – vindt oplossingen die bijdragen aan een positieve impact op mens en milieu. Ook als het gaat om het kleinste kamertje. Terug naar de tekentafel leidde tot de praktische, low-tech en waterbesparende Toiletverklikker.

“We zijn altijd druk bezig met nieuwste oplossingen. Nano coating, bijvoorbeeld, maar ook data-gedreven schoonmaak en robotica. Jaren geleden voerden we het concept kijken-denken-doen al in, met als doel om alleen schoon te maken wat vies is. Dat idee blijven we natuurlijk verdiepen, om steeds betere resultaten te boeken”, introduceert Yannick de Roos, innovator bij Hago.

Gebruik toilet aantonen
“Het is bijvoorbeeld lastig om op een toilet in te schatten of het nog hygiënisch is, omdat de vervuiling soms onzichtbaar is. Tijdens toiletrondes maken we dan ook nog steeds, niet optimaal efficiënt, alle toiletten schoon. Dat kost niet alleen meer werk, maar ook al gauw 12 liter water per toilet. Zonde natuurlijk. We gingen dan ook terug naar de tekentafel. Om iets te bedenken waarmee we praktisch en low tech kunnen aantonen of een toilet is gebruikt of niet. We besloten juist Hago’s EcoZuil in te zetten voor onze oplossing: de Toiletverklikker.”

De basis: begrip voor schoonmaak
Alles begint met begrip voor wat schoonmaken inhoudt. Yannick verdiept: “Zo houden we ook rekening met het (aangeleerde) gedrag van schoonmaakmedewerkers en passen we onze oplossing daarop aan in plaats van dat schoonmakers weer iets nieuws moeten leren. Samen met A/BZ bespraken we een aantal ideeën en kwamen we op de Toiletverklikker uit de video: de schoonmaker ziet in een oogopslag of een toilet is gebruikt of niet.”

Zo werkt de Toiletverklikker
Praktisch: schoonmaakmedewerkers laten toiletdeuren altijd open tijdens toiletrondes. Zo kan de ruimte luchten. Daar houdt de Toiletverklikker rekening mee. Hij klikt pas als de deur ver genoeg opengaat dat ‘ver’ genoeg betekent nog steeds dat de toiletbezoeker niet naar binnen kan zonder dat de verklikker valt. Zo ziet de schoonmaker welk toilet is gebruikt en weet hij wat hij wel en niet moet schoonmaken. Zo wordt 12 liter water per toilet bespaard. Om efficiëntie te behalen met de Toiletverklikker, moet per dag gemiddeld 15 a 20% van de toiletten ongebruikt blijven. Je kunt de Toiletverklikker ook gebruiken om te ontdekken of de specifieke toilet of toiletgroep wel of niet wordt gebruikt.

Kennis opdoen en meenemen
“Steeds opnieuw kijken naar ons werk en daar praktische oplossingen uithalen, leert ons veel. Die kennis nemen we mee naar andere opdrachtgevers, voor nieuwe specifieke oplossingen. Wil jij ook opnieuw kijken? Wil je leren van elkaar, met praktische innovaties? Eens sparren over ideeën in de schoonmaakwereld met een kopje koffie? Yannick de Roos nodigt je uit: [email protected] of 06 – 13 78 74 23.

De Toiletverklikker in beeld:

https://youtu.be/GS1hEV6wxh8

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 november 2025

Schoonmaken zonder chemie: de BubbleFlush wordt standaard werkwijze bij CSU

CSU maakt schoonmaken gezonder en duurzamer met de invoering van BubbleFlush: een chemievrije toiletreinigingstechnologie die werkt met geluidsgolven en water. De innovatie vermindert CO₂-uitstoot met 98%, verbetert de werkomstandigheden...

27 september 2023

Spectro start samenwerking met TOP Oss

Met de start van het voetbalseizoen start ook de samenwerking tussen Spectro en TOP Oss. Een verbinding voor drie jaar op het gebied van schoonmaak en hygiëne. De Osse...

06 oktober 2023

The Good Roll eerste Fair Trade toiletpapiermerk ter wereld

In een tijdperk waarin multinationals domineren laten The Good Roll en de World Fair Trade Organization (WFTO) een moedig geluid horen. Stel je voor: toiletpapier dat verder gaat dan...

17 november 2025

Tork lanceert de PeakServe® Automatisch: innovatieve automatische dispenser met capaciteit voor 500.000 handdoeken per batterijset

Tork lanceert Tork PeakServe® Automatisch. Deze sensor-geactiveerde dispenser is ontwikkeld om de efficiëntie van schoonmaakteams te verhogen en tegelijkertijd een betrouwbare gebruikerservaring te bieden, zelfs tijdens de drukste piekuren....

16 februari 2024

Wereldprimeur voor Stayokay en The Good Roll

Stayokay, de grootste hostelketen van Nederland, zet een grote stap in duurzaamheid door als eerste ho(s)telketen ter wereld volledig over te gaan op bamboe toiletpapier van The Good Roll....

06 mei 2019

#nieuwsnotendop met Gom, Carel Lurvink, Hago, VSR en Wecovi

Ahold Delhaize zet met Gom stap naar geïntegreerd facilitair beleid Per 1 januari is Gom de nieuwe schoonmaakpartner voor distributiecentra en hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Nederland. Het contract...

07 augustus 2020

Kwartet aan onderzoeken: wat leveren ze op?

Coronacrisis maakt creatief en leidt blijkbaar tot veel onderzoeken. We zetten er vier op een rij. Discriminatie en diversiteit: laten we steken vallen? Een recent aangenomen wetsvoorstel over diversiteit...

16 april 2019

Specialist Nico Bennik (MTS Euro Products): “Poetslappen zijn substantieel onderdeel van onze business”

MTS Euro Products, we kennen het bedrijf als kennispartner en leverancier van (toilet)hygiëneproducten, maar misschien minder of niet van poetspapier en poetslappen. Een gemiste kans, want het 25-koppige team...

07 mei 2020

Top 3 op LinkedIn in april: Asito, MTS Euro Products en Facility Apps

De bereikcijfers op het Schoonmaakjournaal-platform ontploffen sinds de corona-uitbraak. Ook dat feit bevestigt het belang van schoonmaak. Dit zijn de drie bijzondere artikelen met het hoogste bereik op LinkedIn:...

24 januari 2019

Sfeerimpressie Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer: verandering van spijs doet eten

Nee, de beurs is niet omgetoverd tot een horeca-event. Wel is de 21e editie van Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer anders. De beurs wordt wederom in Jaarbeurs Utrecht georganiseerd, maar...