23 december 2021

Primeur: Makita introduceert eerste professionele robotstofzuiger

Als consument kan je al langer een robotstofzuiger kopen, voor de professionele schoonmaakmarkt was er nog geen versie ontwikkeld. Maar daar komt begin 2022 verandering in. Dan introduceert Makita de eerste robotstofzuiger geschikt voor de schoonmaakbranche. Een compacte versie met een eigen app voor gebruikersinstellingen.

Robotisering is hot. De vraag neemt alleen maar toe, vanuit ergonomische redenen maar ook vanwege het huidige personeelstekort in de schoonmaakbranche. Robots nemen taken over en bieden meer gemak in toepassing door het gebruik van accu’s. Dus geen onhandig rondslingerende snoeren meer, niet zoeken naar stopcontacten, meer vrijheid en meer tijd voor de overige of extra schoonmaaktaken. Een positieve bijdrage aan de beleving bij opdrachtgevers. Daarom focussen steeds meer bedrijven op de inzet van robots op de schoonmaakwerkvloer en het ontwikkelen ervan.

Eén van die partijen is Makita, sinds vier jaar actief in de schoonmaakbranche en een relatief jonge, maar technisch gespecialiseerde speler. Het bedrijf zag dat er al veel robots voor vloeronderhoud in ontwikkeling waren. Ernst-Jan Karels, accountmanager bij Makita: “Wij zien dat er veel ontwikkelingen zijn in de robotisering, maar dat die zich vaak richten op het nat reinigen van de vloer en voor grote oppervlaktes. Wij hebben er daarom voor gekozen een compacte stofzuigrobot te ontwikkelen die ook voor kleinere oppervlakken geschikt is zoals kantoren, klaslokalen en, door de geringe hoogte, warehouses en showrooms.”

Over de robotstofzuiger
“Deze eerste professionele robotstofzuiger van Makita ontstijgt het consumentenmodel maar is net zo gemakkelijk in gebruik.” Ernst-Jan gaat in op het gebruikersgemak: “Binnen vijf minuten kan iedereen de stofzuiger instellen via een app. Voordat je de stofzuiger gebruikt is het wel nodig om de ruimtes en routes te bepalen. Het apparaat bepaalt zijn weg door de verbinding met wifi en de geheugenfunctie. Het weet of het eerder in een ruimte is geweest en wat er te doen is. Een groot voordeel van deze robotstofzuiger is de compactheid waardoor stofzuigen onder stellingen of kasten ‘a piece of cake’ is, daar was tot nu toe geen goede oplossing voor. Ook is de stofzuigrobot geschikt voor het opzuigen van stof van een harde ondergrond, zoals in een magazijn of showroom.”

Tests tonen de voordelen
Ernst-Jan gaat enthousiast in op de tests die in Engeland bij het Wellington college zijn gedaan. “Na deze tests zijn er verbeteringen aan het gebruikersgemak toegebracht zoals de automatische homecoming. Ook werden de voordelen duidelijk: de ledverlichting, melding bij eventuele filterverstopping en het vervangen van borstels zonder extern gereedschap. Via de app zie je de reinigingsgeschiedenis, hoeveel procent is voltooid. Ook kun je per ruimte verboden gebieden instellen.”

Over Makita
Makita is vooral bekend van de powertools zoals boormachines en maaimachines. Het internationale bedrijf is enorm gegroeid en heeft naast bouw en tuin ook de schoonmaakbranche als pijler benoemd. Vier jaar geleden startte Makita’s professionele schoonmaaktak met een rugstofzuiger en meerdere gewone stofzuigers, nu volgt de robotstofzuiger en staat er een schrobmachine op de planning. “De ervaring die binnen het bedrijf is opgedaan in andere markten, nemen we mee richting schoonmaak. We weten waaraan machines technisch moeten voldoen om goed het werk te kunnen uitvoeren”, bevestigt Ernst-Jan die als accountmanager de eerste contactpersoon is voor schoonmaakgroothandels en schoonmaakbedrijven.

Primeur
De eerste Makita robotstofzuiger wordt in de eerste helft van 2022 gelanceerd. Ernst-Jan zal na de introductie de klanten uitgebreid informeren over de mogelijkheden en toepassingen. “Het is een perfecte investering om te doen, want je helpt de schoonmakers door het fysiek zware werk over te nemen en het levert gemak en tijdwinst op.”
Bekijk alvast nu het filmpje (van Japanse moedermaatschappij):

Klik hier voor meer informatie over Makita.

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 december 2021

5 Professionele schoonmaaktrends 2022

Het nieuwe jaar staat voor de deur. Wat kunnen we verwachten? Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen in de schoonmaaksector? Rob den Hertog, voormalig directeur van Interclean Amsterdam, benoemt de...

04 januari 2023

Clean Event 2023

Op 18 april 2023 organiseert Clean Mikrocentrum het ‘Clean Event 2023’ voor bedrijven in de industriële en high tech keten. Omdat schone producten een ‘must’ zijn en ook toeleverende...

21 maart 2022

Blog: Plan van Aanpak

We weten allemaal dat het schoonmaakvak mensenwerk is. Deze week werd ik weer met de mijn neus op dit feit gedrukt. Een medewerkster was even ziek, maar ze dachten...

06 maart 2019

Blurring of Blokker? Christine Van Hoorenweder (Salubris): “We spelen kort op de bal”

“Ik zie nog zoveel opportuniteiten voor ons.” Christine van Hoorenweder, commercieel directeur van Salubris uit Aalter (België), reageerde direct op onze oproep om mee te werken aan onze themaserie...

25 juli 2022

Nieuwe webshop voor Carel Lurvink

Het Enschedese familiebedrijf Carel Lurvink vindt het belangrijk dat elke organisatie zich bij hen thuis voelt, ook op de webshop. Daarom heeft zij haar website omgezet naar een nieuw...

28 mei 2019

Review (2) VSR Kennisdag: “Van facilitair manager naar grondstoffenmanager”

Yvette Watson (PHI-Factory), Rob Stevens (WEPA Nederland) en Frank Dobbelsteijn (Returnity) namen het stokje van ZKH prins Carlos de Bourbon de Parme over op de VSR Kennisdag Circulariteit op...

14 februari 2022

Blog: Werkplezier…. Hoe dan?

Een extreem hoog ziekteverzuim, een voortdurend tekort aan personeel en dan ook nog zorgen voor werkplezier op de werkvloer? Hoe dan? Als leidinggevende en/of HR-medewerker heb je veel ballen...

28 oktober 2022

#FilmFriday: van duurzaamheid naar circulariteit

In de afgelopen week heeft Werner & Mertz meerdere berichten gedeeld over haar streven naar circulariteit. Eerder dit jaar konden de bezoekers van hun stand op Interclean in Amsterdam...

12 maart 2022

Seepje geeft receptuur natuurlijke allesreiniger vrij

Het Nederlandse duurzame zeepmerk Seepje heeft de receptuur van haar volledig natuurlijke allesreiniger kosteloos via een paginagrote advertentie in de Volkskrant vrijgegeven aan haar concurrenten, en wil zo de...

09 maart 2025

Laat je op 2 april inspireren door Lode van Hattum (Rolling Sushi): “TikTok zorgde ervoor dat de verkoop van 50 naar 1000 stuks per dag ging”

Op woensdag 2 april is ondernemer Lode van Hattum (22) één van de sprekers tijdens het exclusieve FMNextGen diner bij UL-Team in Culemborg. Lode zal als jonge ondernemer de...