27 juni 2017

Werner & Mertz opnieuw beloond met award voor Recyclaat Initiatief

Werner & Mertz Professional won afgelopen dinsdag 27 juni de PackTheFuture award op de Interpackbeurs in Düsseldorf. De nieuwe flessen gemaakt van 100% gerecycleerd HDPE materiaal blonken uit in de catogerie Ecodesign De flessen zijn een onderdeel van het Recyclaat Initiatief, waarmee Werner & Mertz al hoge toppen scheerde in de schoonmaakindustrie. 

Voor het Recyclaat Initiatief haalt Werner & Mertz PMD-zakken (gele zakken in Duitsland) op en recycleren ze de volledige inhoud op de verzamelplaats van de Duitse industrievereniging IK (Industrievereinigung Kunststoffverpackungen). Zo maken ze de eerste flessen wereldwijd, die uit 100% gerecycleerd HDPE-deeltjes bestaan. Voor deze vernieuwing mocht Werner & Mertz, samen met zijn businesspartner en plastic-verpakkingenfabrikant ALPLA, de PackTheFuture Award in de categorie Ecodesign in ontvangst nemen op de Interpackbeurs in Düsseldorf. In totaal werden er tien producten geprezen binnen vier categorieën.

Toonaangevend
Michael Wiener, CEO van het Groene Punt (Fostplus), kondigde de winnaars aan. “De winnaars in de categorie Ecodesign tonen hoe ecologische en economische doelen samen gehaald kunnen worden. Zij tonen dat we grote stappen vooruit kunnen zetten, wanneer we ervoor zorgen dat alle deelnemers van de leveringsketen aan dezelfde tafel gaan zitten en samen oplossingen uitdenken,” zei hij voor de vertegenwoordigers van Werner & Mertz en ALPLA het podium betraden.

Werner & Mertz aan het woord
Werner Schulze, directeur van tana Chemie, en Immo Sander, hoofd van Packaging Development bij Werner & Mertz, aanvaardden de prijs samen met corporate innovation manager Daniella Dittmar, Global sales director Nonfood Alexander Draxler, productie manager in Mainz Holger Felix, en plant manager Edwin Lucas van ALPLA-Werke Alwin Lehner GmbH & Co KG.  “We zijn trots dat we samen een innovatie hebben gecreëerd waar de klant waarde aan hecht en die eveneens ook bijdraagt aan een duurzamere wereld en bronnenbescherming”, zei Alexander Draxler. “Ik wil onze klant Werner & Mertz in het bijzonder bedanken, omdat ze recycleren promoten en hulpbronnen die kunnen uitputten, beschermen met het Recyclaat Initiatief,” voegde hij daar nog bij toe.

Dankzij de succesvolle samenwerking met ALPLA en het Groene Punt, konden we door middel van het Recyclaat Initiatief hoogwaardige gerecycleerde verpakkingen en efficiënte plastic recyclage stimuleren. De PackTheFuture Award bevestigt dat we met onze gezamenlijke betrokkenheid in de goede richting gaan,” zei Schulze. Ook Sander toonde zijn dankbaarheid. “We zijn erg blij dat we ons knowhowplatform kunnen uitbreiden met de gerecycleerde HDPE-fles. In de toekomst zullen we andere duurzaamheidsinnovaties ontwikkelen en ze delen over ons uitgebreid netwerk.”

Toekomst
De flessen van volledig 100% gerecycleerd PE zijn sinds september 2016 op de markt en worden gebruikt voor de green care PROFESSIONAL TANET SR 15. Opmerkelijk is dat de flessen doorschijnend zijn, wat nog niet eerder lukte met enkel het gebruik van gerecycleerd materiaal. Dat doel heeft Werner & Mertz bereikt dankzij de eliminatie van kleurstoffen in hun verpakkingen zodat ze deze nog beter kunnen recycleren.  In het najaar 2017 zullen alle 1L-flessen van green care PROFESSIONAL vervangen worden door het nieuwe design. Er zijn eveneens testen aan de gang voor de productie van 5L jerrycans. Na een tijd zullen alle PE-verpakkingen vervangen worden door de nieuwe kwaliteitslabel. Ook andere projecten vinden hun weg naar het Recyclaat Initiatief. De sluitingen van Frosch-producten worden in de toekomst gemaakt van 100% gerecycleerde PP-deeltjes (polypropeen). Daarnaast staat de ontwikkeling van duurzaam printen ook op het lijstje van het initiatief.

Over Werner & Mertz
Werner & Mertz Professional is een pionier op het vlak van integraal duurzame, kwalitatieve reinigings- en schoonmaakproducten voor de professionele institutionele en industriële sector. tana PROFESSIONAL en green care PROFESSIONAL zijn de twee voornaamste merken in Europa.

Het beschermen van hulpbronnen, duurzaamheid en het behoud van de biodiversiteit zijn altijd de hoofdbetrachting geweest van de Werner & Mertz Group, die EMAS-gecertificeerd is en de LEED Platinum ontving voor haar hoofdkantoor in Mainz.

De Werner & Mertz Group is al meer dan 150 jaar nauw verbonden met de plaats Mainz. De groep bestaat al meer dan 140 jaar en opereert volgens de principes van een milieuvriendelijke en duurzame zakelijke aanpak. Ze ziet duurzaamheid niet als een tijdelijke trend, maar als een traditie binnen de onderneming die op dagelijkse basis toegepast wordt.

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 september 2019

Werner & Mertz investeert 30 miljoen in grootste fabriek recycled verpakkingen

Europees fabrikant van duurzame schoonmaakproducten Werner & Mertz investeert 30 miljoen euro in zijn nieuwe productiesite in het Duitse Mainz. Daarmee investeert Werner & Mertz opnieuw fors in de...

22 november 2019

Themaserie Toekomst schoonmaak: visie van 5 jaar geleden, nu en 5 jaar later

Vijf jaar geleden, in maart 2015, ging onze filmer Henk Snaterse langs bij Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier Moorman...

28 februari 2020

De koplopers van februari op Schoonmaakjournaal

In de korte maand februari mochten we 11.226 schoonmaakprofs via LinkedIn bereiken met de Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie. De bevestiging dat we voor een populair thema hebben gekozen. Maar er waren...

16 mei 2019

Werner & Mertz wint Sustainability Award op Bunzl Belgium Expo

Werner & Mertz kondigt met trots aan dat de pionier in ecologische reinigingsmiddelen de Sustainability Award heeft gewonnen op de Bunzl Belgium Expo. Waarom? De ongeëvenaarde inzet op vlak...

29 april 2019

#nieuwsnotendop met Asito, CSU, Forbo ISSA, Unger, Vakbeurs Facilitair, Vendor en Werner & Mertz

Grote zorgorganisatie Careyn en Asito Care gaan 5-jarige maatschappelijk partnerschap aan Met ingang van 1 mei gaat Asito Care schoonmaken bij Stichting Careyn, een van de grootste zorgorganisaties in...

10 november 2022

No-touch blokzeep dispenser wint CSU Innovation Award

Tijdens een spannende finale werd Marcel Magermans met No-touch blokzeep dispenser uitgeroepen tot winnaar van de CSU Innovation Award 2022. De drie finalisten van de vijfde CSU Innovation Award...

02 augustus 2019

Meest populair op Facebook 1e halfjaar 2019: Yannick de Roos innovator bij Hago Next

Volgens Yannick de Roos van Hago Next moeten we innovaties aanpakken om te overleven. Op de Facebook-pagina Schoonmaakjournaal.nl was de post over zijn boeiende betoog en overtuiging van veranderende...

07 mei 2019

Bunzl Belgium Expo 2019 van start

Van dinsdag 7 tot en met donderdag 9 mei vindt de Bunzl Belgium Expo plaats. Drie dagen lang kunnen bezoekers zich oriënteren op de professionele catering, cleaning, hygiëne, zorg en persoonlijke...

29 augustus 2023

Nooit meer het toilet schoonmaken?!

Newscientist.nl brengt een nieuwe ontwikkeling naar buiten. Het digitaal magazine schrijft over een 3D-geprint toilet dat je nooit meer hoeft schoon te maken, omdat het zo glad is dat...

25 oktober 2022

Bij Werner & Mertz is de cirkel oprecht rond

Recyclebaar is een veelgebruikte marketingterm die duurzaamheid impliceert. “Mooi dat bijvoorbeeld verpakking recyclebaar is, maar dat maakt de cirkel nog niet rond. Bij Werner & Mertz is ie dat...

25 september 2019

Werner & Mertz investeert 30 miljoen in grootste fabriek recycled verpakkingen

Europees fabrikant van duurzame schoonmaakproducten Werner & Mertz investeert 30 miljoen euro in zijn nieuwe productiesite in het Duitse Mainz. Daarmee investeert Werner & Mertz opnieuw fors in de...

22 november 2019

Themaserie Toekomst schoonmaak: visie van 5 jaar geleden, nu en 5 jaar later

Vijf jaar geleden, in maart 2015, ging onze filmer Henk Snaterse langs bij Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier Moorman...

28 februari 2020

De koplopers van februari op Schoonmaakjournaal

In de korte maand februari mochten we 11.226 schoonmaakprofs via LinkedIn bereiken met de Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie. De bevestiging dat we voor een populair thema hebben gekozen. Maar er waren...

16 mei 2019

Werner & Mertz wint Sustainability Award op Bunzl Belgium Expo

Werner & Mertz kondigt met trots aan dat de pionier in ecologische reinigingsmiddelen de Sustainability Award heeft gewonnen op de Bunzl Belgium Expo. Waarom? De ongeëvenaarde inzet op vlak...

29 april 2019

#nieuwsnotendop met Asito, CSU, Forbo ISSA, Unger, Vakbeurs Facilitair, Vendor en Werner & Mertz

Grote zorgorganisatie Careyn en Asito Care gaan 5-jarige maatschappelijk partnerschap aan Met ingang van 1 mei gaat Asito Care schoonmaken bij Stichting Careyn, een van de grootste zorgorganisaties in...

10 november 2022

No-touch blokzeep dispenser wint CSU Innovation Award

Tijdens een spannende finale werd Marcel Magermans met No-touch blokzeep dispenser uitgeroepen tot winnaar van de CSU Innovation Award 2022. De drie finalisten van de vijfde CSU Innovation Award...

02 augustus 2019

Meest populair op Facebook 1e halfjaar 2019: Yannick de Roos innovator bij Hago Next

Volgens Yannick de Roos van Hago Next moeten we innovaties aanpakken om te overleven. Op de Facebook-pagina Schoonmaakjournaal.nl was de post over zijn boeiende betoog en overtuiging van veranderende...

07 mei 2019

Bunzl Belgium Expo 2019 van start

Van dinsdag 7 tot en met donderdag 9 mei vindt de Bunzl Belgium Expo plaats. Drie dagen lang kunnen bezoekers zich oriënteren op de professionele catering, cleaning, hygiëne, zorg en persoonlijke...