27 juni 2017

Werner & Mertz opnieuw beloond met award voor Recyclaat Initiatief

Werner & Mertz Professional won afgelopen dinsdag 27 juni de PackTheFuture award op de Interpackbeurs in Düsseldorf. De nieuwe flessen gemaakt van 100% gerecycleerd HDPE materiaal blonken uit in de catogerie Ecodesign De flessen zijn een onderdeel van het Recyclaat Initiatief, waarmee Werner & Mertz al hoge toppen scheerde in de schoonmaakindustrie. 

Voor het Recyclaat Initiatief haalt Werner & Mertz PMD-zakken (gele zakken in Duitsland) op en recycleren ze de volledige inhoud op de verzamelplaats van de Duitse industrievereniging IK (Industrievereinigung Kunststoffverpackungen). Zo maken ze de eerste flessen wereldwijd, die uit 100% gerecycleerd HDPE-deeltjes bestaan. Voor deze vernieuwing mocht Werner & Mertz, samen met zijn businesspartner en plastic-verpakkingenfabrikant ALPLA, de PackTheFuture Award in de categorie Ecodesign in ontvangst nemen op de Interpackbeurs in Düsseldorf. In totaal werden er tien producten geprezen binnen vier categorieën.

Toonaangevend
Michael Wiener, CEO van het Groene Punt (Fostplus), kondigde de winnaars aan. “De winnaars in de categorie Ecodesign tonen hoe ecologische en economische doelen samen gehaald kunnen worden. Zij tonen dat we grote stappen vooruit kunnen zetten, wanneer we ervoor zorgen dat alle deelnemers van de leveringsketen aan dezelfde tafel gaan zitten en samen oplossingen uitdenken,” zei hij voor de vertegenwoordigers van Werner & Mertz en ALPLA het podium betraden.

Werner & Mertz aan het woord
Werner Schulze, directeur van tana Chemie, en Immo Sander, hoofd van Packaging Development bij Werner & Mertz, aanvaardden de prijs samen met corporate innovation manager Daniella Dittmar, Global sales director Nonfood Alexander Draxler, productie manager in Mainz Holger Felix, en plant manager Edwin Lucas van ALPLA-Werke Alwin Lehner GmbH & Co KG.  “We zijn trots dat we samen een innovatie hebben gecreëerd waar de klant waarde aan hecht en die eveneens ook bijdraagt aan een duurzamere wereld en bronnenbescherming”, zei Alexander Draxler. “Ik wil onze klant Werner & Mertz in het bijzonder bedanken, omdat ze recycleren promoten en hulpbronnen die kunnen uitputten, beschermen met het Recyclaat Initiatief,” voegde hij daar nog bij toe.

Dankzij de succesvolle samenwerking met ALPLA en het Groene Punt, konden we door middel van het Recyclaat Initiatief hoogwaardige gerecycleerde verpakkingen en efficiënte plastic recyclage stimuleren. De PackTheFuture Award bevestigt dat we met onze gezamenlijke betrokkenheid in de goede richting gaan,” zei Schulze. Ook Sander toonde zijn dankbaarheid. “We zijn erg blij dat we ons knowhowplatform kunnen uitbreiden met de gerecycleerde HDPE-fles. In de toekomst zullen we andere duurzaamheidsinnovaties ontwikkelen en ze delen over ons uitgebreid netwerk.”

Toekomst
De flessen van volledig 100% gerecycleerd PE zijn sinds september 2016 op de markt en worden gebruikt voor de green care PROFESSIONAL TANET SR 15. Opmerkelijk is dat de flessen doorschijnend zijn, wat nog niet eerder lukte met enkel het gebruik van gerecycleerd materiaal. Dat doel heeft Werner & Mertz bereikt dankzij de eliminatie van kleurstoffen in hun verpakkingen zodat ze deze nog beter kunnen recycleren.  In het najaar 2017 zullen alle 1L-flessen van green care PROFESSIONAL vervangen worden door het nieuwe design. Er zijn eveneens testen aan de gang voor de productie van 5L jerrycans. Na een tijd zullen alle PE-verpakkingen vervangen worden door de nieuwe kwaliteitslabel. Ook andere projecten vinden hun weg naar het Recyclaat Initiatief. De sluitingen van Frosch-producten worden in de toekomst gemaakt van 100% gerecycleerde PP-deeltjes (polypropeen). Daarnaast staat de ontwikkeling van duurzaam printen ook op het lijstje van het initiatief.

Over Werner & Mertz
Werner & Mertz Professional is een pionier op het vlak van integraal duurzame, kwalitatieve reinigings- en schoonmaakproducten voor de professionele institutionele en industriële sector. tana PROFESSIONAL en green care PROFESSIONAL zijn de twee voornaamste merken in Europa.

Het beschermen van hulpbronnen, duurzaamheid en het behoud van de biodiversiteit zijn altijd de hoofdbetrachting geweest van de Werner & Mertz Group, die EMAS-gecertificeerd is en de LEED Platinum ontving voor haar hoofdkantoor in Mainz.

De Werner & Mertz Group is al meer dan 150 jaar nauw verbonden met de plaats Mainz. De groep bestaat al meer dan 140 jaar en opereert volgens de principes van een milieuvriendelijke en duurzame zakelijke aanpak. Ze ziet duurzaamheid niet als een tijdelijke trend, maar als een traditie binnen de onderneming die op dagelijkse basis toegepast wordt.

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 mei 2019

Werner & Mertz wint Sustainability Award op Bunzl Belgium Expo

Werner & Mertz kondigt met trots aan dat de pionier in ecologische reinigingsmiddelen de Sustainability Award heeft gewonnen op de Bunzl Belgium Expo. Waarom? De ongeëvenaarde inzet op vlak...

18 oktober 2021

Nieuwe collega: schoonmaakrobot Billie

Onlangs is er een nieuw teamlid toegevoegd aan het schoonmaakteam van GOM op de studiolocatie van DPG Media in Vilvoorde. Schoonmaakrobot Billie is hartelijk verwelkomd door de teamleden Aysha,...

31 januari 2020

De koplopers van januari op Schoonmaakjournaal

Een strakke en veelzijdige start van het nieuwe decennium, jaar en marketing. Met het 6e FM Next Generation event op de Horecava in Amsterdam, de 22e Vakbeurs Facilitair in...

26 oktober 2022

De Green Care Professional-familie blijft groeien

Duurzaam innoveren betekent voor Werner & Mertz niet alleen nieuwe, meer duurzame producten toevoegen aan een bestaand gamma. Ook het continu optimaliseren van productformules is een belangrijk onderdeel in...

24 oktober 2022

Blog: “Waar de kikker kwaakt, is de natuur intact”

Al meer dan 100 jaar heeft Werner & Mertz de kikker in zijn logo. We zien de kikker dan ook als ons natuurlijk model voor bedrijfsvoering, want samen met...

14 oktober 2021

Poll: welke trends vind jij interessant?

We stellen jouw mening op prijs. Daarom vragen we je om jouw trends-top-5 aan te geven. Waarover lees jij graag op ons communityplatform? Wat wil je weten? Laat het...

07 juni 2022

5e editie CSU Innovatie Award van start

De inschrijving voor de CSU Innovatie Award is geopend. Voor het vijfde jaar op rij daagt CSU ondernemers, start-ups en studenten uit om hun innovatieve idee toe te passen...

01 april 2019

1-aprilvlog: Samantha (Beercoo) lanceert innovatie housekeeping

Beercoo Schoonmaakgroep zet de hotelschoonmaak op z’n kop. Na maanden van voorbereiding wordt vandaag, 1 april, de innovatie onthuld die het werk van housekeepers een stuk aangenamer én leuker maakt....

14 juli 2023

#FOTOFRIDAY Jeugd en groen zijn de toekomst

De jeugd is de toekomst. Daarom delen we deze foto van Bas Mertens, district manager West Oost Vlaanderen bij groothandel Verpa Benelux.  “Onze planeet kan wel wat meer groen...

24 mei 2019

#filmFriday Zo werkt Quick & Easy: de eenvoud van een bekroond reinigingssysteem

Bijna 3800 mensen gingen je voor: ontdek op deze handige instructievideo hoe eenvoudig het is om met QUICK & EASY, het meervoudig bekroonde revolutionaire reinigingssysteem van Werner & Mertz, aan...