16 december 2025

Interview Mieke Sprinkhuizen (Gom): “Open samenwerking begint met één vraag: wat speelt hier nu écht?”

Al twaalf jaar beweegt Mieke Sprinkhuizen zich binnen Gom, eerst als accountmanager, inmiddels als branchemanager innovatie. In die rol zoekt ze voortdurend de verbinding tussen klanten, schoonmaakmedewerkers, wetenschap en leveranciers. Wat haar werk stuurt, is steeds dezelfde vraag: wat speelt hier nu echt? Die vraag vormt de basis voor open samenwerking, één van de drie pijlers binnen Gom.

Een blik naar buiten om vooruit te komen
Voor Mieke Sprinkhuizen begint samenwerking met het begrijpen van bredere ontwikkelingen. “Ik spreek veel met klanten over thema’s die leven in de maatschappij en wat dat betekent voor hun branche: verwachtingen van gebouwgebruikers, personeelskrapte, efficiëntere inzet van middelen en mensen gedrag, duurzaamheid. Welke trends zien zij? En hoe kunnen we daar samen op inspelen?”

Dat leidt regelmatig tot verrassende trajecten. Zo werkt Gom samen met een zelfstandig impactcentrum (vergelijkbaar met een startup) van sociale wetenschappers van de Erasmus Universiteit aan het terugdringen van zwerfafval op de campus. “Door gedragsbeïnvloeding en kleine interventies hebben we een reductie van 60 procent in de algemene ruimtes gerealiseerd. Zulke resultaten ontstaan alleen omdat je het samen doet: met de klant én experts uit andere vakgebieden. Een vernieuwende aanpak, die niet voor niets de Best Practice Award won.”

Ook tijdens een recent Gom klantevent lag de focus op anders kijken. “We nodigden een antropoloog uit die liet zien hoe samenlevingen op hele andere plekken in de wereld samenleven en samenwerken, vaak met ongeschreven regels die je aan het denken zetten. Die blik van buiten helpt ons om onze eigen praktijk anders te bekijken.”

Wat betekent open samenwerking in de praktijk?
Volgens Mieke ziet Gom drie typen van samenwerking met opdrachtgevers:

• Operational Excellence: focus op efficiënte en effectieve schoonmaak.
• Experience Excellence: aandacht voor beleving en een of twee aanvullende thema’s zoals duurzaamheid.
• Partner Excellence: samen ondernemen, gezamenlijke ambities bepalen en elkaars prestaties versterken.

“Geen van die vormen is per sé beter dan de ander”, benadrukt Mieke. “Veel klanten focussen graag op Operational Excellence, en dan is dat passend. Het belangrijkste is dat je van elkaar weet hoe je wilt samenwerken. Daarom hebben we een Waardekompas als tool ontwikkeld. Daarmee voeren we gesprekken over doelen, prioriteiten en wat er werkelijk speelt achter de dagelijkse vraag.”

Dat betekent dat het gesprek niet blijft hangen bij praktische zaken zoals een niet-geleegde prullenbak. “We zijn snel geneigd om in operationele details te duiken. Maar vaak gaat het om iets groters: budgetdruk, krapte op de arbeidsmarkt, dalende studentenaantallen, etc. Als je dat begrijpt, kun je veel slimmere oplossingen met elkaar bedenken.”

Het echte gesprek voeren
In haar rol begeleidt Mieke op tactisch en strategisch niveau sessies met grote opdrachtgevers. “Soms kies ik bewust voor een andere vorm: een wandeling in plaats van een formele meeting. Dat werkt anders. Je leert elkaar persoonlijk kennen, hoort wat iemand drijft, en daarna kun je veel beter bepalen wat je in het contract samen wilt bereiken. Pas dan kun je echt aansluiten op ambities.”

Samenwerken als innovatieversneller
Een voorbeeld dat Mieke graag noemt, is de samenwerking met de TU Delft. “Dat is een echte proeftuin. Zij willen experimenteren, en wij mogen meedoen. Zo kwamen we in contact met een fieldlab van de TU Delft waar robotica- en AItechnologien worden ontwikkeld en getest. Vanuit die samenwerking hebben we gekeken hoe technologie onze schoonmaakmedewerkers kan helpen: ondersteunen in zwaar werk, duurzame inzetbaarheid, maar ook waterbesparing. Dat laatste is in bijvoorbeeld de voedingsmiddelenindustrie enorm belangrijk.”

Die open manier van samenwerken leidde inmiddels tot een prototype hogedrukspuit 2.0. “Ik vind het fantastisch dat ik de regie mag voeren in zo’n innovatiehub, waar klant, medewerkers of beter collega’s? en leveranciers samen aan oplossingen werken.”

Wat drijft Mieke zelf?
“Continu leren,” zegt ze zonder aarzelen. “Ik ben een soort verbinder: ik kijk naar ieders belang, stel vragen en zoek naar wat iedereen echt verder helpt. Als dat klopt, ontstaat de beste oplossing,  voor de klant, voor Gom én voor de andere betrokken partners.”
Het levert bovendien duurzame relaties op. “Als je écht samenwerkt, blijven klanten jarenlang partner. Dan bereik je meer én draag je bij aan de toekomst.”

Vooruitkijken in uitdagende tijden
Tijdens het Gom event in november kwam ook het thema kostendruk aan bod. “Iedereen voelt die druk: arbeidskrapte, hogere verwachtingen, beperkte middelen. De reflex is vaak om te focussen op kosten, maar er is ook een waardekant. Kunnen we bijvoorbeeld taken overnemen van zorgmedewerkers waar geen zorgdiploma voor nodig is? Kunnen we anders samenwerken zodat iedereen wint? Dan word je meer een businesspartner dan alleen een schoonmaakdienst.”

Toekomstvisie: eerst ontvangen, dan doen
Tijdens het genoemde event kwam een opvallende vergelijking voorbij: Silicon Valley versus de Mongoolse steppe. “Daar draait het om verschillende mentaliteiten: kortetermijndenken tegenover een relationele, langetermijnbenadering. Dat zette me aan het denken. We mogen in onze branche vaker ‘ontvangen’ in plaats van meteen ‘doen’. Eerst investeren in de relatie, daarna in de actie.”

Ze besluit: “Natuurlijk zijn er altijd operationele uitdagingen, dat hoort erbij. Maar als er vertrouwen is, kun je samen bepalen wat belangrijk is, wat wanneer haalbaar is en wat echt impact heeft. Dan kies je voor een oprechte, open samenwerking. Met als resultaat positieve impact op kwaliteit en de lange termijndoelen.”

 

Lees ook:
Interview Janna Steinbusch (Gom): “Met echte aandacht maak je het verschil”

Interview Joyce Tieben (Gom): “Echte aandacht gedurende de hele reis van de medewerker”

Interview Daan Krijger (Nelis Company): De brede waarde van Gom komt bij dochteronderneming Nelis tot bloei

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 mei 2024

The Good Roll: ‘Bij ons hangen geen omzetcijfers aan de muur, maar toiletdoelen’

Het FD publiceerde op 24 april 2024 een artikel over The Good Roll. Anna Dijkman beschrijft het verhaal van oprichter Melle Schellekens, die sociale impact wil maken: ‘Hoe gaaf...

31 oktober 2023

Doe je mee met de pilotversie van het Factos Vloerpaspoort?

Wat als je als de facilitaire dienst van een scholengroep in het primair onderwijs de voordelen ziet van Vloerpaspoort? Dan is de vraag ´wat kost het?´ zo ongeveer de...

07 februari 2019

2019 het jaar van het Digitale Doolhof: wat schiet de schoonmaak hiermee op?

Volgens trendwatchers Lieke en Richard Lamb wordt 2019 het jaar van het Digitale Doolhof. Er komen steeds meer digitale verplichtingen, voor ons als personen en voor bedrijven. De controle...

15 april 2020

EW vlogs van de frontlinie: manager Housekeeping Sarinah van hotel naar distributiecentrum

Tienduizenden mensen met cruciale beroepen staan al weken aan de frontlinie in de strijd tegen het coronavirus. Daar waren en zijn extra schoonmaakhelden nodig. EW is een facilitair dienstverlener...

16 februari 2024

Wereldprimeur voor Stayokay en The Good Roll

Stayokay, de grootste hostelketen van Nederland, zet een grote stap in duurzaamheid door als eerste ho(s)telketen ter wereld volledig over te gaan op bamboe toiletpapier van The Good Roll....

14 mei 2024

Mark Keur behoort tot meest inclusieve leiders van Nederland

Mark Keur is verkozen tot een van de dertig meest inclusieve leiders van Nederland. De algemeen directeur van Vebego Cleaning Services heeft een plek gekregen in de Inclusive30 van...

01 april 2019

Producent Pally Biscuits over UL-Team schoonmaakopleiding: concreet, praktisch, goed

Hoe train je productiemedewerkers om het hygiëne-niveau op een hoger peil te krijgen zonder dat je de productie van koekjes hindert? Door training on the job, tussen de zoete...

07 april 2025

Tork ontvangt ’s werelds eerste certificering voor het voldoen aan de Europese Design for All-norm

Tork deelt trots dat zij als eerste ter wereld de Design for All-certificering heeft ontvangen voor het ontwikkelen van zijn dispensers (EN 17161). Deze aanpak is gericht op het...

19 mei 2025

NK Schoonmaakplanning 2025: Wie wordt de beste facilitair planner van Nederland?

Op 18 november vindt tijdens de Schoonmaak Vakdagen de vijfde editie van het NK Schoonmaakplanning plaats. Een initiatief van Appreo waarin de kunst van efficiënte en slimme schoonmaakplanning centraal...

27 december 2024

Multiclean viert 45 jaar!

“In 1979, 45 jaar geleden, begon onze vader, Peter Zwinkels, met een droom en een flinke dosis lef aan zijn avontuur als ondernemer. Wat ooit startte als een eenmanszaak...