21 oktober 2024

Schiphol zet in op schonere terminal en beter werk voor schoonmakers

Schiphol wil nieuwe, langdurige, contracten sluiten met GOM, Hago Airport Services en Victoria voor de schoonmaakwerkzaamheden in de terminal en bagagekelder. Dat maakt de luchthaven in een voorlopige gunning in de aanbestedingsprocedure bekend. Schiphol gaat nauwer samenwerken met de schoonmaakbedrijven en hun medewerkers om de schoonmaak in de terminal en de ervaring van passagiers te verbeteren. Daarbij is de kwaliteit van werk voor het personeel een topprioriteit.

Schiphol heeft in de aanbestedingsprocedure kwaliteit voor reizigers en medewerkers als belangrijkste eisen gesteld en zijn daarmee dus ook belangrijker dan prijs. Het stellen van eisen aan kwaliteit van werk hebben Schiphol en de vakbonden met elkaar afgesproken in het sociaal akkoord. Zo is onderdeel van de aanbesteding dat de bedrijven jaarlijks aangeven hoe zij zorgen voor een aantrekkelijk en toereikend inkomen, moet er voldoende tijd ingepland worden voor het werk en mag het medewerkers geen geld kosten om van of naar de luchthaven te reizen.

Esmé Valk, Executive Director Human Resources bij Royal Schiphol Group: “We zijn ons er bewust van dat een aanbesteding voor bedrijven en medewerkers een intensief en spannend proces is. Nieuwe contracten betekenen dat sommige medewerkers een nieuwe werkgever krijgen of in een ander deel van de terminal gaan werken. We realiseren ons dat dat veel impact heeft op mensen omdat dit een grote verandering is. Na de definitieve gunning krijgen huidige medewerkers een aanbod van de gekozen partijen. Dat is in de landelijke schoonmaak CAO ook zo vastgelegd. Het is belangrijk dat medewerkers de komende tijd goed in deze verandering begeleid worden. Daar hebben we nauw contact over met de bedrijven en vakbonden.”

Volledige transparantie
De nieuwe contracten zijn gebaseerd op samenwerking. Schiphol en de schoonmaakbedrijven gaan al hun gegevens delen. Schiphol bijvoorbeeld in detail over verwachte passagiersstromen op de luchthaven, de schoonmaakbedrijven over werkdruk en planningen. Hierdoor kunnen de schoonmaakbedrijven hun planning verbeteren en samen met Schiphol de ervaring van passagiers verbeteren. Bij Schiphol komt er extra personeel als aanspreekpunt voor de schoonmaakbedrijven: in de terminal zelf en binnen het contractbeheer.

Sybren Hahn, Executive Director Schiphol Infrastructure bij Royal Schiphol Group: “We werken hard aan het verbeteren van onze infrastructuur, de arbeidsomstandigheden en de dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen. Dit doen we met grote stappen: we vervangen, verduurzamen en vernieuwen Schiphol in een tempo dat we niet eerder hebben gezien. Schoonmaak heeft een belangrijke rol in de passagiersbeleving. De nieuwe contracten en manier van samenwerken doen daar recht aan. We hebben veel schoonmakers die enorm gepassioneerd zijn over Schiphol en al jaren op Schiphol werken, die hebben we hard nodig om elke dag het verschil te maken voor de passagiers.”

Aanbestedingsprocedure
De schoonmaakbedrijven nemen ieder een deel van de terminal en bagagehallen voor hun rekening. Het aantal aanwezige schoonmaakpartijen op Schiphol gaat met de ingang van de nieuwe contracten terug van vier naar drie.

Schiphol heeft besloten deze opdracht in de markt te zetten en is daarmee verplicht de contracten aan te besteden. De voorlopige gunning is een resultaat van een intensief aanbestedingstraject dat doorlopen is. Nu start een periode waarin partijen eventueel bezwaar kunnen maken. Naar verwachting wordt de gunning begin november 2024 definitief vastgesteld. De contracten gaan op 1 april 2025 in werking en hebben een looptijd van 8 jaar, met mogelijkheid tot 2 jaar verlenging.

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 oktober 2023

Vlieg met me mee

Hoe mooi en bijzonder is het als je als kind in een kleurrijke luchtballon boven je eigen streek zweeft? Twee jonge, chronisch zieke tieners beleefden het onlangs en voeren...

16 mei 2024

Rita Brouwer (VSR): “Het is de MENS die het verschil maakt”

Vereniging Schoonmaak Research (VSR) is partner van de verkiezing van de Schoonmaker van het Jaar. Zij dragen graag bij aan het initiatief waarbij de schoonmaker centraal staat. Rita Brouwer...

22 februari 2023

Oproep: doe mee aan het onderzoek Kort Verzuim

De schoonmaak- en glazenwassersbranche heeft te maken met een relatief hoog ziekteverzuim. Sociale partners in de branche willen daarom werken aan een branche-brede aanpak voor kort verzuim. Dit is...

20 november 2018

NIVO wint met NIVOP app eerste editie Duurzame Innovatie Challenge

Op 14 november is NIVO winnaar geworden van de eerste editie van de Duurzame Innovatie Challenge. In de Elfstedenhal in Leeuwarden riep de Commissaris van de Koning, Arno Brok, NIVO uit...

02 januari 2025

Schoonmaak zou als maatschappelijk cruciale sector ook voor de SLIM-regeling in aanmerking moeten komen

Schoonmakend Nederland heeft gereageerd op de internetconsultatie van de SLIM regeling. Deze regeling wordt uitgebreid met scholingssubsidie van de overheid voor maatschappelijke cruciale sectoren. Omdat de schoonmaakbranche niet is...

01 februari 2024

Nellen: “Schoonmaken kan prima overdag, zeker ook kantoren”

Eigenaar Nellen Schoonmaakdiensten denkt nog graag als een schoonmaker: ‘Schoonmaken kan prima overdag, zeker ook kantoren’. Het Algemeen Dagblad publiceerde op 24 januari dit artikel over Angel Nellen, eigenaar...

18 december 2024

De terug- en vooruit-blik-tijd is begonnen! Wat is de blik van Paul Fok (SIEV)?

Voorzitter SIEV, Paul Fok. blikt terug op een jaar voorzitterschap en de ontwikkelingen in de branche in 2024. En hij deelt alvast de wens om met elkaar te gaan...

02 februari 2023

GEZOCHT: werkgevers voor onderzoek kort verzuim schoonmaakbranche

De RAS doet een oproep voor medewerking aan het onderzoek naar kort verzuim dat Bureau Bartels gaat uitvoeren. Met als doel om het kort verzuim in de sector verder...

10 juni 2024

Blog Bert van Boggelen (Code Schoonmaak): Indexatie over de looptijd van de cao

Vanuit de Code Verantwoordelijk Marktgedrag monitoren we aanbestedingen in de schoonmaak. Hierbij vallen ons geregeld zaken op die niet gaan volgens ons gedachtegoed. Zo merken we recentelijk zeer regelmatig...

13 november 2023

Han Strijbos is Head of Marketing ISS Facility Services

ISS Facility Services heeft Han Strijbos per 1 november benoemd als Head of Marketing. Han was eerder werkzaam in marketingfuncties bij onder andere Ericsson Telecommunicatie, Vodafone, Heyday en recentelijk...