21 oktober 2024

Schiphol zet in op schonere terminal en beter werk voor schoonmakers

Schiphol wil nieuwe, langdurige, contracten sluiten met GOM, Hago Airport Services en Victoria voor de schoonmaakwerkzaamheden in de terminal en bagagekelder. Dat maakt de luchthaven in een voorlopige gunning in de aanbestedingsprocedure bekend. Schiphol gaat nauwer samenwerken met de schoonmaakbedrijven en hun medewerkers om de schoonmaak in de terminal en de ervaring van passagiers te verbeteren. Daarbij is de kwaliteit van werk voor het personeel een topprioriteit.

Schiphol heeft in de aanbestedingsprocedure kwaliteit voor reizigers en medewerkers als belangrijkste eisen gesteld en zijn daarmee dus ook belangrijker dan prijs. Het stellen van eisen aan kwaliteit van werk hebben Schiphol en de vakbonden met elkaar afgesproken in het sociaal akkoord. Zo is onderdeel van de aanbesteding dat de bedrijven jaarlijks aangeven hoe zij zorgen voor een aantrekkelijk en toereikend inkomen, moet er voldoende tijd ingepland worden voor het werk en mag het medewerkers geen geld kosten om van of naar de luchthaven te reizen.

Esmé Valk, Executive Director Human Resources bij Royal Schiphol Group: “We zijn ons er bewust van dat een aanbesteding voor bedrijven en medewerkers een intensief en spannend proces is. Nieuwe contracten betekenen dat sommige medewerkers een nieuwe werkgever krijgen of in een ander deel van de terminal gaan werken. We realiseren ons dat dat veel impact heeft op mensen omdat dit een grote verandering is. Na de definitieve gunning krijgen huidige medewerkers een aanbod van de gekozen partijen. Dat is in de landelijke schoonmaak CAO ook zo vastgelegd. Het is belangrijk dat medewerkers de komende tijd goed in deze verandering begeleid worden. Daar hebben we nauw contact over met de bedrijven en vakbonden.”

Volledige transparantie
De nieuwe contracten zijn gebaseerd op samenwerking. Schiphol en de schoonmaakbedrijven gaan al hun gegevens delen. Schiphol bijvoorbeeld in detail over verwachte passagiersstromen op de luchthaven, de schoonmaakbedrijven over werkdruk en planningen. Hierdoor kunnen de schoonmaakbedrijven hun planning verbeteren en samen met Schiphol de ervaring van passagiers verbeteren. Bij Schiphol komt er extra personeel als aanspreekpunt voor de schoonmaakbedrijven: in de terminal zelf en binnen het contractbeheer.

Sybren Hahn, Executive Director Schiphol Infrastructure bij Royal Schiphol Group: “We werken hard aan het verbeteren van onze infrastructuur, de arbeidsomstandigheden en de dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen. Dit doen we met grote stappen: we vervangen, verduurzamen en vernieuwen Schiphol in een tempo dat we niet eerder hebben gezien. Schoonmaak heeft een belangrijke rol in de passagiersbeleving. De nieuwe contracten en manier van samenwerken doen daar recht aan. We hebben veel schoonmakers die enorm gepassioneerd zijn over Schiphol en al jaren op Schiphol werken, die hebben we hard nodig om elke dag het verschil te maken voor de passagiers.”

Aanbestedingsprocedure
De schoonmaakbedrijven nemen ieder een deel van de terminal en bagagehallen voor hun rekening. Het aantal aanwezige schoonmaakpartijen op Schiphol gaat met de ingang van de nieuwe contracten terug van vier naar drie.

Schiphol heeft besloten deze opdracht in de markt te zetten en is daarmee verplicht de contracten aan te besteden. De voorlopige gunning is een resultaat van een intensief aanbestedingstraject dat doorlopen is. Nu start een periode waarin partijen eventueel bezwaar kunnen maken. Naar verwachting wordt de gunning begin november 2024 definitief vastgesteld. De contracten gaan op 1 april 2025 in werking en hebben een looptijd van 8 jaar, met mogelijkheid tot 2 jaar verlenging.

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 juli 2023

Wie wint dit jaar het NK Glazenwassen?

Tijdens het NK Glazenwassen op de Schoonmaak Vakdagen op 16 november 2022 werden er niet één, maar maar liefst twee winnaars gekozen. Stefan Struyck van Degenaar/Gom én Niklaas Larkens...

27 september 2024

FOTOFRIDAY: De duurzame dispensers van Tork

“Het klopt dat onze dispensers van kunststof zijn. Niet zo duurzaam, zou je denken? Toch wel”, erkent Mayke Groenendaal, Customer Marketing Activation Manager Tork Benelux. Mayke: “Ik leg onze...

19 september 2024

Steun World Cleanup Day op 20 september

Op 20 september 2024 is het weer zover: World Cleanup Day! Op die dag en de dagen eromheen worden er door heel Nederland opruimacties georganiseerd. Doe jij mee om...

23 oktober 2025

Lancering nieuwe app voor glas- en gevelbranche: Object RI&E.

In de glas- en gevelbranche zijn veiligheid en efficiëntie van cruciaal belang. Daarom heeft Maurice Rutgrink de Object RI&E (Risico-Inventarisatie en -Evaluatie) app ontwikkeld, speciaal ontworpen om te voldoen...

23 september 2024

B2-Cleaning behaalt Trede 3 op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO)

B2-Cleaning heeft met glans Trede 3 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Uit de onafhankelijke toetsing blijkt dat B2-Cleaning op kwalitatieve wijze een bovengemiddelde bijdrage levert aan sociaal...

12 augustus 2025

i-team Global presenteert nieuw partnernetwerk en i-mops op CMS Berlijn

Stap de toekomst binnen met een reeks nieuwe toevoegingen aan de geavanceerde reinigingstechnologieën van i-team Global. Dit omvat de evolutie van hun uitvinding: de i-mop. i-team heeft zijn ondersteuningsnetwerk...

02 augustus 2023

Subsidie voor activiteiten duurzame inzetbaarheid

De RAS meldt dat het via de MDIEU-regeling mogelijk is om subsidie te krijgen voor activiteiten duurzame inzetbaarheid. Met als doel om de duurzame inzetbaarheid van werkenden te bevorderen...

07 oktober 2024

Gert Bresseleers (BOMA): “In 50 jaar van borstels, bezems en schoonloopmatten naar Let’s rethink cleaning”

Wist je dat de naam BOMA 50 jaar geleden is ontstaan uit Borstels, Bezems en Matten? De eerste producten die BOMA verkocht. Vanwege het 50-jarig bestaan blikt onze redactie...

25 juni 2019

Het Alpheios geheim ontfutseld: Sint Anna Zorggroep op weg naar 9+

“Het Sint Anna Ziekenhuis in Geldrop wil naar een 9+. Daarom was de vraag aan Alpheios ‘help ons?!’ een jaar geleden. Het was geen vraag over producten, maar over...

04 november 2022

Ben jij de marketing specialist die Nocore zoekt?

Ben jij een échte marketingspecialist en heb jij van a tot z kennis van marketingactiviteiten? Vind jij het leuk om de marketing verder op te bouwen en daar veel...