21 oktober 2024

Schiphol zet in op schonere terminal en beter werk voor schoonmakers

Schiphol wil nieuwe, langdurige, contracten sluiten met GOM, Hago Airport Services en Victoria voor de schoonmaakwerkzaamheden in de terminal en bagagekelder. Dat maakt de luchthaven in een voorlopige gunning in de aanbestedingsprocedure bekend. Schiphol gaat nauwer samenwerken met de schoonmaakbedrijven en hun medewerkers om de schoonmaak in de terminal en de ervaring van passagiers te verbeteren. Daarbij is de kwaliteit van werk voor het personeel een topprioriteit.

Schiphol heeft in de aanbestedingsprocedure kwaliteit voor reizigers en medewerkers als belangrijkste eisen gesteld en zijn daarmee dus ook belangrijker dan prijs. Het stellen van eisen aan kwaliteit van werk hebben Schiphol en de vakbonden met elkaar afgesproken in het sociaal akkoord. Zo is onderdeel van de aanbesteding dat de bedrijven jaarlijks aangeven hoe zij zorgen voor een aantrekkelijk en toereikend inkomen, moet er voldoende tijd ingepland worden voor het werk en mag het medewerkers geen geld kosten om van of naar de luchthaven te reizen.

Esmé Valk, Executive Director Human Resources bij Royal Schiphol Group: “We zijn ons er bewust van dat een aanbesteding voor bedrijven en medewerkers een intensief en spannend proces is. Nieuwe contracten betekenen dat sommige medewerkers een nieuwe werkgever krijgen of in een ander deel van de terminal gaan werken. We realiseren ons dat dat veel impact heeft op mensen omdat dit een grote verandering is. Na de definitieve gunning krijgen huidige medewerkers een aanbod van de gekozen partijen. Dat is in de landelijke schoonmaak CAO ook zo vastgelegd. Het is belangrijk dat medewerkers de komende tijd goed in deze verandering begeleid worden. Daar hebben we nauw contact over met de bedrijven en vakbonden.”

Volledige transparantie
De nieuwe contracten zijn gebaseerd op samenwerking. Schiphol en de schoonmaakbedrijven gaan al hun gegevens delen. Schiphol bijvoorbeeld in detail over verwachte passagiersstromen op de luchthaven, de schoonmaakbedrijven over werkdruk en planningen. Hierdoor kunnen de schoonmaakbedrijven hun planning verbeteren en samen met Schiphol de ervaring van passagiers verbeteren. Bij Schiphol komt er extra personeel als aanspreekpunt voor de schoonmaakbedrijven: in de terminal zelf en binnen het contractbeheer.

Sybren Hahn, Executive Director Schiphol Infrastructure bij Royal Schiphol Group: “We werken hard aan het verbeteren van onze infrastructuur, de arbeidsomstandigheden en de dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen. Dit doen we met grote stappen: we vervangen, verduurzamen en vernieuwen Schiphol in een tempo dat we niet eerder hebben gezien. Schoonmaak heeft een belangrijke rol in de passagiersbeleving. De nieuwe contracten en manier van samenwerken doen daar recht aan. We hebben veel schoonmakers die enorm gepassioneerd zijn over Schiphol en al jaren op Schiphol werken, die hebben we hard nodig om elke dag het verschil te maken voor de passagiers.”

Aanbestedingsprocedure
De schoonmaakbedrijven nemen ieder een deel van de terminal en bagagehallen voor hun rekening. Het aantal aanwezige schoonmaakpartijen op Schiphol gaat met de ingang van de nieuwe contracten terug van vier naar drie.

Schiphol heeft besloten deze opdracht in de markt te zetten en is daarmee verplicht de contracten aan te besteden. De voorlopige gunning is een resultaat van een intensief aanbestedingstraject dat doorlopen is. Nu start een periode waarin partijen eventueel bezwaar kunnen maken. Naar verwachting wordt de gunning begin november 2024 definitief vastgesteld. De contracten gaan op 1 april 2025 in werking en hebben een looptijd van 8 jaar, met mogelijkheid tot 2 jaar verlenging.

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 maart 2024

Spectro bouwt nieuw, duurzaam hoofdkantoor

In het tweede kwartaal van 2024 start Spectro met de bouw van het nieuwe hoofdkantoor aan de Drontermeer 14 te Oss. Om het groeiende team meer ruimte te bieden...

14 juni 2019

Blog: Alle dagen trots op de schoonmakers!

Vandaag vieren we voor de 4e keer De Dag van de Schoonmaker. Een dag om schoonmakers in het zonnetje te zetten en extra te bedanken voor hun vakwerk. Want...

08 mei 2024

Effektief voor drie jaar schoonmaakpartner Circuit Zandvoort

Circuit Zandvoort heeft op 1 mei 2024 aangekondigd dat Schoonmaakbedrijf Effektief hun officiële schoonmaakpartner wordt voor de komende drie jaar. Dit partnership markeert een belangrijke stap in het streven...

15 mei 2024

Oproep: wie test de nieuwe concepten telescopisch wassysteem?

Studenten van de TU Delft hebben nagedacht over mogelijke oplossingen voor het telescopisch wassysteem. Dit om de lichamelijke belasting te verminderen. Hiervoor hebben zij een aantal concepten ontwikkeld. Vier...

25 april 2024

ANWB Zakelijk: 8 op de 10 ondernemers verwacht over te stappen op deelmobiliteit

Meer dan acht op de tien ondernemers (82%) verwacht over te stappen van het bezitten naar het delen van vervoersmiddelen. Dit blijkt uit een jaarlijks onderzoek van ANWB Zakelijk...

01 december 2025

Gezien in de media: Schoonmaker stoft spiegel in museum af, maar vernielt zo het kunstwerk

Het AD vertelt het verhaal van een ijverige schoonmaker die in een museum in Taiwan onbedoeld een kunstwerk heeft vernield. Het kunstwerk was een stoffige spiegel en hij dacht...

11 september 2025

Blog Tom Dissel (Toekomst Schoonmaakbedrijven): “Al 85 jaar aandacht en prettig zakendoen”

"Misschien had je het al wel gehoord: dit jaar, op 1 december 2025, bestaat Toekomst Schoonmaakbedrijven 85 jaar! Op 1 augustus hebben we de aftrap gegeven van ons jubileumjaar,...

15 mei 2025

Tork bereikt belangrijke mijlpaal: miljard gebruikers profiteren van datagestuurde schoonmaaktechnologie in professionele omgevingen

Tork, heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: in 2024 waren er circa 1,2 miljard mensen die gebruik maakten van het datagestuurde Tork Vision Schoonmaken. Deze schoonmaaktechnologie gebruikt realtime data om...

15 februari 2024

Hoe integreer je jong talent, GenZ, binnen je bedrijf?

Coach en werkvelddeskundige Harry Nijland ontdekt tijdens presentaties van vierdejaarsstudenten, hoe deze generatie schoolverlaters aankijkt tegen het huidige bedrijfsleven en zich voorbereidt op de volgende fase van hun leven:...

06 februari 2020

PizzaMarketingSessie Customer Journey: van verdwaling naar verbinding en verbazing

Samen op de klantreis, samen langs touchpoints, samen – onder het genot van een pizzaatje – op zoek naar de vier 4 b’s: behoefte, belofte, beleving en bewijs. Een...