6 december 2018

Schoonmaak codecommissie: “Hotelschoonmaak heeft verantwoordelijk marktgedrag nodig”

Op 4 december tekende Claire van Campen, general manager van American Hotel Amsterdam de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Dit deed zij onder het toeziend oog van zo’n 20 collega’s én Sinterklaas. Ook Erik Maas van CNV Vakmensen en Marcel Keijzer van de Inspectie SZW waren bij de ondertekening aanwezig. “Fijn dat weer een hotel in Amsterdam de weg naar verantwoordelijk marktgedrag en de Code heeft gevonden”, aldus Kees Blokland, voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Goed voorbeeld doet goed volgen.

American Hotel Amsterdam was gastvrouw van een mooie sessie van Las Hotellas, een groep van 40 vrouwelijke hoteldirecteuren en –managers in Amsterdam. Tijdens de sessie op 4 december 2018 tekende het American Hotel als eerste van deze groep. “Laten we hopen dat ook hier het gezegde opgaat van Goed voorbeeld doet goed volgen”, aldus Kees Blokland.

Te veel slechte voorbeelden 
Claire van Campen: “Wij ondertekenen vandaag heel graag de Code. We streven verantwoordelijk marktgedrag na en zien in Amsterdam te veel slechte voorbeelden van opdrachtgevers én opdrachtnemers. En de slechte verpesten het voor de goede. We willen daarin verbetering zien en willen daarom heel graag de Code ondersteunen. Het gaat immers om onze core business en we moeten het samen doen.” Zij kreeg bijval van de andere aanwezigen, die bij de uitleg over de Code Verantwoordelijk Marktgedrag een sterke support voor de Code uitspraken.

Veel controles op onverantwoordelijk marktgedrag
Erik Maas van CNV Vakmensen en Marcel Keijzer van de Inspectie SZW zien ook veel onverantwoordelijk marktgedrag bij de hotels in Nederland in het algemeen en die in Amsterdam in het bijzonder. Reden voor de CNV om de natte dweil uit de kast te halen en die aan te bieden aan hotels, die op dat soort gedrag betrapt worden.

Voor de Inspectie is het reden om nog even door te gaan met de extra controles op de hotelschoonmaak. “Schoonmaaksters staan ons soms huilend te woord vanwege de onverantwoordelijk hoge werkdruk”, aldus Keijzer. Maas valt hem bij: “We zien allerlei onverantwoordelijk marktgedrag. Schoonmaaksters worden per kamer betaald of moeten te veel kamers schoonmaken in te weinig tijd. En daar moeten we echt vanaf.”

Samen naar een sterkere keten
De Code werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Alleen door actief samen te werken kunnen opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de branche een sterke keten vormen. De Code bevordert dat er bij het aanbesteden van schoonmaakwerk een goede balans ontstaat tussen prijs en kwaliteit, waarbij de kwaliteit van het werk een groter gewicht in de schaal gaat leggen. Dit bevordert ook het effectieve sociaal beleid. Al sinds enige tijd hebben ook andere branches zoals Catering, Beveiliging en Verhuizers de gedragscode ondertekend.

Leestip:

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 april 2023

NVZ 75 jaar!

De Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ) bestaat 75 jaar! Een bijzonder moment om bij stil te staan. NVZ zegt over dit jubileum:“Op 1 april 1948 werd de NVZ opgericht...

19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische...

10 november 2022

EuroParcs verlengt verbeterde reiskostenregeling schoonmakers

EuroParcs verlengt de verbeterde reiskostenregeling voor medewerkers van schoonmaakbedrijven op al haar vakantieparken in Nederland. De regeling werd in juli van dit jaar in het leven geroepen om schoonmakers...

22 februari 2023

Oproep: doe mee aan het onderzoek Kort Verzuim

De schoonmaak- en glazenwassersbranche heeft te maken met een relatief hoog ziekteverzuim. Sociale partners in de branche willen daarom werken aan een branche-brede aanpak voor kort verzuim. Dit is...

09 november 2023

Drop2Drink Unit wint CSU Innovatie Award 2023

De CSU Innovatie Award 2023 is gewonnen door D2D Water Solutions met hun innovatie Drop2Drink. De Drop2Drink unit filtert hemelwater tot kwalitatief en schoon drinkwater. Het systeem is compact,...

10 mei 2019

Pollet wint innovatieprijs op Bunzl Belgium Expo 2019

Voor de tweede keer op rij kaapte Pollet de Innovatieprijs weg op de Bunzl Belgium Expo in Brussel (7, 8 en 9 mei). Pollet kreeg de prijs dankzij PolVita, het...

23 december 2022

#FotoFriday Vrolijk Kerstfeest!

Op veel locaties werden afgelopen week schoonmaakmedewerkers en andere relaties bedankt voor hun inzet in het afgelopen jaar. Veel foto’s van een vrolijke kerstviering, cadeaus, lekkers, hartelijke woorden en...

23 maart 2020

Belinda Dekkers over 10 jaar UL-Team: “Geef medewerkers waarde mee. In deze tijd en markt heel belangrijk”

In 2008 kwam de opleidingsmarkt voor schoonmaak- en facilitaire opleidingen vrij. Meteen stonden er diverse vakgenoten en partijen op. Een daarvan was UL-Team. Op 25 maart 2020 bestaat de...

11 maart 2025

Ictoria en Xtoria sluiten aan bij DeFaCo

Net zoals Jaro sluiten per 1 februari 2025 ook Ictoria en Xtoria zich aan bij DeFaCo B.V., het moederbedrijf van Breedweer, De Ster en Jaro. Met deze stap versterkt...

12 maart 2025

Meld je aan voor de Europese Cleaning & Hygiene Awards 2025

De inschrijving voor de European Cleaning & Hygiene Awards 2025 is officieel geopend. Dienstverleners, fabrikanten, distributeurs en individuele professionals uit de sector krijgen de kans om erkend te worden...