6 december 2018

Schoonmaak codecommissie: “Hotelschoonmaak heeft verantwoordelijk marktgedrag nodig”

Op 4 december tekende Claire van Campen, general manager van American Hotel Amsterdam de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Dit deed zij onder het toeziend oog van zo’n 20 collega’s én Sinterklaas. Ook Erik Maas van CNV Vakmensen en Marcel Keijzer van de Inspectie SZW waren bij de ondertekening aanwezig. “Fijn dat weer een hotel in Amsterdam de weg naar verantwoordelijk marktgedrag en de Code heeft gevonden”, aldus Kees Blokland, voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Goed voorbeeld doet goed volgen.

American Hotel Amsterdam was gastvrouw van een mooie sessie van Las Hotellas, een groep van 40 vrouwelijke hoteldirecteuren en –managers in Amsterdam. Tijdens de sessie op 4 december 2018 tekende het American Hotel als eerste van deze groep. “Laten we hopen dat ook hier het gezegde opgaat van Goed voorbeeld doet goed volgen”, aldus Kees Blokland.

Te veel slechte voorbeelden 
Claire van Campen: “Wij ondertekenen vandaag heel graag de Code. We streven verantwoordelijk marktgedrag na en zien in Amsterdam te veel slechte voorbeelden van opdrachtgevers én opdrachtnemers. En de slechte verpesten het voor de goede. We willen daarin verbetering zien en willen daarom heel graag de Code ondersteunen. Het gaat immers om onze core business en we moeten het samen doen.” Zij kreeg bijval van de andere aanwezigen, die bij de uitleg over de Code Verantwoordelijk Marktgedrag een sterke support voor de Code uitspraken.

Veel controles op onverantwoordelijk marktgedrag
Erik Maas van CNV Vakmensen en Marcel Keijzer van de Inspectie SZW zien ook veel onverantwoordelijk marktgedrag bij de hotels in Nederland in het algemeen en die in Amsterdam in het bijzonder. Reden voor de CNV om de natte dweil uit de kast te halen en die aan te bieden aan hotels, die op dat soort gedrag betrapt worden.

Voor de Inspectie is het reden om nog even door te gaan met de extra controles op de hotelschoonmaak. “Schoonmaaksters staan ons soms huilend te woord vanwege de onverantwoordelijk hoge werkdruk”, aldus Keijzer. Maas valt hem bij: “We zien allerlei onverantwoordelijk marktgedrag. Schoonmaaksters worden per kamer betaald of moeten te veel kamers schoonmaken in te weinig tijd. En daar moeten we echt vanaf.”

Samen naar een sterkere keten
De Code werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Alleen door actief samen te werken kunnen opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de branche een sterke keten vormen. De Code bevordert dat er bij het aanbesteden van schoonmaakwerk een goede balans ontstaat tussen prijs en kwaliteit, waarbij de kwaliteit van het werk een groter gewicht in de schaal gaat leggen. Dit bevordert ook het effectieve sociaal beleid. Al sinds enige tijd hebben ook andere branches zoals Catering, Beveiliging en Verhuizers de gedragscode ondertekend.

Leestip:

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 september 2024

CSU 1 oktober finalist voor award Diversiteit in Bedrijf 2024

CSU is op 1 oktober een van de 3 finalisten voor de award ‘Diversiteit in Bedrijf’ van de Sociaal-Economische Raad (SER). De award gaat eens per twee jaar naar...

25 november 2022

Ina viert 25-jarig jubileum!

Op 12 november 1997 begon Ina Akkerman bij NIVO als schoonmaakster. In de jaren daarna groeide zij door naar voorvrouw. Inmiddels, 25 jaar later, is zij assistent rayonmanager in...

03 april 2023

De beursvloer bulkt van de deskundigen

Honderden deskundigen staan straks op de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer, 7-9 juni in Jaarbeurs Utrecht, klaar om hun kennis met de bezoekers te delen en met hun deskundige mening...

16 april 2023

Voedselbank Houten dankt Dolphin Schoonmaakservice

‘Sinds ruim 12 jaar maakt Dolphin Schoonmaakservice b.v. het pand van de Voedselbank Houten schoon.’ Zo meldt het Houtensnieuws.nl. ‘Iedere week op woensdagmiddag komen mensen van het bedrijf het...

14 december 2018

Sandy van Envida Proper en Hasan van Gom zijn Schoonmaker van het Jaar

Tijdens de feestelijke uitreiking van de Golden Service Awards op 13 december zijn de winnaars van Schoonmaker van het Jaar 2018 bekendgemaakt. Voor Nederland kwam Sandy Varion uit Maastricht,...

01 maart 2023

Compliment & Waardering

“Sorry, ik maak een beetje veel lawaai, zei Meryem, terwijl ze onze 4e verdieping weer superschoon maakt en de stofzuiger achter zich aan trekt. Ach, zei ik, zoveel lawaai...

03 februari 2023

“Koester de overeenkomsten en omarm de verschillen”

De schoonmaakbranche is een mensensector bij uitstek. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers kunnen floreren en gezond hun pensioen halen? Als iemand dat weet, dan is het Marjolein...

15 oktober 2021

Compass Group behaalt de hoogste trede op de PSO-prestatieladder!

Compass Group is op het gebied van sociaal ondernemerschap gegroeid naar Trede 3; de hoogst haalbare erkenning op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Compass Group is hiermee koploper als...

27 maart 2020

Anajah Quentin (Qleaning) over coronacrisis: “Als ondernemer over je eigen schaduw heen durven kijken en blij blijven”

Arbeidskrapte in de schoonmaak, het was een of hét onderwerp dat ons bezighield. Tot voor kort, want in ‘no time’ is de wereld veranderd. Ook de schoonmaakwereld. Waar het...

18 december 2024

Effektief en B2-Cleaning doen stof opwaaien met STOF SCHOONMAAK

Effektief en B2-Cleaning lanceren samen STOF SCHOONMAAK, een nieuw schoonmaakbedrijf dat exclusief is ontwikkeld voor de aanbesteding van de Technische Universiteit Delft (TU Delft). Met deze lancering geven zij...