Schoonmaak codecommissie: “Hotelschoonmaak heeft verantwoordelijk marktgedrag nodig”
Op 4 december tekende Claire van Campen, general manager van American Hotel Amsterdam de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Dit deed zij onder het toeziend oog van zo’n 20 collega’s én Sinterklaas. Ook Erik Maas van CNV Vakmensen en Marcel Keijzer van de Inspectie SZW waren bij de ondertekening aanwezig. “Fijn dat weer een hotel in Amsterdam de weg naar verantwoordelijk marktgedrag en de Code heeft gevonden”, aldus Kees Blokland, voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Goed voorbeeld doet goed volgen.
American Hotel Amsterdam was gastvrouw van een mooie sessie van Las Hotellas, een groep van 40 vrouwelijke hoteldirecteuren en –managers in Amsterdam. Tijdens de sessie op 4 december 2018 tekende het American Hotel als eerste van deze groep. “Laten we hopen dat ook hier het gezegde opgaat van Goed voorbeeld doet goed volgen”, aldus Kees Blokland.
Te veel slechte voorbeelden
Claire van Campen: “Wij ondertekenen vandaag heel graag de Code. We streven verantwoordelijk marktgedrag na en zien in Amsterdam te veel slechte voorbeelden van opdrachtgevers én opdrachtnemers. En de slechte verpesten het voor de goede. We willen daarin verbetering zien en willen daarom heel graag de Code ondersteunen. Het gaat immers om onze core business en we moeten het samen doen.” Zij kreeg bijval van de andere aanwezigen, die bij de uitleg over de Code Verantwoordelijk Marktgedrag een sterke support voor de Code uitspraken.
Veel controles op onverantwoordelijk marktgedrag
Erik Maas van CNV Vakmensen en Marcel Keijzer van de Inspectie SZW zien ook veel onverantwoordelijk marktgedrag bij de hotels in Nederland in het algemeen en die in Amsterdam in het bijzonder. Reden voor de CNV om de natte dweil uit de kast te halen en die aan te bieden aan hotels, die op dat soort gedrag betrapt worden.
Voor de Inspectie is het reden om nog even door te gaan met de extra controles op de hotelschoonmaak. “Schoonmaaksters staan ons soms huilend te woord vanwege de onverantwoordelijk hoge werkdruk”, aldus Keijzer. Maas valt hem bij: “We zien allerlei onverantwoordelijk marktgedrag. Schoonmaaksters worden per kamer betaald of moeten te veel kamers schoonmaken in te weinig tijd. En daar moeten we echt vanaf.”
Samen naar een sterkere keten
De Code werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Alleen door actief samen te werken kunnen opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de branche een sterke keten vormen. De Code bevordert dat er bij het aanbesteden van schoonmaakwerk een goede balans ontstaat tussen prijs en kwaliteit, waarbij de kwaliteit van het werk een groter gewicht in de schaal gaat leggen. Dit bevordert ook het effectieve sociaal beleid. Al sinds enige tijd hebben ook andere branches zoals Catering, Beveiliging en Verhuizers de gedragscode ondertekend.
Leestip: