31 januari 2019

1e maand nieuwe focus Schoonmaakjournaal: “Het roer is om”

“De aankondiging dat we voor een nieuwe soort journalistiek kiezen, was het eerste artikel dat we in 2019 publiceerden. Kort gezegd kwam het neer op: weg met contentsnacks, welkom aan contentmarketing, dus enkel exclusieve en eigen redactionele bijdragen. Ons doel? Schoonmaaktrends en -ontwikkelingen brengen, want wie enkel het nieuws volgt, mist de ontwikkelingen”, blikt het redactieteam van Schoonmaakjournaal terug op de eerste maand van ‘de grote ommezwaai in schoonmaakvakmedia’.

Meer loon: de nieuwe cao is erkenning voor het vak; dit artikel kwam voort uit onze discussie die we hadden aangezwengeld in de LinkedIn Group van Schoonmaakjournaal. Met het gesprek met Jack Stuifbergen van Breedweer bereikten we de eerste werkdag ruim 1700 mensen”, blikt Petra terug. “Zo ook trokken de twee delen van serie over de gelekaartkwestie in de aanbesteding van het Directoraat van de Europese Commissie in Petten behoorlijk de aandacht. Met dank aan Aanbestedingsspecialist Octavia Siertsema (Keuze voor prijs is ‘lekker’ makkelijk) en Kirsten van der Vaart, sales consultant bij Asito: Aanbesteden op prijs dupeert de schoonmaakkracht. Informatieve en open bijdragen, geweldig!”

Vertrouwd: vlogs en vakbeurs
Dat ook vertrouwde elementen blijven, illustreert Esther: “Natuurlijk blijven we blogs en vlogs publiceren. En natuurlijk stond januari in het teken van de Vakbeurs Facilitair. Op eigen-wijze hebben we daar promotionele invulling aangegeven. Voor, tijdens en na de beurs. Bijvoorbeeld met ons sfeerverslag, onze filmimpressie én de eerste exclusieve filmcommercial met Nilfisk als debutant op deze beurs. Verder stonden in januari op ons podium de themaseries Het Digitale Doolhof en Wintergasten met de visie van de fans van ons FM Next Generation platform.”

Inspiratiemoment van de dag
Met het Verhaal van de dag voor ogen zet de redactie zich in om elke werkdag om 07.00 uur een nieuw artikel of film op de website te publiceren. Het inspiratie-start-moment van de dag. Filmer Henk Snaterse nam in januari drie filmproducties voor zijn rekening, waaronder de Alpheios-verkiezing van de Schoonmaaktopper van 2018. En er volgden in januari een aantal exclusieve interviews met Ton Rooijakkers over de 21e Vakbeurs Facilitair, met Rob van der Walle over de nieuwe dispenserlijn QuartzLine, met Chantal Versluijs van Boma over een opvallende lancering op de Vakbeurs Facilitair, en met Belinda Dekkers van UL-Team facilitaire opleidingen over impact maken met de nieuwe website van de facilitair opleider.

Nieuwsnotendop
Met veel enthousiasme gooi(d)en Esther en Petra het redactionele roer om. “Voor de vele dagelijkse nieuwssnacks is er nu de #nieuwsnotendop: op vrijdagochtend één bericht met een samenvatting van het nieuws van die week. Dat een dergelijke opzet goed werkt, bevestigen de verveelvoudiging van het aantal kliks op deze – met alle respect – dagelijkse kost.”

What’s next?
Aan de voet van februari rijst de vraag: op welke informatie- en inspiratiemomenten kun jij je de komende weken verheugen? Esther noemt er drie: “In België draait volgende week de zorgbeurs Soins et Santé in Namur. Via Schoonmaakjournaal presenteren de (schoonmaakgerelateerde) exposanten zich deze week al. Daarnaast stellen we in aanloop naar ons volgend event de supporters van FM Next Generation voor, pakken we het thema hotelschoonmaak op en organiseren we met Qualis de kennissessie Insight into quality, over objectief meten. Februari belooft dus weer een interessante maand te worden.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 maart 2019

Supporter FM Next Generation Facility Trade Group: “25 is het nieuwe 40”

“Ervaring is niet altijd uit te drukken in jaren, het gaat om hoe je in de wereld staat, hoe je zaken benadert. Door de hoge eisen die deze tijd...

04 oktober 2019

FM Next Generation inspiratie-event Verbinding: aftermovie

De fotofilm van het 4e event van jongerenplatform FM Next Generation: de inspiratieboost over Verbinding bij AFAS Software. Verbinding met elkaar, de veranderende en uitdagende wereld van beleving, nieuwe...

01 mei 2019

World Café hotspot #nextevent FM Next Generation bij i-team Global

“Met elkaar brainstormen en elkaar inspireren over belangrijke thema’s en issues om impact te creëren: daar gaan we voor in het FMNextGen World Café op dinsdagmiddag 18 juni”, legt...

25 juni 2019

3e FM Next Generation event: omdenken biedt toekomst

“We wilden de blik op schoonmaak veranderen”, doet Thijs Stolwijk van gastheer i‑team Global uit de doeken. i-team – dat staat voor Innovation Together, Everyone, Achieves, More – is...

11 september 2023

Robert Stelling over de waardevolle rol van jongeren in de schoonmaakbranche

Al ruim voordat het jongerenplatform FMNextGen in 2018 werd opgericht, zette Robert Stelling, directeur Interclean Global Events, zich in om jongeren in de schoonmaakbranche te verbinden. Nu is hij...

07 november 2022

“Je moe(d) lef tonen naar wat jij belangrijk vindt”

Sinds september 2022 is Innovi supporter van FM Next Gen. Commercieel directeur Judith Holtkamp vertelt waarom de specialist in duurzame reinigingsoplossingen ervoor kiest om het jongerenplatform in de schoonmaakbranche...

12 december 2018

Wintergast (1) Rick van der Gaag (OSB): “In 2019 flinke slag maken”

Voor de serie Zomergasten sprak Schoonmaakjournaal deze zomer met tien young professionals. Mensen met een visie op schoonmaak, facility management en de veranderende wereld om ons heen, nu en...

10 december 2018

Blog: Open de deur en deel!

Op het moment van schrijven van mijn blog realiseer ik me dat ik 8 jaar, 2 maanden en 28 dagen in de wondere facilitaire wereld werkzaam ben. Bij het...

17 december 2018

Wintergast (2) Christiaan Boonstra (Dolmans): “Op weg naar de meest klantvriendelijke organisatie”

Review 2018, preview 2019: onze tweede wintergast Christiaan Boonstra, sales manager van Dolmans Schoonmaak Diensten, geeft antwoord op zes vragen over zijn topics in 2018, innovaties in de branche en...

13 maart 2019

FM Next Generation power event: the movie

Reputatie, disruptie, communicatie, coaching, speeddating, een survey, de bedrijfpresentatie van Facility Trade Group, netwerken en vooral veel Klanthousiasme: het Centre of Expertise in Apeldoorn stond op 7 maart bol...